Další život pro brejlovce. ČD chystají modernizaci až 30 lokomotiv, cenu odhadují na 100 milionů za kus

Dopravce zjistil, že vhodná náhrada novými lokomotivami zatím neexistuje.
České dráhy se rozhodly prodloužit život lokomotivám řady 754 známých na české železnici pod přezdívkou brejlovec. Vypsaly veřejnou soutěž na modernizaci až třicet motorových lokomotiv. Mají pokrýt provoz na neelektrizovaných tratích.
O vypsání soutěže informovaly ČD v tiskové zprávě, na profilu zadavatele zatím soutěž není. Už dříve na modernizaci lokomotiv vypsal dopravce předběžné tržní konzultace, stejně tak hledal nové motorové lokomotivy. Nakonec dopravce dospěl k názoru, že modernizace lokomotiv ze 70. let minulého století je nejlepší cestou.
„V uplynulých letech jsme provedli průzkum trhu zaměřený na obnovu našich traťových dieselelektrických lokomotiv řady 754, které slouží k dopravě rychlíků a regionálních vlaků na některých neelektrizovaných tratích. Po získání informací z trhu v oblasti nových dieselelektrických nebo duálních lokomotiv a po prověření případné modernizace stávajících strojů jsme vybrali jako nejvýhodnější řešení modernizaci současné řady lokomotiv 754. Ty zajistí provoz klasických vlakových souprav na hlavních dosud neelektrizovaných tratích do doby jejich elektrizace,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah a pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Garance odběru nejméně 10 lokomotiv
I když na řadě výkonů klasické soupravy lokomotivy s osobními vozy nahradily motorové jednotky, ČD stále vidí prostor pro výkony s dieselovými lokomotivami v čele.
České dráhy začínají řešit náhradu brejlovců, chystají soutěž na pořízení až 30 lokomotiv
Předmětem zakázky je uzavření rámcové dohody na modernizaci až 30 motorových lokomotivy řady 754. Dopravce garantuje odběr nejméně 10 lokomotiv. Součástí akce bude instalace ETCS. Vedle plánovaných traťových výkonů je dopravce nasadí při mimořádnostech, například v případě poškození trakčního vedení nebo při plánovaných napěťových výlukách.
Předpokládaná hodnota zakázky je 3,163 miliardy korun za 30 lokomotiv, jedna modernizace tak má vyjít na více než sto milionů korun. To je téměř cena, za kterou se ještě nedávno pořizovaly nové vícesystémové elektrické lokomotivy.
Sériové stroje řady 754 (dříve T 478.4) vyráběla v letech 1979 a 1980 lokomotivka ČKD Sokolovo v Praze- Libni. Stroje byly určeny pro dopravu osobních vlaků, zpočátku především expresů a rychlíků, s elektrickým vytápěním souprav. Dosahují maximální rychlost 100 km/h a mají výkon 1 472 kW.
Konstrukčně vycházely z řady 753 (dříve T 478.3) vyráběné v letech 1968 až 1977. Několik strojů prošlo úpravou pro provoz v Polsku a zapůjčeno PKP Intercity. Pro charakteristický tvar čela a kabiny strojvedoucího se jim přezdívá „brejlovec“. České dráhy v uplynulém období modernizovaly některé motorové lokomotivy, např. řady 753 na moderní typ 750.7 nebo řady 742 na typ 743.2.