DB a Siemens představily první automatický vlak na veřejné trati pod ETCS

Automatický vlak v hamburské S-Bahn. Pramen: Siemens MobilityAutomatický vlak v hamburské S-Bahn. Pramen: Siemens Mobility

Čtyři digitální vozidla budou v hamburské S-Bahn zajišťovat pravidelnou osobní dopravu od prosince.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda 2

NO KONEČNĚ !!!
už bylo na čase..
když to de už spouuuuustu let v metru v tunelu, je jasný že musí jít i mimotunel metra..
Jen by to chtělo mít nějakej silnější nárazník nebo štít až to bude po cestě srážet srnky, jeleny, kravky, blbý lidi a blbce v autech na přejezdech…

Mrc

Až na to, že v takovém Hamburku s-bahn funguje jak to metro

Miroslav Zikmund

Tak napůl, navíc jako „klasický“ vlak na „horní“ smeták ….

Y.K.

Smeták není rozpoznávací znak metra. 🙂 Velká spousta meter má horní odběr. Blízko rozpoznávacímu znaku by mohlo být: „uniformní soupravy a uzavřená sít s fyzicky oddělenou tratí“, ale i to někde neplatí, třeba v Japonsku. S-Bahny německého typy jsou tak někde mezi. 🙂

Pája

Na přejezdech budoucnosti budou katapulty a ty každého blbce vystřelí až na Měsíc a zpátky půjde pěšky. Tak nějak si to představujete? 😉

Dominik

Tak něco jiného je snad metro, které má uzavřenou dráhu, s minimem dalších faktorů, a něco jiného je dráha s x dalšími faktory.

Metronom

Je smutné, že mi ani jeden komentář nebyl schválen. Zřejmě poukazoval na skutečnost, která se do krámu nehodí…
Vivat Sůraweb!

Jan Sůra

Vy asi žijete v představě, že neděláme nic jiného, než čekáme, jaké moudro sem napíšete.

Metronom

Samozřejmě! Je s podivem, že x komentářů bylo mezitím schváleno. Algoritmus jejich náhodného vybírání opravdu neznám, ale je zajímavé, že po urgenci to jde hned…

Jan Sůra

Žádný algoritmus neexistuje. Každopádně jsem pochopil, že jste přišel prudit, takže následuje algoritmus odpadkový koš.

Tomáš Gottschalk

Přesně tak to je. Napíšu komentář, objeví se čeká na schválení a pak je smazán. Vivat svobodná diskuse

Jan Sůra

Ano, je část pravidelných prudičů, kteří mají občas své dny a jejich příspěvky musím schvalovat ručně. Když prudí opakovaně, končí zcela. (ano, řeč je i o vás).

Metronom

Tak to tedy nevím, kdy jsem byl do této skupiny zařazen, bo pravidelným přispěvatelem rozhodně nejsem. Mohl byste mi to prosím osvětlit?

původní Jakub P bez tečky

Je celkem obvyklé, že v takových částečně moderovaných diskusích se do té skupiny čekající na schválení moderátorem dostanete z různých důvodů. Kromě známých prudičů tam např. mohou spadat naopak i nováčci. Nebo třeba příspěvky s odkazy mimo daný server, atd. záleží na nastavení. Pokud jde o ty nováčky, většinou stačí pár normálních příspěvků, a příznak „čekat na schválení“ odpadne…

Jan Sůra

Bohužel pro některé experty velmi těžké k pochopení.

Jan Sůra

Byl to váš první příspěvek z nové IP adresy, ten se schvaluje také ručně (kvůli spamovacím robotům).

Gargy

Siemens neumí fotit? Vypadá to jak metro že 70 let.

Tomáš

Můžu se zeptat, bude se jednat i o linku S3, kde je smíšený provoz?

Karl vB.
Jarda

A strojvedouci nebudou mit co zrat. Idealni svet nas ceka. Vsechno automatizovany, robotizovany a lide budou hrabat na poli zizaly.

Pavel

Lidi, co si zvykli, ze budou delat 40 let to same, urcite.

Výkolejka

Ti co už 40 let dělají to samé, tak si na to prostě zvykli.
A ti co ještě 40 let nedělají to samé, tak si na to nemohli ještě zvyknout.

mgr.pavel

Pavel psal něco jiného. A to, že lidi jsou už teď navyklí, že (celkově) budou dělat 40 let to samé.

Příklad: člověk dělá (třeba prodavače v supermarketu) už 10 let. A je zvyklý z historie, že jeho rodiče dělali celý život stejnou práci. Proto si myslí (dnes už mylně), že za pokladnou bude dalších 30 let.

Výkolejka

Chtěl bych vidět někoho kdo po deseti letech za pokladnou je natěšený na dalších 30 let : – DDD

mgr.pavel

To byl jen příklad zaměstnání, které to již má evidentně spočítané 🙂 Znám ale i lidi, co je to za kasou baví. Ale nejde o zábavu, ale perspektivu – někteří lidi na víc nemají, jiným to stačí (nejsou happy, ale stačí jim to k životu).

Nicméně mně šlo o obecný poznatek, kdy spousta lidí ve spoustě oborů si mysí, že činnost co dělali dosud, že ji budou podobně dělat až do (zvdáleného) důchodu. A ignorují či neznají „riziko automatizace“, které je učiní nepotřebnými.

Karl vB.

Pavle,
odpovězte si sám, jak vy osobně budete fyzicky a psychicky flexibilní, až vám bude 58 let a budete muset po 30+ letech práce v jedné profesi ještě asi takových 9 let do odchodu do důchodu pracovat na nějaké jiné, nové pracovní pozici. 🙂

mgr.pavel

Ano, to je popis (zčásti současného, a hlavně) budoucího problému, kdy čím dál tím víc lidí <10 let do důchodu budou muset změnit práci (obsah práce či zaměstnavatele).

Má se kvůli tomu zastavit pokrok, jako je např. automatický vlak? Nebo je lepší najít řešení pro tento problém?

Já hlasuji pro to druhé.

Karl vB.

O tom, že by se z tohoto důvodu měl zastavit pokrok, jsem v předchozím příspěvku nenapsal ani Fň. Pouze jsem poukázal na to, že lidé 55+ to mohou mít a v konkurenci mladších kolegů zpravidla mívají těžší. Jde o obecný společenský problém, mládí je z principu vždy progresivní a flexibilní, starší lidé bývají zpravidla opatrnější i na základě zkušeností, které nasbírali dosavadní cestou životem.
Smysl pro nové věci by se měl s nabytými zkušenostmi vzájemně doplňovat. Pokud zvítězí pouze jeden extrém, je to vždy špatně. To se pak ve zdejších vodách nazývá např.:
„§1 – Vždycky se to tak dělalo“.

Výkolejka

Nedívejte se na to tak pesimisticky. Robotizace a automatizace nepovede k tomu, že lidé nebudou mít co jíst. Jednoduše proto, že pokud by lidé přicházeli ve velké míře o práci a tím i o zdroj příjmů, tak postupně by ti lidé neměli peníze na nákup zboží a služeb, které by ty automatizované provozy výráběly/poskytovaly. Takže časem by došlo k zastavení automatizované výroby a služeb a užitek by z toho neměl nikdo. To je samozřejmě extrémní případ. Reálně dojde k vzniku nových druhů zaměstnání, postupnému zkracování pracovních úvazků a ke zdanění těch automatizovaných provozů, tak aby na tom jejich majitel pořád… Číst vice »

mgr.pavel

Přesně tak. Brečet nad automatizací, to je jako před 100 lety brečet nad zaváděním strojů do továren.

Karel

Kteří strojvůdci? Ti kterých je dlouhodobě nedostatek?

Robotizace a automatizace je naopak řešení u pozic, které už nechce nebo nemá kdo dělat. Spousta povolání v průběhu času zmizela a nikdo z nás nemusí hrabat na poli žížaly.

Vbb

Že jste se v 19. století stejně nebil za formany, kteří zavedením železnice přišli o práci…
A co chudáci liftboyové?

Vectron

Tak mě napadlo když píšou,že budou vlaky jezdit přesně na vteřinu..mylím že ne.A proč?No kvůli neustále dobíhajícím cestujícím,kvůli kterým dveřní čidla neumožní odjezd.
Leda,že by to bylo natvrdo,ale to by asi neprošlo.

Martin

No to bude fungovat podobne jako metro, proste zadna pruvodci/vpravci na vas nepocka, a u vlaku se nestane aby tam byl takovy dav, ktery by vzdy blokoval nejake dvere.

A dulezitejsi faktor je ten, ze vlak umi jizdni vlastnosti prizpusobit odjezdu, tedy napr. zpozdeni 1min. dozene vyssi rychlosti.

Metronom

,,dulezitejsi faktor je ten, ze vlak umi jizdni vlastnosti prizpusobit odjezdu, tedy napr. zpozdeni 1min. dozene vyssi rychlosti,,
Myslíte si tedy, že strojvedoucí neumí využít jízdní vlastnosti v závislosti na čase odjezdu?

mgr.pavel

Strojvedoucí to umí. Ale s jakou přesností? Na sekundy? To asi těžko, není stroj..

A právě stroj tu přesnost dokáže. Proto ta douška v článku.

Metronom

S jakou přesností? To netuším. Na sekundy? Dost těžko. Ovšem, stroj asi nebude mít lidský úsudek – nezjistí, že je ve stanicích enormní množství lidí, a na rozdíl od lidského činitele, jež by se snažil zastavovat s co největším náskokem, se bude tupě držet časů odjezd – příjezd. S tím souvisí další problémy – všechny vlaky se budou rozjíždět a brzdit stejným způsobem, na stejných místech, což vede k nadměrnému opotřebení kolejnic…

Leinad

Když na trati jezdí strojvedoucí podle stejného instruktora/učebnice, taky jezdí podobně, pokud navíc dodržují pravidlo „prostředním vagonem k příchodu na nástupiště“ tak všichni zastavují na stejném místě.

Metronom

Jistě, jezdí podobně, nikoli stejně. V tom se shodneme. Ale ať jde o využívání průběžné nebo elektrické brzdy, jde vždy o jiný náběh, a v jiném místě tratě, stejně jako v případě součinnosti mezi brzdnými systémy. Pokud navíc dodržují Vámi popsané pravidlo, může se v určitých zastávkách jednat o nedodržení ,,obvyklého místa zastavení,, dle předpisu D1. O zastavení na stejném místě se jednat může, ale technologie brzdění je vždy rozdílná.

Miroslav Zikmund

Jenže těch strojvedoucích instruktorů je jako šafránu …. na stejném místě s přesností na „metr“ umí zastavit AVV a to ještě podle toho, dva jede jednoduchá nebo násobná souprava ….

Leinad

Strojvedoucí umí jezdit na čas i na spotřebu. Nicméně tohle je řeč o AVV, které funguje už dlouho, můžeme se bavit jestli víc žere Elefant se zapnutým nebo vypnutým.

Metronom

Jistě, o AVV a jeho preferenci EDB bychom se mohli bavit dlouho, stejně jako o jeho nasazení na soupravy s litinovými špalky… Či žere víc hliník se zapnutým či vypnutým… Asi nejvíce to závisí na funkci OJV, k níž se vyjadřují moje komentáře hore. Ovšem, energie se neplatí dle spotřeby, což jistě víte, stejně jako o pokynu sždc ohledně rekuperace nejen na Berouny…

Miroslav Zikmund

Automatické vedení vlaku, v tuzemsku známé cca 20 let … na EJ 471 standard … pokud by zavření dveří bylo navázáno na „souhlas k jízdě“, tak stačí aby strojvedoucí prováděl odblokování a zavírání dveří a „ONO“ by to jelo samo podle jízdního řádu ….

Metronom

,,A dulezitejsi faktor je ten, ze vlak umi jizdni vlastnosti prizpusobit odjezdu, tedy napr. zpozdeni 1min. dozene vyssi rychlosti,,
A myslíte, že strojvedoucí neumí přizpůsobit rychlost vlaku v závislosti na zpoždění?

Ondřej

Od tohoto očekávám opravdu velký rozvoj žeklezniční dopravy.

Karl vB.

Myslím, že s tím zaváděním ATO to nebude až tak ostrý řez. Jednak bude potřeba tomu nejdříve vychytat mouchy, které se projeví až v běžném provozu, který je na hony vzdálený ideálním modelovým podmínkám (vliv přírodních faktorů – zvířata, živly, nedisciplinovanost lidí), jednak ani nejde o žádné levné řešení. Bude to postupně nasazováno, jako jedno z opatření reagující na přirozené odchody strojvedoucích do důchodu, řešící nedostatek zaměstnanců v této profesi.

Vbb

To jsem zvědavý, jak do ETCS „automaticky“ zadají data, když na to ETCS není připravené, neřkuli dokonce takto schválené.
Nebo ve výchozí stanici bude přítomen „zadávač dat“?

F. K.

To není záležitost ETCS.

Vbb

Je.
Bod 1: ETCS musí mít zadaný vlak (číslo, brzdicí schopnosti,…)
Bod 2: Do ETCS nesmí zadávat data žádné zařízení s nižším SILem, než má samo ETCS, s výjimkou strojvedoucího.
Nějaký nápad k řešení?

Y.K.

ETCS OBU má prostě automatizační nadstavbu, která vše potřebné zajistí a místo s fírou přes displeje a čudliky se vybavuje s ATO „datovým kabelem“. Pro metra nic nového pod sluncem, pro dráhu to je novota. Potřebná data si jistě nasosá po GSM-R (nebo adekvátní nástupné technologii).

Vbb

ETCS nic takového nemá. Kabelem posílá data do ATO, ale data z ATO nesmí používat k žádným bezpečnostně relevantním funkcím.
Po GSMR data sice nasosat může, otázkou ale je, kdo ta data přichystá.

Bylo by dobré, kdybyste psal o něčem, o čem máte relevantní informace, a ne pouze vlastní sny.

Leinad

To už je věc ATO. ETCS je na mašině pro to, kdyby fíra (nebo ATO) chtělo projet stůj. Rozdíl pro ETCS je jenom že údaje místo firovi na displej ukazuje v datové podobě pro ATO.

Vbb

Aby se ETCS-OB mohlo spojit s ETCS-TS, musí mít zadané číslo vlaku, a to bezpečným způsobem. Z ATO žádná bezpečná data opravdu nedostanete.