Letecké společnosti Letectví

Boeing má po delší době zakázku na 737 MAX, v Dubaji ho jinak válcuje objednávkami Airbus

Boeing 737 MAX8 v barvách Sun Express. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX8 v barvách Sun Express. Foto: Boeing

Americký Boeing oznámil sice relativně malou, ale z pohledu důvěry zákazníků klíčovou zakázku. Turecká společnost Sun Express si objednala deset letadel 737 MAX 8.

Sun Express využil opce a k již dříve 32 objednaným letadlům 737 MAX objednal dalších deset strojů. Ceníková cena je 1,2 miliardy dolarů. Pro Boeing jde od uzemnění letadel 737 MAX o první závaznou objednávkou pro běžnou aerolinku.

Stojíme si za svým strategickým rozhodnutím zavést letadla 737 MAX do naší flotily. Máme plnou důvěru v Boeing, že nám dodá bezpečná, spolehlivá a úsporná letadla,“ řekl Jen Bischof, šéf Sun Express. Turecký dopravce se zaměřuje zejména na lety mezi tureckými přímořskými středisky a Evropou, létá i z Prahy do Antalye. Firma přepravila za poslední rok téměř 10 milionů zákazníků hlavně letadly 737-800.

Boeing zatím od poslední nehody 737 MAX a následného uzemnění podepsal pouze předběžnou dohodu na koupi 200 kusů s International Airlines Group  a neznámým zákazníkem v provedení v provedení jako bizjet.

Boeing zatím v Dubaji v porovnání s Airbusem paběrkuje. Zatím tu kromě smlouvy se Sun Express má zatím jisté objednávky jen dva dreamlinery pro Biman Bangladesh Airlines a tři embraery pro nigerijské Air Peace.

Po dnes oznámené a již dříve předjednané zakázce na dodávku 50 A350-900 pro Emirates  získal Airbus další velkou zakázku od aerolinek ze Spojených arabských emirátů. AirArabia koupí celkem 120 letadel řady A320neo. Airbus tak získal v Dubaji smlouvy na celkem 170 letadel, zatímco Boeing má zatím jistých jen patnáct kusů.

Air Arabia kupuje celkem 73 A320neo, 27A321neo a 20 A321XLR. Firma chce použít letadla na další expanzi. Zatím má ve flotile 54 letadel A320, jiné stroje nemá.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nicky
Host
Nicky

Tohle je jen taková hra. Oba výrobci jsou vyprodaní na roky dopředu a skokové navýšení produkce se nedá očekávat.
Zákazníci musí do fronty a koukají také kde je kratší…

Jen tak
Host
Jen tak

No .. ona ta firma, aby mohla plánovat (a spolu s ní ty tisíce subdodovatelů), potřebuje být vyprodaná na roky dopředu.

a zkracující se fronta znamená problémy (a tady se bavíme o době fronty, která je kratší, než 2-3 roky).

Tony
Host
Tony

Ty čekačky na A32x budou tak velké, že nic jiného než 737 MAX nezbyde.

TGm
Host
TGm

Nebudou, ponukončení výroby A380 budou výrobní kapacity převedeny na výrobu A320 family.

vitapb
Host
vitapb

A po ukončení výroby 737 MAX a prodání civilní divize Airbusu budou A320 vyráběny i v závodech Boeingu 😀 samozřejmě objednávky na 737MAX budou překlopeny na a320neo

Lukáš
Host
Lukáš

Boeing utrel hubu a A321LR, XLR pôjde ako teplé rožky. Dúfam teraz Trump neuvalí cla na krajiny, kde sídlia spoločnosti, ktoré si dovolil objednať airbus?! Nechcem sa nikomu smiať, ale tak im treba v boeingu…to majú za to, že kvalitu obetovali na vrub kvantite 😀 A z tej akože objednávky na 200ks Maxov aj tak nič nebude 😀

MildaIV
Host
MildaIV

Tak ono je to hodně PR. Normální aerolinky si ty letadla „obědnávají“ i dnes. Jenom to dělají neveřejně a objednávky podepíšou a oznámí až po recertifikaci. Tipnu si, že Sun Express dostala hodně velkou slevu, aby tu objednávku zveřejnila teď.

Pája
Host
Pája

Tip dobrý, možná to dostanou zadarmo, aby Boeing nevypadal v Dubai jako nějaký ruský výrobce….

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Že vy jste zrovna obědval? 😀

Ivo
Host
Ivo

Doporučuji prostudovat ČJ základní školy,😄