Letecké společnosti Letectví

Další zákazník na 737 MAX. Air Astana jich chce koupit třicet

Boeing 737 MAX 8 v barvách FlyArystan. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 v barvách FlyArystan. Foto: Boeing

Boeingu se daří na dubajském aerosalonu částečně prolomit nedůvěru zákazníků vůči novým letadlům 737 MAX. Po včerejší objednávce na deset letadel od Sun Express dnes Boeing podepsal předběžnou dohodu na dodávku 30 strojů pro Air Astana.

K dohodě došlo na aerosalonu v Dubaji. Zatím je podepsán takzvaný letter of intent, tedy dohoda o společném záměru. V katalogových cenách má zakázka hodnotu 3,6 miliard dolarů.

Pro Boeing jde s výjimkou jednoho anonymního zákazníka pro verzi 737 MAX jako bizjet teprve o třetí aerolinky, které se po dvou tragických nehodách rozhodly MAX koupit. V červnu stejnou dohodu podepsal s International Airlines Group, včera závaznou smlouvu se Sun Express.

Air Astana chce 737 MAX použít hlavně pro expanzi své nízkonákladové pobočky FlyArystan. „Překonává naše čekávání a ukazuje se, že nízkonákladový model čeká v Kazachstánu a střední Asii velká budoucnost,“ říká šéf Air Astana Peter Foster.

Další detaily obě strany k obchodu nesdělily.

21
Diskuze

avatar
5 Komentáře
16 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
ZbyněktadsudetenwolfY.K.Adam H Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zbyněk
Host
Zbyněk

Neměly by se Air Astana přejmenovat na Air Nursultan? 😀

tad
Host
tad

já nevím, podle mě je to letadlo odepsané, vždyť do něj nechtějí vlézt ani posádky. podle všeho je to letadlo špatně navržené, nevyvážené, jde snadno do přetažení (proto taky vznikl mcas). to není chyba software, takže celkem pochybuji, že to bude znovu lítat s pasažéry.

Jan
Host
Jan

Nizkonakladovka z Kazachstanu. Takovym spolecnostem nizsi kategorie nevadi, kdyz jim obcas neco spadne. Hlavni je cena a provozni naklady…

Nicky
Host
Nicky

Fly Arystan není co vytknout. Letos vyzkoušeno a pocitově lepší než Ryan/Wizz.

Jan
Host
Jan

On se ten pocit zmeni s nastupem MAXiku…

Y.K.
Host
Y.K.

Mno, vůči Ryanairu dost těžko, když ten také bere Maxy.

Tomáš Zvára
Host
Tomáš Zvára

Nechápu, jak dnes někdo může objednat Maxy. Chápu, že má třeba dobrou spotřebu apod., ale co důvěra zákazníků?
Lítám často, ale budu mít problém si do toho sednout.

Juraj
Host
Juraj

Väčšina zákazníkov absolútne netuší, čím letia. A podstatná časť sa vždy nechá presvedčiť cenou.

Kubrt
Host
Kubrt

Když Trump „poradil“ Boeingu, aby to letadlo přejmenoval, tak jsem si klepal na čelo. Ale teď mu dávám (v tomto 🙂 za pravdu – běžný smrtelník typ letadla absolutně neřeší, aféra se přežene a pojede se dál. Těch pár promile cestujících, kteří se o letectví zajímají, tím možná lítat nebudou, ale z hlediska celého trhu je to marginálie.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Germanwings se taky přejmenovaly na Eurowings po té havárii ve Francii. Většina cestujících to netuší.

sudetenwolf
Host
sudetenwolf

To není úplně pravda. Lufthansa oznámila opuštění brandu Germanwings a integraci jejich letadel/letů do své druhé dcery Eurowings už pár měsíců před tou šílenou havárií. Možná to ten proces jen urychlilo…

Jiří
Host
Jiří

Nedůvěra zákazníků je pouze mediálně nafouknutá, já bych do něj sedl klidně hned po certifikaci a aktualizaci SW 🙂

Adam H
Host
Adam H

Přesně tak. ESA stejně nedá certifikaci dříve, než si doslova prohlédnou každou řádku kódu a prověří ji…

Y.K.
Host
Y.K.

Každou řádku kódu nikdo určitě kontrolovat nebude (ani by to k ničemu nebylo), protože konec konců s kódem žádné problémy nebyly, problém byl s nastavenými parametry chování (co to má dělat když…) a zejména s nevýcvikem a neinformovaností posádek.

Určitě se zabývají více procedurálními věcmi a vazbami, jako jak se to chová za letu, jak se to chová při výpadcích různýchvazeb, jaký vliv to má na pozornost posádky, na výcvik, na simulační scénáře atp.

Adam H
Host
Adam H

Samozřejmě, psal jsem to jako nadsázku.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak jo. 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

stejne, jako jakekoli jine letadlo.

tady jste v urcite bubline, ktera tusi, jaky je rozdil mezi a320 a 737.

naprosta ( ve smyslu 99,xxx%) vetsina lidi naprosto netusi.

Y.K.
Host
Y.K.

Většina lidí stejně jde na nějaký agregační portál, koupí to co má vyhovující cenu a časy a typ letadla je vůbec nezajímá, před objednávkou dokonce ani nemusí být v systému k vidění. Koupáci a jiní cestovkáři ani možnost výběru nemají, letí tím co zajistí cestovka.

Kubrt
Host
Kubrt

Vždycky jsem měl za to, že takové ty ceremoniální podpisy kupních smluv na veletrzích jsou jen divadýlko směrem k okolí, že skutečný obchod byl dojednán jinde, dříve, po dlouhých jednáních. Platí to i v „orientálním“ prostředí, nebo je skutečně možné, že se dohodne prodej 30 letadel během pár dní, pár schůzek někde v salonku na airshow (samozřejmě na základě nějakých dřívejších kontaktů)?

Kubrt
Host
Kubrt

Poznámka: jasně, letter of intent, ne opravdová smlouva, ale stejně…

Jen tak
Host
Jen tak

ne 🙂 ty obchody ( i kdyz treba ve stavu loi) jsou dohodnute davno dopredu, je to nekolika mesicni proces.

na takoveto akci se to formalne podepise (nebo i jen vyhlasi) – kvuli PR.

nic vic.

nakup letadel (resp dostat homi jen k podpisu letter of intent) je beh, ktery trva treba rok dva.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince