Dalších 11 miliard do železnice z emisních povolenek. Podpoří elektrizaci i výměnu dieselových lokomotiv

Na elektrizaci dostane Správa železnic fixní částku 35 milionů korun na kilometr.
Státní fond životního prostředí rozdělí téměř 11 miliard korun na elektrizaci tratí a nákup nových elektrických lokomotiv pro nákladní dopravce.
V rámci programu Transport Modernizačního fondu, do kterého míří výnosy z prodejů emisních povolenek, dnes vypsal dvě výzvy. Jedna podpoří elektrizaci tratí, druhá pořízení elektrických lokomotiv jako náhradu za dieselová vozidla.
O vypsání dvou výzev dnes informovalo ministerstvo životního prostředí v tiskové zprávě. Z výzev Transgov už stát dříve oznámil rozdělení peněz na nákup nových osobních vlaků a vozidla městské hromadné dopravy. Nyní dvě nové výzvy míří na správce železniční infrastruktury a nákladní železniční dopravce.
Na elektrizaci fond rozdělí 7,175 miliardy korun pro Správu železnic. „Podpora je nastavena jednotkovou dotací 35 milionů korun za každý kilometr prosté elektrizace,“ říká Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR. V praxi tak může dojít k dotování více než 200 kilometrů tratí.
„Elektrifikace železnic je jednou z nejúčinnějších cest, jak z dopravy rychle odstranit emise a zvýšit její energetickou efektivitu. Díky této téměř jedenáctimiliardové investici z Modernizačního fondu dokážeme modernizovat dalších 205 kilometrů neelektrizovaných železničních tratí a umožníme nasazení moderních elektrických souprav,“ uvedl ministr životního prostředí v demisi Petr Hladík (KDU-ČSL).
Dopravcům v nákladní železniční dopravě se pak otevře možnost nahradit starší dieselová hnací vozidla vyřazená z Evropského registru vozidel za moderní elektrické lokomotivy s vysoce účinným pohonem a nulovými emisemi. Ve výzvě TRANSCom 1/2025 je připraveno 3,5 miliardy korun. Stát uhradí 30 % z rozdílu mezi náklady na pořízení vozidla s nulovými emisemi a náklady na srovnatelné konvenční vozidlo.
„Přechod od dieselových lokomotiv k elektrickým v nákladní železniční dopravě je pro přepravce strategickým krokem, který výrazně sníží provozní náklady díky vyšší energetické účinnosti. Rozšiřování elektrifikovaných tratí navíc umožňuje plně využít potenciál těchto vozidel a vytváří udržitelnou páteř dopravy v Česku,“ dodal Hladík.