Další zpoždění pro rychlovlaky. Stavět se začne nejdříve za pět let, přiznává stát

Putovní výstavka TGV v Česku. Foto: FB Martina KupkyPutovní výstavka TGV v Česku. Foto: FB Martina Kupky

Podle mimořádné zprávy pro vládu došlo k posunu zahájení řady staveb nejméně o pět let.

Odebírat
Upozornit na
guest
307 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DavidS

To je fakt smutný. Docela by mě zajímalo, jak vypadá a je řízen celý projekt, když najednou dojde k posunu o pět let a vlastně není znám důvod.

Lukáš

Před „5“ let budou snadno připisovat 1 , 2 ,3 ….a pak přijde teleport.

kubisek

tvl, zkáza železnic není schopná dotáhnout za 30 let do konce (nebo alespoň do pravomocného územka) obyčejnou připrclou trať Masna – letiště – Kladno a budou nám tady cosi bájit o novostavbách tratí napříč republikou, no, na pohádky jsem už velkej.

Mech

Rušiči se zaklínali, jak je nutné rušit lokálky a kusé koleje, vlečky pro nákladní dopravu aby bylo na rychlotratě a bum ho. Zase lhali. Já myslím, že rozkaz zněl jasně, že elektrické vlaky nesmí být rychlejší než posvátné gumokoly a toto je výsledek.

El Barto

Aha, a proto je to už dnes mezi Prahou a Ostravou vlakem rychlejší než autem, busem nebo kterýmkoli „gumokolem“ při respektování rychlostních limitů…

M152

Jedna z mála relací, kde je vlak rychlejší a obvykle v lepší kvalitě než auto.

El Barto

Samozřejmě, jen jsem chtěl panu „Mech“ ukázat, že má v těch konspiračních teoriích o spiknutí proti železnici ještě nějaké díry.

Náhodný Kolemjdoucí

Málo využívané tratě vždy zanikaly, to není nějaká novinka, kterou by způsobilo VRT.

Jiří Kocurek

František X může být spokojen, jeho protesty zabraly: Než aby byla stanice obsluhovaná po silnici, tak raději ať není žádná. Na vlak jedině lokálkou.

Jzms

Neblbnete, není čas ani peníze na nějaké VRT, nejdříve je potřeba vyměnit pražce ve Valmezu na 14 kuse, kde už 20 roku nic nejelo. Akce tak na 3 roky. A pak se zase najde něco tak důležitého v jiné stanici…

Mikitrabi

Nemá někdo k dispozici ekonomickou studii efektu VRT( jen ne prosím ten blábol, co předkládá SŽ )? Já to všude hledám a všude se na něco odkazují a jsou tam jen obecnosti , co učíme na střední ekonomce. Díky předem- emai: malaalena36@email.cz

Honza

Nikdy se nic stavět nebude… Nebudou peníze , není kámen, není železo , není beton…. Kdejaká ,,bába,, se odvolá…. A kdyby jo, tak budou neustále výluky, pomalé jízdy atd.

Dfg

Uminusovali vás za pravdu 😀

František

Materiál přečten, je mi z toho smutno. Nyní mohu pouze konstatovat: „Já vám to říkal“. Když jsem v roce 2014 vystoupil na železniční konferenci v Ostravě poté, co vyšlo dnes již zrušené nařízení (EU) č. 1315/2013 o dopravních sítích TEN-T, nařízení je zákon a v něm byly dva úseky určené k modernizaci, a to Brno – Přerov a Brno – Břeclav, které byly v rámci hlavní sítě, tedy hotovo do 31. 12. 2030. Protože v roce 2014 se ještě kolem VRT či RS nic nedělo, tak jsem „odvážně“ vystoupil a ptal jsem se, zda se už výstavba připravuje? Pokud ne,… Číst vice »

Karl vB.

Když už jste zakončil příspěvek poukazem na Německo, tak vzhledem k tomu, že je na něj naše hospodářství velmi silně navázáno, bych doporučil měsíc starý článek s nadpisem:
Deindustrializace Německa začala.
Firmy omezují výrobu a mizí ze země
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/nemecko-firmy-energetika-ceny-klima-investice-pruzkum.A240911_160810_eko-zahranicni_jla
Pokud je obsah článku pravdivý, bude špatný hospodářský vývoj v Německu, po nějaké časové prodlevě, mít špatný vliv i na naše hospodářství v Česku.

Jiří Kocurek

Tak průmysl potřebuje stabilní energetické zdroje. Následovat můžou i datacentra, ostatně to je také plán něměckých Zelených: Technicky vzdělaní lidé jsou napřekážku jejich vizím.

Náhodný Kolemjdoucí

Navíc chtějí za svou práci i řádně zaplatit, což zase vadí firmám.

Clovek

No jo kdo chce VRT at si zaplati letenku do Italie, Spanelska nebo treba Uzbekistanu. Jako bonus je tam v zime tepleji.

Vazne, nikdo snad nemohl cekat, ze se VRT v Cesku upravdu zacne stavet toto desetileti. Vzdyt oprava nadrazi na lokalce stoji jak nekolik km dalnice. Pro stavbu VRT budou nutne strukturalni zmeny a na ty to zatim nevypada.

Jan

Náklady 100 mld. Kč ročně? Takové peníze nejdou ani do školství, do zdravotnictví apod. Tam jsou ovšem potřeba mnohem více, než na zbytečných rychlovlacích!

Bobek

Mezitím ve skutečnosti:
výdaje na zdravotnictví jsou letos přes 500 mld. korun, školství cca 270.

Ondra

Tak zase otázka je kolik z toho jsou platy státních zaměstnanců a kolik investice v těch oborech, ansámbl učitelů a zdravotníků nemá v dopravě analogii, tam prostě tolik lidí (přímo) neživíte a naopak nestavíte každý rok za 100 miliard škol a nemocnic.. ale pro ilustraci předřečníkovi dobré..

vlachjan

V letošním roce vydala Česká republika na školství 274 miliard (zdroj: https://www.paqresearch.cz/post/v-navrhovanem-rozpoctu-msmt-chybi-pres-50-miliard-ukazujeme-14-oblasti-kde-usetrit-a-kam-investovat/) Náklady na výstavbu VRT můžete vidět v tabulce v článku, dodám jen že celý rozpočet, s nímž pracuje pro tento rok Státní fond dopravní infrastruktury činí pro letošní rok 150,5 miliard, z toho 32,1 posílá Evropská unie. (Zdroj zde: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dopravni-rozpocet-pro-rok-2024-zajisti-pokracovani)

Mengo

Tak hlavne aby na tech VRT z Horni do Dolni , pardon Louny Most, za ktere se zde vetsina modli , aby to dopravce naplnil cestujicimi bez dotaci z nasich dani. Protoze urcite vetsina cestujicich si rada zaplati zvysene jizdne. Kdyz uz cele republika ma urgentni potrebu jezdit 300km rychlosti. Ceska posedlost jen. O co mensi zeme vetsi megalomanie.

xyz

Tam to nebude klasická VRT a mmch. žádný dálkový spoj neobslouží relaci Louny – Most.

P. S. Nechápu, kde se bere ta „jistota“, že zrovna jízda 300 km/h už bude jízdenkově dražších než jízda 160 (resp. i kdyby 200) km/h.

berka496

A za pět let to posuneme o dalších pět let ne? Podtrženo a sečteno. Za mého života budu rád, že se vůbec kopne do země 🙁 . Naštestí si příští týden spravím chuť po VRT ze Štrasburku do Paříže.

Jaaa

Okno příležitostí se pomalu zavírá, za deset let nás bude trápit spíš stále se zhoršující bezpečnostní situace. Pokud nejsme schopni zamést s Putinem teď, bude to pak mnohem složitější. A přeběhnout zpět do táboru míru a socialismu by byla pro tyto projekty konečná.

Ondra

Ale kvalitní infrastruktura jde ruku v ruce s bezpečností, to jsou spojené nádoby..

Karl vB.

„…by byla pro tyto projekty konečná.“
Zato teď, 35 let od převratu, jsou to pro tyto projekty samé světlé zítřky, že?
Není vás na té SŽ, která to vše má „pod palcem“, škoda?

Luboš

Přesně jak píšete. Postavíme to a Puťka nám to hodí bombu. Stát se chová jako by se nic nedělo, čekal bych spíš stavbu nových zbrojovek. Vypadá to, že to dopadne špatně z celou Evropou.

Petr

Zlaté oči, co teprve výkup pozemků, výběr projektantů a dodavatelů plus soudy s ekology. Pokud nejste mimino v kočárku tak se rychlovlaků nedočkáte

J.K.

No u dálnic to funguje, tak rozdíl jsou spíš ty koleje a poloviční zábor pozemků…

Air Traveller

Jenze u tech dalnic ted dobiha to, co se zaclo pred treba dvaceti triceti lety.

S VRT se realne zaclo pred par lety.

Honza

Další věc je materiál….. Není nic co by se potřebovalo- kámen, železo, beton….

Otrokovják

Mně na tom dokumentu udivuje hlavně to, že je vysázen pro jednostranný tisk 🙁

Změna je na dohled

A odbočka Louny – Most, která by tomuto regionu hodně pomohla možná 2050. To je prostě jen a jen k vzteku.

Karl vB.

Jak konkrétně by hodně pomohla?
Místní budou rychlovlakem za komeční jízdné jezdit do Prahy za prací?

Náhodný Kolemjdoucí

Proč hned komerční? Teď se do té Prahy za prací přestěhují.

Moravan

Rád bych viděl debatu Svobody, Kupky a Kolovratníka na toto téma. Bylo by dobré, kdyby se zúčastnili dalšího dílu trendů z dopravy.

Karl vB.

Pane Sůra, vaší odpověď chápu, přesto si ale myslím, že byste mohli k tomuto docela třaskavému tématu uspořádat kolokvium, na které byste si mohli pozvat aktéry podle vašeho vkusu, kteří by měli možnost tuto momentálně novou, nepříjemnou situaci daňovým poplatníkům a fanouškům železnice vysvětlit.

Axer

Každé 4 roky to posuneme o 5 let a budem dělat že nic

J.K.

Tak asi to chce vyměnit vedení, no… Všechno se zdržuje, jako hlavní tah na západ se tlačí jednokolejka – na 19. století dobrý, no…

Ondra

Rozestavte všechny dálnice, což už není tak daleko, dejte panu Mátlovi Medaili za zásluhy a doživotně ho přesuňte do čela SŽ, jinak se to asi nepohne..

Jaaa

A jde opravu o Mátla? Nebo o politiky?

Ondra

Objektivně nevím kde přesně je u železnice zakopán pes, natolik do celé problematiky opravdu nevidím, ale pod stejným ministerstvem pokud silnice jdou a železnice ne, tak bych v politice úplně příčinu nehledal.. pokud by byl problém v penězích, že tam jdou a tam ne, tak pak by to problém politický byl, ale to bych řekl že nenastává..

Karl vB.

Podle zásady, že každý dobrý skutek musí být po právu potrestán?
Ještě navíc to chcete doživotně.

Ondra

Dobře, tak aspoň dodůchodově 🙂 na druhou stranu potenciál v lidech, pokud stále je, se využívat má..

Karl vB.

…nebo naklonovat?

sladlu

Doufam, ze vypadovky z Prahy a uzel Praha se zacne stavet hned co to bude mozne… plus vlaky na letiste

Odlozeni staveb = skrceni rozvoje ekonomiky a zahranicnich investic

Pavel

Vlak na letiště má jezdit v roce 2002.
Podle novinových zpráv z roku 1997.

Karl vB.

No tak se prostě přesune letiště někam jinam, kde koleje už vedou a okolo je jen řepné, nebo kukuřičné pole, tedy placka.
Třeba to půjde rychleji, protože SŽ letiště (alespoň prozatím) nestaví.

Pavel

Na letiště v Ostravě vlaky jezdí.
Ale zase tak prakticky nic nelítá.

pavel

a letos není mapka 🙁

sladlu

Ja myslel, ze financovani maji vyjadnane s EU. A jsou tam deadline okolo 2030… A take PPP financovani melo pomoc rozlozit vydaje statu v case…

Náhodný Kolemjdoucí

Jen formální potvrzení toho, co všichni tak nějak víme.
Velký problémem je, že ty nové termíny jsou často tak vzdálené, že si na mnoha úsecích kladívkem nepoklepe ani příští vláda, takže politici tomu nedají moc velkou prioritu ani v dalším volebním období.
Jako určité „pozitivum“ bych viděl, že v daném období by měla dobíhat výstavba dálniční sítě, takže by stát mohl i mít peníze.

MiB

jen aby se po dostavění nezjistilo, že je potřeba udělat ještě minimálně jednu iteraci, která bude úplně stejně náročná.

JiP

Zcela souhlasim, vedle zakladni dalnicni site je naplanavoani jeste nekolik dalnicnich vetvi pro odkloneni dopravy z Prazskeho okruhu, nemluve ze ta sit bude vyzadovat take nejakou udrzbu, ktera bude s rostouci delkou konzumovat mnohem vyssi castky.

zdenek

Je fascinující, že už tři roky chybí do zahájení stavby RS2 Jižní Morava 4 roky 😀 21-25, 22-26, 23-27 no a teď 24-28. Ale už dva roky tvrdí, že přestavba ŽUB Brno začne 2028, i když už přes rok ví, že to tak nebude:D V tomhle je stát chráněná dílna.

xyz

Hlavně: VRT jižní Morava měla začít jako první, protože je „bezproblémově projednatelná“. 🙂

Martin

Nejsou schopný postavit pitomou Všejanskou a Bezděčínskou spojku a chtějí se pouštět do VRT.

Ing. Vladimír Bílý

A Boskovickou.

xyz

A Křenovickou.

janvagala

A Libeň atd atd….

MildaIV

A Všetaty …

Mikitrabi

A most na Výtoni😀

Dfg

Ten je vyložená ostuda

xyz

Přičemž zrovna tyto dvě spojky berou jako „spásu pro spojení Libereckého kraje s Prahou“, namísto aby postavili novou, velmi rychlou trať podél D10.

Jarda

To už je fakt fraška ze strany SŽ. Ale nikdo za to není zodpovědný. Dálnice se v poslední době staví ve velkém tempu. To jen k tomu, až zase bude divení, proč lidí ve vlacích nepřibývá.

marty-t

Buďme rádi za Mátla, jinak po dálnicích nejezdíme… Tip pro politiky – Nemá Mátl náhodou bráchu nebo aspoň bratrance či sestřenici co si v mládí ráda hrála s TTčkama nebo H0čkama 🙂

Jaaa

Opravdu to jde za Mátlem? Nebo jsou to jen povídačky?

Ptám se, opravdu nevím.

Karl vB.

Tak samozřejmě, je to personifikace.
Když vedle sebe postavíte ŘSD a SŽ, tak je velmi jednoznačný kontrastní rozdíl v tom, jak která z těch dvou firem obyvatelstvu, firmám a návštěvníkům této země zjednodušuje, nebo komplikuje život.
Vzhledem k tomu, že řádově podobné sumy jdou do silnic i železnic, tak v čem je zakopaný pes?
Silnice/ dálnice se staví, zato SŽ se pyšní opravenými nádražími a hlavní produkt jaksi není až tak moc hlavní.

Dfg

On to nikdo nahlas neřekne, ale rozvoj silniční infrastruktury má pro stát vyšší prioritu. Slyší na to voliči více než na vlaky.
Bohužel je to tak

MiB

Začínám si říkat, jestli to není nějaká skupinová halucinace na SŽ, či ministerstvu.
Případně potřeba politikům předkládat termíny takové, aby měli ambici toho, že si budou moci poklepat kladívkem. A posbírat bonusové body.

Michal Bartoníček

SŽ opět zklamala, ale nepřekvapila. Je vidět, že čas u nich plyne tak nějak jinak. 😀

David

Jednou snad už odejdou do důchodu a třeba se tam dostane i někdo, kdo to tam nemá jen na to vydržet do důchodu.

hor411

A myslíte, že tam přijmou někoho mladého? Zase to bude od 55 nebo 60 nahoru, na dožití do důchodu 🙃

Jaaa

Ale jo, mladí na SŽ jdou. Ale nevydrží, protože na založení rodiny to není.

Ondra

Takže můj sen jezdit z Brna do Prahy na pivo vlakem, se opět oddaluje..

EC104

To bude tedy dost drahé pivo…

Ondra

To nevadí, za tu rychlost (mi) to stát bude 🙂 podobně třeba do divadel..

none

Ale nene 😂😂😂😂 Tomu snad nikdo neuvěří. Peníze jsou, povolení jsou, firmy už míchají beton a ono se to zase nepostaví?

Petr

Už jsem se bál, že se něco na železnici změnilo. Jak je vidět tato jistota zůstává již od krachu na vídeňské burze, který postihl velkolepé železniční plány.

Ing. Vladimír Bílý

Trať Brno-Přerov se reálně začala připravovat před 15 lety – někdy okolo roku 2009. Od té doby SŽ(DC) drží úhel a tvrdí, že stavět se začne za dva roky. A to samé zřejmě nastane i u ostatních staveb, protože pokud by se nakonec realizovala i jen třetina toho, co SŽ stavět okolo roku 2030 „plánuje“ – stali bychom se zřejmě největším železničním staveništěm Evropy …

basteilubbe

LOL. Surprised Pikachu face. A takto se bude „zpožďovat“ ad infinitum.

vlachjan

Buďme upřímí, dvorní dodavatel projekčních prací jednoduše nemá projekční kapacity, aby stihl v požadované době připravit a projednat takové množství dokumentace ke stavebnímu povolení.

mgr.pavel

A jiného dodavatele si kapříci do svého rybníka nepustí, žejo.

Michy

A že by využili nějakého nedvorního dodavatele?
Ach já zapomněl, to se u nás nedělá…

Věra Komárová

By stačilo ať vlaky jezdí, jsou slušní průvodčí,…..a bafuňáři..co jezd ína výlety na fotbal….

Coudy

Pod panem minister Kupkou se ani nic jiného čekat nedalo.. aneb vlák nám ujíždí dál a rychleji..

Juraj

No dobře, ale v čem je to rozdíl oproti Havlíčkovi?
Vzpomeneme si všichni ještě na ten cirkus na letišti, kde Babiš v nejlepší imitaci Kim Čong-una poručil Svobodovi, že se bude jezdit 2028, a Svoboda mohutně přikyvoval?

Ostatně to Brno-Přerov budiž nejlepším příkladem toho, že toto je dlouhodobý problém. Pamatuji ještě jak jsme kdysi psali, že stavba začne „až v roce 2011“ 😛

mgr.pavel

Ano, Havlíček (a jeho kampaň za zachování i té nejodlehlejší lokálky) není kvalitativně jiný.

Jenže tu Babišovu vládu zde spousta lidí kritizovala právě pro její nekompetentnost a neschopnost. A čekali jsme, jak bude demokratická vláda lepší.

Vážně je tato vláda ve správě naší země lepší? Moc rád bych o tom byl přesvědčen, ale.. nejsem.

(ne, Babiše rozhodně a podobné rozhodně volit nebudu. Ale volit někoho ze Spolu nebo asi i STAN+Piráty, to je taková nevýhra)

Petr David

„a jeho kampaň za zachování i té nejodlehlejší lokálky“

Nějaký odkaz?

vlachjan

Instagram pana (ex)ministra a na něm fotografie z období konce jeho vlády/nástupu té další. Nostalgická poznámka: Když jsem si na to vzpoměl, hned jsem dostal chuť na špekáček.

Doctor

Přesně Juraji.
Barrandovsko-berounsko-tachlovický tunel též sviští již od roku 2016 …
https://www.zelpage.cz/zpravy/4485?lang=cs
😁

yxc

S tímhle Kupka nemá nic společného. To že je rok 2025 čistě na chlubení pro politiky se vědělo už v r. 2020. S tím jak u nás trvá příprava byl od začátku reálný termín +5 let.
Ale nejsou tam jen časové odsuny, VRT východní čechy se teď plánuje o 10 let dřív.

Petr

A on snad tuhle pravdu někde deklaroval, nebo po vzoru pžedchůdců jen dále dezinformoval veřejnost?

Kkarel

Asi divné, ale vůbec mě to nepřekvapuje. A těch posunů bude víc.

Mech

Na Sabotáži železnic bude nutné vyměnit kompletní vedení a celé fungování této pseudospolečnosti. Bojkotovat rozvojové projekty je na úrovni vlastizrady. Asi nechtějí aby lidi cestovali rychleji.

Os5600

To nechce hlavně hlavní brzdič z ministerstva dopravy, tedy pan Sosna.

Jaaa

Ten pán už má deset let někde kopat kanály, za to jak škodí celé republice.

Dejv

😂😂😂 Takže, za cca 40 let zemřu, takže se toho nedožiju 👍 Myslím, že tohle je realita 😀

Lexalex

To možná teprve kopnou do hlíny

Petr

Optimisty mám rád. 😀

Petr

Taky si říkám, jestli to bude ještě za mého života. Roku 40 bych se ještě mohl dožít. No ale nesmutním, svezl jsem se dokonce dvakrát rychlovlakem skrz Itálii (8 hodin ze Scaley do Milána; normální vlak by to pod 14 hodin nedal), opačný směr jen jednou, a pak ještě několikrát nějaké kratší úseky. Nutno konstatovat, že ty plány pořád stojí z větší části na vodě, ale bez prvotních plánů a jejich upřesňování by k realizaci nedošlo nikdy, takhle je naděje, že se to někdy možná zrealizuje, i když možná ne už za našeho života. Pamatuju dobu, kdy ta VRT do… Číst vice »

none

Tak to blahopřeji. Já se taky svezu. Ale budu si to muset dát do závěti….

Ondra

Pech by byl, kdyby ste umřel těsně před a pak by převáželi rychlovlakem aspoň rakev 🙂

Dfg

Jak nečekané… nemůžeme přece chtít po této zemi a po SŽ něco smysluplného vybudovat

Jaaa

O zemi nejde. Jde o lidi. Pokud to voliči politikům trpí, tak to tak prostě je.

Dfg

Ono voliči preferují dálnice pred železnicí. Je jich více než vyznavačů železnice.

frank

Pomalými přípravami k rychlotratím 🙂 Třikrát zdrž a jednou odlož, orel much nelapá to je heslo v ČR . Popravdě myslel jsem, že s vnoučky stihnu výlet než dospějí, tak jako kdysi moje máma první jízdu Pendolínem s mým tehdy ještě docela malým a dnes dávno dospělým synkem do ZOO Děčín , ale vypadá to , že to budu muset odložit na pravnoučata 🙁 A tak je to u nás se vším, teď dělají archeologický průzkum obchvatu, který byl zakreslen v mapách již kolem roku 1995 a kolem roku 2000 přišel leták “ ředitelství pro odkládání stavby silnic a dálnic… Číst vice »

Někdo neznámý

Nic překvapivého, každý soudný člověk musel vědět že termíny SŽ jsou nereálné. Snad již k dalším posunům nedojde a v důchodu se svezu, nicméně se přiznávám že tomu moc nevěřím.

Petr

A teď si představte, že by někdo dal reálný termín, třeba rok 50. Co se bude dít? Podle mě do roku 45 by na to nikdo nešáhnul, protože to je ještě daleko. Tak je lepší dát rok 25 a ono se na tom bude makat a když bude zjevné, že se to nestihne, tak se to přesune na rok 30, a bude se makat dál. Trochu mi to připomíná navyšování zpoždění, nemůžeme přece lidem najednou říct 40 minut, i když rychlík ještě nevyjel z předchozí 45 minut vzdálené stanice (a je teda jasné, že míň jak 40 minut to nebude),… Číst vice »

Doctor

Ohlášená doba zpoždění se může změnit !

David Peca

Kupka lže, jak když Bartoš tiskne.

hor411

😀

Coudy

Velmi trefné.. Úžasné bylo jeho vyjádření, jak dodržují program vlády a vysokorychlostní tratě zahajují stavět tak, jak slíbili, v roce 2025. Tím myslel konvenční trať Nezamyslislice-Kojetín, která je v některých úsecích navržena na max. 200km/h. Aneb nejak ty šílené sliby z volební kampaně 2021 „splnit“ musíme..

MajT

Neměl by být pan Kupka vyhozen obdobně jako pan Bartoš? nebo tady to bude taky jen za žlutou kartu?

Yetty

Tak bartoš tu digitalizaci stavebního spoření vyloženě nezvládl – byl to jeho projekt, on si ho vydupal, on na sebe převzal odpovědnost a pasoval se do role toho, kdo to řídí. A zcela to nezvládl. A toto selhání nebylo způsobeno něčím „mimo“, ale jeho vlastní neschopností.

Oproti tomu VRT a věci kolem jsou natolik komplexní věci, že tady vinit ministra je asi jako vinit premiéra z toho, že támhle u tratě rostou kopřivy a je tam bordel.

MajT

A to že po kolika? dvaceti letech nemáme jedinej kilometr VRT by jste nenazval vyloženě nezvládnutí? Přesně stejná analogie platí i pro ministra dopravy. Navíc se to nepřipravuje rok jako u stavebního řízení ale již několik let a teď se to odbyde tím že se přepíše datum, nikdo za to nemůže a jedeme dál? Takto to myslíte?

Air Traveller

Kupka je ministrem dopravy 20 let?

Ta puvodni data byla zcela nerealna – to bylo jasne snad kazdemu, kdo ma IQ vetsi, nez 50.

MajT

Jako že mu máme dát dalších dvacet let aby to dotáhl? Je ministrem 3 roky a výsledkem je odklad zahájení stavby o 3 -5let.

Pokud vám výstavba něčeho co už ve světě 60 let funguje po 30 letech od pádu komunismu přijde jako nereálný termín tak se asi nemáme o čem bavit.

Air Traveller

Tak kdy se VRZ zacalo realne resit? A tom nemyslim zvaneni do medii, ale realna prace?

Tak 10 let max. Pred tom nic. Ted si pred sebe dejte namalovat to, prosadit to, povolit to, sehnat na to penize, postavit a je vam jasne, ze za dvacet let budete rad, kdyz poprvy kopnete do zeme.

czhunter

„Reálně“ se začalo o VRT mluvit někdy kolem roku 1996 před nákupem Pedolin.

Kdy ČKD mělo vyvýjet nějaký ten vysokorychlostní bazmek, brzy se ale ukázalo, že nemají nejmenší šanci to dokázat, tak se koupili Pendolina a už tehdy se říkalo „no, na těc našich tratích budou jezdit jen 160, ale až postavíme ty vysokorychlostní, tak 220, možná i 250 budou jezdit!“

Možná bych někde u rodičů to ABC kde to psali našel.

Jenže dnes je ve věku kdy čte ABC můj syn.

A až bude holoABC číst jeho syn, tak my nebude mít postaveno nic.

Alibaba

Politická podpora, aby se opravdu nějaké VRT začala připravovat je od roku cca 2019.

Coudy

Kupka je ministrem dopravy přesně tři roky. Aneb jako ministr dopravy recituje ty své lži 3 roky..

Coudy

Nereálná?? Protože v ČR….????

mgr.pavel

Když ta data byla nereálná, proč Kupka nic neřekl? Proč nechal svou organizaci tak lhát?

To je stejný fail, jako když Bartoš říkal „1.července vše stíháme“. Nestíhal, letěl. Kupka nestíhá, kdy poletí?

Air Traveller

a vite, ze je mi to nejak jedno 😀 kazdymu bylo jasny, ze nesmysly jsou oboje – jak bartosovo terminy , tak teriny na vrt.

naorzdil od bartose ale za kupkou je hromada jine odvedene prace.

on sice vliv ministra na stavbu silnic nebo zeleznic je nulovy, ale vzledemk tomu, ze mu tady lidi pricitaji negativni kredity za vlaky (za ktere muze asi jako koza za petržel) , tak ja mu pripoctu pozitivni kredity za dalnice (za ktere sice taky muze jak koza za petrzel, ale at se to vyrovna).

Někdo neznámý

Za Kupkou ve stavbě dálnic nejde nic, tu práci odvádí ředitel ŘSD Radek Mátl a toho dosadil dřívější ministr dopravy Dan Ťok. 😉

Air Traveller

Presne tohle jsem cekal, kdyz jsem ten predchozi komentar psal – a byl zvedavy, kdo se chyti jako prvni. Proste šoto úderka Kupkovi pripise jen to, co se hodi 🙂

Karl vB.

A proč by tedy (podle té vaší teorie) za ním mělo jít něco od železnic?

jfp

no aspon byl natolik pragmaticky, ze ho nevymenil za sveho kone

vlachjan

Reáně se příprava VRT začala řešit až za Sobotkovy vlády. Tedy před nějakými dvanácti lety.

vlachjan

I tak bych očekával, že budeme dál (nebo mít alespoň z 90% hotové Brno_Přerov)

Air Traveller

nenechte se vysmat 🙂 za deset let se z nuly dostat do stavu “kopnu do zeme”?

vzdyt deset let trva vypapirovat stavebni povoleni 10km dalnice, o ktere se uz ale dvacet let pred tom vedelo 🙂

vlachjan

Ono i to, že s výkupem pozemků lze začít až po získání stavebního povolení – to je samo o sobě nejméně na dva roky a to za bláhového předpokladu, že se státu podaří dohodnout se všemi vlastníky pozemků.

MP22

Bartošovi to podělal zajíček z ODS spolu s antimonopolním úřadem protože se pustil do rybníka velkých kapříků, k tomu jsou holá fakta a sled událostí posledního roku, tvrdit že to podělal Bartoš je demagogická slepota. Doporučuji si tento případ nastudovat než začnete někoho kritizovat. A tady je to zase vinou ODS, s ODS nikdy nebudeme country fjůčr ale asi si za to můžeme sami, když volíme pořád je a max sociopata Babiše

Yetty

To, že to bylo ODS a kapříci, je jen rétorika pirátů na jejich fóru, kde odmítají přiznat jakoukoli sebereflexi a vidí problém všude kolem sebe. A bylo to hodně zábavné čtení, než to schovalo. Ten případ celkem sleduju. Krom toho jsem ajtak, co se už pár desítek let živí vývojem celkem dost enterprise (fuj, hrozný slovo) systémů. A neslavný konec stavebního řízení byl jasný nejpozději v červenci, kdy se navzdory jeho celkové nefunkčnosti Bartoš zaklínal tím, že to za měsíc dva opraví. Problém celého stavebního řízení je v jeho celkové nefunkčnosti (ačkoli nás tady Bartoš krmil celé léto pohádkami, jak… Číst vice »

mgr.pavel

Nejde jen o rétoriku Pirátů.

Podívejte se, jaká malá opavská firma podala nesmyslné odvolání k ÚOHS, a kdo je na ni napojen.. Podívejte se, jak nesmyslně dlouho ÚOHS rozhodoval. Rozhodl finálně až pár měsíců před termínem spuštění.

Ano, Bartoš měl zatáhnout za ruční brzdu a odsunout to. Ale to by schytal od opozice (ta kritizuje všechno) i od koaličních partnerů (kteří jsou zjevně ochotni vrazit kudlu do zad).

Yetty

Tohle rozhodnutí je sice divné, je až komické, ale jinak s tím, že stavební řízení se prostě nepovedlo, nemá vůbec vliv.

Probvléy z implementace stavebního řízení nevznikly „teď“, ale v době, kdy začínalo.

Tohle je už jen dokreslení zmaru.

Když se teď oprostím od politikaření a od toho, kdo za co může, tak kdyby celá ta implementace probíhala tak, jak má, tak by Bartoš ani neměl důvod za nějakou brzdu tahat – prostě by se implementace v říjnu předala jinému dodavateli. V komerčním světě se takové věci dějou celkem časo.

MP22

Tak jako ajťák asi i víte že mu nebylo dovoleno antimonopolním úřadem otevřít soutěž v plném rozsahu ale právě v tom osekaném… Nebo počkejte, že vy jste z jedné z těch zpřátelených firem okolo Zajíčka? To by potom vysvětlovalo jak moc selektivně si vybíráte fakta. Nechcete si to opravdu raději nastudovat i z politického hlediska, jste trochu oslepený

Yetty

Uz jsem to psal vedle – to, jakym zpusobem a v jakem rozsahu byla vyhlasena verejna soutez vubec nema vliv na to, v jakem stavu system v soucasnosti je.

Problem s implementaci tohoto vznikl jinde, a jindy.

s J.

Pro Piráty je zásadní otázka jestli měli do vlády vstupovat, když nemají dostatek poslaneckých mandátů na její shození. Šíbři z ODS rozumí jenom síle.

Tady se holt krásně ukázalo přísloví „Nechoď Vašku (v tomto případě Ivane) s pány na led“.

K postavě pana Mlsny se nemá cenu vyjadřovat, dokonale se předvedl za pandemie, kdy lidem s pozitivním testem na Covid bránil vykonávat jejich ústavní práva.

MP22

Tak u Pirátů bylo ohledně koalice s ODS dost dusno a ta chytřejší půlka která před tímto scénářem varovala byla uzemněna Bartošem, Ferjenčíkem, Kolajou, Lipavským a dalšími egomaniaky kterým šlo především o sebe. Teď přichází prozření a snad půjdou úplně všichni tihle experti od válu a vezmou to do ruky ti co upozorňovali jak na předvolební koalici se stan, tak tu povolební pětikolku. Pirátů by byla škoda, ta strana dělá jako jedna z mála skutečnou politiku pro lidi a stát.

Juraj

Však on asi nikdo nečeká, že to Kupka bude řídit osobně, ale od toho má celé GŘ SŽ, které už zcela systematicky termíny nedává a ani se to nesnaží nějak skrývat.

Druhá věc je ta šílená megalomanie stavět všechny RS najednou, místo aby se nějak systematicky udělaly úseky s největší přidanou hodnotou (nebo aspoň ty bezbolestné) a pak se to postupně rozšiřovalo.

mgr.pavel

VRT je natolik komplexní, že jej provozují v řadě států už desítky let.

Kupka má letět za to, že mu nevadí bianco šek od SŽ, že se realizace posune o 5 let. Bartoš selhal, ale reálně se prošvihne termín digitalizace tak o 2 roky, pak si to sedne. Zde máme odklad 2.5krát větší a ministr nad tím jen mávne rukou..?

Yetty

Funkčnost VRT v řadě zemí na jeho komplexnosti nic neubírá.

Pořád je to věc celkem komplexní, ovlivňovaná řadou externalit, na které politická reprezentace at uz jekekoli ideologie nemá vliv.

I v těch vašich zemích od prvních myšlenek „postavíme si VRT“ k její realizaci uběhly desítky let.

Nerozčilujte se – těch odkladů ještě bude.

Honza Pr

Spoření?

Jaaa

Ale no tak. Zajíček a další ODS mafie mu do toho tak aktivně házela vidle, že se to prostě nestihlo (tím nesnižuji manažerské vakuum na MMR); a teď se budou prsit, jak jsou lepší. Jen lepší zloději. O úrovni digitalizace na resortu dopravy vím poměrně hodně a tragédie je to zcela srovnatelná, jen tohle ODS ven nevynese. Opravdu by mne zajímalo, jaké IT specialisty měl Kupka na MD na mysli. VRT není raketová věda, je to liniová stavba jako každá jiná. Ale tihle soudruzi jednak nedovedou zaplatit specialisty, kteří by měli znalosti to vést, a jednak jsou to prostě žáby… Číst vice »

Air Traveller

On snad bartos projektove rizeni sveril ODS? Ale no tak….

VRT sice neni raketova veda, ale porad je tokomplexni zalezitost, ktera se stavi na zelene louce.

U silnic to od uzemniho rozhodnuti k zacatku stavby trvá klidne pres dvacet let. Fakt jste tak naivni, ze si myslite, ze VRT, ktera pred (obrazne) par lety jeste nebyla ve fazi „neni jeste ani cara v mape“, ze se stane nejaky zazrak a zacne se stavet pet let od namalovani cary do mapy?

ale no tak 😀

thebearspook

Není náhodou odpovědný i za dálnice?

JiP

Pisu to porad, VRT v CR je chimera a tato chimera je nejvetsi brzdou rozvoje zeleznice v CR. Na konvencnich tratich se nic nestavi, protoze prece bude VRT, VRT je ale soucasne v naprostem nedohlednu. Je to jako kdybychom na silnicich 1. tridy rekli, ze nema smysl stavet zadny obchvat mesta, protoze postavime hustou sit dalnic, ale dalnici realne nepostavili zadnou.

David Peca

Problém je že v České republice nejde nic, co by jen trochu mohlo být prospěšné. Všude je nějaká žába na prameni.

JiP

Zeme se strukturou ekonomiky jako CR zkratka na VRT nema finance. Koneckoncu ani v sousednim mnohem bohatsim Rakousku nesli variantou plnohodnotne VRT. CR ma navic tu smulu, ze mesta jsou po uzemi statu dost chaoticky rozmistena a nejde postavit zadnou jasnou linku, ktera by je obsluhovala. V tomto kontextu jsou idealni napr. Italie nebo Japonsko-zeme dlouhe jak nudle a mesta narovnana v linii pekne jedno za druhym. Jedna trat a obslouzite vse podstatne. To v CR zkratke neni a proto ty neustale uvahu kudy tu VR vest, protoze vse je pouze hledani kompromisu mezi ruzne spatnymi variantami.

Zdrasa

Za to Uzbekistán (za rok 2023 HDP 80,39 mld USD x Česko 290,5 mld USD), nebo třeba Rusko, Maroko atd. mají strukturu ekonomiky tak, aby na VRT měli finance? Roztříštěné osídlení nemají ve Francii nebo Německu?

xyz

V Německu mají výhodu v tom, že jde o multicentrický stát, tzn. plusmínus stejná přepravní poptávka se vnitrostátně dá v dálkové dopravě dosáhnout oběma směry zároveň = vlaky mohou být vytížené v obou směrech zaráz.

Rusko, Maroko atd. zase nemají finance na jiné věci (a Rusko už snad ani na ty VRTky).

JiP

Presne tak, Nemecko ma skoro 4x vyssi hustotu zalidneni nez CR, vzdyt tam zije skoro 90 mil lidi !

Zdrasa

Zjistěte si alespoň základní fakty. Německo má hustotu zalidnění 236 obyv/km, Česko 136 obyv/km. Mimochodem Francie, kterou jste tu hezky vynechali 121.

JiP

Jenze Francie ma populaci zakoncentrovanou do nekolika velkych metropoli, ktere jsou navic dosti vzdalene od sebe, to u nas vubec neni.
Pariz 2.3 mil
Marseille 0.9 mil
Lyon 0.5 mil
Nelze vynechat ani Londyn….

JiP

Jenze oba staty maji skoro 40 milionu obyvatel s velkymi metropolemi, navic Marocka mesta mate pekne vyrovnana v linii po pobrezi. CR je pro VRT dokonaly prunik vsech nevyhod. Mala populace, mnoho malych center naprosto nesystematicky roztristenych po celem uzemi. Kouknete na 1. trat Shinkasenu:

Tokio 10 mil
Jokohama 3.5 mil
Nagoja 2.5 mil
Kjoto 1.5 mil
Osaka 2.6 mil
a vice mene srovnana pekne jedno za druhym. Ja nevim co je na tom k nepochopeni. Francie je zase oproti CR velka, takze tam TGV vyhrava na faktoru vzdalenosti + dalnice jsou velmi drahe.

Air Traveller

Do kamene tesati.

Jit do diskuse o VRT s šoto osazenstvem a u toho argumentovat pragmaticky a fakty … předem odsouzeno k neúspěchu 🙂

Zdrasa

Mluvíte o pragmatických faktech a argumentaci a sám používáte argumentační faul pro protistranu. Kdo tu tedy stojí o pragmatickou diskuzi?

JiP

…a to je po te trati jeste mnoho nacestnych stanic, kde zastavuje Kodama, ta trat obsluhuje dohromady klidne pres 50 milionu lidi.

Zdrasa

A ona se snad ta VRT staví jen pro Česko? Víte, že na hranicích končit nebude? Tak se koukněte, kolik má Berlín, kolik Vídeň?

JiP

Nikdy nikde se VRT primarne nestavela s argumentem mezinarodni dopravy, pouze jedine 2 vyjimky (Pariz-Londyn) a Brusel s Beneluxem. Nic okolo CR nepredpoklada ani zlomkove prepravni proudy v mezinarodni doprave.

xyz

A kolik Mnichov, kam má vést neúplná a ne zas tak rychlá dvoukolejka. 🙂

Kolik má Vídeň, kam se z Brna dál pojede oklikou přes Břeclav. 🙂

A kolik mají v součtu města jako Frankfurt/Mannheim/Karlsruhe/Stuttgart/Norimberk atd., kam VRT povede… no částečnou oklikou a ne zcela dvoukolejně + ne zas tak rychle, viz 1. odstavec…

Karl vB.

Takže se nám z toho pěkně vyloupne důvod, proč třeba takové Rakousko staví tratě s vmax. 250 kmh, na rozdíl od našich vlkých snů.

JiP

Rakusaci maji jeste navic vyhodu, ze maji mesta take pekne v jedne linii, Viden-Linz-Salzbusg-Insbruck…a pak eventuelne Mnichov.

Karl vB.

No a my máme města v jedné linii na dvou tratích: 1.Praha – Kolín – Pardubice – Olomouc – Přerov.
Úsek Choceň – Rudoltice v nové stopě, aspoň by stavba nenarušovala plynulost na stávající trati.
2. Břeclav – U.Hradiště – Otrokovice – Přerov – Hranice/M. – Ostrava – Bohumín.
Tahle druhá linie je terénem té rakouské W-L-S více podobná.

czhunter

A Holandsko a Belgie jsou větší než ČR, mají lépe zarovnaná města, miliardové megalopole … nebo co přesně je důvod že VRT mají?

JiP

Vy snad chcete srovnavat Brno a Ostravu s Bruselem, Amsterdamem, Rotterdamem……… Tato oblast vcetne Poruri je prumyslove a ekonomicke srdce Evropy a toci se tam penize o kerych se nam tu v CR ani nezda, cestuji tam lidi ve velkem z celeho sveta. To jste vazne tak zaslepeny?

Dfg

To máte pravdu, pořád poslouchámw pohádky o VRT a přitom jejich zprovoznění se nikdo z nás nedožije, a konvenční koridory chátrají a jsou přetížené

Nechat to navrhnou t a postavit cizince!

Proč to nenechají celé na někom kdo tomu rozumí a bastlí to tady ti co neumí nic? 🙁

Protože na SŽ jsou přece borci, ostřílení celoživotní praxí na železnici, kterým se nechce do důchodu.

Protože by museli jinde pracovat

Tomáš R.

Já bych to nechal na místních diskutérech. To už bychom dávno jezdili po husté síti VRT. -ironie off

Ony tyhle radikální výkřiky a „řešení“ narážejí na jeden drobný problém a totiž ten, že žádný skvěle připravený a do práce nažhavený tým kompetentních lidí, kteří „tomu rozumí“, jaksi neexistuje.

vlachjan

A kde má reálně SŽ vzít personál jenž bude schopný něco takového dobře připravit, když jim platí tolik kolik jim platí?

Tom

Nevím jak vy, ale já čekám od útlého dětství na Frýdek, Přerov Brno a Zlínku. Je mi přes 40 a zatím stále čekám.

Bobek

Přitom by do těch letáků prostě stačilo psát „již brzy“.

Doctor

To snad „již brzy“ na to pražské letiště ?
Porovnejme s bilboardem na nádraží v Berouně kde stojí Beroun – Karlštejn „už brzy !“
Přeci se snad někdy někdo dočká … 😁

basteilubbe

Již v Brzku.

Lepší 300 km/h a víc později než málo hned

Aby to nepostavili v době když už se jinde bude jezdit běžně 1000 km/h a nemělo to směšnou rychlost 200 km/h. Za rychlovlak by bylo dobré označovat rychlý vlak což je tak 300 km/h a víc a rychlost běžná před 50 lety a ne 200 km/h což je rychlost dosahovaná při rekordech před 100 lety a určitě to není rychlovlak

Ona ta fyzika je relativně neooblomná, konvenčí vlak na více, než – 300 nedává moc smysl. A i ten Maglev, který v japonsku vyvýjí na vyšší rychlosti má potenciálně smysl jen mezi jejich dvěma největšími megapolemi, kde jej jsou schopni vytížit.

cbtrk

Odsun do zapomnění v souvislosti s ekonomickou realitou tohoto megalomanského drážního záměru, který je naprosto neufinancovatelný investičně i provozně.

mgr.pavel

A že takové projekty jsou ufinancovatelné investičně i provozně kdekoliv jinde v Evropě?

Zase „specifický český trh“, kde pomalu neplatí ani fyzikální zákony?

xyz

Snad nikde v Evropě nejezdí 300+km/h-ové vlaky ve veřejné objednávce.

A ty 230tkové (pokud někde) jezdí ve spíše nižším rozsahu než to, co je v českých VRTkových pláncích.

Tomáš Záruba

Neboli máme šanci být první, co to budou mít fakt dobře. 🙂

xyz

Spíš je otázka, proč to Němci/Francouzi/Italové atd. doteď nezavedli, aby VRTkové vlaky byly v objednávce + aby jich jezdilo 6 nebo i víc za hodinu v tom kterém úseku.

Infrastrukturně by tomu nic bránit nemělo, tzn. dá se to udělat „kdykoliv“.

Tomáš Záruba

Protože tam “něco nějak jezdí” i bez toho.

Zdrasa

Tak hlavně, že dálnice nejsou megalomanské a investičně a provozně neufinancovatelné… jo já zapomenul, ty se vám konkrétně hodí, tak tam se na ty finance koukat nemusí…

Vesper

Co je s těmi VRT pořád za problém? Vyprojektované to už v podstatě je, stačí začít stavět.

Tom

Asi se to nejprve musí naučit stavět spřátelené firmy.

janvagala

Protože ve finále nevědí jak na to a nemají na to. Jen žvásty. Můj názor.

Ferda

Namalovaná síť VRT u nás nebude NIKDY…. !
Jen další posun o 5 let znamená navýšení nákladů o 15 – 20 %. Jak to asi dopadne při vybrakované státní kase a minimálním růstu HDP ?
A za 5 let zase uslyšíme…….BRZY !!

JiP

Problem vidim predevsim v tom, ze tak jak je VRT koncipovana to bude, pokud vubec to postavime, nekonecna kasicka v nakladech, protoze zde nejsou prepravni proudy, ktere by tu VRT alespon rozumne uzivili. Navic CR je na VRT mala. Vemte si treba Praha-Brno. Vlak pojede cca 50 min. Jenze pak musite pocitat ze se na vlak musite dostat, a to je bez problemu 2x 30 minut. No a jste na dobe jizdy autem v case dvere-dvere. Mnoho lidi stejne zustane v autech, protoze uz vidim, jak jedu s rodinou rychlovlakem. Vlakem nejedu uz ani dnes, protoze platit jizdenku za 5… Číst vice »

Tomáš Záruba

No a pravé proto je třeba být co nejrychlejší. U velkých vzdálenosti paradoxně stačí 160-200. 🙂

xyz

Co nejrychlejší např. z Velké Bíteše do Prahy nebo z Bílovce do Brna, kde dálnice je konkurencí v celé trase? 🙂

JiP

VRT ma svoje jasne dane optimum a to je rychlost 300 km/h a vzdalenost 300-600(800) km. Co je pod ztezka konkuruje autu, co je nad je lepsi letet letadlem. V CR je optimalni trasa jenom Praha-Ostrava, tam da VRT autu jednoznacne nafrak, Praha-Brno je jiz na hrane a hodne zalezi odkud kam v Praze ci Brne jedete.

Dusanh

Rychle po D1 možná v létě. Od listopadu do dubna to úplně neplatí, pokud teda nechcete být v černé kronice.

JiP

A na zeleznici je to jine? Staci trocha snehu, jedna bourka a koridory stoji dlouhe hodiny. Vzhledem k tomu, ze vse se ridi jiz dalkove a na stanicich nemate zadny personal, tak tato vyhoda zeleznice je davno minulosti.

Dusanh

Za zpožděním na dráze je třeba mnohem častěji hledat výluky apod., než rozmary počasí.

JiP

A verite ze beznemu cestujicimu je to uplne jedno?

Air Traveller

To jsou zase „pohdáky“. vy snad v zimě po D1 nejezdíte 130?

Pokud zrovna vy nejste schopen po dalnici jet 130, to neznamena, ze ani ostatni.

Tomáš Záruba

Ta spodní mez je spis tak 150-200 km. Když tu jízdu strávíte v jidelnaku, tak mate zase skoro hodinu výhodu nad to auto.

Dfg

Máte pravdu, ve více lidech se vlak finančně nevyplatí

Vrták

Takto spíš uvažuje cestující, který by využil VRT jen z malé části. Pro cestujícího z východu Moravy do Prahy by byla úspora času oproti dnešku asi 1-1,5 hodiny, s jedním přestupem, bez VRT Haná.

JiP

A je to pro cestujici dostatecny argument proto zaplatit nasledne treba dvojnasobne jizdne?

vlachjan

To je právě důvod proč Pentu tolik zajmá výstavba v okolí hlavního nádraží (Florenc) a přímo na jeho střeše A stejně tak v Brně se připravují projekty na velkou výstavbu kolem nové stancie – Být v docházkové vzdálenosti VRT bude neuvěřitelně lukrativní. Realisticky ale hlavním cílem budou spíše mezinárodní spoje – Berlín – (Drážďany) – Praha – Vídeň a Varšava/Krakow – Vídeň. Obé by mělo být konkurenceschopné leteckému spojení a obé je k sobě blíže, než Paříž a Marseills kde to TGV trvá 3:20 minut.

Zdrasa

Tak po sto šesté. VRT, pokud jste si zatím nevšiml, se u nás plánuje především v návaznosti na zbytek evropské sítě. Tudíž nejde o spojení např. primárně Ústí a Prahy, ale Drážďan a Prahy. Vlastně ani nepůjde o spojení Brna a Ostravy, ale Vídně a Katowic potažmo Varšavy… plusem je, že to přinese i něco nám. Tudíž se nemusíte bát o to, že by se neuživila (mimochodem, bojíte se takhle i u každé dálnice?)

JiP

A to je s tech argumentu taky ten nejstupidnejsi. Vybec by me nenapadlo jet do zahranici vlakem, je to neuveritelne drahe, navic kdyz jedu treba na dovolenou tak to typicky znamena lyze ci kola a to do vlaku nevezmu, 0 flexibilita v cilove destinaci.

Filip

A víte že ČR není ostrov?

Alibaba

Je zajímavé, že dneska taky lidi jezdí z Prahy do Brna za 2:40 a taky se na ten vlak musí nějak dostat (dle vás 2×30 minut).

JiP

Kolik toho jede vlakem a kolik po dalnici?

Jarda Š.

Vyprojektované nejsou. Za vyprojektovanou stavbu lze považovat takovou, na kterou je podrobná stavební dokumentace, a ta zatím ještě na žádnou VRT není,

lepšé 300 kmúh a víc později než málo hned

Aby to nepostavili v době když už se jinde bude jezdit běžně 1000 km/h a nemělo to směšnou rychlost 200 km/h. Za rychlovlak by bylo dobré označovat rychlý vlak což je tak 300 km/h a víc a rychlost běžná před 50 lety a ne 200 km/h což je rychlost dosahovaná při rekordech před 100 lety a určitě to není rychlovlak

Daniel Jablonecký

Nikde se nikdy jezdit 1000 km/h po zemi nebude. A pokud by se náhodou podařilo ohnout fyzikální zákony, tak v zemi velikosti ČR s potřebou zastavovat každých 50 – 100 km je to stejně nesmysl.

MP22

Tak pokud se budou dalších 10 let tlačit masivní prostředky do ŘSD a skutečně se podaří dodělat

– dálniční síť do posledního metru
– rozšířit na 3+3 okolo Prahy a Brna
– dokončení brněnského MO
– všech slíbených novostaveb jedniček a obchvatů

…tak potom ať klidně začne vrt v roce 2035 a přelejou se peníze tam… Ale ať to sviští a je hotovo tak do 2050 na všech tratích, včetně Mnichova bez kterého to prostě nepůjde, mělo by se projektovat vše, zdroje budou

Dusanh

Ono to tak dopadne. Pro voliče jsou dálnice mnohem srozumitelnější. Ale protože beton musí téct, tak poteče i do VRT. DOL byl naštěstí odpískán, takže jiné velké infrastrukturní projekty nebudou.

MP22

Tak beton musí téct… Vy to říkáte jako by se betonovalo po vzoru Číny. Všechny ty dálnice a jedničky jsou vytížené a nejsou zbytečné, každá investovaná koruna silniční sítě se již za 10 let znásobí, to nejsou zbytečné investice. Je to krásně vidět na oživení regionů kam přišla kvalitní infrastruktura a umírání těch, kam nepřišla a nikdy nepřijde..

Dusanh

Co jako budou dělat ty stavební firmy, až se dostaví dálnice? Vrhnou se na vertikální pěstování rajčat?

MP22

Budou stavět železnice? Alespoň půjdou ceny dolů. Nebo si myslíte že se vymyslí 20 zbytečných dálnic na kterých budou intenzity do 10 tis vozidel denně? Možná se vymyslí nějaká D38, D19, D13.. ale to jde zase o potřebné stavby, ale opravdu nejsme Čína aby se budovali dálnice na sušení sena

Zdrasa

Mohl bych vidět ty oživené regiony? Já jsem z Ústí a teda žádného významénoh oživení jsem si po dokončení D8 nevšiml, akorát se tu postavily obří sklady. Neříkám, že jsou dálnice a jedničky zbytné, v žádném případě, ale s těma jednoznačnýma pozitivníma dopadama až zázračných účinků bych trochu brzdil.

MP22

Tak třeba Ostravsko? Po dokončení D8 se to slušně začalo zvedat i okolo ní, třeba takové Lovosice jdou hodně nahoru a tím nemyslím jen sklady, ale ono i to má nějaký význam, když mají všichni práci i když to není dream job. Try utracené peníze ve městě jsou vidět. Ústí je specifický případ, strukturálně nejpostiženější region ale přesto si subjektivně myslím, že se to tam podstatně lepší, nebo je to stejné jako v devadesátých letech? Nemyslím si. A jak by to tam vypadalo bez D8? O kolik lidí víc by bylo na podpoře nebo by se odstěhovalo do Prahy? Těžko… Číst vice »

MP22

K tomu Ústí bych jen dodal, že je také důležité si nevolit neschopné jedince do vedení města a kraje, ono když tam sedí lidi co tam sedí, tak to podle toho taky vypadá, ta infrastruktura nezachrání diletantství..

Zdrasa

S volením souhlasím, ale to souvisí. Když je město v úpadku, tak se ti talentování, co by volili jinak, prostě odstěhují.

Jinak bych řekl, že Ústí na tom je možná i hůř, než v 90. letech. To se alespoň posouvalo, realizovalo se spousta zlepšení, furt většina populace byla produktivní. Dnes v Ústí bydlí ze 2/5 důchodci a z dalších 2/5 sociálně slabí všech barev a za posledních 10 let se prakticky nestalo vůbec nic. Úpadek je vidět i na složení obchodů v centru – žádné jiné krajské město nemá hlavní náměstí obložené z poloviny vietnamskými tržnicemi, zastavárnami a levnýma potravinama.

MP22

No Ústí si toho sebou táhne fakt moc, ale myslím si, že ta D8 to částečně tlumí.. tam by tomu pomohlo pár významných investorů z Německa ve strojírenství co by přitáhlo slušné lidi z jiných míst, ale s tím jak je na tom teď Německo tak to asi nehrozí. I když, mluví se i tím že přidružená výroba pro čipy v Drážďanech by měla přinést až 30 tisíc dobrých pozic, pokud by si z toho alespoň něco Ústí ukouslo, bylo by to fajn…

F. K.

Sokolov, Kynšperk, Chodov, Kadaň, Chomutov, Most, Bílina, The Plíce… to samý.

xyz

Navíc tam máte i koridor a „za hodinu jste vlakem v Praze“ (což má s VRTkou být přínos i pro oblasti vzdálenější od Prahy – tedy ta hodina jízdy).

F. K.

Jo, třeba Humpolec, ten je oživenej až kam … :-)))
(= je to blábol)

czhunter

Na tomto místě bych chtěl poblahopřát panu Shinkansenovi ke krásným 60. narozeninám (které před týdnem měl od zahájení komerčního provozu).

Není moc informací, vůči kterým by naše upachtěná snaha vyznívala směšněji – možná ještě ta, kolik postavili VRT v Číně od roku 2000 (jenže tam jedí psi a stavěj to ujgurský děcka, takže se to nepočítá)

Nose Peak

V době, kdy válkou zničený Japonsko vyvíjelo Shinkansen, zlatý český ručičky klepaly štokry…

JirkaK

Všichni jsme již dlouho tušili, že VRT v Česku je Sci-fi, a že to dopadne tak nějak jako vždy.

Frantisek

#nikdysetotaknedelalo #mynic

Tomáš Záruba

Par let navic neznamená, ze to krachlo.

Air Traveller

No jo, jenže to je pár let ted, pár let za pět let, pár let za dalších pět let. Jako ano, nejsem přesvědčen o tom, že VRT nutně potřebujeme (fakt nejsme tak velká země, a mít třeba 200 kmh v kuse z Prahy do Brna by udělalo taky hodně písničky za míň peněz), tak budiž – nechť se to postaví a my se šoupnem do 21. století. Nicméně ty plány, jak byly prezentovány v posledních málo letech, jak to začnem stavět „pomalu za rok“ mi přišly zcela nereálné – stačí se podívat kolem, jak stavíme podstatně jednodušší stavby, a normálnímu… Číst vice »

KrizeVychodniSpolecnosti

Jenže to už je dávno vyvracený argument, ty náklady na novostavbu na vmax 200 km/h a novostavbu na vmax 350 km/h jsou téměř stejné – v obou případech musíte vykoupit pozemky, instalovat ETCS L2, postavit nová nádraží a nové zastávky, navíc dopravcům stoupnou náklady na pořízení nových jednotek (čím kratší cestovní doba, tím méně je potřeba souprav k zajištění požadovaného taktu.)

xyz

U 200 km/h by na druhou stranu nemusela být požadována tlakotěsnost (viz diskuse u včerejšího článku) + vešlo by se tam o to víc spojů (nebyly by tak rychle/brzy „dojížděny“).

Ale zrovna u Praha – Brno souhlas, že tam „když už tak už“ s tou max. rychlostí.

KrizeVychodniSpolecnosti

To je sice pravda, ale pouze ve vnitrostátní přepravě, pokud v zahraničí budou úseku na v>200 km/h, tak by ty tlakotěsné soupravy byly stejně potřeba.

Dfg

On to nikdo na rovinu nepřizná, že je to jen projekt do šuplíku

Jirka

Jenze nez se v CR dostaneme nekam pred realne zahajeni, nebude uz opet mozne cerpat zadne penize z EU. Klasika, prospat a promrhat jako s vystavbou dalnic.

Tomáš Záruba

Na železnici furt něco bude, ta je “zelená”.

Zdrasa

No a přesně kvůli tomuhle přístupu jim to tak snadno projde.

Doctor

Vrt a Vrtka tvrdí opak, pesimisto !
😋

Zdrasa

Tedy zřejmě nás předběhne s VRTkama i Polsko a Pobaltí. Nemluvě o tom, že se tedy té „futuristické“ technologie dočkáme „pouze“ 70 let po prvním běžném zavedení na světě a 50 let po prvním zavedením v Evropě. S touhle rychlostí se nedá divit, že jsme skanzenem.

hor411

V Pobaltí už se staví

xyz

… a to jedna hlavní trať nad rámec celkově nepříliš dobré sítě s obecně hodně nízkým (někde i nulovým) počtem spojů osobní dopravy.

Daniel Jablonecký

Ale určitě ne na 300 nebo snad dokonce na 320 km/h.

hor411

Ne, na 250

Frantisek

Zase bude vic penez na opravu zbytecne velkych nadrazi a lokalnich trati pro par fandu, co by tam nekdy prijeli s fotakem a nebo kolem!

SYN

A můžeme se bít v prsa že TO je ta podpora přesunu dopravy ze silnic na železnici…

mgr.pavel

Víte, kolik krásných modrých zábradlí tím může vzniknout?

hor411

Nechtěli byste pozvat Svobodu do podcastu a pořádně ho ogrilovat? A potom do dalšího i Kupku…

KrizeVychodniSpolecnosti

A pak rovnou do vězení 😀

janvagala

Tyhle lidi neogriluješ. Mistři dlouhého mluvení o houně. Na přímou otázku ti budou mlet stejně to svoje pořád dokola.

Vavrroch

To by komunita nedovolila. A ta má sestsakra vliv!

Lysimachia

To se dalo čekat. ŘSD mohou všichni sežrat za odložení výstavby D11 do Polska o rok a i z dalších takových malých zdržení je strašné halo. Ale na SŽ, těm projde i pět let.

Edudant

Tak ono to souvisí ( když pominu že D11 už měla být hotová 15let). Prioritni stavba je tlacena a vadí sebemenší zpoždění, u neprioritní stavby žádné zdržení nevadí a naopak je privitano.

Karl vB.

Pouhé tři suché a smutné připomínky:
1. Některé pomazané hlavy jsou zřejmě zralé na penzionování.
2. Teď je už jasné, proč byl vymyšlen termín hybridní termín „RYCHLÁ SPOJENÍ“, s oblibou využívaný na presentacích VRT.
Na extra zanedbaném spojení mezi Brnem s Přerovemse prosadil pouze tento „předstupeň“ VRT, protože ničeho jiného, než stavby klasické trati s vmax. 200kmh, nejsme v současnosti schopni.
3. Včerejší zmínka o zadání „studie postradatelnosti sjezdu z VRT u Poříčan“ do toho všeho velmi zapadá, jak kamínek do mozaiky.

Frantisek X

„Předstupeň“ znamenající spojení nevýhod – zrušení/vzdálení zastávek místní obsluhy obcím a současně nedostatečná rychlost pro expresy snažící se být alternativou i letadlům. Obojí se pak bude náležitě tlouci, pokud jde o kapacitu. Zastavování především těžkých nákladních vlaků tyto dále znevýhodní proti silniční variantě, která už bude mít tamtéž hotovou dálnici.

Pokud jde o penzionování, zadání – předpokládám – vychází prvotně z Ministerstva dopravy; tam zase tak staré ‚páky‘ nejsou, leč směr udává vláda upřednostňující jednoznačně automobily.

SYN

Ale dá se to autory překroutit i tak že jde o spojení toho lepšího z obou světů… a zdvojnásobení současné kapacity. Což jim může procházet jen proto že doposud byla kapacita ubohá, teď bude „nic moc“ což je jaksik pořád ještě zlepšení…
Jinak s tím rušením zastávek to není žádná hrůza, zrušili JEDNU čili nějakých 10% (podle toho odkud kam bereme úsek).

Petr

U nás vlaky letadlům konkurovat nemusejí. Do Brna, Ostravy nebo Karlových Varů se prostě nelétá. Do Vídně leda snad pokud tam je přestup (nebo pokud je nějaká low cost nabídka). A nikam dál se po železnici nedá dojet. Takže ta omletá písnička s konkurencí letadlům u nás neplatí. To neni jako v Itálii nebo Japonsku, kde rychlovlaky totálně převálcovaly vnitrostátní leteckou dopravu. Aby se tohle povedlo u nás, musely by ty vlaky jezdit tam, kam se dá doletět, ale za rozumnou dobu a cenu a šlo by tak o zahraniční destinace někde dál, než je Vídeň nebo Poprad. Taková Vídeň… Číst vice »

KrizeVychodniSpolecnosti

Tedy pevně počítám s brzkou rezignací celého vedení SŽ, v každé normálně vedené firmě už by ta sebranka byla dávno zrušená.

hor411

To je právě ten problém… Tohle není „každá normálně vedená firma“

Frantisek X

Pomůže to něčemu, když vláda razí cestu „konkurenci“ po silnicích? Neřídí se Správa železnic nějakou (tzv.) dopravní politikou?

Chronosphere

Všechny tyto,jak píšete,tzv.dopravní politiky,pravidelně naráží na realitu. Jako všechny nereálná přání.

Marie Svobodova

Luděk Sosna hází písek do soukolí co může

hor411

Začínám si myslet, že jim to prostě „nařídili shora“. Jinak by celé vedení SŽ vyměnili, tohle už není normální…

Frantisek X

Blahopřeji. Sám už si to myslím léta, za této vlády je to pak patrně nejintenzivnější. („Ještě by začali ty koleje využívat…“)

Daniel Jablonecký

Až teď začínáte?

Edudant

To brzo.

Jakub Moučka

Otázka není, kdy VRT budou, ale zda vůbec někdy budou.

Dfg

U nás nebudou

Edudant

Tak co si budeme povídat původní termíny byly zcela nereálné , tam nebylo ani půl procenta, že by se to dalo stihnout. Krom toho ty náklady na výstavbu prostě stát nemá 100 miliard jde ročně pro celé SFDI a ještě to jsou všechno defacto dluhy.

peter

Poláci to určitě zafinancují z dotací EU, stejně jako dálnice. No my to zase prováháme. Klasicky.

Někdo neznámý

U nás se obvykle dotace rozkradou, čili navýší se cena projektu na nesmyslnou částku a ještě celý projekt bývá zbytečný, třeba jako rozhledna v údolí…..

danaceks

Živě si pamatuju, že už na Rail Business Days v Ově papaláši ze Správy hákovnic říkali, že stavět se začne „na přelomu let 2025 a 2026“, takže mi bylo jasné, že tohle je otázka času 🙂
SŽ projde holt všechno.

David

To už bude asi trochu jiná vláda, schodky veřejných financí a priority… Ta Slovenska/Maďarska cesta je tak nějak za rohem.

Karel Mio

Správa hákovnic 😀 😀

Karl vB.

V této souvislosti dávám (pro smutné pousmání/ uronění slzy) opětovnou upoutávku na můj oblíbený zdejší článek o železníčním dýchánku pomazaných hlav v Berlíně, který se konal před třemi roky:
„Z Vídně do Berlína přes Prahu za čtyři hodiny, slibují tři ministři“
https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/

SYN

Letecky by to (s přestupem v Praze) mohlo vycházet 🙂

Chronosphere

Proboha,snad takovým reklamním kecům nevěříte.

Frantisek X

Bohužel to „prochází“ politické reprezentaci, která má na starosti směrování hospodářství, podle čehož (ne)úkoluje podřízené organizace. Těm „níže“ můžeme sice nadávat, ale…

Dan

Tohle je něco neuvěřitelného, SŽ prostě jen tak řekne, že se výstavba posune o půl dekádu, nedá žádné důvody a zase jim to projde? Ať jde Svoboda a celý jeho tým kamarádíčku někam

Jaaa

Nejezchleb. 🙂

xyz

Druhá možnost je, že ty termíny uváděné ještě před pár měsíci byly… přehnaně optimistické (i kdyby ne z hlediska financování, tak přinejmenším z hlediska kompletního projednání).

Mech

Slibem nezarmoutíš. Přednost mají dálnice. Vzhůru do skanzenu Česko.

Tomáš Gottschalk

D 52 ať klidně přednost má. Rozdílovým hráčem je očividně Radek Mátl.

Frantisek X

Jistě. Nejdříve dálnice, a pak se jako budeme „snažit“ dostat ty přepravy na koleje… Tohle myšlení (to nemyslím osobně) mi přijde být postavené na hlavu. Hráčem možná, strategii ale určují jiní. (A lid jim to pořád zjevně baští.)

Někdo neznámý

Dálnice v ČR již dávno reálně existují, jen je jejich síť potřeba dostavit a na to projekty jsou. U VRT nemáme prakticky ani žádný projekt…..

Neznamy Jarek

Já jsem si myslel, že až půjdu do důchodu, že se svezu vysokorychlostním vlakem. Teď už chápu proč posunují věk odchodu do důchodu.

Frantisek X

Kdepak. Nejprve se musíte (musíme) povozit auty. Však je to samé „po nové silnici se řidiči projedou…,“ jako by šlo hlavně o ten zážitek. Pouťová atrakce. Nu, autodromy teď vedou. 🙂

mgr.pavel

OK, chápu. Pokud budu chtít za svého života jet v rychlosti konkurenceschopným vlakem, budu muset jezdit jen v cizině.

Hlavně že nikdo za nic nemůže..

#SvobodaVen #KupkaTaky

Daniel Jablonecký

A čekáte, že to za rok po parlamentních volbách bude lepší?

hor411

Třeba jo 😀

mgr.pavel

Nečekám. O to víc mne s.. ehm, štve, že ta jediná alternativa k nedemokratickým populistům řídí tento stát tak špatně.

xyz

A že jsem si nedávno říkal, že/proč asi z těch prezentací (např. tato https://www.spravazeleznic.cz/vrt/vysocina-1-faze#:~:text=Vysokorychlostn%C3%AD%20tra%C5%A5%20Vyso%C4%8Dina%20je + obdobně tak řada dalších) zmizely termíny, které tam ještě před pár měsíci byly (u této stavby konkrétně bylo uvedeno zahájení stavby 2028 a uvedení do provozu 2032).

🙂

mgr.pavel

Hele SprŽel je schopna v roce X říkat, že zahájí stavbu v roce X+2, a je schopna to říkat i deset let po sobě.

„Na letiště již brzy“ se holt mění na „VRT již brzy“ 🙁

xyz

Už 20 let porůznu čtu, že „eurem se u nás začne platit za cca 5 let“. 🙂

mgr.pavel

Nojono. My začínáme být skanzen v řadě oblastí. V řadě oblastí nám ujíždí vlak – zde doslova.

xyz

V rámci ex-komunistických zemí je na tom v železniční infrastruktuře lépe bývalá NDR, částečně možná i Polsko (ale ani v něm nejsou plánovány VRT na 320 km/h). Když si vezmu, kolik i v Maďarsku je stanic na dvoukolejkách bez peronizace… A VRTku taky nemají. Ani (dlouhodobě ekonomicky nejvyspělejší z býv. komunistických zemí) Slovinsko na tom s železniční infrastrukturou není nijak zvlášť výborně. A o dalších ex-komunistických zemích ani nemluvě – železniční infrastruktura o dost horší než u nás + totéž i počet vlaků (např. taková hranice Maďarsko – Rumunsko má posun času nejen o hodinu na ručičkách hodin dopředu, ale… Číst vice »

hor411

V NDR to je lepší, protože jim to tam od revoluce staví/opravuje SRN. Ale jinak máte pravdu, všude jinde je ta železnice stále skoro jako skanzen, na špici jsme my a Poláci… Ale třeba to Slovinsko se teď může už soustředit na železnice, dálnice už mají všechny

xyz

I když zase v otázce pravidelného taktu a celkové provázanosti jsme nejlepší my + spolu s námi Maďarsko, zato Polsko na přinejmenším části tratí nijak echt-ztaktované není.

Edudant

NO ono už to ani nemá moc smysl, většina plateb jde dnes bezkontaktne .

Jakub Moučka

Takže se nepřepočítává směnným kurzem?

mgr.pavel

To je spíš argument proč NEmít korunu, ne?

Jaaa

Ta organizace je prostě nekompetentně řízena, a to na více stupních. Proč asi přípraváře staveb za daných podmínek nechce nikdo dělat…