Dar za téměř pět miliard korun. Prvních pět kilometrů D1 nově přejde pod Prahu

Stavba protihlukové stěny u D1 u Průhonic. Pramen: ŘSDStavba protihlukové stěny u D1 u Průhonic. Pramen: ŘSD

Praha převodem získá i nájemní smlouvu na čerpací stanici nebo rychlé občerstvení.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan z Rokycan

Off-topic: Také se vám stává, že vidíte plusy/mínusy u komentářů, na které jste předtím neklikli? (Např. u diskusí, které jste předtím vůbec neotevřeli?)

Stepan

Tak to je snad v pořádku, že vidím plusy a minusy i v diskusi, kterou jsem otevřel poprvé.
Ale občas se mi tu stává, že v diskusi, kde jsem poprvé, mi nejdou plusy klikat (mylně mi to hlásí, že jsem „pro tento komentář již hlasoval“), a nedávno se mi dokonce stalo, že plusy mi dávat nešlo, ale mínusy v téže diskusi mi to dávat dovolilo. Naštěstí se to nestává moc často, ale nepodařilo se mi přijít na to, čím by to mohlo být.

David

Dopadne to tak, že tam stejně jako na Štěrboholské bude „řádit“ TSK, čili chaos, zmatek, nepořádek. Děkujeme.

Stepan

Stejná chyba jako v minulém článku na totéž téma. Týká se to těch 5 km od začátku dálnice k hranici Prahy, nebo i těch druhých 5 km od hranice Prahy k dálnici D0? A pokud ty budou taky převedeny na Prahu, to jako Praha bude mít svoji exteritoriální dálnici mimo své vlastní území? To by pak asi fakt musela být účelová komunikace, jinak by to právně nebylo možné.

Daniel Bečvář

Jedná se samozřejmě o úsek D1 mezi Chodovem a Újezdem u Průhonic, kde končí Praha.

Stepan

Předpokládám, že hlavním účelem je, že se pak na tu nedálnici nebude vztahovat žádná zákonná regulace billboardů, takže to tam za chvíli bude vypadat jak u Jižní spojky. Takových part jako byla ta Hlubučkova je určitě na magistrát a městské organizace nalepena spousta.

Daniel Bečvář

Na tento úsek D1 se zákon o zákazu billboardů nevztahoval ani nyní, když je ve vlastnictví státu. Zákaz platí pouze v extravilánu, tedy mimo zastavěná území obcí. Důvod, proč byl zákon schválen v této podobě, je samozřejmě přísun peněz z pronájmu, jdoucí v lepším případě do městských pokladen, v tom horším různým grázlům typu Hlubuček a spol.

ABC

jako to co je mezi sjezdem na Průhonice a Opatov je zastavěné území obce? Ty pole na obou stranách?

Stepan

Zastavěné území obce podle dopravního značení končí asi 20 metrů před začátkem dálnice.
https://mapy.cz/s/navatujage

Stepan

Ale je fakt, že pokud pražské mafie budou chtít osázet ten úsek novými billboardy, tak si prostě tu značku konce/začátku zastavěného území obce posunou o 10 km a hned mají reklamní arénu jak vyšitou. V části úseku i s lampami, které se rovněž v Praze používají jako nosiče reklam.

Jan z Rokycan

D1 jako místní komunikace? Podle mě to ukazuje dlouhodobě neudržitelný stav, že dopravní klasifikace musí nutně odpovídat majetkovým poměrům. Zatím se to děje spíše skrytě (např. ex-I. třídy po otevření dálnice nejsou degradovány na II. třídy oficiálně, i když tak vnímány jsou). Měl by existovat oficiální výklad, jak takové a podobné případy řešit (a pak by to bylo průhledné i z hlediska tvůrců map a autoatlasů, kde se při současné neexistenci extenzivnějšího výkladu často objevují různé hlouposti).

Stepan

Z dálnice bude místní komunikace I. třídy (u Jižní spojky to tak je od začátku a nikoho netrkne, že „silnice pro motorová vozidla“ není silnicí). ŘSD má ve svých mapách na území Prahy zakreslených několik „místních komunikací dočasně plnících funkci silnice“ – to jsou ty, které jakoby mají číslo silnice, i když silnicemi nejsou. To je dočasnost jak u sovětských vojsk. A místní komunikace v některých nových developerských sídlištích zase trvale zůstávají v režimu účelové komunikace. Prostě ze silničního zákona si všichni dělají trhací kalendář. A mimochodem, bývalá I/6 přes Hostivici je ve směru do Prahy značená stále jako I/6… Číst vice »

Radim

S těmi čísly je chaos i jinde, II/611 je taky za městem Poděbrady značená jako I/11 + E67 a nikomu se to nezdá divné. A jestli to teda je I/11 a ne II/611 tak to určitě není E67. Jak se v tom má pak člověk vyznat 🙂

Stepan

Co se týče vedení „éček“, vyhláška 104/1997 Sb. odkazuje na Evropskou dohodu o hlavních silnicích s mezinárodním provozem (AGR – Ženeva 1975). Tu neznám, ale předpokládám, že o vedení těchto tras se rozhoduje úplně jiným postupem než o kategorizaci a číslování našich silnic.

XYYY

A vy s tím jako řidič máte problém … V osobním autě je TO snad jedno …

Vít

Mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí je na staré silnici také pořád 3 E55. Dálnice je tam už od roku 2013

Radek Vičík

A do roka a do dne tam bude cyklopruh 😂😂😂

Stepan

Kéž by.

Jiří Kocurek

Pro koho? Pro cyklisty, aby se radostně proplétali mezi tranzitní kamionovou dopravou JV-SZ. Nebo pro kamioňáky, by těch až 20 tun nákladu raději vezli na kole? … pro toaletní papír jeďte krtkem na Černý most, prodávají ho tam přímo z návěsu. Ale tu pračku bohužel…

Stepan

Tranzitní kamionová doprava právě nemá uvnitř Pražského okruhu co dělat. To je také jediné, co na té překategorizaci dává smysl.

Daniel Bečvář

Dokud nebude hotová část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1, tranzitní kamionová doprava jinou možnost nemá.

Jiří Kocurek

Do roka a do dne by to museli objždět přes Barandovský most. Protože do roka a do dne se na 511 rozhodně nekopne.

eLKá

Naprostý souhlas.
Až na drobný „detail“, že Pražský okruh není hotov ani z poloviny a než bude postaven, tak se kontejnery se zbožím už budou teleportovat…

Tukan

Takže z dálnice udělají silnici 2.třídy?
Pardon, ale toto je fakt bizár 😂

Jiří Kocurek

Přičemž D0, stavba 511 Běchovice-Modletice, ještě 2 roky ani nezačne. Aby na tu dvojku ještě nedali zákaz nad 3,5 tuny.

Radim

Jižní spojka byla kdysi (hodně dávno) II/599. Tak proč by tohle nemohla být třeba II/701 😀

Stepan

Nikoliv, Jižní spojka byla I/29, a v mapách ŘSD je tak značená dodnes, pokud jim nikdo nesmazal všechna data. Ještě na mapě z letošního roku ji číslují 29, spolu se Štěrboholskou radiálou. A vůbec jim nevadí, že číslo I/29 mezitím dostala úplně jiné silnice někde úplně jinde. Číslo II/599 má dodneška ulice K Cementárně, která formálně silnicí skutečně je (narozdíl od II/600 a II/601, což jsou fikční označení pro pražské místní komunikace).

https://www.rsd.cz/mapy##/mapy/15

Jan z Rokycan

No a to je přesně ten bordel, o kterém píšu výše.

Brumla

No to co zrovna vládne na radnici je bizár, takže bych se moc nedivil.

Vladimír Bílý

Do roka a do dne tam bude snížená rychlost a úsekové měření, aby po té rychlostní komunikaci nejezdil náhodou někdo moc rychle:-) Vsadíte se?

Radim

Hlavně je jisté, že za nějakou dobu tam ta snížená rychlost bude muset být, protože TSK na to nešáhne, max bude lepit výtluky (vytvoří „kopečky“). Jako v celém zbytku Prahy 🙂 Takže se tam nebude dát jet ani 80.

Pražák

Jestli z toho vážně udělají silnici III. třídy, tak tam bude brzy 50.

Stepan

Předpokládám, že to bude místní komunikace I. třídy, stejně jako Jižní spojka.

Pražák

Uvidíme, u současného vedení magistrátu by mě vážně už nepřekvapilo nic. Ale volby jsou ta dveřmi, tak snad…

Stepan

Zde je asi otázka, do jaké míry se magistrát při výkonu státní správy má nechat ovlivňovat městskou samosprávou. Teoreticky by neměl.

Pražák

Teoreticky

Dachs

Podle návrhu dopravního značení (ten materiál myslí na všechno!) se tam budou instalovat IZ 2a, takže 110/80 již možná již velice brzy 🙂 Zdůvodní se to jednak hlukem (a stížnostmi těch, kteří si v oblasti Kateřinek nedávno postavili baráky), a jednak je to úsek, který přitahuje nehody (protože tam každý jede jiným tempem, resp. neumí se jezdit v třípruhovém uspořádání), no a sjezd od JM, vč. připojovacího pruhu, se za bezpečný označit nedá…
Takže vsadím na totéž, ale že to nastane dříve 🙂

O. M.

Ta myšlenka, že by se zmíněný úsek stal dvojkou nebo trojkou je velmi zajímavá :-))
Kam na ty nápady chodíte?

Stepan

Pokud prošla čtyřpruhová účelová komunikace Aviatická, tak už projde všechno. Dálnici by taky mohli změnit na účelovou komunikaci, na tu se nevztahuje ani zákonná povinnost údržby.

O. M.

Danajský dar.

ABC

Vítězství Pyrrhy 🙂

Jiří Kocurek

Medvědí služba.

Jarda

Tak snad odměnou Praha vypomůže při dostavbě D0, uz aby se začlo stavět.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To se přeci dávno děje…

Sch

Přesněji jde o úsek D1 uvnitř D0 a zároveň na území Prahy. Zbytek D1 až k D0 zůstává ŘSD. A bude převádět Praha začátek D10 na stát? Nebo už to proběhlo?
Jinak čekám rychlé snížení rychlosti. Za 100kmh budeme rádi, od sjezdu na Opatov 80kmh.

Georg

no a?

František Hučava

Vzhledem k tomu, jak blbě se TSK stará o silnice v Praze to není dobrá zpráva.

Stepan

Silnic už v Praze moc nezbylo, naprostá většina byla už někdy před třiceti lety překategorizována na místní komunikace. Pár úseků silnic zbylo jen v oblasti Zbraslavi, Suchdola, Sedlce a Radotína, pak ještě II/611 přes Horní Počernice a II/243 přes Březiněves a to už je skoro všechno.

Jan z Rokycan

Vzhledem k tomu, jaká je na TSK mafie a jak se tam tunelují peníze to asi fakt není dobrá zpráva.

Stepan

Nedělám si iluze, že na ŘSD a krajských správách je to nějak zásadně jiné.

Diesel

Tak na odboru dopravy už mají kýble s bílou barvou aby malovali bus a cyklopruhy. Konec dálnice.

Jan

Tak určitě, cyklopruhy na dálnici. Než jdete spát, dívate se taky pod postel, jestli je vám tam zelený skřítek náhodou nenamaloval, když je to takový strašák?

Pražák

Sarkasmus a ironie, to z Vás kolo evidentně vytřáslo.
I když při vědomí, že se z toho má stát silnice II. nebo dokonce III. třídy a při současném vedení magistrátu se ten cyklopruh úplně vyloučit nedá.

Stepan

Cyklopruh na krajnici by tam vadil míň než na většině komunikací uvnitř města.

Pražák

Na komunikaci, která je svými technickými parametry dálnice?
Nespadl jste z toho kola náhodou na hlavu?

Stepan

Tak na sjezdech a nájezdech by to asi bylo neudržitelné. Ale jinak na průběžných úsecích jsou jedničky s širokou krajnicí pro cyklisty výrazně bezpečnější než trojky bez krajnice a s hustým obousměrným provozem (což v rekreačních oblastech nastává o turistrických špičkách celkem pravidelně)

Jiří Kocurek

Ještě by to chtělo nějak vyznačit bežecký pruh a v zimě ho umělě zasněžovat. A to jak na klasiku, tak na bruslení.

Artem

Cyklo, bus pruh, usekove měření, retarder a třeba ten podchod do Šeberov by mohli nahradit přechodem jako to chtějí u Hlavaku.

Jiří Kocurek

Ještě nějak omezit zásobování. Beztak slouží jen pro obohacení už tak bohatých obchodníků. To abych si vypůjčil protestní list psaný do Vídně proti prodloužení koňky ve městě.

Poudy

Co z toho bude mít Praha?

Olda

No…, protože to nebude autobahn, tak snížíš rychlost. Tam se dá šupnout hned nějakej radar – první prachy. Když snížíš rychlost a nebude to autobahn, nemusíš dodržovat spoustu předpisů vázaných na stavbu dálnic, třeba vzdálenosti mezi sjezdy, délky připojováků apod. Tím se k ní dostanou další subjekty – další prachy. Kdo má pozemky okolo je také otázka k zamyšlení. Takže takto bych to viděl po 30-ti letých zkušenostech zářných zítřků já…

Facepalm

Takový to, když rozvedeš rádoby hlubokou myšlenku a na konci se přiznáš, že nerozumíš ani tomu, jak napsat řadovou číslovku.

Peeetr

Na 99% do budoucna mýto.

Jan Novák

Což o to, myšlenka je to dobrá a dává smysl. Od sjezdu na Opatov stějně půlka lidí už ani nevěděla, že je na dálnici a člověk při rychlosti 130 km/h tam byl za exota… Takže kdyby zde došlo k posunu začátku/konce dálnice, tak by to i dávalo smysl.

Každopadně je jedno, jak daleko se začátek dálnice posune, ale ten následek, co se týká vícenákladů za změnu všech kilometrovníků a cedulí kolem všech sjezdů, to bude stát další nemalý balík peněz.

Beekee

Staničení se měnit nebude. Úsek na Prahu bude SMV s bílými směrniky

František Hučava

Jenže tohle není Opatov, to je prvních 5 km, takže někam po Průhonice.

TomášM

Dle článku po D0, což je desátý kilometr. Ale neodpovídá to zmíněné délce.

Roman Čadek

úsek dálnice D1 km 0.0-5,2 je po hranici Prahy, tj. zhruba k místu ulice K Motelu.

David Šádek

V přiložené smlouvě je i Návrh vzorového dopravního značení, dálnice by podle něj měla začínat a končit na exitu 6 Průhonice. Dále směrem do centra Prahy jako Silnice pro motorová vozidla (max. 110 km/h, kterou je nicméně možné i zvýšit samostatným značením).

Cyklopruh na takové komunikaci fakt nevznikne.

Smlouva: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/26162279/01PU-005685_anonym.pdf

Návrh dopravního značení: https://ibb.co/g7WmfD4