egoe-plus
Autobusy Cyklistika Doprava ve městě Elektrobusy Infrastruktura Mikromobilita Nová mobilita Železnice

Dalších 18 miliard do železnice nebo podpora elektromobilů. Stát odhalil, na co použije Národní plán obnovy v dopravě

Elektrizace tratě Šakvice - Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnic
Elektrizace tratě Šakvice - Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnic
Ministr Karel Havlíček mluvil ještě v únoru o 36 miliardách do dopravy, nakonec do infrastruktury půjde o 14 miliard méně.

Celkem 22 miliard korun má jít do konce roku 2023 z Národního plánu obnovy do dopravní infastruktury. Dalších téměř 7 miliard korun bude investováno přes ministerstvo průmyslu a obchodu do budování dobíjecích stanic nebo podpory nákupu bezemisních vozidel. Stát poprvé zveřejnil návrh Národního plánu obnovy, ve kterém Evropská unie v Česku rozdělí přes 170 miliard korun.

Rozsáhlý, více než čtyřsetstránkový materiál plný úřednických a běžnému čtenáři často obtížně srozumitelných vět má redakce k dispozici. Ke stažení je zde. Z materiálu vyplývá, že do dopravy půjde nakonec méně peněz, než kolik ještě v únoru sliboval duální ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček. Namísto původních 36 miliard projde resortem dopravy 22 miliard korun v kapitole Udržitelná a bezpečná doprava. Ještě před pár týdny ministerstvo dopravy mluvilo o krácení v řádu jednotek miliard korun. Návrh Národního plánu obnovy bude schvalovat vláda.

V materiálu zatím nejsou přesné akce, které z něj budou financovány v oblasti dopravy, jen rozdělení do jednotlivých oblastí. Vítězem je jednoznačně železnice, do které zamíří nejméně 18 miliard korun. Téměř třetina všech zdrojů do dopravní infrastruktury má jít do elektrizace tuzemské železnice a konverze na střídavý proud. „Elektrizace železnic je nejvýznamnějším prvkem elektromobility, neboť v případě použití střídavého systému 25 kV se dosahuje energetická účinnost dopravy až na úroveň 95 % (v případě spalovacího motoru se jedná jen kolem 30 %, v případě cyklu elektrolýza – palivový článek – baterie 40 %), neboť systému umožňuje rovněž rekuperaci brzdné energie,“ uvádí se v materiálu. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že část peněz vloží do projektů, které už běží. Oproti původním plánům z materiálu vypadla podpora nákupu kolejových vozidel.

Města s méně auty

Národní plán obnovy počítá i s poměrně optimistickým odklonem lidí z aut pro cestování ve městech. Pro jednotlivé cesty má do roku 2030 chůze dosáhnout podílu  28 %, cyklistika 10 % v letních měsících. Individuální automobilová doprava má představovat maximálně pětinu všech výkonů, veřejná doprava kolem padesáti procent. Tvůrci dokumentu počítají s tím, že do roku 2030 klesne počet obětí dopravních nehod o polovinu.

Výrazná podpora také čeká v rámci výzvy Čistá mobilita budování infrastruktury pro elektromobily. Necelých sedm miliard korun poslouží k vybudování více než čtyř tisíc dobíjecích stanic, stát také výrazně podpoří nákupy elektromobilů a poprvé také cargo kol. Celkem 1,7 miliardy korun na elektrobusy a trolejbusy nebo hybridy získá Praha, která dosud v oblasti veřejné dopravy na žádné dotace nemohla dosáhnout.

Národní plán obnovy je podmínkou pro čerpání peněz z nového evropského Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF). Jde o největší nástroj z unijního plánu obnovy Next Generation EU (NGEU). Členským státům má pomoci řešit hospodářské a sociální dopady pandemie koronaviru a zajistit, aby ekonomiky uskutečnily ekologickou a digitální transformaci a staly se udržitelnějšími.

Do čeho mají jít peníze v dopravě

(převzato z materiálu bez překladu do „češtiny“)

Nové technologie a digitalizace na železniční infrastruktuře

Aplikace moderních technologií na železniční infrastruktuře – cílem je přispět k digitalizaci železniční dopravy s cílem zvýšit bezpečnost provozu, optimalizovat kapacitu dopravní infrastruktury, zajistit mezinárodní interoperabilitu. 955 milionů korun.

Elektrizace železnic

Přechod od využívání fosilních paliv k bezemisní dopravě . Cíl: zvyšování podílu energie pro dopravu, která nepochází z fosilních zdrojů. Implementace: Správa železnic v rámci projektů výstavby a modernizace železniční infrastruktury. Správa železnic disponuje dostatečnou implementační kapacitou, neboť tato organizace zajišťuje mnohem větší rozsah projektů. 6,7 mld. Kč

Zlepšení životního prostředí (podpora železniční infrastruktury)

Přispět k dlouhodobému cíli dokončování železniční sítě Cíl: Přispět ke zvýšení podílu železniční dopravy v nákladní dopravě a osobní dopravě a energetických úspor staničních budov. Implementace: Správa železnic v rámci projektů výstavby a modernizace železniční infrastruktury. Správa železnic disponuje dostatečnou implementační kapacitou, neboť tato organizace zajišťuje mnohem větší rozsah projekt. Celkem 10,1 miliardy korun.

 Zlepšení životního prostředí – protihluková opatření na silniční síti

Jde o projekty protihlukových opatření na silniční síti ke snížení hlukové zátěže obyvatelstva. (částka neuvedena)

Bezpečnost silniční a železniční dopravy (železniční přejezdy, mosty, tunely, cyklostezky a bezbariérové trasy)

Příspěvek ke zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech (v současnosti je nehodovost na železničních přejezdech vysoká), rekonstrukce železničních a silničních mostů s cílem zvýšit bezpečnostní parametry těchto objektů a zvýšit adaptabilitu vůči extrémním klimatickým jevům. Součástí investice je rovněž budování cyklostezek a bezbariérových tras pro pěší, a to z důvodů zvýšení bezpečnosti zranitelných účastníků provozu a jako součást podpory aktivní mobility zejména ve městech. Celkem 4,2 miliardy korun.

Čistá mobilita (v gesci MPO)

Infastruktura pro čistou mobilitu

1 700 veřejných dobíjecích bodů a 5 veřejných vodíkových plniček za 2 180 mil. Kč, 835 dobíjecích bodů (obce, kraje, státní správa) za 200 mil. Kč,
2 880 neveřejných dobíjecích bodů (obytné domy) za 144 mil. Kč, 32 dobíjecích bodů a 10 km dynamického dobíjení (DPHMP) za 1 200 mil. Kč, 1 940 dobíjecích bodů (podnikatelé) za 300 mil. Kč.

Podpora nákupu vozidel

2 080 elektromobilů, 26 vodíkových osobních automobilů, 1 000 cargo ekol pro podnikatele za 610 mil. Kč,
1 002 elektromobilů, 10 vodíkových OA pro obce, kraje a státní správu za 600 mil. Kč
195 autobusů (elektrobusy, bateriové trolejbusy, hybridní autobusy) v Praze za 1 700 milionů Kč.

Odebírat
Upozornit na
guest
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Raddie

Čistá mobilita? Kdy se konečně s touhle lží přestane?

V.N.

Nějaká elektromobilita má smysl v situaci, kdy budu mít vyřešeno jak vyrábět elektřinu, kterou tato elektrická auta sežerou , kdy budu mít vyřešenou dobíjecí infrastrukturu a kdy doby dobití auta u veřejné stanice bude představovat stejnou dobu , jako dnes představuje dolití paliva. Pak to nějaký smysl mít bude. V dnešní době si však pořídí elektroauto jenom blázen. Ještě by se to dalo pochopit u aut do města. Ráno skočím do auta, odvezu děti do školy , pojedu do zaměstnání , odpoledne nakoupím , vyzvednu děti , přijedu domů a vrazím to do zásuvky. Ale kupovat si nějaké velké SUV… Číst vice »

Kebab

Ve městech to smysl dává, bohužel právě ve městech většinou není jak nabíjet. Největší smysl to tedy má pro toho, kdo bydlí ve městě, jezdí téměř výhradně po městě a zároveň bydlí ve vlastním domě s nabíječkou, ne v bytě. Takových lidí u nás moc není.

Ála

tak on nemusí nutně bydlet ve městě. Stačí, že do něj dojíždí. Pak by tam spadlo víc lidí. Ale já bych ty lidi přinutil/ motivoval ať si na střechu pořídí FVE když si kupují eauto.

Vojta

Ten poměr cest po městě v roce 2030 je vskutku legrační, když jsou např. v Praze obchodní centra na okraji či těsně za městem. Ve spoustě malých měst také. Já tedy využívám auto z 99% a opravdu nevidím možnost, jak bych své cesty realizoval pěšky či MHD.
Předpokládám, že Praha dostane dostane autobusy&auta zdarma a následně lůze zakáže vjezd do Prahy či ježdění po Praze…

V.N.

Tak to jsou takové spíše zelené sny. Komu vyhovuje dnes MHD , bude mu vyhovovat i poté. Komu vyhovuje osobní auto, bude jezdit osobním autem. Spíše ekologisti dotlačí lidi k používání MHD tím , že postupně budou majitelům aut se spalovacími motory házet různé klacky pod nohy. Elekroauta budou drahá a množina lidí, která si je bude moci dovolit bude menší , než množina lidí, která si může dovolit klasické auto. Takže také možnost jak zelené sny naplnit…. To , že tyto sny budou stát statisíce lidí jejich pracovní místo a budou na státních podporách…. to už nikdo neřeší….

Dušan

Těch peněz je teoreticky k dispozici víc, než oněch zmiňovaných 170 miliard, neboť dalších 400 miliard Kč lze v případě ČR čerpat jako výhodné půjčky.

pave69

Jen bych k tomu dodal, že abyste byli dost ekologičtí, tak na silnici prostě MUSÍTE mít baterky (nebo teda vodík). Obyčejný trolejbus (cucá z drátů, nemá baterky) nemá na žádnou podporu nárok. Tož tak.

Jura

A co taj snizit dane a nechat na podnicich, obcanech, jak se budou dopravovat?

Luboš Beneš

610000 za jedno cargo kolo?! A není to málo?

RARA

To víte že je. Ale záchrana naší planety za to prostě stojí 😀

Démon

Takže ze 180 mld., půjde 22 mld. do dopravy? To je legrace?

P77

Elektrizace je dobrá věc, jen nemám pocit, že je na ni tak zacíleno jak b mělo… Když už se někde něco elektrizuje tak to trvá dost dlouhou dobu

medvěd

Tady si někdo myslí, že elektřina roste na stromech a je jí dost ! Fakt je to čistá mobilita, když máme 60% elektřiny vyrobeno v uhelných elektrárnách ? Samý kecy……. Proč není pořádná infrastruktura ? Proč nutíte lidi jezdit auty do práce, když úředník není schopen jim připravit jízdní řády, aby to odjel MHD a vlakem, na vsi busem ? Cyklistika – v městech mizí zeleň a cyklostezky se dělají z chodníků ! ANO, samospráva má víc peněz na daních z zastavěných ploch ! Ovšem chybí místo na ostatní a města mají potom tepelný efekty a musí se ochlazovat kropením… Číst vice »

Jiří Kocurek

Roste na stromech. Pak se stromy zpracují na dřevní štěpku a ta se fedruje do elektrárenského kotle. To proto aby nebyl fuj fuj atom. 9 z 10 zelených vám řekne, že francouzská cesta ke snížení uhlíkové stopy je špatná. Ideologicky špatná, ale funguje.

Jarda

195 autobusů (elektrobusy, bateriové trolejbusy, hybridní autobusy) v Praze za 1 700 milionů Kč.

Jen v Praze? Škoda že čistší MHD nepodporují i v jiných městech…

Jirka

Je škoda, že EU zatrhla, aby se z RRF daly financovat silniční stavby. Ve výsledku by odstranění kolon přispělo ekologii více než nákup cargo elektrokol.

Jaaa

Odstranění kolon by se mělo dít chytřejší cestou, než stavěním dalších asfaltovejch pásů do krajiny.

teddik

Vím, že dostanu spoustu minusu, ale je to můj názor, elektromobily (auta na baterky) jsou podle hloupost a jenom tahání peněz z lidí a firmy, aby se napakovaly. Ukažte mi kamion plně naložen – hmotnost 40 tun, jak jede na baterky, nebo pekařské auto co rozváží pečivo, které pojede na baterky – vždyť to nikam nedojede. Anebo mi ukažte běžné osobní auto, dejte za něj přívěs 700 kg, zapněte klimatizaci v létě a schválně, jak daleko dojede po okreskách. Vždyť už se ne-jednou psalo, že benzinové a naftové motory mají ještě velké rezervy, jak snížit emise téměř na nulu, hlavně… Číst vice »

Kubrt

On někdo tvrdí, že elektromobil je dnes univerzálním řešením silniční dopravy?

JiP

Ano, brusel.

Jiří Kocurek

Ne, v Bruseli je to elektrokolo. A na Nábřeží zase jedině po kolejích. A pak máte „povinnost“ vyměnit okna ve škole, protože dekarbonizace školství. Jindy zase praskne voda, volat sanitku nebo bagr? Šlapací je naprd obojí a koleje tam nevedou.

Willy

Zkuste prodat svoji „geniální“ strategii třeba Tesle, VW, Audi nebo Fordu:)

Pavel

K nule lze snížit emise prachu a oxidů dusíku, ale CO2 se na „téměř“ nulu dostat nemůže, protože spalování benzinu je na vzniku CO2 založeno a platí zákon zachování energie.

Martin

Co třeba syntéza jednoduchých uhlovodíků z přebytků OZE?

Pavel
Tst

„Ukažte mi kamion plně naložen – hmotnost 40 tun, jak jede na baterky“

Tesla Semi, naložená stejně jako naftový ekvivalent, dojezd 500 – 800 km:

https://www.tesla.com/semi

Vzhledem k zákonné době jízdy pro řidiče kamiónů na 1 den je těch 800 km tak akorát, aby někde přes noc nabíjeli.

Pokud se místo jedné tuny nákladu použijí další baterie, může být dojezd až 1000 km:

https://www.freightwaves.com/news/elon-musk-tesla-semi-may-hit-621-range

Akcelerace nesrovnatelná s naftou. Např. Wallmart už začal objenávat.

pave69

Vždyť ani nemají kde zaparkovat, aby si po zákonnou dobu odpočinuli. Zajeďte se (třeba na cargo kole) někdy podívat v noci na dálniční benzinku, jak je tam narvaný kamion na kamionu včetně vjezdů a výjezdů a teď si představte, jak ke každému vede kabel tlustý jak noha, aby tam natlačili přes noc ty megawathodiny, a z benzinky povede VVN přímo k nejbližšímu solárnímu megaparku. A protože v noci slunce nesvítí, tak nad solarparkem budou mít obrovské halogeny, napojené na Temelín, které budou tomu solarparku svítit, aby to bylo dost ekologické.

Tst

Tak dobíjecí infrastrukturu je potřeba pochopitelně nejdříve postavit, to je i téma článku.

A pokud máte pochybnosti, zkuste se obrátit třeba na těch 30 výrobců kamiónů, kteří v příštích dvou letech nabídnou více jak 80 modelů v USA a Kanadě.

https://www.greenbiz.com/article/2021-year-electric-trucks

Možná ví něco, co vy nevíte.

pave69

Tak jo. Když do 12th April 2023 bude v USA a v Kanadě prodáno 80 různých modelů kamiónů, tak každému výrobci napíšu. Když ne, tak se vy půjdete vycpat. Platí?

Tst

Tak se hned tak nedurděte, ten tón jste nasadil vy. Pan teddik chtěl původně vidět nějaký elektrický kamion. Ale když vám to udělá dobře, tak jo.

Jinak na silnicích v USA bylo ke konci roku 2019 celkem 2000 elektrických kamionů. V roce 2025 by to mělo být 54 000:

https://thedriven.io/2020/08/14/electric-truck-sales-in-us-predicted-to-soar-to-54000-by-2025/

Během 20 ti let by z toho měl být trh s hodnotou 170 miliard USD:

https://www.idtechex.com/en/research-report/electric-truck-markets-2021-2041/784

medical_examiner

To souhlasím. Jet na výlet tam a zpátky dohromady 350 km s elektromobilem by nebylo zrovna OK…
Za pozornost stojí i to, že elektromobily se v minulosti už vyskytly. Ale právě proto, že je to nesmysl – se skoro neujaly…

Jaaa

Co byl nesmysl včera, nemusí být nesmysl dnes. Říká se tomu pokrok.

No a jinak – započitejte externality benzíňáků a pak si to povíme znovu. Něco, co má energetickou účinnost pod 30 %, nelze srovnávat s něčim s energetickou účinností dvojnásobnou. Vy prostě jenom jste na něco zvyklej, to je všechno.

Diesel

Ach ty krásné ,,zelené,, sny. V roce 2030 jezdí vetsína obyvatel MHD a na kole, po ulicích jezdí auta na baterky,koleje mame ke každému baráku …… Jako scifi dobrý, námět na film, asi jako na konci minulého století kdy už jsme v této době měli mít lék na rakovinu, stavět kolonii na Marsu atp…

Petr Barchánek

Plebs maximálně okolo baráku na kole a jednou za rok vlakem do sousední obce, papaláši můžou (když mají milion na elektroauto) jednou za čas i cca 300 km od baráku (dojezd autíčka na baterky) . Taková severní Korea, vzor EU, Bruselu, opozice i koalice (Andy to podepsal taky).

Jaaa

Ale jo. Mrtvá krajina a lidi bez pitné vody, to je holt lepší představa, že.

Kebab

A to všechno opravdu kvůli autům? Ne spíš kvůli výrobě v Číně a následnému převozu přes půl světa, neopravitelným výrobkům s životností záruční doby a službám typu Aliexpress, kde jsou produkty tak levné, že ani nemá smysl trvat na kvalitě?

jarda h

Cpát peníze do elektromobility při současných bateriích je vyhazování prostředků. Pochopil bych cng pro městskou dopravu. jak se ukazuje odborná veřejnost v německu se od elektromobility odklání, zatím co politici tlačení eko-aktivisty jí slepě protlačují. to je jako bezmyšlenkovitý zákaz plastů. prostě krátkozraký nesmysl. a folsilní paliva? uhlí pro výrobu elektřiny není problém. problém technologie pro snížení zátěže jsou jen se jim věnovat. pořád lepší než „solární“ parky a zajímavá informace proběhla z německa, které není schopno s obnovytelných zdrojů pokrýt stabilní ele. síTˇa drží v pohotovosti 3 elektrárny na fos. palivo a za veliké peníze, která promítá do ceny… Číst vice »

Kubrt

Podpora CNG pro městskou dopravu je dnes právě dost nepochopitelná. Tedy vyjma podnikatelům v oboru plynárenství, těm to smysl dává, jako jediným.

Jiří Kocurek

U CNG se neplatí spotřební daň z paliva, to je první rozdíl oproti naftě. Pak se zemní plyn ve velkém používá pro městkou teplárnu. Např. namísto mazutu nebo uhlí. Takže těch pár kubíků plynu už se v tom objemu neprojeví. A společné mají to, že plnička i nabíjecí stanice se musí postavit a připojit k síti.

Willy

Pro jednu generační obměnu vozidel (7let) CNG zatím smysl má. S novou generací baterií pak už pochopitelně jen čisté EV.

Kubrt

Generační obměna vozidel MHD 7 let?

Willy

Průměrné stáří vozového parku DPP je 5,39 let.

pave69

A těmhle pražákům budeme přispívat z našeho (evropského) na parciální kdovíco my ostatní, co jezdíme ve dvacet let starých autobusech a tramvajích, metra nemaje.

pave69

Jaká nová generace baterií? To je nějaký nový zákon, co EU schválí příští rok?

Jan Ackermann

Bože můj, k obsahu to je otázka úhlu pohledu, ale „obnovytelné“ „obilý“ ??? To nemůžete myslet vážně 🙂 Téma spalování štěpky v bývalých uhlených elektrárnách by bylo dobré téma veřejné a odborné diskusi, co na to Děti Země?

zdenek

nevíte někdo jak to aktuálně vypadá s elektrifikací Vlárské dráhy, konkrétně část Veselí nad Moravou – Bojkovice (Bylnice)/ Staré Město – Luhačovice ?

Zdendik

Do roku 2027 by měly být dotažena rekonstrukce tratě a elektrifikace systémem 25kV AC až do Veselí nad Moravou. Dál podle toho, co řekne křišťálová koule – je to časově daleko. Na elektrifikaci Vláry tlačí Kordis, ale nedovedu si představit zaústit zahuštěnou příměstskou dopravu v taktu do stávajícího ŽUB. V Praze to začínají řešit městskými tunely pro příměstskou dopravu, v Brně už taky, ale stále zůstává k řešení špunt v podobě černovického trianglu.

Tomáš Gottschalk

Tak černovický triangl by mohl být řešitelný spojkou na šimickkém trianglu (ve směru od HBf., Díky tomu by se vlaky od vláry nemusely na roli obracet, ale mohly by pokračovat do Šimic a bez úvratě by se dostaly do Slatiny. Vzhledem k tomu, že ve stopě této spojky je brownfield, by mohla být projednatelná.

Jiří Kocurek

Stačí k tomu drobnost. Dvojitá kolejová spojka v Komárově, v místě kde se rozcházejí tratě do Slatiny a Chrlic. To aby na sebe vlaky nemusely čekat u peronu, ale mohly se míjet i mimo nádraží.

Zaústění příměsta do stávajícího nádraží bylo nepředstavitelné i v podobě S3 á 30 minut, k tomu bylo nutno nádraží odsunout, nikoliv zrekonstruovat.

Jura

V tom komarove se ta spojka vleze bez toho, aby se tam nemusely znovu stavet mosty?

medical_examiner

To máte tedy málomluvnou kouli…

Zdenek

o elektrifikaci „slovácka“ se píše už někdy od roku 2017/18 a teprve v roce 2027 se ta trat dokončí jen do Veselí nad Moravou ?? Chjo….

Pavel

Tohle mi přijde jako nevyužitá příležitost pro stavbu tunelu pod Červenohorským sedlem. Jeden tubus pro auta a jeden pro vlaky. Argumentem by navíc mohla být i ekologie, na kterou EU slyší, kamiony mají do kopce mnohem větší spotřebu.

Zdendik

Jako bych už slyšel to hnutí odporu, kolik se náhle objeví odpůrců, třeba až z Aše proti ničení vzácné přírody ražením tunelu pod ní. Navíc, jak si vzpomínám, nízká únosnost žel. mostů komplikovala už dodávky materiálu pro Dlouhé Stráně.

Jirka

Přečtěte si článek ještě jednou. Z RRF nelze silnice financovat. Maximálně protihluková opatření, takže na nějaký silniční tunel zapomeňte. Oblast Jeseníků je odříznutá a vylidňuje se, tunel bude čím dál méně potřeba a ani není v plánech ŘSD.

Tomáš Záruba

V případě té (re)elektrizace by se mělo, myslím, ještě výrazně přitlačit.

Řiditel

Šíbři už reší jak se nakrmit. To zas přibyde nových honosných vil.

JiP

Vidim to podobne, vsechny tyhle dotace a prerozdelovani jsou jenom tunel do penezky kazdeho obcana. Staci videt ucet za elektriku a polozku POZE, to je nejvetsi tunel do penezek snad v historii Ceska a Ceslosovenska, kdyz pominu menovou reformu, ktera je jeste nekde nad tim.

Paja

A přitom k tomu stačilo tak málo, jen úřednická vláda „zapomněla“ včas snížit subvence (vzhledem ke značně klesající investiční náročnosti stavby FVE).

JiP

Jenze ona zcela jiste nezapomela, nastudujte si jak tunel solar vznikl, jaky byl puvodni navrh, jak, kdy a pro co hlasovaly dve tehdejsi klicove strany ods a cssd.

xyz

„Pro jednotlivé cesty má do roku 2030 chůze dosáhnout podílu 28 %, cyklistika 10 % v letních měsících.“
A proč ne v zimních měsících? Výstavba cyklostezek, ale i dimenzování četnosti spojů veřejné dopravy, bude počítat se sezónními výkyvy?

(Kdy mimochodem objednávku/financování MHD mají na starosti jednotlivá města a nikoliv vláda.)

Frantisek

Cyklostezky se v zimě logicky stanou lyžařskými trasami. Je ovšem trochu smutné, že už se nepočítá s jarem a podzimem. Výkyvy budou představovat deštivé dny.

Tady na Moravě

Moc logicke mi to neprijde. Ze silnic take nejsou v zime sankarske drahy

Peter

Presne tak. Sú krajiny ktoré cyklocesty v zime odhŕňajú od snehu tak, ako sa bežne čistia cesty pre autá. Minulú zimu s tým na niektorých miestach začali aj v Bratislave.

Jiří Kocurek

Jak kde. Totiž musí nasněžit. Bývaly doby, kdy měl hospodář kromě žebřiňáku také saně. Ale to jen v horách, v Praze byly saně k ničemu.

medical_examiner

Víte jací jsou 4 největší nepřátelé podobných plánů?
1.Jaro
2.Léto
3.Podzim
4.Zima

Jaaa

To jsou 4 největší nepřátelé kolektivizovaného zemědělství. 😀

xyz

“ v případě použití střídavého systému 25 kV se dosahuje energetická účinnost dopravy až na úroveň 95 % (v případě spalovacího motoru se jedná jen kolem 30 %, v případě cyklu elektrolýza – palivový článek – baterie 40 %)“

A jakápak je energetická účinnost paliva při výrobě té elektrické energie? 🙂

libor

na tu tak nějak pozapomnělo. Ona je otázka energetické náročnosti také vybudovat dráty a pak se o to starat,…pak by se třeba zjistilo, že zadrátování vždy smysl nemá..

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Elektřinu lze vyrábět i z jádra, ne jen z uhlí. Jaderná elektrárna IV. generace má vyšší účinnost (více, než 40%), než uhelná elektrárna (okolo 42%). Jaderná elektrárna má taky mnohem vyšší výkon. Příklad – EDĚ má instalovaný výkon 800 MW, kdežto EDU má 2040 MW.

Kubrt

Cesta Gen IV ke komerční výrobě elektřiny je ještě hodně dlouhá (a to říkám jako příznivce jaderné energetiky).

Jiří Kocurek

Tak jeden reaktor BN800 by se hodil. Totiž může spalovat zbrojní plutonium, stejně jako dokáže spalovat přepracovaný „odpad“ z Dukovan i Temelína. A toho tam je na 100 roků běhu. Bohužel politicky neprůchodné.

medical_examiner

Proč? Zelení nejsou ve Sněmovně už 10 let…

libor

ono i výroba z jádra je „energeticky“ dost náročná…

Martin

ano, ale take nepotrebujete desitky vagonu uhli nebo hafo plynu, staci jednou za cas zavest palivo…

Kubrt

Zase vyrobit palivo do jaderného reaktoru je „poněkud“ náročnější po všech stránkách, než vytěžit uhlí/plyn. Obávám se, že takhle jednoduché soudy tady nestačí, každý přístup má své výhody, své slabiny. Celková bilance – pokud by se ji někdo snažil udělat seriózně – bude vycházet rozdílně v různých zemích, různých ekonomických podmínkách.

Willy

Jistě, předtím taky někde to „palivo“ vytěžit, přepracovat a poté na věky někde od/uložit. Ale vše co nejdál od ČR, že?! Tady chceme jen „čistou“ výrobu.

Martin

Ano vsak o tom pisu v jinem prispevku, proste vsechno souvisi se vsim…

Martin

Tak elektrinu nepotrebujete jen v doprave, nejvice ji spolkne prumysl,… jinak i s uhelnymi ucinost vychazi radove lepe nez u spalovacich…
Ono bysme mohli zajit dal i v pripade tezby, dopravy ropy, zpracovani, likvidace baterii, tezby lithia, zdravotnich dusledku, ztraty hdp v pripade nehod a postizeni ci smrti, apod…
Prave naopak zadratovani vychazi nejlepe, lepe nez baterie a mnohem lepe nez spalovaci motory

Willy

„zadratovani vychazi nejlepe“ pouze na hlavních koridorech. Jinak jsou všeobecně výhodnější bateriová vozidla, i díky tomu, že jejich nabíjení může probíhat řízeně noci, mimo odběrové špičky.

Martin

Aby byl vlak vytizeny musi jezdit, takze to vychazi nejlepe opravdu i na ostatnich tratich… tam kde je to reba zvazit je spise lokalni trate, kde nizky provoz…
Jinak souhlasim, …

Kuba

A jakápak při výrobě té nafty? Zkrátka tu čáru pro výpočet udělali za výrobou nosiče energie. Ilustruje to, že tohle srovnání účinnosti s rozdílnými vstupy je úplně k ničemu.

Jiří Kocurek

Tak můžete do výroby nafty započítat celou vnitřní postřebu rafinerie. Blbé je, že nafta tvoří tak asi 1/4 výsledných produktů. A původně to byl jen odpad ze zpracování ropy, nevědělo se kam s tím. Podobně jako se dneska pálí mazut v teplárně, protože kam s ním jinam?

xyz

„Zkrátka tu čáru pro výpočet udělali za výrobou nosiče energie.“
Což je chybná čára. Jinak viz též p. Kocurek – zpracování ropy mj. na naftu je velmi efektivní.

Hujer

Většina elektrické energie v ČR (75 – 80%) se vyrobí v hnědouhelných elektráren (účinnost asi 40%) a z jádra (účinnost asi 33%) a zbytek do 100% je mix většinou zdrojů z vyšší účinností. Takže celková účinnost výroby elektrické energie v ČR budou okolo 40%. Když k tomu odečtu ztráty za přenos a transformaci, tak jsem odhadem na účinnosti energie k lokomotivě na 35%.

Osasco

Teď ještě vystvětlete, čemu vadí nízká tepelná účinnost JE.

Hujer

Nízká tepelná účinnost nevadí. U JE vadí spíš obří náklady na výstavbu. Celý můj výpočet je reakcí na výpočet v článku. Ono vypovídající by bylo porovnání nákladů na provoz.

Jan

Máte neaktuální údaje, dál to nemá cenu číst. Energetcký mix ČR má uhlí jen z poloviny: https://www.ote-cr.cz/cs/statistika/narodni-energeticky-mix Přičemž toho uhlí se do 10 až 15 let zbavíme úplně.

Jiří Kocurek

„Přičemž toho uhlí se do 10 až 15 let zbavíme úplně.“

Říkali Němci v roce 1990, když zavedli Energiwende. Po 25 létech varáběli z uhlí 40 % elektřiny a dneska přecházejí na zemní plyn a dřevní štěpku z dovozu. Sibiř, Kanada…

Jiří

Přecházejí na vítr zálohovaný plynem. To je dnes nejlevnější způsob výroby elektřiny, jádro a uhlí nákladově nestíhají.

Hujer

Tak jak to tedy je? Nechám se poučit. Prosím o vysvětlení, když teda nemá cenu můj článek dál číst.

Martin

To nemate pravdu, ani nahodou to neni 75-80%, mozna pred Temelinem, ale po jeho spusteni a s novymi zdroji to je vyrazne mene…

Hujer

Vy jste moji odpověď nepochopil. Jádro+uhlí =75-80%. Do toho je další čím dál více provozovaný paroplyn s účinností asi 50%.

Martin

Pardon, nevsiml jsem si…

Zdendik

V případě teplárenského režimu 60%. Bohužel absolutně nepřehledný systém dotací různého druhu vede k tomu, že na připravené ventily odběru tepla nenavazují dálkové horkovody. Případ Dukovany-Brno, Temelín-Č.Budějovice.

Vojta

Jo, horkovod z Dukovan do Brna by byl fajn, ale má vést přes Tetčice, tak nevím nevím. https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP317

medical_examiner

No to bude mít smůlu…
Pochybuji že mají v brněnském krematoriu horkovod 😀

Paja

Tak Temelín – Budějce už se staví (i když ne moc slavně). Ale souhlasím, ten nevyužitý potenciál je u CZT značný.

Willy

Nikdy bych se na CZT dobrovolně nepřipojil dokud nebude fakturováno podle skutečné spotřeby tepla. Zatím jedině vlastní plynový kotel nebo tepelné čerpadlo.

Tomáš Záruba

Otázka do pranice: Opravdu je vazba mezi množstvím spotřebovaného paliva v elektrárně (nebo dokonce postavením některých z nich) natolik přímá, automatická, aby se každé dodatečné množství z nově elektrifikovaných tratí „prostě vynásobilo účinností elektrárny“…?

pave69

Ale vždyť to píšou, díky rekuperaci – stačí, aby se cestující na Vysočině před cestou do Brna nebo Polabí pořádně nadlábli, zpátky jeli spíš hladoví a je to tam! Případně může jet z kopce vždycky nějaký cestující navíc. Stejně už tu kdosi v diskuzi psal, že se Jesenicko vylidňuje, tak je to v synergii.

Jonáš

Raději bych taky někde viděl obnovu vleček, nakládacích ramp, překladišť, VNVK, atd.

Jiří Kocurek

Jenže to překladiště potřebuje kapacitní napojení na silnici i železnici. Aby to nebylo jako ve Třebové: Po úzké silnici středem okolních vesnic, napojení na D35 nebude. V Bezpráví je Gandalf (Neprojedeš!) a jeho dvojník straší v tunelech u Svitavy. Mám na mysli výluk tratí, kdy je problém provézt nákladní vlak. Takže zbyl směr na Ostravu, kde je úzké hrdlo mezi Prosenicemi a Hranicemi, jelikož se tam setkává přepravní proud Rakousko – Polsko.

Willy

O podnikové vlečky mezi firmami není zájem. Neflexibilní, drahé, ani ekologické to není. To jdou důvody, proč se likvidují.

Marek

schvaluji tu elektrizaci. Zbytek je víceméně rozhazování peněz v krizi na dluh.

Pavel

Předpokládám, že návrh Národního plánu obnovy bude schvalovat vláda. Zajímalo by mě, kdo z členů vlády má čas přečíst si těch 483 stran. Jestli „někdo“ říká, že chce řídit stát jako firmu, tak v žádné efektivní firmě její plány takhle nevypadají. Myslím, že takhle nějak mohly vypadat pětileté plány za socíku.

Tady na Moravě

Clen vlady zodpovida za to, ze ma pod sebou lidi, kterym muze verit…. Ministr ma byt, jak se rika v newspeaku, teamleader.
Tedy….za buresovo vlady je hlavnim predpokladem byt rohozka

Pavel

To určitě platí pro operativu. V případě strategie by leader měl být v obraze a ne pouze spoléhat na podřízené.

watslaw

V případě vlády ČR (nejen této, i většiny dřívějších) nejde o nějakou strategii, kam se má ČR ubírat (to by se třeba zjistilo, nejvíc chceme něco, na co nejsou dotace), ale o operativu – čerpat dotace, ať už jsou na cokoli, bez ohledu na to, jestli to ČR prospívá nebo škodí.

Paja

No to si teda nejsem jistý, jestli by ministr neměl být spíš manažer nad těmi teamleadery.

medical_examiner

Pokud jsou těmi teamleadery myšleni náměstkové(=ředitelé sekcí), pak je to celkem nutnost. Stejně jako nehlásat bullshity…