- Železnice •
- Nákladní doprava •
- Rozhovory •
- Dopravci •
- Zprávy
Dan Ťok: Řeči o rozprodeji Českých drah jsou naprostá ptákovina, takový plán není
Ministr dopravy Dan Ťok. Autor: MDČR
Deník Zdopravy.cz přináší velký rozhovor s ministrem dopravy Danem Ťokem, který nedávno rozvířil debatu plánem na uvedení ČD Carga na
Me by stejne zajimalo, jak si pan ministr predstavuje tuto cast v praxi ? „Já neříkám, že budou muset držet zálohy, ale budou schopné si svou silou a vyjednávacími schopnostmi ty vlaky rychle sehnat a kraji v krizi pomoci. Ale nemělo by to vést samozřejmě k tomu – a to má pan Kupec pravdu – že kraj si řekne: pustím se do dobrodružství, slavnostně ušetřím velké peníze, dopravce krachne a kraj řekne Českým drahám, ať jdou jezdit. Snad i za stejné peníze. Ta povinnost tam není, ale já cítím, že České dráhy by měly být schopné krajům v takových případech… Číst vice »
My nebudeme privatizovat, protože privatizace je neslušné slovo, jen tak trochu, kousek prodáme na burze. Že Ťok není žádný lumen víme dávno, ale toto jsou neuvěřitelné tlachy. Je slovní spojení „vypatlaná hlava“ neslušné, anebo se hodí používat pro členy vlády?
Jste se měli zeptat Ťoka spíš na to, jestli bude za 100 let už konečně ta „rychlodráha“ na letiště v Praze.
Za sto let možná tramvaj z Divoké Šárky, nic se nesmí uspěchat… Na té trati do Mošnova ČD nevydělávají (viz. jiný článek zde), takže nejdříve 300. ekonomickou studii a potom se uvidí…
Sorry, třemi slovy: Je to mimoň.
Když státní dráhy přežily Šípa, hravě přežijí i Ťoka s Burešem.
Jenže za Šípa to ještě byla „unitární železnice“ a nebyl tu Jančura, „paštikář“, Viamont a další – od té doby se ve „vstupech“ mnoho změnilo …
GWTR a Arriva se zatím zabývají jenom motorovou trakci, Leo express je spíš taková sranda, takže jedina reálná konkurence pro hlavni tratě je Regiojet a ten bude během několika let jezdit všechny hlavní trasy i bez objednávky státu, protože bude vozit cestující.
Jen je otázka, zda-li zůstanou na tratich ČD se ztrátou nebo jim MD stále platit více za objednávku či odejdou úplně.
Dokud budou kompenzace za slevy drazsi, nez kolik se zaplati za objednavu (ve krere je kompenzace zahrnuta), tak se stale vyplati objednavat. Otazkou spise je, kdy se politici ve vztahu ke statnimu rozpoctu zacnou chovat s peci radneho hospodare…
Ono to zjevne bez dotaci nejde, jak nam ukazali soukromnici i na te teoreticky nejziskovejsi trase Pha – Ova.
Regiojet je na te trase v zisku a LE nelze brát moc vážně. Spíše by mne zajímali ekonomická čísla u Arrivy na trase Praha – Trenčín a Regiojetu na trasa Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Tam to asi nebude nic extra.
Regiojet je tam mozna ted v zisku, ale neni to dlouhodobe… LE sice mozna nelze brat moc vazne, ale jezdi stejnou trasu. Cisla u Arrivy take neznam.
Bery: Regiojet je na trase Praha – Ostrava – Kosice v zisku již tři nebo čtyři roky. Hospodářský výsledek je u něj většinou ovlivněn expanzí na další tratě a předtím i ztrátami na trase Bratislava – Košice.
U ČD vidím jako hlavní problém matoucí údaje o růstu počtu cestujících a zároveň růst dotací z důvodu objednání na těch samých tratích.
LE se zaměřuje na Slovacko a Polsko, takže zejména po odstavení jedné jednotky z Olomouce do Ostravy jezdí omezeně.
Škoda zejsem se nedočetl proč ČD musí poskytovat slevu z nejnižšího jízdného a jiný dopravce nikoliv.
Protože ta „Babišova“ sleva je určena primárně pro soukromé dopravce jak už je v naší českomoravské džamahírii zvykem, jak jinak by jste chtěli počítat slevu než ze základního jízdného, nařizovat slevu ze slevy je možné jen u nás.
Navíc je tu další postřeh: když chtěl Leo Expres jezdit do Varšavy tak s ním poláci vyrazili dveře s tím že by ubíral platící cestující vlakům které objednává stát, jen u nás se radši zruší objednávka. Je jenom škoda že ČD jako soukromníci neudělají vlaky povinně místenkové, ve stylu vyprodám si místa ve svých vlacích a zbylí cestující mne nezajímají.
vlaky čd co jezdí ne na objednávku státu a kraje jsou povinně místenkové. Viz pendolíno.
Z toho co jezdí na EX1 od ČD je povinně místenkové pouze Pendolíno, na vše ostatní je sice možné si místenku pořídit ale není to povinné. Seznam viz zde:http://www.ceskedrahy.cz/assets/kariera/zamestnanecke-vyhody/aktuality/komercni-vlaky-pro-jr-2018_19.pdf
Opava je mezi Ostravou a Prahou, Ostravan a noční vlaky jsou povinně místenkové.
To by musel priznat, ze v te lumparne ma prsty a to zadny politik dobrovolne neudela…
Gogo a Bery to je tak že se ho asinejaký novinář na to ani nezeptal. Hlavně že byl ve spotu ohledně slev proti ČD v OVM ale proti jistému dopravci tam nepadlo ani slovo? Hlavně že ten jistý dopravce v OVM vyřvával jak ČD chtěli okrádat stát.
Ano, OVM jsem videl a pan Jancura se tam hezky odkopal. Nejprve udelal osla z ministra dopravy, pak oznacil CD za podvodniky (ackoliv ma sam maslo na hlave) a dovrsil to tim, ze politiky na nekterych krajich oznacil za hlupaky, protoze neudelali poptavku dle jeho predstav. Na zaver se pak opet pokusil o lacine PR, kdy sve zajmy vydaval za zajmy cestujici verejnosti, ale na to mu doufam nikdo neskocil.
Takze zaver… je to typ cloveka o ktereho bych si neoprel ani kolo.
aby někdo s těma ČD jezdil, nebot jiný dopravce má nejdražší jízdné pořád levnější.
Překvapuje mě, že ani není řeč o potřebném a logickém řádném zpoplatnění všech komunikací.
Nepřímo se tak ale již děje prostřednictvím spotřební daně na paliva, ne?
mgr. Pavel: A také silniční daně.
Chrání obce, spočítejte si, kdyby bylo mýtné do xy vesnice, kolik by stálo více odvoz odpadu, autobus, pošta, obchod atd.
Neni to spis naopak ? Verejna doprava a sluzby jsou snad stale od myta osvobozeny a myto by zde bylo prijmem obci.
Veřejná doprava není od mýta v ČR osvobozena.
Ok, tak si to pletu se silnicni dani, nebo necim podobnym. Nicmene, zde by se to asi uplatnit dalo.
Pokud by po mně někdo chtěl mýto na tak krásnou silnici jako je třeba Milady Horákové v Kladně, tak ho poženu klackem. A nebudu určitě sám…
Rozhovor s panem ministrem potesil, vize konkretni a, kdybych nepocitoval z casti naroda v odbornych organizacich tendenci konzervovat soucasny stav, byla by jednoznacne uskutecnitelna. Ted doufam, ze ty informace budou organizacne prenositelne z vedeni na radove pracovniky a jejich vykon skrze ridici/manazerskou strukturu. Me prijde na soucasnem ministrovi pozitivni, ze kdyz odhadne nejaky termin, zacne na nem hned pracovat. Kdyz treba EU napise, ze neco nastane za 10 let, opravdu to je vetsinou zpracovane do te doby nebo tesbe pote (to znamena, ze prvni dokument musi byt za rok, aby to bylo za 10 let hotove). Obcas mi prijde, ze… Číst vice »
Pokud se občan chová zodpovědně, tak si před vstupem do důchodu vyřeší bydlení a zpravidla ma něco našetřeno. V opačném případě se chová nezodpovědně a to řešit není věcí státu. Co se týče železnice by se měli zrušit dotace na linkach na koridorech, nevím proč MD dotuje vlaky na Olomouc, Přerov či Brno, když tam jezdí dopravci bez dotací. Naopak si myslím, že by se ČD Cargo mohlo prodat celé a skrz dividendu by tyto prostredky mělo MD vytáhnout z ČD a investovat do infrastruktury. Bohužel v článku opět chybí zmínka pana ministra o řešení rychlikovych tratí a jednotné jizdence.… Číst vice »
nejvíce se mně líbí tohle-Myslím si, že si musejí nejdříve uklidit na vlastním trhu a připravit se na to, co je čeká tady. A je to pravda pravdoucí, nebot čd mají railjety a na slovácko jezdí vlaky, jak kdyby morava nepatřila do republiky. Prostě Ťok musí přitvrdit na čd a říci na rovinu aby se vzdalo zahraničních linek, když nemá aby zajistilo komfort v tuzemsku.
Myslím, že to nebylo myšleno jako vzdát se linek z ČR do zahranicí, ale jako účast ve VŘ na vnitrostátní provoz v jiném státě.
Co se Vám nezdá na vlacích směřujících na Slovácko. Pravidelně je využívám a nic hrozného mi na nich nepřijde.
nemyslím RX
To si nemyslím. Mezinárodní vlaky jsou potřeba a hlavně to jsou velice ziskové linky, takze za mě je potřeba nich mít více, protože CD je a.s. a účelem každé akciovky je zisk. Teď objednali nové vagóny od Siemensu, takze z logiky veci, by meli stávající opravené vozy jezdící Ex, IC nasadit na jiné tratě. Jedno riziku tu je: Pendolino budou posílat z Prahy pres Vysočinu do Brna a Viagio budou posílat na Ostravu (nenaklapeci vozy jednou o 4 min., což je čas zanedbatelný). Každopádně CD udělali za posledních 5 let velký krok v před, ale stále ten historky dluh je… Číst vice »
Láďa: Co jsi představujete pod pojmem ziskové? Pokud se nepletu, tak snad vyjma linky Praha – Košice jsou všechny mezinárodní linky na území ČR, které provozují ČD dotované na základě objednavky MD.
noerf: ziskové znamená, ze nejsou ztrátové a ja osobně neřeším jestli jej mají kvůli dotacím, či tomu, ze si zisk vyjedou bez podpory z MD.
Láďa: Vzhledem k tomu, že osobní doprava je u ČD pravidelně ve ztrátě i přes stále rostouci dotace na objednané vlaky.
Totez ale plati i pro soukromniky. Mozna se to zmeni az ted, kdyz se do dopravy nasype 6 miliard rocne dotaci na slevach…
Pendolíno nemá na relaci Praha – Ostrava co dělat, protože naklápěním skříní tam na cestovní době lze získat jen zcela marginální časovou výhodu proti použití běžných souprav a navíc tam ani není třeba využívat jiným systémem napájení jeho pohonu než stejnosměrnými 3 kV – jeho nasazení na relaci Praha – Brno – … (kteroukoli z obou tras) by bylo mnohem užitečnější. A nebýt „modernizace“ trati Praha – České Budějovice v té podobě, v jaké k ní nakonec dochází, tak by to bylo ideální vozidlo pro relaci Praha – Linz …
Pendolino má jezdit Praha – Brno pres Vysočinu, nebo mozna pres Českou Trebovou, ale tady vy byla úspora 5-10min, což není opět nijak zásadní úspora. Slyšel jsem, ze provozní kilometricka cena a ceny oprav jsou prý nesmyslne drahé. Chybou je, ze se nemůže rozjet naplno a ukázat jeho hlavní prednosti a to i v zatáčkách a rychlost zohlednit v cena zákazníka. Jeste mě napadá jestli je možné, ze trasa Ceska Trebova – Brno není tak moc naprimena, protože počítali s tím, ze tam budou jezdit s kyvadelkem?
Trať Brno – Česká Třebová se mezi „koridory“ dostala m.j. (a možná především) proto, že jakási „modernizace“ její části začala už poté, kdy (někdy koncem 60. let minulého století, ale kdy přesně to bylo, to už si nepamatuji) „spadl“ jeden z tunelů mezi Blanskem a Brnem (který to byl, to už také nevím), a kvůli tomu byla v průběhu následujících více než 10 roků dost rozsáhle rekonstruována většina toho úseku – a protože se tím délka nerekonstruovaného zbytku té trati dost významně zmenšila a prioritu při výběru pro modernizaci měla pochopitelně trať Praha – Pardubice – Česká Třebová – …,… Číst vice »
A takový “odborník” vede ministerstvo dopravy.Četl jsem tady hodně,ale tohle je opravdu odstrašující.Snad v každé odpovědi si sám sobě protiřečí.
Taky mam pocit, ze toto je nejhorsi ministr dopravy vsech dob. Ani lhat neumi. Co v jedne vete rekne, tak o chvili pozdeji v podstate prevrati. Napr. Cargo, chtel by „jen“ prodat par akcii na burze a vzapeti mluvi o tom, ze by se to melo s nekym propojit a jeste to dorazi prikladem z Danska, kde Cargo prodali DB a okoreni to uvahou zda ma stat vlastnit nakladni dopravu. Tim v podstate neprimo odkopava puvodni „privatizacni“ zamer…
Vycita CD a SZDC, ze spolu nekomunikuji a vzapeti prizna, ze u neho selhava komunikace s premierem. No to je material…
To jste na Bártu zapomněl hodně rychle.
Ťoku, ty se raději nikde za sebe neprojevuj, nejdříve se ptej lháře Bureše co na to Prchal.
Na začátku rozhovoru, až po téma slevy, se mi zdálo, že hovoří až nečekaně rozumně a má to hlavu a patu.
Vadilo mi ale, že rozhovoru mluvil víc o svojí charitativní roli zachránce babiček (které za nikým jiným nepoužitelné regionální autobusy zaplatí pětikorunu místo dvacetikoruny, wow, tím vejde do dějin) než o konkrétním přístupu ke strategickým věcem, primárně v jejich prioritizaci a časovém rámci odborně vydiskutovaných výstupů.
Dtto nic o cestě k řešení permanentních průšvihů a záseků ve stavbách ŘSD…
když si vezmeš, že za Ťoka se začalo aspoň něco dít na té D1 a začal stavět i tam, kde V.Bárta to zmrazil nebo zavrhnul uplně. A u mýta konečně vyhodil předraženýho kapše. U aut konečně zrušil rezervy a pojistky. A k té babičce, ty už víš, že se nedožiješ důchodu?
Co má můj důchod společného s nesmyslnými slevami? Babičky umírají hladem na ulicích, protože je ruinuje jízdné na autobus?
Myslím, že babičky trápí mnohem zásadnější věci, jako v průměru velmi mizerná primární a geriatrická péče. Na takové zásadní věci je ale šest miliard samozřejmě málo…
babička teď může vzít vnoučata na výlet, nebo za nima. Spočítejte si důchod, výdaje na bydlení, doktora atd. Já někdy pracovně k nim chodím a vím co vy nevíte. Víte vůbec kolik se platí v domově důchodců za měsíc?
Počkejte, modernizace D1 byla naplánovaná a započala již před Ťokem. A sronvávat kohokoliv s Bártou, tak z toho vyjde dotyčný úspěšně.
ale ne doknčení
Takže bylo naplánováno započetí rekonstrukce, ale už ne její dokončení? Co to melete, člověče?
bylo to naplánované, ale nic nezačalo.
D1 se začala projektovat a připravovat a i opravovat několik ministrů před Ťokem. Tak tu nelži.
a co dokázali?
Panu ministrovi vadí, že vlaky nejezdí včas. Ví pan ministr, že cca 90 procent zpoždění jde za SŽDC. Co takhle donutit SŽDC dělat krátkodobé výluky v noci. Pomohlo by to výrazně zpřesnit vlaky osobní dopravy a zvýšit propustnost i pro nákladní vlaky během dne. Jen včera byly na trase Praha – Ostrava tři jednokolejné výluky na cca 8 hodin, podle toho pak samozřejmě vypadá včasnost vlaků a propustnost pro nákladní dopravu.
Pane Václave (28.10.2018 7:44) – jste si jistý s těmi 90%? Chápu, že asi nebudete od „fochu“, ale kdyby jste měl přístup k denním hlášením, tak zjistíte, že to tak úplně není. Ano, nejvíce dráždí výluky, ale když SŽDC udržuje a staví, je to zle, když ne, tak je opět na pranýři…ale co závady na vozidlech dopravců? Projetí červených, pozdní nástupy, pozdní přistavení Sv, atd? Věřte tomu, že jich není taky úplně málo. Noční výluky nejdou všude – stačí být poblíž obydlených oblastí (což u nás díky hustotě obydlení není problém) a máte po noční výluce. Bohužel ČR je zemí… Číst vice »