Další zachráněné nádraží. Budovu ve Varnsdorfu odkoupí město
U zastupitelů zvítězil názor, že je lepší mít budovu pod kontrolou.
Město Varnsdorf se rozhodlo od Správy železnic odkoupit budovu takzvaného starého nádraží. Za objekt, který není v dobrém stavu, zaplatí tři miliony korun. Nákup již schválilo zastupitelstvo, nyní proběhne tradiční zdlouhavý proces odprodeje majetku Správy železnic. Nádraží leží u trati do saského Seifhennersdorfu.
Dům v ulici Boženy Němcové je veden jako bytový dům, ve kterém doposud bydleli nájemníci. Cestujícím již neslouží, nahradil ho betonový prefabrikovaný přístřešek. Budova má pár let novou střechu, ovšem současný technický stav není ideální. Pro budoucí užívání je nutná nákladná rekonstrukce.
„Správa železnic nám budovu včetně pozemků nabízí za částku tři miliony korun. Komise správy majetku a výstavby a rada města nabídku zvažovaly, nakonec zvítězil názor, že je pro město lepší tento objekt vlastnit s tím, že osud budovy bude v rukou města. Město ho může zrekonstruovat a nabídnout další byty k pronájmu. Zároveň koupí chceme zabránit např. obchodu s chudobou,“ okomentovala situaci místostarostka města Ladislava Křížová.
Podle města má budova pro Varnsdorf i historickou hodnotu. V roce 1873 dobudovala a otevřela společnost Jiholužické dráhy železniční spojení z již existující trati v Žitavě do Seifhennersdorfu vedoucí přes Varnsdorf. Protože starší hlavní stanice s názvem Warnsdorf Nordbahn patřila České severní dráze, postavila si Jiholužická dráha zhruba dva kilometry od hlavní stanice svoji vlastní budovu nádraží s názvem Warnsdorf Lausitzer Bahnhof, později Altwarnsdorfer Bahnhof.
Druhé nádraží prošlo částečnou demolicí
Nádraží bylo otevřeno v září roku 1876, kdy do Varnsdorfu (tehdy Warnsdorfu) přijel saský osobní vlak s hosty. Na základě smlouvy zde jezdily saské vlaky bez celních formalit s tím, že se na nádraží nesmělo nastupovat nebo vystupovat. Na trať byly vypravovány převážně nákladní vlaky s uhlím, případně vlaky smíšené.
Po roce 1918 přebraly správu místních tratí Československé státní dráhy. Úseky k německým hranicím přešly pod správu ČSD až po druhé světové válce.
Pravděpodobně díky špatnému překladu došlo po druhé světové válce ke zkomolení prvorepublikového názvu Nádraží Starý Varnsdorf, a došlo k zažití nového pomístního názvu – Varnsdorf Staré nádraží neboli „Starák“.
Hlavní nádraží ve Varnsdorfu je o pár stovek metrů dál východněji u hranice s Německem. Rozsáhlá výpravní budova prošla nedávno částečnou demolicí.