Další velká zakázka na ETCS je u antimonopolního úřadu. Podle Alstomu nemají všichni stejné možnosti
Jde o druhou zakázku na ETCS, kterou aktuálně řeší ÚOHS.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) řeší další velkou zakázku na instalaci traťové části evropského zabezpečovače ETCS na českou železnici. Po rekordně velké soutěži na zavedení ETCS v úseku z Kralup nad Vltavou na hranici s Německem řeší podmínky tendru s výrazně menším objemem: ETCS pro trať z Českých Velenic přes České Budějovice do Horního Dvořiště.
Zahájení řízení na návrh společnosti Alstom Czech Republic potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „Vedeme v této věci správní řízení kvůli údajně nezákonným zadávacím podmínkám. Prvoinstanční rozhodnutí zatím nebylo vydáno,“ řekl Švanda. Podle mluvčí Alstomu Judity Urbánkové požadovala firma „doplnění zadávací dokumentace o všechny potřebné informace pro účastníky tak, aby všechny subjekty měly stejné možnosti přístupu k veřejné zakázce“.
Zatímco v případě soutěže na „levobřežku“, tedy trať po levém břehu Labe, podal návrh dosavadní jediný dodavatel ETCS na české železnici AŽD Praha, nyní se proti podmínkám soutěže na ETCS postavil jeden z jeho největších výrobců v oboru na světě. Ve hře jsou ještě stále desítky miliard korun, které stát investuje do zabezpečení tratí.
Konec jediné firmy v soutěžích?
Dosud tyto peníze končily výhradně u firem skupiny AŽD Praha. Zahraniční firmy tyto soutěže příliš nezajímaly. Správa železnic zvolila obvykle metodu výběru relativně krátkého úseku trati pro zakázku, která tak nebyla pro zahraniční firmy dostatečně velká. To se ale změnilo. Alstom začaly zajímat i soutěže pod miliardu korun. Zakázka na jihu Čech má hodnotu 725 milionů korun. Porovnání s konkurencí by mohlo poprvé ukázat, zda nejsou ceny za ETCS v Česku přemrštěné.
Boj o největší drážní zakázku. Tendr na ETCS na levobřežku řeší na popud AŽD antimonopolní úřad
Správa železnic neuvedla, zda se do této soutěže přihlásil někdo jiný než AŽD Praha. „Do doby řádného ukončení tendru nebude Správa železnic zveřejňovat podrobnější informace,“ uvedl mluvčí Správy železnic.
Podle něj nelze soutěž na několik desítek kilometrů trati považovat za kouskování. „Stavby jsou zadávány v souladu s platným implementačním plánem Ministerstva dopravy s přímou vazbou na úseky po dokončené modernizaci, nedá se tedy hovořit o žádném kouskování,“ uvedl Gavenda.