Další zklamání z vodíkových vlaků. V Hesensku uvažují i o zrušení smlouvy

Jednotka Alstom Coradia iLint pro provoz v síti Taunus. Foto: RMVJednotka Alstom Coradia iLint pro provoz v síti Taunus. Foto: RMV

Problémy s nedostatkem provozuschopných vozidel nezmizely ani dva roky po zahájení provoz.

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

U té linky do Brandoberndorfu by se přitom vyloženě nabízelo (když už tedy „na naftu ne-e“) mít bateriové jednotky, protože část tratě z Frankfurtu tím směrem je elektrizovaná, ostatně až do Friedrichsdorfu (část spojů jen do Bad Homburgu) jezdí frankfurtská S-Bahn. https://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB645_5_H_Taeglich_G24112023.pdf?filename=KB645_5_H_Taeglich_G24112023.pdf&orig=sS Takto přetrvává podivný kočkopes, kdy většina vlaků z Brandoberndorfu končí jízdu v Bad Homburgu a tam je potřeba přestup na S-Bahn. Jen 1h takt ve špičce jsou přímé spoje až do/už z Frankfurtu (a koukám, že jsem na to loni v srpnu měl docela štěstí – můj spoj byl řádně veden vodíkovým iLintem, i když ta šance tehdy… Číst vice »

Karl vB.

Při této příležitosti jsem si vzpomněl na to, co asi dělají (a jak moc jsou využívané) ty dva vodíkové velocipédy, které za 400 tis. Kč pořídil Moravskoslezský kraj, coby „chytrý region“.
https://zdopravy.cz/moravskoslezsky-kraj-koupil-dve-vodikova-kola-jedno-vyjde-na-196-tisic-korun-154535/

Ic540

Pan Unucka je u ledu. Snad i doslova. Osobně nemám nic proti vodíku. No snad nyní toto již definitivně i přes hlášky v podcastu od pana Stejskala žeje je na pár let mimo. Že je vodík u ledu na dalších x nejbližších let. Potřebujeme četnost spojů v JŘ. Ne něco osekaného v JŘ diky tomu že je vodík nyn prostě í drahý…

none

Sakriš. Myslel jsem, že nás čeká doba vodíková, tedy zelonovodiková a ono zatím nic.

Klondajk

Základní myšlenka je asi správná – při přebytku elektřiny (která by mohla mít i zápornou cenu) nějak kumulovat přebytek energie, například výrobou vodíku. Ovšem od myšlenky k prototypu a od něj k funkčnímu řešení, natož k praktickému využití je zkrátka daleko.

Jiří Kocurek

Bylo by lepší mít čisté zdroje, které produkují jen tolik, kolik je aktuálně potřeba.

peter

No, momentalne mame obcasne zdroje energie, ktore produkuju ked svieti slnko alebo fuka vietor. Nie vzdy sa to stretava so spotrebou.
Napriklad 20.10. veterniky v Nemecku pokrivali spotrebu elektriny v Nemecku na 38.6% . O den neskor tie iste veterniky pokrivali uz len 27.5% spotreby, 22.10. 27%, 23.10. 10.9% , 24.10 nie su data, 25.10 12%, 26.10 – 15,2% .

h.vlcan

Technický to dnes problém není. Jen ty elektrolyzéry jsou tak drahé, že následně musí fungovat 24/7 a pak už někde fungovat jen z té přebytečné elektřiny.

Geralt

To by bylo hezké, také chci v případě přebytku elektřinu v nízkém tarifu za nula pro bojler.

Jiří Kocurek

Už se ani moc neslyší říkat „Je to na baterky“ ve smyslu, že to funguje jenom občas.

Pokud to má vozit lidi, tak to musí jezdit spolehlivě jako … jako ten šmirgl v Brně. Protože „jede jako dráha“ tady platit přestalo.

Asi přijde nové úsloví …

Hasak

Vodík hahaha

Dominik29

Nepřilívá náhodou olej do ohně to, že vozidla vlastní objednatel, a ne dopravce? Na zkoušení nových věcí to asi není ten nejlepší model.

M19

Proč by mělo? Kdyby patřila dopravci tak to objednavateli bude méně vadit? Nebo výrobce rozlišuje zákazníky? Na zkoušení nových věcí to je právě skvělý model, protože dopravxe není existenčně ohrožen a objednavatel obvykle mívá větší vyjednávací sílu.

HHonza

Podle všeho to vypadá, že vodíkový pohon je dnes už téměř mrtvá technologie. Když vezmeme v úvahu chabou účinnost cyklu elektrolýza – palivový článek, problémy s bezpečným skladováním vodíku a s krátkou životností palivových článků a na druhé straně viditelný pokrok v oblasti baterií v posledních letech, tak ani není divu.

tomash

Jelikož nevíme, co s tunami jedovatých starých baterií a jak baterie rychle nabíjet, je budoucností spíše vodík, jen politici to zatím nepochopili.

Poskok

Ten vodík se dá totiž ve velkém množství rychle tankovat, že 🙂

Jiří Kocurek

A stejně tu baterii potřebuje. Přičemž samotný vodíkový článek je taky sbírka zajímavých kovů.

Jestli teda 3násobek primární energie stojí za to. Osobních vozů na vodík v Německu letos prodáno 0 kusů.

Jiří Kocurek

Staré jedovaté baterie – to jsou ty olověné, které se v už elekromobilech vůbec nepoužívají?

Přičemž ty olověné se bez problémů recyklují.

HHonza

Jenže u vodíku je těch otazníků ještě víc.

PvvS

On ten vodík ty baterie potřebuje taky. A v každým vozidle..

Radek

Souhlas, jednoznačně. Zvlášť, když mám část trasy pod dráty, pak je to jasná volba.

Náhodný Kolemjdoucí

Ono to celkem rozchodili u autobusů, ale i tam mezitím vyrostla zajímavá alternativa v podobě baterií.
Teoreticky by vodík mohl nějak fungovat u dálkových autobusů? Třeba elektrobus do Berlína už by to byly docela velké baterie, o nabíjecích časech ani nemluvě.

U vlaků mi osobně přijde jako podstatně lepší řešení postupná elektrifikace a BEMU na vedlejších tratích.

Jiří Kocurek

Nezatracoval bych vývoj baterií, mobilní telefony to táhnou dopředu samy o sobě. Kdysi byly nápady s palivovým článkem na metanol, že by se do telefonu dolévalo. Ech, kde to je.

Peeetr

Zoufalá neschopnost tradičního Západoevropského výrobce.
Přitom v Polsku zvládá levný Solaris v pohodě vyrábět nejvíc vodíkových autobusů v EU.

Ale stejně o nic moc nejde, drahý a nepříliš vhodný vodík bude mít budoucnost spíš v chemické výrobě, maximálně u nejproblematičtějších dálkových kamionů, ale i tam to spíš vyhraje bioplyn nebo umělá paliva.

Náhodný Kolemjdoucí

Umělá paliva vykoupí letectví.