Dánské dráhy i přes zpoždění dodávek věří Talgu, objednaly další soupravy na 200 km/h
Nové soupravy Talgo 230 pro DSB. Foto: Talgo
Nové soupravy budou určeny pro dálkovou dopravu.
Nové soupravy budou určeny pro dálkovou dopravu.
Dánsko a Nizozemí – dvě rovinaté malé země s celkem hustým osídlením, velmi vhodné pro běžnou cyklistiku a zároveň mají naprosto perfektní dopravní infrastrukturu – dálnice, rychlostní silnice, mosty, vodní kanály, cyklostezky, velmi dobré autobusové propojení venkova a zároveň po určité vlně rušení v 80.-90.letech si zachovávají skvělou železniční dopravu na vysoké úrovni včetně lokálek, regionálních vlaků, turistických vlaků, vlaků kategorie IC a mezinárodních denních a nočních spojů. Kromě polostátních NS a DSB tam funguje i dost soukromých dopravců a regionálních spolků a samospráv. Spolehlivost a přesnost železniční dopravy je v obou zemích na naprosto skvělé úrovni. Zajímavé je v… Číst vice »
S Pendolina před 25 lety se to nedá srovnat. 1 1 mld byla projezena českým průmyslem a 2 nezapomeňte, ze tehdy byla 1 DEM kolem 18 Kč= 1 EUR 36 Kč. Poslední dlouhodobá psycho hranice je 24-25 Kč a reálné devizy stred za poslední týden 23,2-23,5. Vzhledem k urokovemu diferenciálů jsem letí prachy z poloviny planety a dost reálné nám hrozí situace 1996-7, kdy toto najednou splasklo, úroky letely na 3x tolik a ani to nezabránilo propadu měny. Maskovalo se to tehdy za Sarajevsky atentát na Klause v cele ODS. A i toto byl důvod, ze si to se západními… Číst vice »
Překvapila mě cena. Je to levnější než ČD Pendolino pred vice než 20 lety. Ano, není to naklápěcí, ale i tak je ta cena překvapující.
Mohu se prosím zeptat na Váš výpočet a zdroje ze kterých jste vycházel? Díky.
Nejde o to, že bych měl jiný názor. Já se to pokoušel spočítat, ale nenašel jsem dostatečně věrohodné zdroje, abych si troufnul výsledek napsat veřejně
Mas to o odkaz výše. Uložili se to blbě. Ale nebylo, pinda se kupoval v cene 1 DEM = 18 Kč = tehdy jen zúčtovací ECU a budoucí EUR 36 Kč a dnes jsme 23,5, takže třetina rozdíl
Neboli Alexi, mas pravdu předsedo
Teda myslel jsem, že Talgo je vždy naklápěcí. Opravdu neklopí?
Ne, opravdu neklopí. Řada Talgo 230, což je kategorie Intercity – dle výrobce (viz link níže) https://www.talgo.com/passenger-cars – má totiž technicky jinak řešené uložení skříně na rodalech, a to tak, že skříň není uložena na sloupcích, tak aby tzv. středisko vypružení, kolem kterého se skříň natáčí, bylo fyzicky nad těžištěm, ale naopak – skříň je uložena na sloupcích „středově“ – zhruba v těžišti, kde se nachází i středisko vypružení a klopení skříně je ještě navíc silně limitováno dorazovými vodicími příčnými zarážkami, takže vlivem odstředivých sil není klopení klopení skříně technicky ani možné – úplně stejně je to řešeno i nejmodernější… Číst vice »
OPRAVA: ne Talgo 350 – to klopící samozřejmě je – ale Talgo Avril.
Dík za vysvětlení.
Zase u té řady Talgo 230 + Talgo Avril může být o něco širší skříň díky tomu neklopení a zároveň článkovitosti jednotky – tohle má tuším šířku 3100 mm, kdežto skříň třeba konkrétně Railjetu je 2825 mm – je to dáno právě „článkovitostí“ jednotky, která i bez klopení zůstává zachována a tím pádem je tam menší přesah skříně „dovnitř“ oblouku. Na druhou stranu ta koncepce je už dneska zastaralá, protože je tam velký počet mezivozových přechodů a dveří a to má negativní vliv na tlakotěsnost jednotky – to se vůbec nedá srovnat třeba s Velarem nebo ICE 4, bohužel.
EDIT:
Šířka skříně naklápěcího Talga 230 (pro porovnání) je:
a) čelní trakční hlava – 2960 mm
b) vložené články – 2942 mm
OPRAVA: míněna je řada Talgo 350
Já už se bojím zvednout prkénko na záchodě, aby na mě nevykouknul Olcit…
No jo, tak pasažérská ČD bude muset shánět jiné kunčafty, kterým prodá své RailJety, InterJety a ComfortJety a velkou část objednaných Vectronů
Uvidíme jak to dopadne s plánovanou linkou, na které by nějaké vagony ČD měly jezdit do Kodaně.
Olcite, a proč by to ČD prodávaly? Já všechny tyto soupravy mají zasmluvněné výkony.
Protože dluhy a úroky a nízká kupní síla typických pasažérů ve vlacích ČD.
Vždyť i to kafe, které je včetně servírování a obsluhy a donášky až místo prodává ČD za 15 Kč.
Zatímco kafe z automatu v Lidlu stojí dvacku.
A Jo vlastně vy jste jeden z manažerů ČD, proto to tak jasně víte
Také pokládáte za pozoruhodné, že kafe s obsluhou dokáže ČD Minibar prodat pouze za výrazně nižší cenu než kolik chce samoobslužný automat v Lidlu?
Inu to ukazuje na kupní sílu typických pasažérů ve vlacích ČD oproti typickým nakupujícím v Lidlu.
Nebavte se s tím potratem a ani mu neodpovídejte. Tím mu děláte jen radodt a motivujete ho pokrsčovat.
Nekrmte prosím toho trolla 🙏
Jinak se to tady nezbavíme…
To by ho musel pan Sůra zablokovat nebo alespoň zapnout schvalování jeho komentářů.
Není třeba, abyste souzněl s tím, co píšu.
Ale nerozumím, proč je Vaším vytouženým snem umlčet někoho, s kým nesouhlasíte.
Na blokaci to není jako spíš na Chocholouška. Dráha ale vždycky přitahovala lehce dementovaný případy.
Bude tam dostatek míst pro kola?
Ne, v Dánsku si to objednají bez možnosti přepravy kol. %)
V odkazu na dsb.dk níž je dvě odrážky nad tou førsteklasse taky víceúčelový vůz s místy pro kola, včetně možnosti dobíjení elektrických.
Bude mít souprava 1.třídu? Je pravda, že už existuje obrázek interiéru v 2.třídě ( https://www.zeleznicni-magazin.cz/resources/news/2244/753x533_Talgo-230-DSB-interier.jpg ), ale nikde jsem nenašel 1.třídu.
Mělo by být 50 míst v první třídě.
Dva vozy.
https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/talgo/
Moc děkuji, pánové 🙂
Škoda, že u nás místo viaggia comfort nekupujeme tohle. Průchozí nízká podlaha je k nezaplacení.
Viaggio Comfort mají ze všech současných vozů asi nejpokročilejší podvozky ale té nízkopodlažní průchozí podlahy je samozřejmě škoda.
Toto řeší až Railjety 2.0, které si ÖBB aktuálně nechává vyrábět. Ono se to dá ale vyřešit i do budoucna tím, že si nechají ČD vyrobit u Siemensu také nízkopodlažní vozy a vloží je do Railjetů/Comfortjetů.
Akorát je bezbariérová jenom u 760mm nástupišť, to se hodí v Německu, ale v Dánsku nebo u nás tam stejně bude schod.
Já to chápu tak, že talgo umí tujle soupravu i na 550. Ono vzhledem k tomu jak je zavěšení kol řešené by to problém být neměl.
Pokud se nepletu, tak DSB taky shání koncové vagony, kde bude kupé pro řidiče vlaku… Celkem 16 těchto koncových vagonů by rádi koupili. Čili počet objednaných lokomotiv zůstane stejný, jenom se mírně navýší kapacita v jednom vlaku. https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:202091-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1 To by mohlo pasovat … a) v 2020 firma DSB objednali vagony Talgo pospojované do 8 vlaků, tj. sedačka za 0,9 milionu Kč tj. výrazně levněji než ComfortJet (lokomotiva byla uvažována na každém konci, čili 2 lokomotivy v jednom vlaku) b) a další vagony pro dalších 8 vlaků objednávají nyní, ale v jednom vlaku by mělo být víc sedaček, patrně budou víc… Číst vice »
Občas si říkám, že by bylo poučné Vás někdy vidět naživo, abych některé věci alespoň trochu pochopil. Ale po chvíli člověk stejně dospěje k závěru, že kromě duševního traumatu by mu to asi nic pozitivního nepřineslo.
“ … kupé pro řidiče vlaku…“ 😀 Ty krááááso 😀
Tak vzhledem k tomu, že vlakem pravidelně si platí jízdu akorát 0,8 milionu pasažérů, tak je logické, že naprostá většina národa nerozumí nádražáckému dialektu.
Protože řídící vagon indikuje, že z nějakého praštěného důvodu potřebují nádražáci separovat řidiče/řidičky z řad pasažérů od neřidičů. Něco jako je režijková, pardon 1. třída, která v praxi je vyhrazena zejména pro držitele zaměstnaneckých „zdarma“ jízdenek.
Ty vole. Kde na toto chodíte?
Olcit/Axel/Vtvt je evidentně nějaký zastydlý kindrmafián.
I malé dítě ví, že vlak řídí strojvedoucí/mašinfíra. Jediný člověk na světě, který používá výraz řidič vlaku, jste vy 😀
Dovolím si celkem důležité doplnění. Původní objednávka – oněch prvních 8 souprav, které budou dodány snad 2024, nebudou mít řídící vozy (jako je na obrázku), ale budou ukončeny „normálně“ a určeny pro provoz se dvěma Vectrony – po jednom na každém konci. Druhá zakázka – dalších 8 souprav – už bude vybavena vyobrazenými řídícími vozy (délka soupravy bude stejná), takže bude potřeba už jen jeden Vectron na soupravu. A nakonec, v rámci této opce, budou postupně (do 2028) dodány řídící vozy i k té první sérii. Samozřejmě to vyvolává různé kontroverze, ne nepodobné těm z tuzemska – může být součásí… Číst vice »
V Dánských podmínkách je fakt výhodnější mít dva Vectrony, než na konečné objíždět?
No napríklad v Holandsku to tak funguje. Pokiaľ je IC súprava zložená z klasických vozňov, tak sa dá na každý koniec lokomotíva. Asi ich majú dosť a nemusí na konečnej obiehať súpravu…..
Ale v Holandsku mají řídící vozy, jen nekomunikují s Traxxy
To neviem, len som tam bežne videl takúto kombináciu.
Zaujímavá bola napríklad kombinácia vo Švajčiarsku – riadiaci vozeň, vagón, lokomotíva, 4 vagóny a riadiaci vozeň….. Ale to už bol asi extrém….
Ve Švýcarsku se tímto způsobem běžně posiluje kapacita souprav v době přepravních špiček. Občas se objeví ještě bizarnější kombinace.
Neznám okolnosti, které konkrétně vedly k tomu původnímu řešení se dvěma Vectrony. Nemyslím si, že by to mělo nějakou extra výhodu, spíš v době uzavření primárního kontraktu Talgo nebylo schopno zaručit dodání řidičáku, nebo na to někdo zapomněl při soutěži nebo tak něco. Objíždění není atraktivní asi nikde, nevím konkrétně jak moc je to problém v Kodani a Hamburgu, což jsou asi nejfrekventovanější stanice, kam se ty vlaky podívají. Další indikací, proč chtít „obousměrné“ soupravy, by mohl být požadavek, aby vlaky jedoucí mezi Kodaní a Hamburkem „po pevnině“ mohly zajet do Fredericie, kde je úvrať. Ale te´d už jen spekuluju,… Číst vice »
Taky spekuluju ale rovněž se mi zdá že v kodaňských stanicích Østerport a Lufthavn, kde většina vlaků od západu končí, není moc prostor aby se tam objíždělo a motali se tam posunovači, zvlášť když ty dálkové linky jedou každou chvíli. Ale o to víc je mi záhadou proč se to řeší takto.
Kdosi řekl, že než na složitou konspiraci raději uvěří na obyčejnou neschopnost?
Tady v ČR bylo dlouho zažité, že sunutá souprava nesmí rychleji než …. km/h a to kvůli bezpečnosti proti vykolejení. Vyřešilo se to přidáním paragrafu, který říká, že vlak s řídícím vozem není sunutý. (na mě se nedívejte)
Je možné že měli v Dánsku stejný předpisový problém?
Hádám, že cena práce v Dánsku je poměrně vysoká a tak je možné, že zaměstnávat lidi nějakými posuny se může docela prodražit. Jsou to minimálně 3 lidé, kteří ten posun musí řešit, dispečer, strojvůdce a posunovač a jejich čas nebude levný.
Aha, takže tvrdíte, že tato aktuální objednávka obsahuje koncové vagony s kupé pro řidiče vlaku?
To je zvláštní, neboť před 2 týdny zveřejnili, že shání 16 koncových vagonů s kupé pro řidiče vlaku (z roku 2020 mají objednané vagony pro 8 vlaků). Čili 8 vagonů pro řidiče vlaků by použili na vagony objednané v 2020 a zbývajících 8 vagonů pro řidiče vlaků by tedy použili na co?
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:202091-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1
Řídící vůz, stanoviště, strojvedoucí….
Sice tomu matlání slov moc nerozumím, ale výsledkem bude 16 souprav s řídícím vozem.
Jakože, když NYNÍ (resp. před 14 dny) firma DSB shání ty koncové vagony pro řidiče, tak Vy presumujete, že koncové vagony pro řidiče UŽ jsou objednány od firmy Talgo? Nebo jste to pouze opsal odněkud, kde také zaměnili přítomnost a budoucnost?
To nic nemění na tom, že pravděpodobně to tak dopadne – viz VecTrain jako řešení jak „oženit“ vagony Talgo a Vectrony.
Nemám zrovna před tebou potřebu obhajovat, co píšu. Každý nechť si vybere, čemu bude důvěřovat a čemu ne.
Zájem DSB o nákup koncových vagonů pro řidiče zveřejnil evropský web pro zakázky 5.4. Dnes je 19.4…. Co dodat
Tisková zpráva DSB, to by ti snad mohlo stačit. https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-bestiller-flere-nye-vogne-til-den-internationale-trafik/
Díky za odkaz Aha, takže by tyto koncové vagony rádi koupili od Talga (docela spěch, po necelých dvou týdnech od zveřejnění), ale zatím to neudělali. viz poslední věta. Už Vám rozumím co jste tím myslel, protože vy jste sloučil 3 objednávky do jedné. DSB zvažuje objednat: a) vagony pro 8 vlaků bez koncových b) koncové vagony pro doplnění vagonů aktuálně zvažovaných viz písmeno a) c) koncové vagony pro doplnění závazně objednaných v roce 2020, (vagony pro 8 vlaků) Čili ve finále by mělo být cca od 2028 v DSB 16x vlaků Talgo (v každém vlaku jedna loko Vectron), z toho… Číst vice »
Od nikoho jiného, než od Talga, je koupit nemůžou.
Taky myslím.