Další zpoždění pro tunel za 50 miliard. ÚOHS zakázal podepsat smlouvu na geologický průzkum
Správa železnic se musí znovu vypořádat s námitkami Sudopu Praha, soutěž běží od července.
Správě železnic se komplikují plány pokročit s přípravou nového tunelu mezi Prahou a Berounem. Zpoždění nabrala hned první větší zakázka na geologický průzkum v hodnotě 160 milionů korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil původní rozhodnutí Správy železnic, ve kterém odmítla námitky Sudopu Praha v samotné soutěži a musí je vypořádat znovu. Zakázal také podpis smlouvy s vítězem soutěže.
„Úřad v rozhodnutí zrušil rozhodnutí zadavatele Správa železnic o námitkách navrhovatele Sudop Praha. Podle rozhodnutí Úřadu zadavatel odmítl námitky navrhovatele nezákonně s tím, že nebyly podány ve lhůtě, přestože byly podány včas,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné a je možno proti němu podat rozklad.
„Nejprve se seznámíme stanoviskem ÚOHS, které si podrobně zanalyzujeme a následně se rozhodneme o dalším postupu. V tuto chvíli je tedy předčasné sdělovat jakákoliv stanoviska k dalšímu postupu,“ řekl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák.
Jde o první velkou soutěž na přípravu nového tunelu mezi Prahou a Berounem, Správa železnic v ní hledala firmu na geologický průzkum. Podle mluvčího Sudopu Jakuba Ptačinského návrh k antimonopolnímu úřadu poukazoval na nejasné zadání a vysvětlení zadávacích podmínek. „Kromě jiného jsme poukazovali na nevyváženost obchodních podmínek nebo rozpor zadávací dokumentace se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl Ptačinský.
Sudop se i přes námitky proti dokumentaci a podmínkám do soutěže přihlásil. Podle informací deníku Zdopravy.cz přišly do soutěže jen dvě nabídky: kromě Sudopu Praha ještě od sdružení vedené společností AFRY CZ. To bylo levnější.
Nejdelší tunel v Česku
Správa železnic v zakázce hledá firmu, která aktualizuje dokumentaci pro územní řízení včetně materiálu pro posouzení vlivu na životní prostředí. Součástí zakázky bude i zpracování aktualizace projektu podrobného geotechnického průzkumu, autorský dozor podrobného geotechnického průzkumu a vyhodnocení podrobného geotechnického průzkumu.
O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluví desítky let, loni Správa železnic rozhodla o variantě C1. Ta počítá s 24,7 km dlouhým Tachlovickým tunelem, který je navržen jako dvojice jednokolejných tunelů ražených metodou TBM. Z tunelu je navržena odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na druhé straně sjezd do stanice Beroun, neboť na přímou trasu tunelu má dále navázat nová vysokorychlostní trať ve směru do Plzně.
Stavbu tunelu schválila loni centrální komise ministerstva dopravy, plán je začít v roce 2028. Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h.
Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.
Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz, a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu. Předběžné odhady mluví o nákladech 50 miliard korun.