Další vlaky bez strojvedoucího. V Sydney zahájilo provoz první metro v Austrálii
Sydney je prvním městem v Austrálii, které spustilo provoz metra. Od neděle jezdí nové soupravy na trase mezi Tallawongem a
Sydney je prvním městem v Austrálii, které spustilo provoz metra. Od neděle jezdí nové soupravy na trase mezi Tallawongem a Chatswoodem. Jde o největší projekt ve veřejné dopravě v Austrálii.
Většina z 23 kilometrů nově postavené tratě z Tallawongu do Eppingu vede pod zemí (15,5 km), vlaky dál pokračují ještě 13 kilometrů po již dříve vybudované železniční trati do Chatswoodu. Ta byla již dříve přeměněna na provoz souprav bez strojvedoucího. Vlaky jezdí až stokilometrovou rychlostí, doba jízda z jednoho konce na druhý je 37 minut. Z třinácti stanic je osm nových, pět prošlou úpravou.
Sydney metro stavělo formou PPP, tedy se zapojením soukromého sektoru. V metru jezdí vlaky Alstom Metropolis, které jsou samořiditelné, celkem 22 šestizvozových klimatizovaných souprav. Soupravy se vyráběly v Indii. Nové metro potvrzuje trend posledních let: nové tratě se staví už jen na automatizovaný provoz bez strojvedoucích. Bez strojvedoucích mají jezdit i vlaky na nové trase D v Praze.
Nová trasa se začala stavět v roce 2014, celkové náklady dosáhly 7,3 miliardy australských dolarů (zhruba 116 miliard korun) včetně nových vozidel.
Jde o první část metra, které zatím vede ze severozápadních předměstí blíže k centru, druhá etapa má propojit střed města se západním Sydney (Bankstown). Novým metrem se zatím nedostanou lidé do středu města, musí přestoupit na příměstské vlaky v Eppingu. Stavba dalšího úseku, jehož součástí je i tunel pod Sydney Harbour, již začala, kompletně má být hotová v roce 2024. Ze stanice Sydenham využije metro stávající železniční trať do Bankstownu, která projde úpravou na provoz autonomních souprav. Až bude metro kompletně hotové, vlaky pojedou po 66 kilometrů dlouhé trase.
Metro jezdí ve špičce každé čtyři minuty. Součástí projektu je i vybudování více než čtyř tisíc parkovacích míst u nových stanic. Součástí stavby je i čtyřkilometrový viadukt mezi stanice Bella Vista a Rouse Hill.
Provoz metra má za sebou už první výpadek: jeden z vlaků přestal komunikovat s řídícím systémem a do vlaku musela usednout obsluha. Výpadek trval zhruba 25 minut.