Doprava ve městě Metro

Další vlaky bez strojvedoucího. V Sydney zahájilo provoz první metro v Austrálii

Souprava Alstom Metropolis v Sydney. Foto: Alstom
Souprava Alstom Metropolis v Sydney. Foto: Alstom

Sydney je prvním městem v Austrálii, které spustilo provoz metra. Od neděle jezdí nové soupravy na trase mezi Tallawongem a Chatswoodem. Jde o největší projekt ve veřejné dopravě v Austrálii.

Většina z 23 kilometrů nově postavené tratě z Tallawongu do Eppingu vede pod zemí (15,5 km), vlaky dál pokračují ještě 13 kilometrů po již dříve vybudované železniční trati do Chatswoodu. Ta byla již dříve přeměněna na provoz souprav bez strojvedoucího. Vlaky jezdí až stokilometrovou rychlostí, doba jízda z jednoho konce na druhý je 37 minut. Z třinácti stanic je osm nových, pět prošlou úpravou.

Sydney metro stavělo formou PPP, tedy se zapojením soukromého sektoru. V metru jezdí vlaky Alstom Metropolis, které jsou samořiditelné, celkem 22 šestizvozových klimatizovaných souprav. Soupravy se vyráběly v Indii. Nové metro potvrzuje trend posledních let: nové tratě se staví už jen na automatizovaný provoz bez strojvedoucích. Bez strojvedoucích mají jezdit i vlaky na nové trase D v Praze.

Nová trasa se začala stavět v roce 2014, celkové náklady dosáhly 7,3 miliardy australských dolarů (zhruba 116 miliard korun) včetně nových vozidel.

Jde o první část metra, které zatím vede ze severozápadních předměstí blíže k centru, druhá etapa má propojit střed města se západním Sydney (Bankstown). Novým metrem se zatím nedostanou lidé do středu města, musí přestoupit na příměstské vlaky v Eppingu. Stavba dalšího úseku, jehož součástí je i tunel pod Sydney Harbour, již začala, kompletně má být hotová v roce 2024. Ze stanice Sydenham využije metro stávající železniční trať do Bankstownu, která projde úpravou na provoz autonomních souprav. Až bude metro kompletně hotové, vlaky pojedou po 66 kilometrů dlouhé trase.

Mapa nového metra v Sydney. Foto: strata8/wikimedia commons
Mapa nového metra v Sydney. Foto: strata8/wikimedia commons

Metro jezdí ve špičce každé čtyři minuty. Součástí projektu je i vybudování více než čtyř tisíc parkovacích míst u nových stanic. Součástí stavby je i čtyřkilometrový viadukt mezi stanice Bella Vista a Rouse Hill.

Provoz metra má za sebou už první výpadek: jeden z vlaků přestal komunikovat s řídícím systémem a do vlaku musela usednout obsluha. Výpadek trval zhruba 25 minut.

5
Diskuze

avatar
3 Komentáře
2 Reakce na komentáře
6 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
LeinadMartin V.Marek TurnovecDRABADURAželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Obrat na té konečné jsou asi také rychlejší, když fíra nemusí přebíhat na druhý konec vlaku. Ale taky se mi líbí, že si nechali rezervu – teď jezdí soupravy s šesti vozy, ale nástupiště mají na osm, takže v případě potřeby se dá kapacita zvětšit. To by se v Praze na C ve špičce hodilo také…

Jinak z toho videa to ani moc jako metro nevypadá, spíš příměstské/městské vlaky. Ale možná je to deformace jen nás Čechů, že prostě metro mámě spojené s tím, že má jezdit v podzemí.. 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

V Praze na céčku si taky nechali rezervu. Začínalo se s třívozovými soupravami. 🙂

Leinad
Host
Leinad

V Praze taky lze obrátit vlak bez přebíhání fíry 😀 jeden s tím přijede na konečnou, vypne řízení a vystoupí, druhý po příjezdu nastoupí, zapne řízení a odjede. V ranní špičce se aplikuje na Skalce.
Akorát jak se fírové nepotkají, tak si neřeknou „jeď opatrně, nebrzdí to“

DRABADURA
Host
DRABADURA

No já myslím, že není dlouho doba, co bude logické, že budou plně automatické všechny vlakové soupravy. Odpadne zpoždění, protože automat nechybuje a není nemocnej, pod vlivem a další neduhy lidského činitele.
K tomu se mu nemusí platit vejplata a dovolená, takže to bude levnější a za stejné peníze bude moci bejt několikanásobek spojů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na izolovaném dopravním systému by automatizované řízení nemělo dělat problémy, takže provoz bez strojvedoucích je logický.

Partneři



CSCARGO