Dárek k plnoletosti. Rakousko začne mladým na prahu dospělosti rozdávat KlimaTicket
Vídeň, metro, trasa U4. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jakmile poznáte kvalitu veřejné dopravy, už u ní zůstanete, je přesvědčena rakouská ministryně.
Ne, to vubec neni populismus, kupovani hlasu nezkusenych volicu.
Souhlasím, že není. Voličů, kteři se auta nevzdají je násobně více a to politik ví.
Tak v Rakousku mají ministerstvo ochrany klimatu? – Sodoma! Gomora! – A to jsem chtěl napsat, proč tohle nenapadlo komouše – rozdat mladým universální jízdenku na ČSD a ČSAD + MHD. (Já bych ji uvítal.) No, nyní tomu trochu rozumím, proč to neudělali. Komunisté byli vesměs blbci, ale ne všichni. Někdo mezi komouši si udržel stále zdravý selský rozum. – Zamyslete se, prosím, proč současný kapitalismus je komouštější, než byl socialistický režim vedený komunisty!
Je to tak, současní takzvaní kapitalisté v dopravě rozdávají zadarmo kde co – tu klimatiket, tu rezidentni parkování. A daňový poplatníku plať
To je parádny darček.
Přeložme si to do češtiny > aneb přerozdělováním financí státem se začíná blížit reálnému socialismu.Jsme už jen nějaké procentní body přerodělování jako v ČSSR v roce 1988.Takže to není zadarmo, ale na jedné straně Vám to vemou a v kolonce výdajů státo doprava to za vás stát utratí.
Sociální tento krok jistě je, ale je alespoň trochu promyšlený oproti nám, kde se jedná o čirý populismus. Rakousko motivuje k cestování veřejnou dopravou všechny, čímž reálně dochází k přesunu lidí z aut do vlaků. Pochybuji, že důchodci u nás by jinak cestovali masově autem, kdyby neměli slevu, což u lidí v produktivním věku říci nelze. Za druhé přerozdělování se děje daleko více v individuální automobilové dopravě, kdyby stát spočítal kolik utratí za všechny věci související s provozem aut a následně z toho odvodil mýtné, tak by jste se nestačil divit.
Stát si už ale dávno spočítal, kolik jej stojí v nákladové položce IAD. V roce 2013 to bylo 3,5Kč za každý ujetý osobokm. Strana 66, věštník dopravy 11/2013 viz
https://mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Ministerstvo/Vestniky-dopravy/Vestniky-dopravy-2013/Vestnik-dopravy-11-2013/130522_Vestnik_dopravy_11.pdf.aspx
Zajimave, kde jste na to narazil? Zvláštní ze se o tom nemluví.
Reálně dochází k přesunu lidí z aut do vlaků jen ve velmi malé míře. Tyto socialistické experimenty vytvářejí spíše novou poptávku.
Je to populismus úplně stejný – cestováním zdarma si strany chtějí uplatit svou voličskou skupinu.
V okolí velkých měst to fungovat může. Ovšem celoplošně? O tom dost pochybuji. Lidé se potřebují dostat také do míst, která nejsou obsluhována veřejnou hromadnou dopravou.
Tohle by u nás nefungovalo. Většina lidí přemýšlí způsobem:“Přece nepojedu sockou, jak bych vypadal“. A taky je to vidět ve složení cestujících, kromě okolí velkých měst, jsou to lidé, podle vzhledu mírně řečeno neúspěšní.
A že tím sám jezdíte, když tomu tak rozumíte?
Možná ta většina lidí přemýšlí způsobem „nebudu se spoléhat na spojení jedoucí jen 1x za 2 hodiny (resp. max. ve špičce 1x za hodinu“, „nepojedu spojem, který je o dost pomalejší než auto“ atd.
A cena jízdy s tím zase tolik nesouvisí.
Není náhodou, že největší přepravní podíl vč. cestujících, kteří by i tak mohli jet autem, má železnice tam, kde dovede být dostatečně rychlá (do čehož se řadí nejen doba jízdy ode dveří ke dveřím, ale i četnost spojení).
Pochopitelně. Jenže u nás nemáme v dostatečném stavu železniční infrastrukturu. To máme chybějící trať Praha – Liberec hodnou 21. století, spojení Prahy a Brna kulhá na obě nohy, stejně tak kulhá spojení Brna a Ostravy. Též chybí infrastruktura odpovídající 21. století mezi na ose Praha – Louny – Most/Chomuto – Karlovy Vary – Cheb. A mohl bych pokračovat dál na regionální úroveň, kde třeba v okolí Prahy zcela chybí spojení Praha – Říčany – Kostelec – Kutná Hora a Praha – Jesenice – Týnec nad Sázavou – Benešov, stejně tak Praha – Mníšek – Dobříš – Příbram.
No, taková Pyhrnbahn (či obecně spojnice Graz – Linz) také není výstavní.
Nicméně jinak v lecčem souhlas, mmch. i při novostavbě Nová Ves – Most bude spojení vlakem z Prahy do K. Varů dost klikaté, nicméně v trase D6 žádná souvislá moderní železnice vzniknout nemá.
Nejen infrastruktura, ale i vozový park.
O dvou linkách, kde stav vozidel zrovna k opuštění auta dvakrát nemotivuje, tady má článek pan Petrovský.
Nicméně za dob působení předchozího dopravce to na obou linkách nebylo o moc lepší (resp. přinejmenším v parametru chybějící klimatizace to bylo ještě horší).
P. S. Obhajovat nechci ani ten předchozí, ani nynější stav (u linky R23 nad rámec vozidel i pouhý 2h takt v částečném prokladu s Os-072, které v Lysé jedou „do prázdna“).
Však jsem do komentáře pod tento článek napsal, že Regiojet (bohužel) plně využívá mantinelů nastavených objednatelem.
Trať hodnou 21 století nemáme ani mezi Prahou a Brnem, Prahou a Plzní… s přimřením obou očí snad mezi Prahou a Ostravou a ÚnL.
To je logické, protože základní pravidlo zní, že co je zdarma, toho si lidé neváží. Druhá věc je, že pokud naplníme dopravní prostředek cestujícími, kteří mají zlevněné jízdné, tak plné platící zákazník nedostane očekàvatelnou službu a tudíž bude řešit alternativu (například auto, kolo). Statisticky se počet cestujících ve veřejné dopravě zvýší, protože přibudou cestující, kteří by jinak nejeli veřejnou dopravou, poku by ji museli platit a naopak se zvýší počet aut, protože platící zákazník hledá alternativu. Bohužel nositelé levicových myšlenek to nikdy nepochopí.
To muze byt vas posit, mate to podlozene daty?
…“základní pravidlo zní, že co je zdarma, toho si lidé neváží.“
Jak se to projeví?
„Druhá věc je, že pokud naplníme dopravní prostředek cestujícími, kteří mají zlevněné jízdné, tak plné platící zákazník nedostane očekàvatelnou službu “
A nenastane tím tlak na zkapacitnění železnice, který by se jinak nekonal? Jinak. Podívejte se, co udělala dostupnost auta s betonováním Evropy.
Asi máte zajímavé okolí. Neznám nikoho, kdo by nejel MHD, protože má pocit že je to něco podřadného. Většina lidí v mém okolí se rozhoduje podle toho jak rychle a spolehlivě je tam doprava dostane. U delších vzdálenosti také podle ceny.
Znám jich hodně. Kromě toho, že se přemístí z bodu A do bodu B, tak si zazávodí, a všem ukáží, jací jsou skvělí řidiči a jak mají atraktivní auto. Předpisy a omezení rychlosti pro ně neplatí. Pak je další kategorie, u kterých vítězí lenost a bezohlednost.
§6 – Cestující by to nepochopili!
§7 – Cestující by to zneužili!
Zajimavy nazor, mozna nekdo ne az tak uspesny, kdo se snazi vypadat jako uspesny by takto idiotsky mohl uvazovat. Neznam nikoho, takto hloupeho.
Ale znam spoustu lidi, kteri se vlaku vyhybaji kvuli tezke nespolehlivosti, spine, castemu zapachu a hluku z dalsich cestujicich a cetnym vylukam (nedavno jsem chtel jet Praha – Brno, CD aplikace psala o vyluce a prestupu na NAD, tak nez abych absolvoval takovehle akce, radeji jsem sedl do auta a to jsem se opravdu tesil na pohodovy vylet RJ).
Tady má někdo hlavu 20 let v kupce hnoje. Třeba dnes kongres, jedu v obleku a jedu sockou. Protože v cílové destinaci bych nezaparkoval. ( Katastrofální úřad Praha 8). A i kdybych zaparkoval, tak parkovné za 3 hodiny je dražší, než UBER. Ale zase jedu sockou, protože jízdní doba Metro a bus je 21 minut + 2 minuty čekání. A Bolt mi nabídnul jízdní dobu snad 18 minut s 6-9 mi minutami čekání na příjezd auta.. Že bych šel pěšky 10 minut někam k zaparkovanému autu nedává smysl.
Kéž by tomu mohl věřit i český ministr dopravy…
Ta rakouská státní dotace je menší, než kolik platí Česko svým dopravcům jako kompenzaci za 50% jízdné pro studenty/důchodce, z toho je dost evidentní, že by si ČR mohla Klimaticket dovolit taky. Jenže s temi různými Kupky, nepoužitelným Oneticketem ap. se nedočkáme, bohužel. Rakousko má navíc i mnohem levnejší klimatickety pro jednotlivé státy (= kraje).
Je rozdíl mít kompenzaci za (možná i) několik milionů studentů/důchodců a jejich jednotlivé i předplatní jízdenky vs. zatím za 272 tis. lidí (všech věkových kategorií) https://www.derstandard.at/story/3000000216131/in-welchen-bundeslaendern-verkauft-sich-das-klimaticket-gut-wo-weniger-gut s Klimaticketem.
Předpokládám, že pokud/až Klimaticket bude také mít několik milionů lidí, budou úhrnné kompenzace příslušným poměrem vyšší.
Vyšší kompenzace budou, ale ne příslušným poměrem – naopak pokud se jich prodá větší množství, znamená to více peněz do veřejné dopravy, tudíž celková výše kompenzací sice bude vyšší, ale neměla by růst přímou úměrou, ale pomaleji, a v přepočtu na jrdnoho cestujícího by dokonce měla klesat.
V některých rakouských spolkových zemích je kvalita veřejné dopravy (mimo dosah železnice) dost mizerná – těžko použitelná pro ty, kteří mají možnost využít auto.
A tam kde je kvalitní/četná, je dobře použitelná i za přiměřenou cenu.
P. S. vzpomínám si, že když někteří spolužáci/spolužačky ve 2. části SŠ-studia získali/y ŘP, tak si naopak pochvalovali/y, jak se najednou všude dostanou rychleji. A nejsem si jist, že by v tom hrála roli neexistence jednotné jízdenky pro veřejnou dopravu.
Pokud máte kvalitní systém, je fajn ho takto propagovat.
Pokud ho nemáte, je to samozřejmě k ničemu.
Ten systém mimochodem vesničtí (i právě rakouští) žáci/studenti znají – však do školy jezdí zejména právě veřejnou dopravou. Z mých (i když pravda většinou starších) zkušeností s cestování i linkovými autobusy v Rakousku si vybavuji hodně propracovaný systém a často jedoucí autobusy ve Vorarlbergu (i když pravda, tam je výhodou vyšší hustota zalidnění v převážné části spolkové země). Naopak i nyní mám (i geograficky) blízko k rakouským oblastem u hranic s Českem a tam přesně platí, že vyjma páteřní železnice, je autobusové spojení docela mizerné, tzn. o to víc převládá spíše návoz autem k nejbližšímu nádraží a odtud vlakem, nejčastěji… Číst vice »
Buďte konkrétní. V kterých?
Odpověď na váš dotaz jsem psal už v době jeho položení, viz výše. Docela mě už v tehdejší době (a ani dodnes se to moc nezměnilo) zarazil stav s bus-linkami v méně zalidněných částech Štýrska – někde jezdily jen školní spoje + těch pár dalších jelo jen „na zavolanou“ – přesně si pamatuji, když jsem chtěl během jednoho týdne na „týdenní neomezenou štýrskou jízdenku“ projet vše potřebné, tak jsem to potřeboval realizovat ještě před koncem jejich školního roku, abych se dostal tam, kam by pak o prázdninách skoro nic nejezdilo (blahé paměti Eisenerz – Hieflau nebo minibus jedoucí z Murau… Číst vice »
😁 Psal jsze cosi obecného to zaprvé. Za druhé, co vám vadí na busu na zavolání? Nedomluvíte se? Zlaté Štýrsko oproti třeba jižním Čechám. Skvělý vyhledávač, dobré spojení i tam kam nevede železnice. Jsksi jsem tam byl ani ne před měsícem. 😉
– Ano, psal jsem že v některých (což v danou chvíli byla postačující informace). – Nejistota že se dovolám (např. skrz předvolbu). – Já se německy relativně domluvím, nicméně jiní Češi třebas ne. – Nutnost vědět s např. 2h. předstihem, že pojedu (nutnost zavolat předem). – I tak počet spojů (i s těmi na zavolání) spíše nižší. V kontextu diskutovaného článku: – I takový nízký počet spojů (tím víc s nutností volat předem) těžko převede do veřejné dopravy nějaký relevantní počet lidí či jim „ukáže atraktivitu veřejné dopravy“. – Objektivně vzato by se lidé do nějakých např. 5 párů minibusových… Číst vice »
Taky mají aplikaci. Hledáte jen důvody. Nepotřebujete jlnic vědět dvě hodiny předem, bus na zavolání ve Štýrsku jen hodinu předem. Objektivně vzato, když to srovnám s kvalitou zde u nás, zlaté Rakousko. A to, že máte dojem, že obecná informace stačí, je spíše znakem pokudu o manipulaci. Systém na zavolání ve Štýrsku není založen na pevných jízdních řádech. 😉
Rozklikl jste vůbec ten odkaz, který jsem do předchozího příspěvku dal?
U všech spojů uvedeno „Anmeldung 2 Stunden vor Abfahrt, Tel. +43 0650 3922486 oder +43 3637 212, ab 7 Personen am Vortag bis 18:30 Uhr“.
Mmch. co se asi stane, když se tam sejde 7 či více osob nezávisle na té druhé?
Jestli „není založen na pevných jízdních řádech“, proč tam je pevný jízdní řád s konkrétním polohami uveden?
Totéž i u dalších linek jako např. tato https://www.verbundlinie.at/components/com_timetable/uploads/99-923–j24-1.pdf
A to je nutnost volat 2 hodiny předem? Právě jste se popřel. Ano i takové linky tam existují. Ovšem i přímo spoje podobné tomu, co u nás provozuje Citya. A rozhodně asi tak 100x lepší neudělá treba co existuje v Jihočeském kraji. Ale to nechcete vidět, protože je třeba si kopnout do Rakouska, viďte. 😉
Ten Jihočeský kraj si do toho vmanévrováváte vy.
Teze některých předřečníků zní, že Rakušáci to prý dělají lépe než Češi. Tzn. přišel jsem s konkrétními případy, kdy to podle mě lepší není.
A ano, „Anmeldung 2 Stunden vor Abfahrt, Tel. +43 0650 3922486 oder +43 3637 212″ znamená ohlášení 2 hodiny před odjezdem“.
U nás by to taky chtělo něco jako KlimaTicket. Ani by to nemuselo být tak levné (v poměru ke kupní síle) jako u nich. Stačilo by, aby současný roční celosíťový OneTicket nepokrýval pouze vlaky, ale všechnu závazkovou dopravu v republice (vlaky, příměstské busy, MHD). Pro spoustu lidí by to byla jasná volba.
A možná i trochu zapracovat na kvalitě u všech dopravců. Některé trasy opravdu spíš odpuzují, než přitahují. Přitom mladým lidem bývá vcelku jedno, jakou má vlak/bus barvu a majitele.
A hlavně na kapacitě. Protože jestli by se (z jakéhokoliv důvodu) mělo do veřejné dopravy přesunout znatelně víc lidí než kolik jich ji využívá dosud, tak by se do stávajících spojů (a nejde jen o vlaky) nevešli.
To je jenom a pouze výmluva. Kapacita silnic se razantně zvedá, u veřejné dopravy až na výjimky pouze opravy, které konkurenceschopnost nezajistí.
Kde se zvedá? Tady v Praze a okolí se naopak citelně snižuje.
V jaké Praze to žijete? Výstavba DO nezvedá kapacitu? Nové obchvaty a dálnice v kraji? Stavby typu Blanka nebo připravované radiály a zbytek MO, nebo příprava zkapacitnění všech vytížených dálnic z Prahy ven. To všechno je úbytek kapacity silnic?
A proč se ta kapacita nezvedne? Proč se neokouká postup se zvedáním kapacity u silnic?
K té kapacitě: ÖBB některé spoje třeba v pátek zdvojují. ČD přivěsí Béčko vytažené z kopřiv, RJ „dynamicky“ napálí cenu, a sosá tudíž i vyšší dotace.
Některé rychlíkové linky či spoje výchozí z Prahy by zasloužily přihodit vagon dva celotýdenně. Nejsou. Pak se nikdo nemůže divit závěrům „jednou, a stačilo“.
„Pro Rakousko to ale není zadarmo“ toto mluvi samo za sebe 🙁
Ty v přepočtu necelé 4 miliardy korun pro ně nějsou zase až taková extrémní suma. Rakousko má oproti nám trojnésobné HDP na hlavu.
Samozřejmě to není pravda, a ten počet palců nahoru je opravdu smutný. Stačí otevřít Wikipedii, vyhledat HDP na hlavu apod.
Ale jo, mají GDP PPP per capita větší jen o třetinu, ale ty 4 miliardy fakt nejsou zas tak velkej balík.
U nás jsou sice ty třetinové platy, ale to je protože čeští zvláště odborní dělníci jsou nejvíce celosvětově odrbáváni, HDP na hlavu máme daleko větší, a kdyby byli alespoň polovičně daňově sdíráni i živnostníci a mezinárodní firmy, tak se náš stát nemusí vůbec zadlužovat.
Nedělejte si tu z nás legraci. Rakousko nemá trojnásobný HDP ani náhodou.
Lucembursko ano, ale Rakousko určitě ne.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_HDP_na_obyvatele