Další vypnutí motoru Airbusu A220 za letu. Letadlo airBaltic muselo nouzově přistát

Stý Airbus A220-300 odlétá z Mirabelu. Foto: AirbusStý Airbus A220-300 odlétá z Mirabelu. Foto: Airbus

Piloti společnosti airBaltic při letu z Rigy do Malagy museli dnes neplánovaně přistát ve francouzském Bordeaux. Důvodem byla závada na

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mata

No nevim nevim ČSA.

J.D.

No klukům z PW nezávidím tohle pořád řešit a konec stále v nedohlednu. Přitom už nejspíš všichni doufali, že budou vší silou pracovat na škálování této konstrukce pro větší letadla. Nepočítá náhodou 320XLR taky právě s převodovkama? Nemluvě o úsporách, které by to mohlo přinést pro širokotrupá letadla (pokud by se vešla pod křídla). Já jim osobně držím palce, snad to vyřeší.

Aj Tak

Pamatuju jak Rainman vybiral lety podle spolehlivosti aerolinek. Dneska aby to delal podle modelu letadla nebo typu motoru.

Destičkové vázání

Plus podle toho jak často potřebují piloti pít kávu…

Janina

Na této zprávě je nejdůležitější otázka, zda se podaří problémy s motory u A220 vyřešit do doby, než české Aerolinie převezmou první stroj letos na podzim. V opačném případě hrozí, že budou nuceni lítat maximálně ve výšce FL280, jako to má třeba Swiss – ti se takhle pomalu a nízko táhnou např. denně do Moskvy, ekonomicky to musí být sebevražda.

Supidio

Amatéři z Litvy 🙂 Naše slavné Smart wings by to v pohodě doletěli na 1 motor a Vlaďka by to jetě podala jako mimořádnou službu cestujícím 🙂

Valtteri

Souhlasim. Ovšem s Litvou moc ne. Jednalo se o Lotyše.

Jan

Kdo vlastne zaplati vymenz 50+motoru…maji zaruku? 🙂

liposh

Minule se to řešilo. Motory jsou po celou dobu svého života majetkem výrobce motorů (zajímavé, že?) a vše je v jeho režii. (V praxi to funguje tak, že už mají vyrobených několik sad motorů navíc a jen to rotují, aby ta letadla nebyla mimo provoz víc, než pár dní, s čímž je prý Air Baltic uplně OK)

Y.K.

To si nemyslím, že by byla pravda. Motory se prostě prodávají výrobcům a ten je prodá i s letounem. Co je velký rozdíl, že existují modely předplacené údržby a výrobce pak permanentně motor na dálku sleduje a sám jej servisuje a provozovatel platí pravidelné poplatky. Ne sazby za práce. Třeba vyjádření RollsRoyce: Some people misunderstand our business, they think we rent engines out to customers. We don’t. When an airline buys an aircraft they buy the whole aeroplane. That includes the engine. But they pay a fee to us for every hour they fly the aircraft, for every hour the… Číst vice »

Y.K.

Výměna motoru není, že dostanete nový motor. Výměna je prohození za opravený.

Liposh

Jojo, nemůže každé dostat ten fungl nový, ale jakože se prostě prohodi celé motory za nějakej co tam pred pár týdny vymontovali a v mezidobí opravili. Čímž se šetří čas. A díky za to vyjádření výrobce. 😉

Janina

Výrobce motorů prý vyplácí AirBaltic nějaké odškodnění.

Liposh

Já se divím, že nezkrachovali. Dovedete si představit, že jiná firma vyrobí 40 ks výrobků a na 40 ks dělá jakoby v záruční lhůtě (2 roky) 50 oprav a ještě platí zákazníkovi penále?

Y.K.

Ony ty motory také stojí raketu, naprosto nepředstavitelné částky. Jedna věc je, když sundají motor a opravují, protože při boroskopii našli trhlinu na lopatkách nebo jiném dílu. To sice stojí kopec peněz, ale není to katastrofa. Dopravce bolí hlavně prostoj. Katastrofa je, když se motor „roztrhne“, kromě mimořádné situace též může být odepsaný celý motor a případně i poškozený letoun a to je balík peněz, který netuším kdo platí (pojišťovna?).

Martin V.

Legrace to nebude, podle http://avherald.com/h?article=4d338076&opt=0 to už zase byla „uncontained failure“ ve vysoké letové hladině (podobně jako loňské tři případy SWISS). To už si docela zahrávají se štěstím.

Y.K.

Spíše se obávám, že dosud nenašli pravou podstatu problému. Už jsou na to různé (omezující) direktivy jak motor provozovat a zjevně to nestačilo.

Martin V.

Já se obávám, jestli jsou vůbec schopni to dobře nasimulovat. Na zemi motory pracují při atmosferickém tlaku (klidně stovky hodin), na zkušebních letadlech jsou v reálných podmínkách tlaku, teploty, rychlosti, ale zase tam asi nejsou dost dlouho, aby se projevila únava materiálu za těchto specifických podmínek.

Lumir

Že by byl rok 2020 rokem zas pro změnu Airbusu.

sch

Mohli by se učit u Smartwings. U Bordeaux je nejbližší vhodné letiště jistě Malaga, to dá rozum. Takto způsobili piloti zbytečné náklady svému zaměstnavateli. Ostuda.

pája

Piloti proto nedostanou prémie.

Dubican

Smarti by to ještě otočili s jedním motorem i zpět aby to nemuseli opravovat jinde než doma… a tím by to celé povýšili na zcela jinou úroveň!

Janina

U Smartů „alespoň“ došlo jen k výpadku funkce motoru a posádka si byla vpodstatě jistá, který díl jim odešel. U motoru A220 v tomhle případě dochází k utržení rotujících lopatek v plné rychlosti, tyto projdou cowligem a jako šrapnely můžou zasáhnout křídlo nebo trup letadla – což teoreticky může někoho přímo zabít, způsobit dekompresi, přetnout důležité kabely, způsobit únik paliva nebo hydraulické kapaliny a další chuťovky, rozsah škod se nedá lehce odhalit a musí se až do přistání počítat s nejhorším. S tímto by okamžitě sedl i ten proslulý kapitán u SW.

Jirka B.

No tak mě by strašně zajímalo, jak za letu piloti SW zjistili, který díl přesně odešel, protože si nikdy nemůžete být jisti, zda je to jenom tato závada, nebo i něco jiného. V obou přídech vás spíše zajímá indikace závady. Pokud nemáte indikaci poruchy ničeho jiného, než motoru + k tomu příslušná omezení vycházející z provozu pouze jednoho generátoru apod., tak je to ta samá situace, jako u letu SW. Letíte na jeden motor a dle pokynů výrobce přistáváte na „nearest suitable airport“ … pokud tedy nemáte na trupu nápis Smart Wings :o)

Y.K.

Poznat se toho z indikací dá dost. Jednoduše chcíplý motor se volně protáčí náporem větru (oboje dmychadlo i jádro), motor mechanicky poškozený zaprvé určitě „pumpoval“ nebo „bouchl“, určitě následovaly hodně silné vibrace, může se „kousout“ jádro nebo dmychadlo. A explosivní poruchy mohou být vidět oknem. A jsou mnohem nebezpečnější, protože nikdy není jisté co mohly vyletující lopatky trefit, hlavně hydraulika je v ohrožení.

Petr

Měřit všem stejně a uzemnit . Do airBaltic poslat na školení procedur borce z ČSA a i té její matkodcery

Čtenář

Doporučím médiím nastudovat si za jakých okolností se doopravdy jedná o nouzové přistání. Pravděpodobně je to nástroj, kterým dosáhnout více kliknutí 😐

Anonym

A nevylil zas někdo jenom kafe do panelu?

Captain777

Zajímavé ! #tripleseven

Anonym

Hele, nemáš náhodou dnes točit linku nad severním ledovým oceánem, jak jsi psal odpoledne?

Vlasy

Třeba na něj dneska vyšlo to jediný éro s připojením k netu…. Je fajn, že i z nad Severního oceánu je s námi 😉

Captain777

Zdravím jsem nad Vuktilem, dnes letit spodem

Anonym

Jsme rádi, že jsi nad tím oceánem našel trochu toho internetu aby ses s námi podělil o aktuality z kabiny… máme prostě štěstí.

Captain777

Velice rad navštěvuji toto forum a obohacuji čtenáře a kolegy. Zdravím z 35k feet. 5 hrs do přistání 👍 #captain777 dnes na lince do soulu

Michal

s cim dneska letis, nejak jsem se stratil, jestli 777, 747-8 nebo 787-3

Captain777

747-800 ted dva dny volna v soulu 🙂

Y.K.

Jak jako 800?

Pája

To bude nějaký prototyp, který létá jen tento ichtyl coby šéfpilot LH group…

pája

Nechceš dělat live vysílání? Pár lidí už má na youtube kanál.

Captain777

to bych asi nezvladl.

Roman

LH (Léčebna Hořovice) nemá poradce živé vysílání?

Martin V.

V Brně na hlavním nádraží býval před 20 lety borec, který s takovou jako vysílačkou vypravoval na perónu vlaky. No a loni jsem ho viděl vypravovat vlaky na dolním, když toho na hlavní moc nejezdilo. Tomu říkám vytrvalost. Jestli kapitán triple vydrží lítat taky tak dlouho…

Dubican

Ten borec s červenou kšiltovkou co si hraje na výpravčího, tam stále operuje… sice už nepravidelně ale drží se!

Par

Vypravci Karel. Stačí hledat na YouTube.. Je tam každý den. Když byla výluka tak se přestěhoval do zidenic… Když má náladu tak vypravuje i saliny před hlavním…

Richard P.

Mate vubec prestavky? , litat kazdy den dalkovky, kdy vubec spite? Ze Vam doktor slibil povyseni? Od brezna uz nebudete Kapitan ale Admiral? 🙂

pája

Od brezna už bude v Bohnicích.

Captain777

ted mám dva dny volno v soulu pak 4 dny FRA

RHood

Máš rád James Brown? SEOUL.

Roman

Spíš ve SK (svěrací kazajce)

Y.K.

Kam se ztratil HKK? A proč do Soulu přes Severní led. oceán?

Bart

HKK ještě poletí ze soulu…nejdřív do Aucklandu, pak do Christchurch a pak do Hokitiky (HKK). Pana Kapitána totiž mezitím zaměstnali u Air New Zealand:-)

Adam

„Je standardní procedurou v takové chvíli přistát na nejbližším vhodném letišti,“ uvedla firma na twitteru. Pro cestující poslal dopravce náhradní stroj……Štěpánko !!!!

Jiří 24

Alespoň je vidět, že to není dokonalé letadlo, stejně jako MAXy. Ale to že se za letu vypne motor je možná ještě horší než MCAS 😏

Sah

V podstatě letadlem řízený let do terénu je reálně horší než let na jeden motor, ztráty na životech jsou v tomto vašem srovnání pro Boeing vs Airbus dost jednoznačně vypovídající.

viktor

Jak chcete hodnotit ztráty na život když Airbus byl založen jinou dobu jak Boeing

Jiří 24

A co výpadek druhého motoru? MCAS by se dal alespoň trochu ovlivnit, ale když by vypadly oba motory, tak už by jim nikdo nepomohl. Kdyby je uzemnily stejně jako MAXy, byl by Airbus docela dost v háji 😂

VíKo

Jakoze lezadlo po vypadnuti motoru, ztrati ve stejny moment vztlak na kridle? Jakoze ignoruje fyzikalni zakony se vsim vsudy, vcetne setrvacnosti? Jakoze bez motoru je nemozny i klouzavy let, ktery z 10 km vysky muze dosahnout relativne daleko? To vse s vypadkem motoru najednou neexistuje? Pak ano. Je to nebezpecnejsi nez system MCAS ve stavajicim znamem stavu. Nicmene… jste zcela mimo.

ArnulfusVercingetorix

Nestalo se náhodou zrovna Airbusu, že za letu přes Atlantik vypověděly oba motory snad u A330 a doplachtil kolem 1000km a přistál, tuším, na Azorech?

Jen tak

Ne, opravdu 1000 km nedoplachtil. Dopravní letadla mají klouzák kolem 10 – 13, takže na kilometr výšky doletí max. 10 – 13 km. Při bězném letu v hladině kolem FL360 se jedná o cca 12 km – čili teoretický „dolet“ (dokluz) je kolem 150 km.

Ten konkrétní Airbus (společnosti Air Transat) plachtil necelou půl hodinu (asi 20 minut) a uletěl při tom cca 120 km.

Arnulfus Vercingetorix

Díky za (poměrně zásadní) upřesnění!

Captain777

nelze tokto jednoduse bagatelizovat. treba u 777 cili velkeho era je onen dokluz v nekterych pripadech daleko delsi. Zalezi zejmena na termice

Y.K.

😀 😀 😀
tak jako jo, termika pro 777 je určitě výhodou. 😀

Malé stydlivé prasátko

V DXB jim ta termika zrovna moc nepomohla 😀 Kdyby nebyli žabaři, tak to nastoupali ve spirále. (Hele, radši mně někdo držte…) 😀 😀 😀 😀 😀

Petr

Ty motory nevypověděly, ale došlo jim palivo.

Y.K.

Příčina a důsledek. Došlo palivo, motory vypověděly službu. 😉
Ale máte pravdu.

Y.K.

1000 km fakt ne. Máte tam o nulu navíc.

Jen tak

v zásadě má pravdu. letadlo sice nespadne jako zednický kladivo, ale … ona to není žádná legrace plachtit (a trefit) letiště bez motorů v dopravním letadle.

VíKo

To urcite ne, ale neznamena to konec. MCAS pri svy poruse mel myslim 100% bilanci padu.

Y.K.

Neměl.

Janina

Nikoli, z tří dosud zaznamenaných případů pouze 2 skončily jako kouřící změť trosek. 1 doletěl do cíle, to byl ten let Lion Air den předtím. Zápasili s tím hoši krutě a cestujícím bylo hodně špatně, ale nakonec to zvládli a dokonce pokračovali přes moře až do cílové destinace. Ovšem neměli tušení co MCAS je a mysleli si, že prostě jen STS blbne.