Data Českým drahám dodá O2 a T-Mobile, dopravce za ně zaplatí podstatně více než dosud. Wi-fi zůstane neomezená
Cestující v railjetu. Foto: České dráhy
Mobilní data budou Českým drahám v dalších letech dodávat společnosti O2 a T-Mobile. Oba operátoři se stali vítězem veřejné zakázky
Kdyz to tak procitam, tak je wi-fi ve vlaku v podstate temer nefunkcni, nabizi se otazka, zda by CD, pripadne dalsi dopravci neudelali lepe s investici do repeateru, sice to rozhodne neni zadarmo, ale zase je to vicemene jednorazova investice.
nevím jak je to v současnosti ale dříve byly do Pendolin a railjetu repeatry umístěny ve zkušebním režimu, přičemž se řešilo jestli je budou platiti operátoři (vzhledem k jejich povinnosti pokrýt koridory mobilním signálem) nebo dráhy ze svého. Navíc problém Wi-Fi je často také v tom systému který zajišťuje palubní portál nebo vyžádání souhlasu s podmínkami užití. (toto je třeba pro spoustu lidí nepřekonatelný problém, někdy i technický problém zařízení). Na kvalitu připojení má taky obrovský vliv počet lidí respektive zařízení, data (šířka pásma) se dělí rovnoměrně mezi všechny připojené zařízení, taky případné rušení (hostpoty lidí na 2,4ghz), atd…
70 megaKč ročně za WiFi. to budeme pořád s takovou jezdit v B-čkách… Za ty prachy mohlo být pár vozů…
Když si cestující žádají WiFi, tak holt budem WiFi místo nových vozů.
Raději něco jiného bez wifi než repas 810 s wifi. Zákazníci co platí 1/4 si žádají wifi i kdyby jezdili v easu s plachtou
Spoustě cestujících využívajících WiFi by stačilo, kdyby měl vůz okna (=kdyby byl v různých vozech na stejné trati stejný signál zvenku, ne v novějších vozech horší signál)
Ano, pár vozů, tj. 2, slovy dva. A pokud by byl výrobcem Siemens tak spíš 1,5.
Škoda je že se WiFi začlo „plýtvat a teď to všichni berou jako „nutnost“. WiFi se mohlo nechat jako benefit pro „něco“ nadstandartního – vlak vyšší kvality, nebo 1. třída nebo tak něco.
Dnes je to naopak standard, stejně jako klimatizace nebo fungující záchod s toaletním papírem.
No právě. z „benefitu“ se stal „standart“ a zaklínadlo všeho, kterým se často zcela zástupně argumentuje, důležité parametry pak unikají pozornosti….
Máte mobil? Kdysi to byl symbol zbohatlíka a zazobance. Mělo to tak zůstat?
Mám mobil, mám i datový tarif a nepotřebuji WiFi v každým koutě. Kdo chce být online, nechť se zařídí. Tak jak se zařizovali ti, co na to měli z kraje 90. let. Nechápu, proč 70mega Kč měsíčně má vydávat dráha za totálně zbytnou věc, místo aby řešila důležitější investice. Zde se „prožírají“ peníze jen kvůli z 90% zábavě. Ti co data potřebují z pracovních důvodů, těch je minimum a většina z nich je datově soběstačná.
70 mega měsíčně? Roky a měsíce, všechno fuk, hlavně mít názor, že?
jsem se uklep 70megaKč ročně.. i tak je to několik slušných výplat, případně solidních vozů…
Přitom je to hovadina.
Pro tolik skloňovanou moderní informační společnost by měl člověk mít datové spojení kdekoliv, tedy i mimo vlak. Pak ovšem už má datový tarif svůj a do patří jen zesilovač signálu.
V ČR se free wifi rozšířilo kvůli drahým datovým mobilní tarifům a určitému českému kolenovrtství, v rámci světa je free wifi mnohem méně časté.
Mi by stacilo, kdyby u CD u nadstandardu dodarzovalo aspon svuj standard =) Opravdu si nekdo u CD mysli, ze potrhany, rozvrzany B249 patri na IC? Opet Opavan jede s min 2mi temito vozy. Stahlavsky sice opet bude tvrdit ze to je vyjimka, ale je to kazdy tyden, porad….
Je jen škoda, že ČD podlehly domluvě operátorů na zlodějině nejvyššího řádu. Klidně mohli soutěž zopakovat a trvat na nižší ceně. Ale ze státního krev neteče, dotace to napraví.
Otázka je, zda je netlačil čas. Dneska free wifi požadují i objednatelé coby veřejnou službu a jsous schopni dát pokutu, když to tam není.
No jak kde vyžadují wifi… Ve Zlínském kraji (na „městské lince“ Vizovice-Zlín-Otrokovice) se zlínští krajští politici rozhodli že wifi v Os není potřeba. Na těch Os jezdí vagon typu Regionova.
Za wifi ve vlaku by se rozhodně platit mělo. V Zahraničí je to tak běžný jev. Nedávno jsem za 1 GB dat ve vlaku platil přes 2€. Když budou cestující za wifi platit pomůže to mobilnímu internetu.
Platit za to, že se na koridoru mezi Třebovou a Brnem ani nedovoláte natož aby data šly v nějakém použitelné konzistenci, je nestoudnost.
Tady se ale jedná o Wi-Fi (nikoliv o volání) a ta funguje relativně dobře i na trase Brno – Třebová, několikrát odzkoušeno v Railjetu, Interpanteru a v Ex Metropolitan a vždy bez výpadků. A ano zpoplatnit, člověk potřebuje akorát věci do práce a dělá to deset minut, protože půlka vozu sleduje YouTube, stahuje filmy, atd… A nebo nechat free, ale s omezeným množstvím dat.
Podle mě by problém vyřešilo omezení rychlosti stahování tak, aby na běžnou činnost stačila, ale pro načítání videí či podobně by byla příliš pomalá. Samozřejmě druhá možnost je sledovat objem dat, nicméně si myslím, že toto je horší řešení, protože je poměrně těžké určit hranici a pak aby ji měl možnost uživatel nějak sledovat. Zpoplatnění je ale samozřejmě taky možnost i s přihlédnutím k tomu, že na některých tratích mají cestující tyto dodatečné služby (nyní zdarma) a jinde takové vymoženosti vůbec nejsou.
Video 480p má datový tok okolo 600 k/bit. Teď je otázka, zda odeslání 5MB přílohy patří mezi běžnou činnost, aby to netrvalo tak dlouho, že se signál ztratí, což mezi Brnem a Prahou nastává téměř v polovině trasy.
125kbit/s a yutubeři mají smůlu. Na běžný prohlížrní stránek to stačí, na běžný emajlování bez brutálně velikých příloh taky. ještě nedávno byl internet přes dialup spojení max 56,6kbit/s a stačilo.
ono to nestačilo ani v té době, natož dneska. Zkuste si s tou rychlostí něco načíst. Teď jsem zkusil Drive: 1.2 min a Gmail: 2.6 min (nenačetly se kontakty a seznam složek)
S tím dovolím s Vámi částečně nesouhlasit. Jezdil jsem tuto trasu poměrně často railjetem a internetové přípojení Wi-Fi v úseku Brno-Blansko je velmi tristní (nebo lépe řečeno nepoužitelné téměr). Od Blanska už přece jen trať docela začíná narovnávat a spojení je pak už dobré. Jinak co brání dopravci zablokovat prostě určité adresy nebo omezit množství dat na osobu na nějaký časový úsek (tak zjistí že máte moc velký odběr dat (protože třeba celou dobu sledujete videa v Full HD kvalitě) a wifi by vám třeba byla na nějaký čas výrazně zpomalena). Možnost by i mohla být i omezení rychlosti na… Číst vice »
Toto by muselo být řešeno buď 2 SIM nebo 2 wifi sítěmi každá o jiné rychlosti, a Full HD video je nesmysl, na to současné BTS se 4 G nejsou stavěné….
Vždyť i vysílání ve formátu Dvb-t2 nejede v HD, kromě České TV. Když chcete HD musíte si koupit kabelovku 🙂
Proc dve SIM a dve WiFi?
Tohle je 4K https://www.youtube.com/watch?v=zj5vQ5oOGL0
Já tu trasu jel za poslední týden asi 5 krát v každém směru, takže moje zkušenosti jsou aktuální, a krom jediného případu, kdy se jednalo o rakouský Railjet a odmítlo to pustit na klasické stránky, fungovala WiFi vždy dobře.
Ano WiFi funguje naprosto ukázkově, jen je to bez připojení k internetu nebo jen velmi špatné připojení, protože v této oblasti jednoduše není signál. Jezdím zde také velmi často a to jak ČD railjety tak žlutým Regijetem, v obou je ten problém stejný.
No vidíte, já to měl zatím vždy bez problému (vyjma toho jednoho Rakouského railjeta), internet v pohodě fungoval.
Ano mobilní internet je drahý protože ho málo používáme! Jako bych to už někde slyšel.
Tak to je samozrejme fakt, byt to v teto zjednodusene forme nedava prilis smysl.
Nesouhlasím s tímto názorem. Neb wifi nebo klimatizace jsou také věci, které motivují cestující k využití vlaků.
Myslím si, že by bohatě mohla stačit úroveň TP3. Tu poskytne jakýkoliv operátor. Samozřejmě s patřičným frekvenčním rozhraním, které musí být instalované na straně příjemce (tedy v každém vozidle). Bohatě se to však vyplatí.
Co to je za blábol, jestli myslíte technickou podporu tak to je totální nesmysl.
Někdy je lepší jen dávat palce 🙂
Oba mají rozděleno BTS síť na západ a východ. Na BTS má každý svou anténu, tzn. když je BTS T-mobile, tak to jde v případě O2 na anténu O2, pak to odbaví na BTS T-mobile a dále to jde optikou do ústředny a dál na vysílač kde se nachází volaný, v případě netu to jde do NIX. CZ kde se to odbaví.
Pomocí služeb QoS, Cos a jiných mohou zakazovat či povolovat těm SIM ve vlacích YouTube či jiné, datově náročné služby.
To je zajímavé, že neomezená data se začnou konečně nabízet i lidem, ale pro ČD naopak změna k horšímu.
Skutečně neomezená mobilní data se lidem nenabízí. Zkuste si využívat data tak, jako jede modem ve vlaku (takže naplno 19 hodin denně). Zaříznou vám to s odkazem na nějaký bod ve smlouvě.
Místo wifi by byl lepší do vozů nějaký zesilovač signálu.
Já raději tu wifi, děkuji 🙂
Otázka do pranice, může správce železnice použít stanoviště GSM-R pro komerční provoz internetu ve vlacích?
GSM-R na toto není stavěné a ta přenosová rychlost by asi nikoho neohromila.
Nie. Má to dve roviny: 1. Bezpečnostná – GSM-R plní dopravné funkcie a v určitých prípadoch má bezpečnostné implikácie. Má preto aj určité nároky na kvalitu a spoľahlivosť služby, a teda nemôže obsluhovať aj nekritické komerčné funkcie. 2. Funkčná – GSM-R je stavané na odolnosť a spoľahlivosť, nie na výkon. Vyššou prioritou je použiteľnosť pri vysokých rýchlostiach, než priepustnosť pre užívateľské dáta. Plus je to pomerne starý štandard, pevne zakotvený v 2G svete. Asi by za určitých okolností šlo používať infraštruktúru základňových staníc GSM-R zároveň aj pre komerčné LTE/5G systémy, ale znova to má určité nároky na splnenie SLA pre… Číst vice »
Ano, ale nikdo nebrání ČD Telematice současně s GSM-R umístit i vlastní GSM BTS. Je to velká škoda, že ČD Telematika mrhá svým potenciálem.
Koukám, že tomu opravdu rozumíte. Telematika provozuje vlastní veřejnou síť? Nebo k čemu by jí ty vlastní BTSky byly?
Ne, neprovozuje vlastní veřejnou síť, ale nikdo neříká, že musí jít o síť veřejnou. Může klidně provozovat síť privátní, pouze pro účely dopravců na železnici – datové připojení.
Za 70 milionů ročně se to opravdu nevyplatí.
Tak pozor. Nabídku na tarif ČD Telematika jsem dostal spolu se zakoupením InKarty. Ano, je to virtuální operátor.
Museli by na to mít nějaké další kmitočty (přidělené) a to nemají a jen tak nedostanou.
Jenže ty sloupy a kabely k nim jsou SŽDC, takže tak jednoduché to není.
Ono GSM-R má nějakou rozumnou datovou propustnost?
To je velice dobré rozhodnutí. Cestující ta data jistě ocení. Mají náskok před konkurencí.
200 GB / měsíc = cca 7 GB na den. Přičemž na běžném wifi hotspotu v jednom voze se běžně protočí desetinásobek. No nezní příliš dobře.
Doufejme, ze se mylite, protoze jestli se opravdu u CD sekli o rad, tak to bude docela citelne a pravdepodobne se cestujici nevyhnou omezeni dat, o kterem se drive spekulovalo.
Já nevidím v nějakém rozumném zastropování dat problém. Už teď se stává, že někteří síť zatěžují Youtube a kvalita signálu pak padá všem.
Šest miliónov GB mobilních dat ročne pri cene 70 miliónov korún (280/4) dáva necelých 12 korún za GB a stále na tom mobilný operátori zarobia. Ja len je to zaujímavé pre porovnanie aké ceny ponúkajú bežným ľuďom.
Dejte nabídku na stejný objem dat a jistě také dostanete podobnou nabídku. Tomu se říká množstevní sleva.
Hlavně aby ta nebídka měla hlavu a patu, že?
Vzhledem ke službám, které nabízí, to je spíš nehorázně drahé… Třeba na cestě Praha-Brno je ta wifi použitelná tak 60 minut (ČD i RJ, vyzkoušeny všechny třídy). U našich sousedů dostanete podobnou cenu (tedy řekněme v přepočtu max. 1€) za 1 GB jako koncový zákazník, i když si koupíte pouze 1 GB…
Dospěli jsme do doby kdy vlak nemusí mít okna, hlavně že bude mít WiFi.
Přesně. Taky nějak nechápu současné WiFi šílenství. Před pár lety možná mělo smysl, kdy data byla drahá. Dnes má každý kdo chce, za pár korun data ve svém mobilu. Je to tak nějak s křížkem po funuse…
Já zase nechápu režijkové šílenství, když je tady možnost mít standardní benefit.
Bohužel WiFi se považuje za „standard“ doby. Stejně tak, jako nechcete, aby vám řezník balil salám do novin…
teoreticky ano, prakticky vaše zakoupená data skončí vně vagonu.
Á, zase nám se potkali dva mudrlanti před důchodem živící se rukama… že jsou moderní vozy Faradayova klec a že ve vlaku lidi pracujou (k čemuž data jaksi zapotřebí) vám asi taky uniká.
Doporučoval bych se nevyjadřovat k tématům, o kterých víte kulové, děláte ze sebe jen rohatá zvířata…
Přesně. Taky nějak nechápu současné WiFi šílenství. Před pár lety možná mělo smysl, kdy data byla drahá. Dnes má každý kdo chce, za pár korun data ve svém mobilu. Takže tyhle WiFi všude jsou už tak nějak s křížkem po funuse…
S křížkem po funuse, takže se zavádějí do dalších vozů. Vy jste evidentně odborník s uchem na tepu doby.
V tejto tmavej časti roka by som vlak bez okien v pohode bral, ak by mal dobrú wi-fi 🙂
Zkuste vypravit vlak bez oken s Wifi a povíme si. Někde zase nemusí rozumět tomu proč ve vlaku má být WC nebo topení, a přesto lidi nemají rádi vlaky bez WC nebo topení.
Snad se mylim, ale nema nahodou o2 a t-m spolecnou sit? Takze kde neni jeden, neni ani druhy?
Myslím, že majú.
Ano, LTE sítě mají společné, resp. sdílené.
Pak se priznam, ze mi unika smysl uzavirat smlouvy s obema, kdyz hardware je stale jeden.
Společný hardware jsou vysílače. Mobilní síť toho obnáší poněkud více…. takže klidně může jeden mít celoplošný výpadek a druhý fungovat.
Společní jsou jen na fyzické vrstvě.
Ano, spolecni jsou na fyzicke vrstve. Cili mit kartu o2 a t-m v jednom routeru znamena, ze kdyz nebude mit signal jedna karta, nebude ho mit ani druha. Stejne tak budou pravdepodobne prihlaseni na stejne BTSce, takze se ani nezvysi teoreticka prenosova rychlost.
Detaily neznam, ale v kombinaci s vodafonem mi prijde logictejsi a i obhajitelna ve vztahu k vyberovemu rizeni.
Ono to až tak jednoduché být nemusí. Anténa nemusí být zcela společná, stačí mít u druhé otočenou polaritu a dosah může být hned jiný. 😉
Nemůže, antény i koncové rádiové stupně na BTS jsou montovány jen jedny společné
Vezmu to z jiného konce. Z cizího krev neteče. Zatímco vy si dobře spočítáte, jaký operátor je pro vás při zohlednění ceny a pokrytí nejlepší, společnost vlastněná státem uzavře smlouvu podle výsledku výběrového řízení. Takže i kdyby první nabídka byla od O2 a druhá od bleskmobilu (virtuál v síti O2), oni to uzavřou, do modemu nacpou dvě O2 SIM karty a jsou spokojeni. Že to nemá smysl je netrápí. Vlk se nažral a jejich výplata zůstala stejná.
Proč by se nezvýšila přenosová rychlost, když každý operátor má vlastní frekvence?
a co by se pak v tom VŘ mělo vybírat, pokud by byly požadavkem dvě zcela nezávislé sítě a na výběr je …. z dvou nezávislých sítí
Nejen LTE. Někde je to jen sw a hw je jeden od domku po antény.
Martin Hanzal: O2 a T-mobile sdílí sítě 2G, 3G a částečně 4G. Nicméně je pravda, že pokrytí má významně lepší O2.
Ne všude.
Mají společnou síť v Čechách staví TM na Moravě Cetin. Z minulosti běží něco cetinu i u VF zejména v větších městech. A VF mimo města na oplátku. U vysílačů je to jednoduché neběží jeden neběží druhý. V případě výpadku proudu. Technologie pod střechou společná vlastní TM, Cetin a dokonce VF pod anténou. Antény mohou být klidně i společné, stejně tak jako zázemí pod stožárem. Takže já bych pochopil kombinaci Vodafon a TM nebo Vodafone a O2. Kombinace TM s O2 je provozně blbost. Pravda v některých lokalitách kde jsou všichni tři je to úplně jedno. Osobně bych tento problém… Číst vice »
Technologie pod střechou maji obvykle společnou, pod stožárem vlastní a antény jsou vlastní nebo společné. To platí hlavně pro TM a Cetin. VF má poměrně dost vlastního. Proto já mám dvě SIM kvůli práci. Jednu O2 druhou VF.
Já mám tu druhou SIM O2, ale slovenskou. Tím pádem mohu využít všechny tři české operátory, ale levněji.
Určite? Mám O2-SK předplacenku a ta se přihlásí jen do sítě O2 CZ. Ostatní CZ sítě odmítá.
Ne, sdileji cast fyzicke site. Takze nekde muze mit jeden signal a druhy ne, stejne tak se lisi rychlosti atd. TM ma jinak podle vsech nezavislych mereni vyrazne lepsi sit nez O2/Cetin