Další velká část pražských Vinohrad bude nově v zóně 30. Snížení rychlosti ochrání chodce

Další část Prahy 3, kde chce radnice zavést omezení rychlosti na 30 km/h. Foto: Praha3.czDalší část Prahy 3, kde chce radnice zavést omezení rychlosti na 30 km/h. Foto: Praha3.cz

Zóna 30 bude platit v oblasti vymezené ulicemi Soběslavská, Šrobárova, Vinohradská a U Vinohradského hřbitova.

137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Mio

Vzdyt to jsou v drtive vetsine ulice, kde se stejne vic nejezdi, protoze jsou uzke, parkujici auta, caste krizovatky atd.
A ten zlomek hovad, co tam pojede neprimerene rychle, ma na parku, jestli je tam 50 nebo 30.

Zdenek

a nebylo by lepší z toho udělat pěší zónu a bulvár ?

Kopr

Za mne jen dobře, jen blb tam bude jezdit rychle, dnes jsem krizoval z Karlina na Vrsky trs Vinohrady a vsude zaparkovana auta, ze nevidite, kdy vam vbehme pod kola pes, dite, nebo sebevrah chodec, takze ac jsem pospichal, většinou jsem jel spis 30, nez 50. Za usetrenou minutu mi nestoji nekoho prizabit.
Snad bude cim dal vic aut elektro, kde 30 neni problem, s benzinem je to trochu trápení auta a emise to samozřejmě nesnizi ani nahodou, ale vytvori to misto vice k životu a to za trochu discomfortu stoji.
Pojdte do mne:)

Osamělý Vlk

Když to odradí dost řidičů, tak se určitě sníží. Nehledě na to, že při 30 už se dá jet na 3, takže, pokud se řidiči naučí řadit, tak nedojde ani k významnému zvýšení.

Mengo

Pri 30 na trojku??? To radim dvojku.

rastr

Jen utahujte šrouby, utahujte. Za chvíli dojdem tak daleko, že auta budou muset jet zápornou rychlostí, tedy asi couvat, aby vyhověla šíleným bruselským ekofanatikům a omezovačům a jejich nohsledům.

Rene

No tak povězme si otevřeně, 389 respondentů je skutečně reprezentativni vzorek, z nich většina -52% bylo pro.. Takže jinou řečí, 200 lidí z oblasti kde bydlí tisíce řeklo že je to tak správně tak to tak je.. Neřeším jestli rozhodnutí je správné nebo ne, ale ten alibismus, zaštiťovat se takovým „průzkumem“

Y.K.

Tomu se říká reprezentativní vzorek. Nemusíte se ptát všech, abyste dostal celkem spolehlivou odpověď.

Já jsem Vinohradský a taky bych byl pro. 🙂

Caracas

Jak víte, že ten vzorek je reprezentativní? Víte něco o tom, jak byl sestavován?

frank

Mno, znáte to tam ona je to taková vilková/ řadovková miničást města s jedním větším ( 4 patrovým domem) v Soběslavské pochybuju že v celé té “ průzkumem postižené“ oblasti je vůbec 389 domků/vchodů…. tam rozhodně žádné tisíce lidí nebydlí…

Kebab

Kdyby průzkum dopadl opačně, jistě by zpochybněn byl. Skončil ale “správným” výsledkem, takže je vše v pořádku.

mimochodem

Tuhle nejaci mistni obyvatele Zizkova meli moznost v ankete hlasovat o tom, jestli se Konevova bude i nadale jmenovat Konevova. Hlasovani dopadlo tak, ze lidi prejmenovavani nechteli, protoze vopruz s vymenou dokladu a hlaseni nove adresy po vsech certech a mraky ztracenyho casu…

No samozrejme, ze Konevova uz Konevova nebude, at mistni chteji, co chteji. (Zli jazykove v lokalite toho casu zijici mi tvrdili, ze obdobna situace nastala i pri zavadeni ZPS.)

My vime, co je pro lidi dobre a co spatne, a demokratickym zpusobem jim to nalejeme do hlavy.

Y.K.

Ofic citace k výše uvedenému: Opačný výsledek pak měla online anketa pro osoby, které v Koněvově ulici žijí, pracují či studují. V rámci této ankety se 63 % vyjádřilo pro přejmenování a 37 % proti.

Takže asi tak, těm kterých se to opravdu týká to to převážně vyhovuje.

mimochodem

Nojo, jenze lidi, kteri tam studuji, do toho nemaji co mluvit, protoze tama nebydli a zadne ouredni otravnosti z toho pro ne nevyplyvaji.

Z logiky veci by se to melo to tykat lidi s trvalym pobytem a sidlem firmy, kteri na to doplati.

Jinak ja jsem vychazel z tohoto, cit. z Novinek:
Právě administrativní náročnost byla jedním z důvodů, proč loni v anketě většina z místních, kteří se vyjádřili, přejmenování odmítla.

O existenci nejakeho druheho pruzkumu jsem nevedel.

Y.K.

Tak není to referendu a ani referendum nemusí být závazné. Nicméně souhlasím, že lepší a demokratičtější je dělat rozhodnutí s podporou občanů.

frank

je to malá oblast plná vilek a řadovek, pokud vím je tam jen jeden 4 patrový dům z první republiky, žádné tisíce se tam nemohou konat a byl bych hodně překvapený, kdyby tam vůbec bylo 389 čísel popisných, spíš to bude kolem 200 max

Pedro72

Ale na Vysoké škole života říkali, že reprezentativní je to až od tisíců. 🙂

frank

u nás žádný průzkum nebyl a udělali zonu 30 s centrální značkou na každém vjezdu a výjezdu, to celkem šlo cca 15 značek , pak zase nebyl žádný průzkum a udělali nám v zoně 30 jednosměrky a osadili to vyššími stovkami značek, to už dřelo víc. Nu a moudrá policie rozhodla, že v ulicích ,které byly dřív obousměrky a parkovalo se po obou stranách již není místo pro kola v protisměru, prostě podle normy to údajně nejde. ve staré se to sice vlezlo všechno, navíc se to regulovalo samo tím, že bylo přece jenom méně místa ale to už je… Číst vice »

laska

Mám tři malé děti a auto samozřejmě taky. Za mě jsou tyhle změny krok správným směrem, 50-ka podle mě patří opravdu jen na hlavní ulice. Nejde o o hluk, spotřebu, emise atd. (to stejně záleží na spoustě dalších faktorů) ale o bezpečnost hlavně pěších a to především všech ostatních než dospělých v plné síle. Takových lidí je opravdu velká spousta a je rozhodně na místě se o ně zajímat a snažit se jim život ve městě usnadňovat. To, zda to budou lidé dodržovat je samozřejmě relevantní argument. Ale pro spoustu lidí 50-ka znamená spíš 60-ka a přeci jenom jet na… Číst vice »

Dachs

Jsou dvě cesty: pokud se to bude rozumně aplikovat na rezidenční ulice, kde se stejně rychleji nejezdí, ani jet nedá (přednosti, na Vinohradech i často rozbitý povrch…tím se P-2, P-10 nechlubí), přejde to k širokému povědomí, akceptování a pochopení smyslu. Jestliže budou pokračovat tlaky hlasitých světanápravců, aby se do toho začaly přibírat i sběrné komunikace, a radnice křiku nebo anketám s nízkým počtem respondentů podlehnou, začne v provozu rodeo v podobě anarchie. K tomu překvapení, že tou třicítkou budou muset jet i autobusy a tramvaje. Naděje na to, že na třicítce nikdo nepojede šedesát je bez dalších opatření lichá. (Mě… Číst vice »

Já I.

Zelení idioti škodí všude, kde můžou!

Haxor

To chce hlavně klid. Víte vůbec, kde to je? Byl jste tam někdy? To je samá úzka jednosměrka. Tam to ani na těch 50 nerozjedete. Kolem vstupu do areálu nemocnice je navíc opravdu hodně chodců. Jestli má být někde zóna 30, tak tady je jedno z těch míst.

mimochodem

Himl, vzdyt jste to sam napsal. Sama uzka jednosmerka, na Sobeslavske je clovek rad, ze pri 30 km/h mu auto neskace do vozidel tam zaparkovanych, na Srobarove furt nekdo parkuje nebo vyjizdi, rychlejs se tam jet neda z ryze objektivnich pricin. Ergo kladivko, citelny prinos zony 30 to bude mit toliko pro dodavatele dopravniho znaceni; pro ridice i ostatni ucastniky v lokalite se vyskytujici to bude zmena toliko homeopaticka 🙂 A jestli chce nekdo resit hluk, mel by v prvni rade domluvit sanitakum, at respektuji sve vnitrni predpisy*, ktere udajne stanovuji, ze ve vzdalenosti do (pul?) kilometru od spitalu se… Číst vice »

jarek

Od nádechu svobody po roce 89 je to jen z dalších střípků utahování šroubů eurobolševické levice napřič západem. Zákaz kouření, max. 30 a další a další zákazy za neutuchajícího potlesku části populace. Asi si hodně lidí nechce uvědomit že třicítkou to nekončí, příjdou další a další omezení.

Y.K.

Zákaz kouření je ve veřejný prostorech a je to tak správně, nikdo nemusí inhalovat smrad jiných, to je snad normální. Doma a o samotě se prokouřit k rakovině vám nikdo nebrání a máte svobodnou volbu si zničit zdraví.

Po městě se většina lidí pohybuje jinak než autem, tak se na to začíná (pomalu) reagovat. Proč by stav ulic měl být určován jen těmi v autě? Jiní nemají práva? Proč mají auta zelenou tři minuty a chodci 4 s? Proč je nejvíc místa a přednosti pro auta, když tvoří jen třetinu cest v Praze?

Tomas

Asi bych úplně netvrdil, že jinak než autem když i tady skončilo auto na druhem místě a MHD až na tretim

Y.K.

No to nevím.

Veřejná doprava: 43 %, takže MHD na prvním
Auta: 33 % (jak jsem psal, třetina)
Pěší: 23 % (mnozí mají pocit, že toto neexistuje)
Cyklo: 1 % (nepřekvapí vzhledem k mizerné infra)

https://www.praha.eu/jnp/cz/doprava/cyklisticka/cyklisticka_old_zaloha/informace_rady_navody/statisticke_udaje.html

frank

blbé na tom je, že ta čísla jsou 13-14 let stará, na druhou stranu ono je až legrační, že v Amstru nebo v Kodani je je podíl aut jen o něco málo menší než v Praze, tohle přestože jsem aktivní městský cyklista říkám auto-matčíkům pořád. Prahu zachraňuje mnohem větší podíl MHD než mají výše uvedená města, ale že by moc řidičů chtělo přestoupit do MHD nebo na kola se mi nezdá, to tvrdé jádro je stejné i v cykloměstech… Na druhou stranu roční lítačka za 10 kaček na den a k tomu kolo je celkem ideální kombinace která se konkrétně… Číst vice »

Y.K.

Beru, ale nemyslím, že by se to v Praze dramaticky měnilo o desítky procent. Možná trochu narostla ta kola, přeci jen sharing a tak, infra se pohnula jen málo.

Hlavně mě fascinují MHD a cyklo bijci, kteří mají pocit, že jim ostatní infra zabírá místo pro další tři auta a přitom by se bez těch ostatních módu po Praze autem vůbec nedalo hnout. Ono stačí když zaprší a línější vezmou auto místo deštníku – rázem to všechno stojí. 🙂

Vajgl

No není jen ve veřejných prostorech, hospoda je většinou soukromá a tam to má být na uvážení majitele.

mimochodem

Zakaz koureni ve verejnych prostorech typu zastavky budiz. Ale naohybani gumoveho pojmu „verejny prostor“ i na hospody a jina z podstaty soukroma zarizeni, je straslive spatne. Je tam hospoda, kouri se tam, sam jsem nekurak, copak ja s tim tak asi udelam? Jo uz to mam, proste tam nevlezu, jdu jinam, nebo si treba koupim lahvace. Ale co, je tu nova doba, host narizuje vrchnimu, at ve sve vlastni provozovne ve sve vlastni nemovitosti zmeni sve vnitrni predpisy, a ani se u takhle drzeho pozadavku nezacervena. Ze by nekdy nekteremu z omezujicich omezencu doslo, ze jednoho dne muze vzniknout poptavka,… Číst vice »

Y.K.

Fakt jste byl schopen jít do jiné restaurace, když se kouřilo vlastně všude (v Praze bylo nekuřáckých co by na prstech chromého truhláře napočítal)? Jíst se někde najíst znamenalo pak po zbytek dne nechutně smrdět. Kolikrát jeden čudil všem otrávil pohodu z jídla. Teď je to spravedlivější, ti co otravují prostředí si to musí konat někde mimo ostatní a ne naopak. Majitelé restaurací to brali tak, že vám nic jiného nezbyde, než do zahulené hospody jít, zvykové právo. Volba nebyla. Podle současné návštěvnosti je jasné, že byli totálně mimo. Kromě toho nevím jestli jste někdy podnikal, ale na restauratérství není… Číst vice »

mimochodem

A ono je jako vstup do restaurace nejake zvykove pravo, ktere ma kazdej? Holt se tam kouri, jsem zimperlich a smrdi mi to, tak zajdu tamhle k Michelinum, je to sice drahy, ale dobre vari a nekouri se tam. Nebo si vezmu rizky a a pastiku s sebou. Stran navstevnosti… jo, vidim v okolnich dedinach, hospody zavreny uplne, vycep v lepsim pripade prestehovan do garaze (oteviraci doba „na zavolani“), variantne je provoz odkazan na dotace z obecniho rozpoctu, aby klub turistu mel nejaky prostor a mohl vycep rozjet aspon v patek a v sobotu vecer… Asi nezijeme ve stejnem svete… Číst vice »

Y.K.

Restaurace musí zajistit hygienický a zdravotně nezávadný zážitek. Moderní společnost mezi ohrožení zdraví bere i inhalaci jedovatých zplodin.

A já myslel, že vesnice zabilo první EET a pak covid.

Filip Jirsák

Hospoda je veřejný prostor. Nic na tom nemění skutečnost, že je vlastněná soukromníkem. Ale dovnitř může vlézt každý, kdo chce.

To naopak vám nedochází, že vůbec nejde o to, jestli to omezuje mne nebo někoho jiného. Podstatné je, jestli to omezuje věci, kdy jeden člověk škodí jinému a ten se nemůže bránit. Vy se na to, zda zakázat krádeže, díváte pohledem, zda jste majitel nebo zloděj. Ti „omezující omezenci“ se na to dívají z toho pohledu, jestli krádeže neškodí jiným lidem.

mimochodem

No a to je prave to, co je spatne. Hospoda by nemela byt povazovana za verejny prostor, nakolik se jedna o prostor soukromy a hospodsky by mel mit pravo do hospody kohokoliv nevpustit na zaklade sveho uvazeni. At uz jde o lidi jiz tezce podnapile, deti, nebo prave treba kuraky, kteri svym chovanim mohou jine lidi obtezovat. Neni problem zakazat koureni, ale je problem, pokud nekdo provozuje hospodu nebo hotel, kde nechce deti, protoze to uz je diskriminace. Pritom clovek muze zcela legitimne chtit hospodu nebo hotel, kde deti a jejich povyk nejsou, at si od nich dopreje trochu odpocinku.… Číst vice »

Filip Jirsák

Nedává smysl hospodu nepovažovat za veřejný prostor, když to veřejný prostor je. Kdyby to byl soukromý prostor, tak se někdo dostane dovnitř jenom tak, že se s ním domluvíte a pozvete ho. Do hospody ale může přijít každý, takže je to prostor veřejný. Těžce podnapilé může hospodský vykázat, pokud budou obtěžovat okolí – ale pokud bude ten člověk někoho obtěžovat na ulici, i tam ho mohou sebrat policajti, takže v tom zase není rozdíl. Vykazovat z hospody děti jenom proto, že jsou to děti, by byl špatný nápad – snad pořád ještě žijeme v demokracii. Děti a povyk dětí je… Číst vice »

Caracas

Stav ulic v žádném případě není určován jen těmi v autech. Pokud jste si ještě nevšiml chodníků, někoho požádejte a on vám ho ukáže 😀

Vaclav

Svobodu dychat nezakoureny vzduch neuznavate?

David

Měli to zakázat přes zákoník práce a nárok na nekuřácké pracoviště či ochranné pomůcky. Kouřil byste si tak bez obsluhy.

Filip Jirsák

Podle vás „svoboda“ znamená možnost škodit ostatním? Když někomu zakazujete krást, bít lidi, otravovat je kouřem, ohrožovat je rychle jedoucím autem, je to eurobolševická levice? Já bych spíš řekl, že vy si nechcete uvědomit, co doopravdy znamená svoboda, a odmítáte si připustit, že vaše chování škodí ostatním lidem.

Pavouk

Nevím samozřejmě, jak tomu bylo jinde. Ale u nás ve čtyřtisícovém šumavském městě některé hospody zakázaly kouření ještě před zákazem ze strany státu. Vyžádali si to hosté a vyžádali si to pochopitelně i kuřáci. Ani jim totiž nikdy nebylo příjemné, že jim veškeré oblečení páchlo kouřem a raději si zajdou zakouřit ven. Tento zákaz tady u nás i jednoznačně vedl ke zvýšení návštěvnosti všech hospod a restaurací. Začali tam chodit lidé, kterým kouř vadil, začali tam vodit své děti. A nevím o žádném kuřákovi, kterému chodit přestal. Třicítku bych u nás v obci na mnoha místech určitě přivítal, jako chodec… Číst vice »

frank

On tu 30ku stejně nikdo nedodržuje, jak jinak si vysvětlit, že když jedu na kole 30+ tak mě v zóně 30 předjede 9 aut z 10 ? 🙂 ( v zásadě úplně to samé na 40ce)…

Roman Soudný

30 je v Praze většinou na místech kde vás nikdo předjet nemůže protože se vedle sebe nevejdete, nebo je tam ta 30 zbytečeně.

frank

to by jste se divil kde je všude na široké silnici 30ka:) Co třeba taková Výstavní zhruba v úseku od Plickovi po Květnového vítězství , znáte ?

Hroch

Jak můžete v zóně 39 jet 30+? Pro vás to snad neplatí?

frank

podívejte se, dneska se na novinkách rozčiloval někdo, že dostal pokutu za to že na 50 jel jen 53 , naměřili mu 56 km-hod , odečetli mu 3 km na toleranci tachometru, čili mu přišel přípis že mu to započítali za 53. Mě nikdo v autě nikdy ( papíry mám 40 let) pokutu za rychlost nedal, na delší úseky omezení si dám tempomat a i ten , vážený pane , lehce kolísá ( tedy pokud jste to někdy sledoval) . Cili se mi nechtělo tvrdit, že jedu pořád na chlup přesně 30, ale na druhou stranu, když jste teď uspokojen… Číst vice »

Ladislav

Jedete 30+ takže vy ji dodržujete?

frank

jedu 30plus, cili mi rychlost neklesá na 28 a nejde asi přes 32 , dle gps navigace na mobilu , ono držet stejnou rychlost na kole jako tempomatem je alespon pro mě složité…..nu a stejně mě ta auta přejíždí více než svižně, není to jako když kamion na dálnici kilometr dva předjíždí kolegu , prostě jedno auto za druhým. Popravdě už mě tam párkrát předjížděl i koloběžkář na poladěné elektrice…

Mad_Majk

Hluk ani emise se pri tricitce nesnizi, na to nejsou motory a prevodovky v autech stavene 🙂 , uz me unavuje, kdyz se timhle tahle sprosta lobby neustale ohani. A jak zde pise spousta dalsich ctenaru, kdo se na silnici umi chovat, tak v tech oblastech tech cca 30 jezdi uz dnes, kdo ne, bude na to kaslat i kdyz tam budou znacky.. Rok 2023 a my se vracime do predlistopadovych casu..

Y.K.

Hluk se rozhodně sníží a to opravdu rapidně (aerodynamický i valivý). Spotřeba tam to záleží, ale spíše se jedná o pokles (viz citace níže) rozhodně nebude zásadně vyšší, ostatní benefity vítězí (měně mrtvých, méně hluku ve městě).

https://www.researchgate.net/publication/237327146_IMPACT_OF_30_KMH_ZONE_INTRODUCTION_ON_VEHICLE_EXHAUST_EMISSIONS_IN_URBAN_AREAS

Mad_Majk

Tak ja nevim, ale nespletl jste si odkaz? Protoze zrovna tato studie nic prukazneho neobjevuje, navic nebere v potaz (jak sama priznava) spoustu promennych atd., a naopak zduraznuje, ze pak je take dulezite chovani samotnych ridicu (a to se zcela uprimne stat od statu, mesto od mesta, velmi lisi 🙂 )

Y.K.

Nespletl. Je tam přesně to co jsem psal, je to různé, spíše pokles nic zásadního (tedy zdaleka nejde o nějaké zhoršení, v nejhorším to zůstane stejné). Hluk pak poklesne. Riziko smrti a vážnost zranění taky.

Tomas

Tak teď jsem se pobavil. Rozdíl mezi 50 a 30 fakt nepoznáte.

Y.K.

Ale poznáte. Rozdíl je +- 1,5 dB

David

To ale platí tak pro jednickovou oktávku v TDI, ne? Můj hybrid či EV s tím problém nemají. Na vinohradech je těch uživatelů nějakých muzejních kousků taky menšina.

Jiří Kocurek

30 km/h = trojka a 1500 otáček u Škody Favorit. Na rovině se to dá.

Ale pak si nestěžujte, že je tramvaj pomalá, poněvadž těch 30 musí dodržovat taky.

Pražec

Např. v Bruselu se plošná 30 na tramvaje nevztahuje.

Jednou z možností je ponechat 50 tam, kde koleje nejde oddělit od jízdních pruhů. A tam kde to jde, jedou auta 30 a tramvaje po oddělené dráze 50.

Leinad

A jaký to má přínos?

Pražec

Je to další krok na cestě proměny veřejného prostoru na místo, kde se dá trávit čas.
My Čecháčkové bereme centrum města za nutné zlo, kde se odbyde práce a škola. V pět fajront a alou do domečku na nějakém satelitu, kde je – na rozdíl od rušného města – klídek a kousek té přírody. Jenže tím každodenním dojížděním se obyvatelnost centra dál zhoršuje (kvůli přebujelé dopravě) a hle, máme smyčku s pozitivní zpětnou vazbou.
Což takhle ten začarovaný kruh někde rozetnout?

Y.K.

Já teda v satelitu nebydlím. Bydlím na Vinohradech a většina lidí tu chodí pěšky a jezdí MHD (kde taky parkovat všechna ta auta). Bohužel je infra nastavená spíše na projížděče než na místní. Někdy až k vytočení (třeba semafor zastaví Vinohradskou aby pustil jedno auto z vedlejší, ale 12 chodců čekajících se dostat na tram ostrůvek nepustí a musí čekat další cyklus). Nebo prodlužuje zelenou fázi podle tramvají. Prodlouží ji v nekolizním směru i autům, ale ne chodcům. Ti tam čekají jak trubky na červenou, i když jim nic nebrání přejít, než skončí to prodloužení a než proběhnou ostatní navazující… Číst vice »

původní Jakub P
frank

Průměrná rychlost tramvají v Praze je okolo 19 km/h, metra 33km/h a autobusů 17 km/h …

Mad_Majk

Doporucuji se projit po Vinhoradech, tech EV nebo PHEV potkate stale pomerne malo 🙂 ono prumerny vek vozoveho parku v CR je aktualne 16 let, takze…

Pražec

A kdy bude oblast mezi Vinohradskou a Ondříčkovou?
Třeba by si tam někteří blbečci přestali 50km/h rychlostí vynucovat „přednost zleva“.
Kromě toho tam na většině křižovatek úplně chybí přechody, takže když člověk nechce být oním „divokým chodcem“, může nanejvýš chodit dokolečka kolem bloku.

Jiří Kocurek

Přecházení mimo přechod je za jisté podmínky zcela legální.

Caracas

Je to Trend, tak choďte pěšky a držte hubu. Ale ono to tak jednoduché není. Třicítka nevede ani ke snížení emisí, ani ke zvýšení bezpečnosti v dopravě a ani ke zvýšení plynulosti dopravy. Zkušenosti z Paříže hovoří jasně. Ale majitelé zelené pravdy je jaksi neradi slyší. Ale což, v rezidenčních čtvrtích to nějaký přínos asi má. Velmi se ale bojím, že je to ale jen příprava k plošnému zavedení třicítek na celém území obcí.

Martin

Souhlas. Jen bych dodal, že zodpovědný řidič nepotřebuje značku na každém rohu, aby věděl, že vhodná rychlost v nějaké obytné čtvrti je zhruba těch 30 km/h…

Y.K.

Hm a kolik řidičů se chová nezodpovědně. Především je problém v tom, jestli to někdo bude vymáhat.

adamgolias

dnes jsem sel z nadrazi domu ,cca 2km a jiz na namesti – asi tretina cesty- jsem prestal pocitat spatne zaparkovana auta . na chodniku , v krizovatce , nedodrzely prujezdnou siri 3m , v zahine , ne prechodu . a vsichni pesaci je obchazeji , uhybaji jim ac jsou jejich chovanim ohrozovani. tolik k tem zodpovednym ridicum . i ten nejmilejsi demokrat je za volantem bezohledny sobec . chvala vyjimkam

Pražec

1/4
Máte zkušenosti z Paříže? A mohla bych je vidět?
Zajímá mě totiž, jestli kecá „30 pro Prahu“ anebo Vy.

Pražec

2/4 Emise.
Fakt, že na dvojku auto žere víc než na trojku je jen první půlka pravdy. Platí to pouze v případě řídkého provozu, kdy řidič jede konstantní rychlostí, kterou nemusí přizpůsobovat ostatním účastníkům provozu.
V hustém městském provozu naopak zvyšuje emise zbatečné zrychlování na 50, když tu pohybovou energii ihned přeměníte na brzdné teplo. Příkladem budiž klasický závod, kdo bude první na červené.

Rejpal

Ani v případě řídkého provozu to nemusí platit. Vždycky podobným argumentům říkám: „Zkuste si to! Najděte se kilometrový rovný úsek, kde nemáte žádné překážky, použijte tempomat a projeďte ho (s nastartováním na začátku a vypnutím motoru nakonci) nejprve tou padesátku a po té tou třicítkou.“

Předpokládám, že každý motor a každý typ karoserie bude mít úplně jiný výsledek. A u svého vozidla mám vyzkoušeno, že tou třicítkou (2/3 rychlostní stupeň) to má o několik desetin litru na 100 km/h nižší spotřebu než padesátkou (4/5 rychlostní stupeň) – a to to není žádný hybrid ani elektromobil.

Mad_Majk

Nevim, co mate za vuz, u meho 1.5 TSi DSG to minimalne podle palubniho pocitace ukazuje na rovince temer o litr mensi spotrebu pri jizde 50, nez pri jizde 30 :), o jizde do kopce se radeji vyjadrovat ani nebudu 🙂

Rejpal

Motor asi neni tak dulezity jako skutecnost osmistupnove automaticke prevodovky, ktera umi drzet tu 30. 😉 (Je to PureTech 1.2).
Tu „rovinku“ na 50 ma za 4.6 na 30 za 4.2 (prumer z obou smeru), nicmene udavana kombinovana spotreba je 5.8 (WLTP) a pri beznem prazskem provozu si vezme neco okolo 7 litru na 100 km.

Karel IV.

Spotřeba paliva (pokud nestojí auto na místě) je udávána v litrech na 100 km, nikoliv v litrech za hodinu.
Pokud jedete na cca stejné otáčky motoru (např. 1500) při 2/3 r. st. a pak na 4/5 r. st., tak do motoru v danou chvíli proudí přibližně stejné množství paliva. Rozdíl je v tom, že to při 30 km/h trvá o 2/3 delší čas než při 50 km/h.
Odpor vzduchu je u současných osobních aut při těchto rychlostech zanedbatelný.

Y.K.

Zanedbatelný fakt není, ale nezanedbatelné je to co tam řidič vrazí za kvalt, to u spalovacích motorů snižuje efekt úspor zpomalením.

Karel IV.

U takto nízkých rychlostí zanedbatelný u současných aerodynamických osobních aut skutečně je.
Pokud mi nevěříte, zeptejte se vývojářů aut 😉

Y.K.

Odpor roste se čtvercem rychlosti, násobí se plochou a koeficientem odporu, takže rozdíl mezi 30 a 50 km/h je násobný. To že to uvnitř auta nevnímáte je něco jiného (třeba na lyžích to bude hodně zjevné).

Samozřejmě třeba proti 130 km/h je malý, o tom žádná.

Karel IV.

Samozřejmě, že je větší. Ale obou rychlostí se stále pohybuje tak nízko, že o něm auto skoro ani neví. Proto zanedbatelné.

Y.K.

Víte, zrovna jsou vedra, musím spát s otevřeným oknem a pod okny tříproudá silnice. Fakt rychlost poznáte podle hluku dost snadno.

Rejpal

K prvni casti: omlouvam se za preklep (nektera pismenka uz naskauji sama).
Ke druhe casti mam jen takovou otazku k zamysleni: Jste si jisty, ze pri jizde do kopce na zakladni prevodovy stupen (tedy vetsinou na trojku) pri stejnych otackach motoru mate stejnou spotrebu paliva jako pri jizde z kopce?

Karel IV.

Vzhledem k tomu, že dle vašeho původního komentáře jedete tu samou trasu a liší se jen rychlost (a převodový stupeň), tak platí, co jsem napsal. Má reakce vycházela z vámi stanovených podmínek.

Pokud se ptáte na různé podmínky (z kopce a do kopce), tak se spotřeba samozřejmě i na stejný převodový stupeň a otáčky liší a ne málo (záleží na sklonu), protože existuje něco, čemu se říká gravitace. Ale to víte – jinak byste se neptal. V tom případě pak nerozumím smyslu vaší otázky.

Rejpal

Odpověděl jste si sám, že spotřeba moderních motorů není přímo úměrná počtu otáček, ale závisí i na jiných veličinách, například na gravitaci. Takže se můžeme schodnout na tom, že moderní spalovací motory (tedy jejich řídící jednotky) nedávkují množství vzduchu a paliva do jednotlivých otáček rovnoměrně, ale podle toho, jak si myslí, že je to potřeba. Tedy podle zatížení se snaží dát co nejmenší množství paliva. Díky tomu se dnes vyrábí mnohem efektivnější motory, než před třiceti lety, které mají násobně větší výkon i sílu při mnohem menší spotřebě. Asi budete souhlasit s tím, že k dosažení i k udržení vyšší… Číst vice »

Karel IV.

Se slovíčkem mnohem nemáte pravdu. Vyšší odpory s vyšší rychlostí samozřejmě jsou a i když do toho započítáte energii na rozpohybování hmoty auta na vyšší rychlost, nikdy nemáte šanci se ani přiblížit ztrátě paliva, kdy ten úsek pojedete o 2/3 déle. Vy stále zapomínáte na čas, který v tom však hraje tu nejzásadnější roli.

adamgolias

a ktery pacient jede 30 na dvojku?

Pražec

3/4 Plynulost. Nižší rychlost (resp. nižší rozdíl rychlostí) výrazně omezuje caterpillar effect (nolog.link/s/pmeSD0). Dále v hustém provozu umožňuje plynulejší připojování z vedlejších komunikací na křižovatkách bez světelné signalizace (zejm. při odbočování doleva). V neposlední řadě pomáhá na přechodech. Typická situace, kdy auto jede 50 a váhající chodec nejdřív počká, až přijede k přechodu a zastaví do nuly, a teprve pak vykročí do vozovky. Při třicítce se většina chodců nebojí vyrazit rovnou, protože řidič má dost času dobrzdit, a přejde hned. Je to win-win, čas ušetří nejen ti dva, ale i ostatní auta. (když první řidič nemusí zastavit do nuly, neudělá… Číst vice »

Vahajici chodec

Pan nejspis nezije v CR :). Ano, jako chodec si dovolim treba v Nemecku nebo severskych statech vejit na prechod, i kdyz vidim blizici se vuz (a svete div se, v danych mestech je 50). V Praze si tohle nedovolim, protoze se mi uz nescetnekrat stalo, ze zhovadily ridic bud zacal brzdit az tesne pred prechodem a zastavil doslova na nastriku zebry, pripadne udelal mysku a profrcel mi tesne za zady. Takze sorry, ale ani 30 me jako chodce nedonuti vejit do vozovky, kdyz vidim vuz, ktery se blizi, at uz 50 nebo 30. Nejsem sebevrah.

Rejpal

U té třicítky to ale většinou máte při běžném provozu šanci stihnout přejít i bez nutnosti reakce toho blížícího se auta.

BR 01 512

Proč ty mínusy, vždyť má pravdu.Na západ od nás se řidiči chovají daleko ohleduplněji k chodcům ale i k sobě navzájem.

Pražec

4/4 Plošná třicítka
je především strašák. Teď je v obcích jakože „plošná padesátka“, která opravdu není všude – někde je 40, 30 či dokonce jen 20, jinde zas 60, 70 nebo 80. Plošnost spočívá v tom, že není-li uvedeno jinak, jede se 50. Plošná třicítka tuto logiku jen obrací, nebere možnost v opodstatněných příkladech ponechat rychlosti vyšší.

milan

Plošná 30 je nesmysl 1.) předpisově by zn nešlo v odůvodněných případech povolit vyšší rychlost než 60, protože proti obecnému pravidlu je místní úpravou možno zvýšit rychlost maximálně o výši 30km/h – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20220801 , §16 – rychlost jízdy, odst. (7) „“Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4 zvýšit, maximálně však o 30 km/h ……..““! 2.) ZEJMÉNA CHODEC BY NEVĚDĚL, KDE JE MÍSTNÍ ÚPRAVU POVOLENA VYŠŠÍ RYCHLOST NEŽ 30KM/H, COŽ BY JEJ MOHLO STÁT I ŽIVOT, PROTOŽE BY V OČEKÁVÁNÍ JEN TÉTO RYCHLOSTI AUT VLEZL TĚSNĚ PŘED AUTO JEDOUCÍ V… Číst vice »

Jiří Kocurek

To ale autobijce nezajímá! … další na řadě jsou řidiči MHD.

Kebab

Teoreticky nebere, reálně pochopitelně ano. Povolit 50 při základní 30 znamená jednak práci navíc, ale hlavně při našem vyhlášeném úředním alibismu se vždycky najde důvod proč to nepůjde. Proto plošnou 30 v žádném případě nezavádět.

Rejpal

Úředníci přemýšlejí především erární peněženkou a jejich nadřízenými jsou politici, kteří přemýšlejí volebními lístky. Takže bych se to ho nebál. Ta 30 ohromně snižuje náklady na údržbu silnic. Většinou (kromě exponovaných míst) nepotřebujete udržovat přechody pro chodce (stačí zřídit neoznačená místa pro přecházení), na křižovatkách vám ubude velké množství značek (minimálně většinou nepotřebujete řídit přednost vjízdě). Na druhou stranu u té páteřní sítě (kde je dobré mít vyšší rychlost) je těch značek i tak poměrně dost, takže není problém tam přidat nějakou další. Navíc, pokud už se tam ta značka zvyšující rychlost dává, není zas až tak velký problém tam… Číst vice »

Y.K.

Můžete nějak zdůvodnit, proč to nevede ke snížení emisí a hlavně hluku a bezpečnosti? To přece nedává nejmenší smysl (teda u spotřeby je to složitější, ale i u té mírný pokles je dle prováděných studií, minimálně to není horší). Hluk je přímo úměrný rychlosti, pohybová energie také.

Saljack

Jenže při téhle rychlosti hluk vydává především motor (když pomineme ev) a tam zase záleží na otáčkách resp. převodu. Jednoduchý příklad když pojede Tatra do velkého kopce 10km/h určitě nebude tišší než když pojede z kopce 50km/h. Takže hluk opravdu není přímo úměrný rychlosti.

Pražec

Až na to, že realitu netvoří školometské příklady, nýbrž statistika.

původní Jakub P

U té padesátky už u většiny vozidel dominuje valivý hluk od kol a aerodynamický z karoserie. Ten příklad s Tatrou je blbost, protože je potřeba srovnávat to na stejném místě. A ta Tatra, která se bude do kopce rvát vší silou bude dělat silnej hluk při jakékoli rychlosti. Naopak z kopce bude tišší při 30 než při 50.

Celkově to hlučnost každopádně sníží, už tím zvýšením plynulosti (míň pískajících brzd a motorů jdoucích do otáček při rozjezdech).

adamgolias

na vinohradech je hodne silnic ,,po kostkach,, . tam se nizsi rychlosti hluk urcite snizi. jo a obyvatele panelaku u d1 v praze si vymohli 50km/ h na dalnici . tak asi na tom neco bude

Y.K.

U dnešních aut (pokud tam někdo nemá prdidlo, těžkou nohu nebo to není ječící autobus SOR) je v 50 km/h valivý a aerodynamický hluk dominantní, zejména při konstantní rychlosti s rychlostí pak poměrně výrazně roste.

jkjk

V praxi v Paříží nastal prakticky pokles průměrné rychlosti aut o 1,8 km/h (z 24,6 na 22,8 km/h). Průměrný pokles hlučnosti asi o 0,5 dBa, lokálně i kolem 3 dBa.

Pražec

Kde jsou prosím k mání tato data? Rád bych si to prostudoval

Lojza

to radši zakázat rovnou vjezd ne? 🙂 to bude ješte bezpečnější 🙂

mgr.pavel

Víte, že nápady zakázat vjezd úplně či dát Vmax na nulu, víte že takové nápady zaznívají JENOM ze stran petrolheads?

Proč o něčem takovém nesmyslném mluví, to fakt nikdy nepochopím.

Jiří Kocurek

Výborně, takže Hala D a František jsou petrolheadi, když chtějí zrušit, podle nich, přebytečné silnice mezi vesnicemi. Do každé vesnice maximálně 2 cesty! (k dohledání v historii).

Zadní 30 super, hlavní 50 - 80

V zadních ulicích to chápu. Na hlavní ale patří 50 a více. Do nedávna byla na magistrále před Hlavním nádražím rozumná 70 a do dnes tam tak i jezdím a jakmile jede někdo 50 tak z něj šílím..

Karel

Ona ta 70 tam byla nebo tam je?

Mad_Majk

Byla 70 a uz neni, uz je tam 50, radar ponechan (otazkou je, zda je stale funkcni, protoze to mnozstvi ridicu, co tam tu 50 nedodrzuje, je kazdy den pomerne velke.. 🙂 )

frank

no nevím, vidět na magistrále před Hlavákem plynule jedoucí auta alespoň 20kou , tak to chce nějaký speciální čas ne ? Většinou je tam taková ta kolona pro lidi, kteří se nestihli doma nasnídat, oholit, namalovat a mají potřebu si vyřídit první pracovní hovory v klidu prázdného auta 🙂

Hlavně ne radar

Tak hlavně ať tam není radar 🙂

Ares

To se bude jezdit 20 – 25..

David

Když tam nejezdí na vlečce či aspoň důlní úzkokolejce tak ať nejezdí vůbec!

EC104

Já bych tam dal rovnou 0.

Jiří Kocurek

A nebo povinnost každého řidiče zveřejňovat co a proč kam veze. Je totiž dost nanic, když by musel šofér betonmixu 10.000x zastavit a 10.000 lidem vysvětlovat, že v případě předautomobilních technologíí by na výrobu dna kanalizační šachty …beton znali už římané… musel vézt cihly, písek a vápno na maltu.

Jiří Kocurek

Pro rýpaly: Monolitické dno, protože prefa tyhle profily nedělá.

PavelX

Kolik se tam stává denně nehod a nebezpečných situací z důvodu povolené padesátky? Podle Centra dopravního výzkumu zhruba tak nula. Zavádět 30 na Votické/Soběslavské je opravdu geniální nápad, za který by se nemusel stydět leckterý profesionální aktivista.

Kubrt

Votická a ta část Soběslavské, o které mluvíte, zůstávají 50.

Kebab

Žádné, ale to nevadí. Je to přece TREND.

Y.K.

Kdo zavádí 30 na Soběslavské / Votické? (Ne že by mi to vadilo, ale noční speedery do vrchu co tam jezdí hodně přes 100 by to asi stejně neodradilo) stejně jako třetina řidičů nedodržuje buspruh.

Jiří Kocurek

No tak tam dáme 10 km/h, možná to noční speedery konečně donutí dodržovat obmyšlených 50 km/h.

Radary mají whitelist pro registrační značky vozidel IZS. Zlí jazykové tvrdí, že policejního důstojníka pokutovali, když si pořídil nové auto.

Y.K.

Tak to nebyla pointa. Pointa je, že se zavádí 30 km/h tam, kde to snad ani víc nejde a vedle jsou ulice, kde se nedodržují ani současné limity a pravidla.

Tedy byrokracie na prvním místě. Značit, PR a pak to nechat džungli.

Rejpal

No ono je to na prvním místě snížení byrokracie.
Zavedení zóny 30 umožní postupně legální zrušení přechodů pro chodce, značení přednosti v jízdě i legální zřízení parkovacích míst při průjezdném profilu menším než 5 metrů pro obousměrné cesty.

Původní Aleš

K čemu to je? Kdo kdy naposledy viděl v centru Prahy měřit rychlost? Nebo tam budou úsekové kamery na vjezdu a výjezdu ze zóny?

Kubrt

Možná jsem naivní blouznivec, nešť, ale snad na tom nejsme jako společnost tak špatně, že bychom museli zavádět jen pravidla, která budeme vzápětí vehementně vymáhat. Zrovna tohle je změna, která nikoho reálně neomezí, ale bezpečnosti pomůže.

watslaw

No nevím, mě přijde, že to je typ ulic, kde ohleduplný řidič jede pomalu už teď, a toho neohleduplného cedule nezastaví. Ohleduplnost ani rozum lesem dopravních značek nahradit nelze. Naopak v těch společnostech, kde na tom tak špatně nejsou, spíš dělají experimenty typu „město bez značek“.

milan

a nenapadá Vás, že „zóna 30“ právě může vést ve výsledku k menšímu počtu značek, protože:

1.) se bude překrývat se „zónou přednost zprava“ – resp. v ní nebudou „automaticky“/logicky označovány přednosti na křižovatkách v ní?

2.) pokud v oblasti byla místní snížení rychlosti na 30km/h či i 40 nebo 20, tak ty na 30 a více se musí logicky pro pozbytí smyslu zrušit a ty nižší se mohou zrušit pro praktičnost!

původní Jakub P

A ty experimenty město bez značek dělají spíš v místech, kde je plošně třicítka, nebo v místech, kde nic takového není?

Jiří Kocurek

Přednost zprava funguje a dobře. Jen ji musí dodržovat i egoisté s přednostním právem nástupu do MHD před vystupujícími.

Původní Aleš

Nějak Vám nerozumím. Viz už odpověď ID watslaw. Když jsem dnes vedl děti do školy, tak na jedné ulici, kde je 50 a přes kterou v tu dobu přechází dost dětí, jelo Bávo tak 80. A na jiné, kde je také 50, ale normální řidič jede 30, jelo jiné auto tak 60. Mohl byste mi tedy co jste napsal, napsat znovu nějak polopatě a v kontextu toho, co jsem teď napsal já? Btw.přímo u školy včera na přechodu nefungoval semafor. Hromada dětí z právě prijeteho autobusu se chystala přejít a nějaká kráva to projela stylem nesvítí červená, tak co bych… Číst vice »

Gwann

Tak co navrhujete? Hezky si radarem osadit kdo co, upravit spravni rad, aby sly pokuty projednavat i vymahat, zavest pri opakovanych prohrescich odebirani vozidel (pak nemusite sbirat ridicaky a ztotoznovat ridice, auto se ztotozni hodne snadno)…

Ja souhlasim a tleskam, jen nevim, zda je spolecnost na tuto drsnou represi pripravena.

PS: nejlepsi by byla smirovaci krabicka v aute, ktera by hlasila na benga/mestsky urad polohu a rychlost.

Pražec

Stačí jízdní pruh řádně zklikatit (např. střídavé parkování vpravo/vlevo apod.).
Narozdíl od značek a radarů to funguje.

milan

uvědomujete si, na co reagujete? „“Možná jsem naivní blouznivec, nešť, ale snad na tom nejsme jako společnost tak špatně, že bychom museli zavádět jen pravidla, která budeme vzápětí vehementně vymáhat. Zrovna tohle je změna, která nikoho reálně neomezí, ale bezpečnosti pomůže.““ = PRÁVĚ, ŽE V DANÉ ONLASTI VĚTŠINA ROZUMNÝCH ŘIDIČŮ TAK JEZDÍ, TAK NAŘÍZENÍ DANÉ RYCHLOSTI NIKOHO/VĚTŠINU NEOMEZÍ, ale pomůže chodcům – budou vědět, že tam je daná situace/rychlost.

Jan

Správně, v rezidenčních oblastech to má svoje opodstatnění.

percula

Když to někomu udela radost tak proč ne, stejně se nic nezmění. Rozumni ridici tam vzhledem k pohybu chodcu a parkování aut 50 nejezdi, a závodníci,ti to dodržovat nebudou.Policii tam potkame pár dní po vyvěšení značek a pak už si každý bude jezdit jak chce, tedy jako dnes.

Vojtech

Konečně

Y.K.

No, ono je to tady víceméně jedno, protože se jedná o trojúhelníček místních komunikací sevřený mezi nemocnicí a „magistrálami“. Většinou tam jsou kočičí hlavy, nejsou to typické Vinohrady, je to jen takový malinký odlehlý koneček.

https://mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=94910331&newest=1&yaw=4.648&fov=1.257&pitch=0.049&x=14.4738882&y=50.0767320&z=17