Další zpoždění úprav podkrkonošské tratě. SŽ zrušila projekční soutěž i kvůli novele stavebního zákona

Instalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: ZábradlománieInstalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: Zábradlománie

Trať z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova má být oproti původním plánům vybavena ETCS.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hara_Pes

Nemusím číst diskuzi, stejně se budou všichni obouvat do SŽ. Ale proč třeba schvalování Záměru projektu na MD trvá rok a půl?
A korunku dodal Kolovratník, který káže, že se příprava staveb má zastavit do ledna 2024, než se ukáže co a novým zákonem.

Michal82

Nebylo byl smysluplnější ty peníze dát na trat Chlumec – HK -Jaroměř-Trutnov plus Vysokovskou spojku na Náchod?

Beny

Předpokládám, že to je také konec provozu na přípojných Podkronošských lokálkách, neboť instalaci ETCS do jejich vozidel nikdo nezaplatí …

PepaM

Ne nutně. Vlaku z tratě bez ETCS/se smíšeným provozem zaústěné do stanice na trati s výhradním provozem v podstatě stačí při vjezdu omezit rychlost na 40 km/h a není problém. Vyřešit by se musely přetahy do/z depa, ale to není neřešitelné. Navíc 810/814 tam (snad) nebudou jezdit navždy.

Beny

Děkuji, to o 40 km/h je pro mě novinka.

PepaM

Jsou 3 možnosti. Musí být:
a) zajištěno stavebně technické oddělení vjezdových vlakových cest ze zaústěné tratě od obvodu s výhradním provozem ETCS, přitom oddělení musí být uplatněno pro všechny vjezdové vlakové cesty
nebo
b) konfigurací kolejiště a/nebo aplikovanými výlukami současných cest zamezeno ohrožení vlakem přijíždějícím ze zaústěné tratě bez výhradního provozu (a to včetně možného pokračování za konec vlakové cesty) jiného vlaku s oprávněním k jízdě
nebo
c) snížena rychlost vlaku na 40 km/h v souladu s pravidly pro jízdu vlaků bez oprávnění k jízdě v dopravně s kolejovým rozvětvením.

Kuba2

V Martinicích ETCS kvůli památkové ochraně nejspíš nebude a spoje do Vrchlabí stejně jezdí přímo až do Trutnova, takže tam by vybavení bylo opodstatněné.

David

ETCS L2 a fyzická návěstidla si nijak neprotiřečí. Klidně může být i v Martinicích ETCS.

PepaM

Tam ani L2 nebude (u toho by tam byl problém, to by na elektromechaniku jen tak navázat nešlo), bude tam L1 LS, což se dá navázat víceméně na cokoli.

Jouda

Pane bože za co toho člověka mínusujete ? Za to, že má pravdu ? Až vám stát jednou sáhne do důchodů , nebo nepřidá, zdraží kde co s tím, že ale na vyhazování peněz za tyhle nesmysly má, tak pořád se vám to bude líbit ? Jestli máte zde minusujici koule na to i pak říkat, nám drahota nevadí, že není na lepší lékařskou péči a na rozbité silnice, nevadí. Nás těší, že máme ETCS v Horní Dolní , tak to pak klobouk dolů a omluva. Ale to asi ne co. Dokud to není řez do vlastního prstu, tak vyhazujeme… Číst vice »

Jiří Kocurek

Řez do vlastního prstu? https://cs.wikipedia.org/wiki/Sr%C3%A1%C5%BEka_vlak%C5%AF_u_Milav%C4%8D%C3%AD

Žes raději neseděl na místě fíry toho Regiosharku….

Jirka P

Tak předně za to, že nemá pravdu. I když instalace ETCS na takovouhle lokálku je sporná, pořád to neznamená výhradní provoz.

Beny

Děkuji, to jsem nevěděl. Vždy se říká že když ETCS, tak se vším všudy.

PepaM

Tak podle Národního implementačního plánu bude na obou lokálkách zaveden výhradní provoz s úrovní L1 LS STOP v roce 2031, současně s tratí Chlumec n. Cidlinou – Stará Paka – Trutnov. Takže si tam kraj bude muset objednat nějaká vozidla s ETCS.
Výhradní provoz bude zaveden všude, kde bude ETCS implementováno, tzn. do roku 2040 na celé síti SŽ s výjimkou úseků jako Mladotice – Kralovice nebo Horní Slavkov – Loket, tedy bez provozu.

Jiří Kocurek

Nádherné modré zábradlí. Teď má člověk jistotu, že Šukafon za plotem za tím plotem taky zůstane a nebude nahánět slečny na peroně.

Alibaba

A jak si to bez zábradlí představujete?
Tady je totiž maximální preference počtu hran, na které se dá přijít bez úrovňového přechodu kolejí. Podchod tu nikdo nevybudoval.

VTT

Přesně tak, oproti tomu, jak St. Paka vypadala před rekonstrukcí, je to skok vpřed.

Jiří Kocurek

Nedávno tady byl článek a fotka z Rakouska. Zábradlí tam bylo výrazně subtilnější a netvořilo brutální a vzhledově dominantní prvek.

Alibaba

Tak do estetiky moc nevidím, za mě je to nutno zlo.

Ivan

Zábradlí se asi nebuduje jen tak ze srandy, ne?! A modré není jen tady, ale ano, lze dělat decentnější.

esemag

Stavba má již dva roky stavební povolení a za další dva roky se možná poprvé kopne …. efektivita SŽ v kostce

Jiří Kocurek

Ještě to nějak svést na všechny okolo a nějak do toho zakomponovat Boreckého.

honza.k

To se snad nedá ani slušně komentovat. Ta trať je skanzen, o modernizaci se mluví možná už 15 let a dalších 15 se zjevně jen mluvit bude. Správa železnic se ráda vymlouvá na památkovou ochranu Martinic, ale není hotové (kromě Staré Paky) vůbec nic, a to ta trať má přes 100 kilometrů. Přitom zde je minimálně na úsecích Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka a Kunčice nad Labem – Trutnov provoz osobní dopravy v hodinovém taktu. Hlavně, že máme zrekonstruováno do Kouřimi…

55p

Proč jen ETCS L1 a ne L2?

Tomáš Záruba

Vzhledem k minimální hustotě provozu (ve srovnání s koridory apod) to stačí. L2 je prakticky potřeba jen tam, kde by v klasickém režimu byl na pořadu dne autoblok. Nebo teoreticky i pro řídký provoz rychlostmi nad 160 km/h, pokud by tato situace někde nastala.

55p

Díky

Kuba2

Tenhle tabulkový přístup možná SŽ zvolila a proto to dopadlo tak, jak to dopadlo. Když už se ale tak jako tak buduje GSM-R, které dokáže zajistit přenos všech informací, tak nedává žádný smysl osazovat přepinatelné balízy. L2 by tak tady paradoxně nejspíš vyšlo levněji.

Tomáš Záruba

To je klidně možné, vyjadřoval jsem se z pohledu “jestli je L2 potřeba”.

Jirka P

Při L2 navíc potřebujete RBC, k ní kompatibilní SZZ a TZZ. A při jakémkoli zásahu řešit změny v témže. Oproti tomu L1 se dá naroubovat prakticky na cokoli, co tam je nebo bude.

Y.K.

Ono je tam napsáno L1 LS, tak to zřejmě klasické plné L1 nebude, ale bude to něco českospecifického (zatím oficiální formu to nemá, pokud vím).

Leinad

Barvičkovač dostane nové razítko a bude se mu říkal L1LS?

PepaM

Ne, spíš si představte PZB nebo ZUB.

PepaM

LS není nic „českospecifického“, znamená to Limited Supervision a je to normálně definovaná úroveň ETCS, hojně využívaná například ve Švýcarsku. Je tam omezené hlídání nepřekročení maximální rychlosti.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System#Limited_Supervision

Pro nejméně vytížené tratě se počítá s využitím ETCS Level 1 LS STOP, které jenom zavádí rychločinné brzdění při projetí Stůj, ale třeba rychlost nehlídá vůbec.
LS i LS STOP znamenají omezení traťové rychlosti na max. 100 km/h.

Y.K.

Aha, tak to je možné, Limited Supervison jsem vždy viděl uvádět jako ETCS LS, nějak to koukám došlo k označení L1 LS. Tak to si sypu popel na hlavu. Asi chybí otevřenější komunikace SŽ o tom jaké ETCS hodlá provozovat (zatím bylo v národním plánu L2), abychom měli celkovou představu.

PepaM

V Národním implementačním plánu je u jednotlivých úseků tratí napsáno, s jakou aplikační úrovní ETCS se tam počítá.
Obecně se zjednodušeně dá říct, že na hlavních tratích bude L2, na vedlejších L1 LS a na „lokálkách“ L1 LS STOP.

Y.K.

Přiznám se, že jsem musel vyhledat poslední revizi z roku 2021 protože dříve tam nic takového nebylo, pokud si vzpomínám. Tak jsem si zase rozšířil obzor, díky.

Jarda

mohli tam rovnou zažádat i o prostou elektrifikaci té tratě a bylo by to vše při jednom.

Tomáš Záruba

Neblbněte, tolik pokroku naráz… 😉 A jak s těmi Martinicemi, nějaká dlouhá stahovačka a nezavěšené postrky na rozjezd? 😀

Jarda

tam jedině že by památkáři povolili natáhnout dráty, ale co jsem četl tak se ta ochrana týká pouze nádražní budovy.

Gogo

Netýká se ta ochrana i zabezpečovacího zařízení? Podle Wikipedie: Jde o technickou památku, která zahrnuje unikátní soubor dochovaných budov, technických zařízení a původních funkčních technologií.

Jiří Kocurek

Když prošlo elektrické osvětlení, které v době stavby (1871) neexistovalo nikde na světě…
A nebo BEMU a na střeše petrolejový hořák vytvářející dojem dýmajícího komína.

Radek

Tohle moc nechápu: na jednu stranu se instaluje ETCS L1, které GSM-R nevyžaduje, ale požadováno tam je, přestože už je neperspektivní a má se nahrazovat FRMS.

Tomáš Záruba

Tak já doufám, že u toho future cosi bude zpětná kompatibilita k GSM-R. Takže snad nebude problém trvalé koexistence GSM-R na slabě zatížené části sítě s řídce rozmístěnými stanicemi a FRCMS v uzlech/na koridorech, VRT a podobně.

Tomáš Záruba

A vzhledem k tomu, že daná trať nemá zatím rádio vůbec žádné, tak zaplaťpříroda za „rychlou“ instalaci GSM-R (pokud vím, TRS už nelze).

JKan

Tak výmena GSM-R za FRMCS nie je tak hrozná záležitosť, to sa len doplní/vymení pajšl v BTSkách. To podstatné (=vykopanie káblov a postavenie tých BTS) zostáva zhodné pre oboje.

Hodně štěstí

Zpoždění je snad na železnici běžné. 👍😁

Jarda Š.

Neměl by se ze SŽ odstranit háček a přejmenovat organizaci na Správu zpoždění?

Jiří Kocurek

Oficializovat #mynic a je to.