Další zpoždění úprav podkrkonošské tratě. SŽ zrušila projekční soutěž i kvůli novele stavebního zákona

Instalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: ZábradlománieInstalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: Zábradlománie

Trať z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova má být oproti původním plánům vybavena ETCS.

Plány Správy železnic na takzvanou revitalizaci trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov v úseku Stará Paka – Trutnov nabírají další zpoždění. Správce železniční infrastruktury zrušil soutěž na aktualizaci dokumentace pro stavební povolení a úpravu projektu o instalaci ETCS a GSM-R. Jako jeden z argumentů uvádí Správa železnic právní nejistotu kvůli novele stavebního zákona.

Zrušení zakázky v hodnotě necelých 13 milionů korun vyplývá z informací na profilu zadavatele. Soutěž byla zrušena ještě před termínem pro podání nabídek.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda uvedl, že za zrušením je více důvodů. Jde především o změnu legislativy, kdy začne v červenci platit nový stavební zákon. Soutěž byla zrušena v březnu ještě před schválením nového stavebního zákona. Podle vyjádření SŽ z toho vyplývá právní nejistota v tom, jak budou nově nastaveny požadavky na obsah dokumentace liniových staveb.

Dalším důvodem je i potřeba doplnění příloh zadávací dokumentace k aktualizaci dokumentace pro stavební povolení a provádění stavby na základě podaných dotazů od uchazečů v rámci zadávacího řízení. „Zadavatel se proto rozhodl pro zrušení veřejného výběrového řízení, úpravu zadávací dokumentace a následně pro vypsání nového výběrového řízení,“ dodal Gavenda.

S rekonstrukcí i evropský zabezpečovač

Stavba má již dva roky stavební povolení. Správa železnic se ale rozhodla, že současně s optimalizací tratě ji osadí zabezpečovačem ETCS L1 LS a v celé délce až do Chlumce nad Cidlinou pokryje signálem GSM-R. Současně v soutěži požadovala aktualizaci projektu na stávající normy a doplnění zabezpečení centrálních přechodů.

O úpravách trati se mluví desítky let. Rekonstrukcí má projít traťový úsek Stará Paka – Kunčice nad Labem, a to včetně změny konfigurace železničních stanic, rekonstrukce nástupišť, vybudování elektrického ohřevu výhybek a zabezpečení vybraných přejezdů novým zabezpečovacím zařízením. Stanice Martinice v Krkonoších byla z důvodu prohlášení kulturní památkou vyjmuta ze stavby. Správa železnic aktuálně uvádí termín zahájení stavby v roce 2025.

Dřívější zakázka na projektovou dokumentaci na revitalizaci tratě z roku 2015 se dostala až k soudu v rámci projednávání korupční kauzy Správy železnic. Někdejšího obchodního ředitele vítězné firmy v této zakázce Sudop Praha Petra Lapáčka soud pravomocně potrestal za porušení pravidel hospodářské soutěže.

Tagy ETCS Správa železnic trať 040 Chlumec nad Cidlinou - Trutnov
48 komentářů