Další úsek trati z Prahy do Hradce Králové čeká zrychlení, u Čelákovic trať napřímí
Současná úrovňová nástupiště ve Mstěticích nahradí jedno ostrovní. Pramen: Správa železnic
Na trati vzniknou dvě nové přeložky, které umožní vyšší rychlost. Kvůli nim musela Správa vykoupit pozemky od cukrovaru za 50 milionů korun.
Napřimování a traťová 160 km/hod v celé délce už dávno mělo být! Nyní bude důležité to, aby rychlíky měly volnou cestu a neskákaly za osobákem.
Jak to tam bude s tím autoblokem? Bude se na něm jezdit 140 nebo se bude čekat na ETCS?
Čekat na ETCS.
Ja měl za to že autoblok automaticky znamená kolejové obvody a LS? Nebo se mýlím a dělají teď nějakou verzi s počítačem náprav? (bez LS?)
Bejvávalo. Dělá se už s PN, u některých dříve projektovaných staveb může být ještě s KO. Každopádně je postoj MD takový, že nelze zapnout kódování na úsecích, kde doteď nebylo.
Papežštější než Papež. 🙂
Příliš nechápu uvádění rychlostí pro naklápěcí vlaky, když máme k dispozici všeho všudy 7 Pendolin. Naklápění se ukazuje jako přežitá technologie a žádná nová vozidla s naklápěním se na 99,99% pořizovat nebudou. To je jak s úpravou 4. koridoru na 200 s dovětkem pouze pro naklápěcí vlaky, které se tam s největší pravděpodobností vůbec neukážou.
To tedy…
Akorát včas na stavbu spojky do Lázní Toušeň a elektrifikaci do Brandýsa nad Labem.
stav, kdy se soutěží zhotovitel, není „akorát včas“.
Takováhle návaznost se má řešit už v rámci Studie proveditelnosti.
A do Mochova!
Docela by mě zajímalo, kolik to reálně ušetří času (řekněme rychlíku HK-PHA)
Podle mě malý zlomeček oproti tomu, kolik ušetří Libická spojka, tam jsem ale nenašel odhad cen (která pro ty finaální varianty budou asi +- stejné).
Bylo by zajímavé vědět, jaké jsou vlastně parametry rekonstrukcí v poměru miliard/minutu (zkrácené na jídní době).
Teda … HK vlastně ne … prostě na rychlíku, který tamtudy projíždí.
a tohle se nejak vylucuje s libickou spojkou? jizda bez cimburi spori i energii (rychlikum)…
Proč by se to mělo vylučovat?
Já jen napsal, že je to zajímavý parametr (předpokládám, že na MD stejně musí nějakou jeho obdobu používat, aby zjistili, kam se vyplatí vrhnout peníze a kam spíš ne), který se těžko zjišťuje, když někde není k dispozici ten časový zisk a jinde zase cena ani v odhadu.
A jsem si i plně vědom, že se to musí i násobit počtem a typem vlaků … protože když rekonstrukce sice ušetří dost minut, ale pojede tam výhledově 6 vlaků za den, tak to taky není taková pecka.
Parametr miliardy/ušetřené minuty může být někdy dost ošemetný, protože někdy i dvě-tři minuty mohou pomoct tomu, aby se stíhal nějaký uzel (a tím se ušetří počet vozidel), zatímco jinde ušetřených deset minut může být méně důležitých (neříkám, že úplně zbytečných – vata se vždy hodí), když by je vlak stejně pročekal v další stanici čekáním na přípoj.
Mimochodem, dobré zprávy: tu barabiznu ve Vysočanech už žádný obskurní spolek nezachrání!
tvl, 6km a jedno nastupiste za vice jak dve miliardy?? to budou ty koleje ze zlata ci co?? a rychlost 140km/h to ma bejt jako rychle? navic to trva tak dlouho jak postavit 150km dalnic treba v cine lol
Jediné štěstí, že máte takové štěstí, že žijete tady, kde se tím omezeným pohledem jen zesměšňujete. Protože kdybyste v té Číně žil, za takové stěžování byste brzy dostal flastr, nemluvě o nějakém právu, kdyby se vám (malé „v“) pokoušel někdo nakreslit dálnici hned za barákem.
V Číně by nestihnul napsat ani ten příspěvek do diskuze. Bo by to bylo už hotovo. 🙂
Ceny železničních staveb jsou opravdu vysoké, proti tomu jsou dálnice vyloženě za babku.
Škoda že nejde soutěžit zemní a mostní práce zvlášť od prací na svršku…
Ta trať není do Hradce. Trať je do Lysé.
A dál už nic?
Dál doslova nic, vlastně Nymburk/Milovice. V Nymburce dojde ke kompletní rozdělení tratě v rámci spojů, kdy by měli Os vlaky jezdit jen Praha – Nymburk, a druhé rameno by mělo býti Poříčany – Nymburk – Kolín. A rychlíky už nemají přes Lysou vůbec jezdit, mají také jezdit přes Poříčany, páč je to rychlejší (max 160 km, v budoucnu snad 200 kmh) a hlavně nepřekážel by frekventovanému nákladnímu provozu Lysá – Nymburk.
Takže cestující z Poděbrad, Velkého Oseka a okolí budou jezdit autem, protože do Prahy se dostanou s přestupem, výborný nápad.
Budu se opakovat, ale pokud se má stavět „terminál“ v Nehvizdech, tak měla být přeložka trati do Čelákovic vedena tudy a vzniknul by opravdový terminál. Jízdní doba by nebyla o tolik delší a efektivita trati by vzrostla.
Čára v mapě: https://mapy.cz/s/cazepecuvo
50 výškových metrů na necelých třech kilometrech, to je slušná horská dráha.
Ale jinak docela dobrý nápad. Bohužel nerealizovatelný pro nemožnost přípravy v rozumném termínu s ohledem na stavby a rekonstrukce tratí v okolí.
V Rakousku mají elektrárnu duchů, my budeme mít nádraží duchů…
Máme. Vyšehrad.
Jenže s tím se dá alespoň něco dělat (vybudovat podchod, opravit budovu), ale Nehvizdy budou v polích vždy.
Kdepak, kolem určitě vznikne obludný satelit.
Má to ale minimálně 2 háčky 1) u terminálu Praha-východ by se to špatně vešlo. Kromě 8 kolejí VRT by nově musely být minimálně 2 koleje + nástupiště pro S2 a všechy R/Sp od Mladé Boleslavi. Prostoru tam není moc, dálnice vypadá daleko, ale má přijít rozšíření na 3+3 (a vzhledem k nutnosti postavit EXIT11 se dá očekávat, že mezi EXIT8 a EXIT11 bude muset být kolektor, a tedy reálně 5+5). Do toho koleje a nástupiště mají být ve stejné výškové úrovni jako dálnice (= zapuštěné oproti terénu), a vykřížení této přeložky 232 s D11 by bylo složité. Pravděpodobně by… Číst vice »
Taková přeložka by nestála 2,4 mld. ale 10 mld. Kč 🙂 Ale nápad dobrý. Jen asi by nevyšla efektivnost takové stavby. Dvě tratě do Prahy z jednoho nádraží je moc velký luxus.
Rychlá vrstva má stejně jezdit přes Sadskou, takže přes terminál v Nehvizdech.
A osobáky zajíždět na tenhle terminál asi nebudou, protože už by se tam nevešly (což je ovšem samozřejmě škoda).
Rychlá vrstva na Liberec asi přes Čelákovice pojede. Rychlá vrstva na Hradec je v tomhle nepříliš relevantní, Brno – Hradec se asi stejně nebude jezdit přes Prahu.
Hurá další přeložka, to by provoz tolik omezit nemělo, jen to napojování na současnou trať pak
Rekonstrukce a přeložky fajn, ale trvá to hrozně dlouho 🙁 Cestující na trati Praha-Lysá už si ani nebudou pamatovat, jak vypadá jízda vlakem bez výluk.
To bude paráda a ještě větší by byla narovnat to zajíždění na Osek . To by bylo určitě deset minut k dobru
Libická spojka je v plánu od 2027
no a ještě k tomu Vysokovskou spojku a cesta do Náchoda a Broumova už bude za solidní dobu.
Tu bych viděl jako ještě důležitější. U jiných staveb je hlavní efekt ušetření pár minut, Vysokovská spojka je jedna z mála, co by ve významném směru přinesla posun na vyšší kvalitativní úroveň.
To sice ano, otázka ale je kolik by to spolklo. A zda se do toho kvůli tomu někdo někdy vůbec pustí….
Spíš „je to někde daleko“.
Daleko od nábřeží v Praze. 🙂
Ty výkupy pozemků jsou sice drahé, ale je to jediná cesta kupředu, tak snad se toho nebude SŽ bát i příště.
V článku to není explicitně uvedeno, ale v rámci stavby se zruší i přejezd na II/101 ve zhlaví Mstětic.
Ten bude nahrazen nadjezdem, který je součástí jiné stavby kraje, ale je realizován současně.
Nadjezd je přímo součástí železniční stavby.
Kéž by to bylo častější…
Nevite, jestli se bude v ramci optimalizace trati Mstětice – Vysocany delat i podjezd v ul. Bystrá v Horních Počernicích? Případně kdy na to dojde?
Pokud si správně pamatuju, tak součástí stavby by měla být nějaká příprava podjezdu, ale ne podjezd samotný. To má poměrně dost návazností, třeba stavba odvodnění toho podjezdu skrz celé Počernice…
https://www.facebook.com/UMCHorniPocernice/posts/719089438905456/
Zajímavý název TZZ elektronický autoblok.
Jako kdyby existoval i nějaký jiný (pneumatický, mechanický…)
Třeba releový…
Citace z článku: „Mstětice, kde se momentálně nacházejí dvě úzká ostrovní nástupiště.“ Ve Mstěticích se žádná ostrovní nástupiště v současnosti nenachází! U kolejí č. 1 a 2 jsou zvýšená asfaltovaná nástupiště č. 1 a 2 s betonovými obrubníky v délce 242 a 244 metrů, jednostranná, přístup v úrovni, s výškou pevné hrany 250 mm.
Bohužel, jedná se o doslovnou citaci z letáku stavby SŽ, kde je tento nesmysl uveden taktéž.
Jde o citaci z tiskové zprávy SŽ.
Ale v článku není uvedeno, že se jedná o citaci, natož odkud, jediná informace o původu textu je u celého článku „Autor: Jan Sůra“.
„Správa železnic to oznámila v tiskové zprávě.“
No to vypadá, jako že se vztahuje jen k té části předcházející. A není zřejmé rozhraní mezi textem SprŽele a Vaší přidanou hodnotou.
A bylo by možné konečně uvedenou nepravdu dát do souladu s realitou, kterou jsem vám popsal? Děkuji.
Ty Mstětice měli radši zrušit, podchod uprostřed polí, asi pro zajíce a srnky.
Bude se tam dost stavět. Snad až 1000 domů. Jsou tam skladové areály
Stále tam vlakem dojíždí do práce nějakých 150 dělníků v kladiva a asi deset lidí do výzkumáku. Skokový nárůst o stovky procent někdy před třemi lety. 🙂 A ti dělníci právě chodí do hal na jih od kolejí.
Tak tak, více info třeba zde:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/soukroma-firma-plan-stavba-nova-obec-praha-novy-zelenec_2003061429_tef
Když SŽ jedná vstricně a za pozemky platí smluvní cenu, tak se výkupy daří. Škoda, že se tak chová jen k zahraničním koncernum jako je Tereos.
On to pravděpodobně nebyl „výkup“, ale „vyvlastnění“.
Osminasobek je zcela standardní cena, za kterou se běžně vykupují nestavebni pozemky, bez ohledu na stávajícího vlastníka. Nešiřte tu nesmysly. Ve vyvlastnění by dostal méně.
Smluvní?
„Cena je přesně osminásobkem znaleckého posudku, jak stanovuje zákon o urychlení výstavby infrastruktury.“
Vyšší než odhadní stanovená smlouvou, tedy smluvní. S čím máte problém.
Opravdu jsou dnes v Mstěticích ostrovní nástupiště? Nejsou tam náhodu jen úrovňové nízké peronky?
to zboří tu cihelnu nebo co to tam je?? https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=14.7430844&y=50.1490951&z=17&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9hxirxYPNN&ud=14%C2%B044%2750.689%22E%2050%C2%B09%271.940%22N
Cihelna bývala na druhé straně ulice, tohle jsou nějaké vybydlené kravíny.
Hm, a co ta vlečka do depozitáře muzea ? Pro ní tam zůstane ta provizorní odpočka Záluží, nebo ji zrušej úplně?
Je v plánu po rekonstrukcích na této trati vést tudy rychlíky na Hradec nebo budou stále jezdit přes Sadskou?
Přes Sadskou. A dále před VRT Polabí.
To ale až v době, kdy ta VRT bude stát, což taky nebude zítra.
Alespoň dimenzování rekonstrukcí počítalo s R přes Čelákovice, do toho nějaké hradecké expresy přes Čelákovice a nějaké Sp. To je ovšem až po dokončení těchto staveb (tedy 2024 a dál).
Po výstavbě VRT Polabí pak tamtudy. Naopak 231/232 by mohla být využívána pro Os a R do Mladé Boleslavi, až Všejanská spojka apod…
Na stejné trati má být ještě upraven ostrý oblouk při výjezdu z Nymburku na Lysou.
Kde je na výjezdu z Nymburku na Lysou ostrý oblouk?
Hned za zhlavím.
SZDC překročila svou stín a při modernizaci trati opustila stávající drazni těleso. Myslím, ze jde o provedenou stavbu.
Kéz by i ostatní úseky sítě TEN-T měly možnost být modernizovány a ne pouze zakonzervovany ve stávající stopě.
Nejde o provedenou stavbu, zatím tento týden vypsala SŽ soutěž.
I tak ale nechápu, proč na tomto takřka rovném úseku bude 160 km/h jen pro naklápěcí vozidla, a pro klasiky 140 km/h.
To už by bylo moc, to nejde…:-)
Nikdy se to tak nedělalo 😂
No zjevně až tak moc rovný není když naklápěcí vozidla mají vyšší rychlost.Dávat 160 na kilometr rovinky nedává úplně smysl.
Rychlé Eso, Béčka i Ešus víc nepotřebují. Spíš je otázka co nebude v Lysé zastavovat? Cokoliv co zastavovat bude tam nepojede ani těch 140 km/h.
Opuštění stávající stopy není nic nového. Viz trať z Benešova do Českých Budějovic, nebo úsek Zábřeh – Česká Třebová.
estakáda Dlouhá Třebová + Ústní nO., tunel Mlčechvosty, zvýšení poloměru oblouku u Hrobců.
A úplně kacířský tunel u Rokycan. To už je opravdu úlet mimo trtasu…
140 km/h uz je fajn.
jo, ale to si ještě hodně dlouho počkáme, páč součástí této stavby není ETCS (nepíše se nikde o něm), takže do zprovoznění do tohoto režimu max 100 kmh. To samé i Lysá-Čelákovice a Mstětice-Vysočany.
Taky musim rict, ze se konecne bude jezdit tiseji a pohodlneji…
Ta to, že ETCS není součástí a do doby realizace se bude jezdit 100km/h je pravda, nicméně ETCS se bude realizovat brzy po dokončení (nebo možná v rámci) jako součást jiné akce (a mj. na tohle půjdou dobře použít evropské peníze).
Jiná věc je, zda zvýšení rychlosti bude podmíněno nejen instalací ECTS, ale taky jeho povinným používáním (aktuálně plánováno 2025, ale kdoví, kam se to odsune)…
Vlaky bez maximálně 100, vlaky s plnou traťovou.
Na to ETCS je vysoutěžena samostatná zakázka s názvem „ETCS Milovice – Praha hl. n. (mimo)“. Celé rameno Praha – Milovice je jinak součástí velké stavby „ETCS v uzlu Praha“, která jako celek je spolufinancována z fondů EU.
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_8639.html
Realizace ETCS na tomto rameni bude nejdřív po dokončení poslední stavby , tj. v roce 2024.
Mluvte slušně! Nebo se neučastněte koverzace. Díky
V useku Lysa nad Labem – Hradec Kralove vede trat temer po rovine, tak bych ji udelal rovnou na 200kmh, protoze zarezy, ci nasypy se moc delat nebudou muset.
Máte zcela pravdu, ale přece na nákladním koridoru do mechova nemůže být vyšší rychlost než na 1. koridoru přes perníkov.
to by Kolovratníkovi praskla cévka v dutině lebeční
Což by se ale české železnici jedině ulevilo…
Ty záměry s úseky okolo Lysé se v poslední době dost řešily…
– Mělník – Nymburk bude do 160 km/h kvůli kapacitě a přejezdům.
– Lysá – Čachovice přes Milovice bude 200 km/h po Všejanské spojce.
– Nymburk – Hradec K. se ještě uvidí, jestli se tu bude nechávat rezerva pro VRT do Polska (která může být třeba až za 30 let) nebo se postaví tato trať rovnou na 200 km/h a tím se zazdí možnost VRT tímto směrem (jako na Č. Budějovice).
Lysá – Čachovice po Všejanské spojce 200 km/h?
Jak jste na to přišel?
Viděl jste současnou a budoucí stopu trati?
To asi půjde těžko.
V plánu je mimoúrovňový rozplet v Lysé a novostavba trati do Všejan, hora porodila myš – SŽDC si od toho slibuje zrychlení do Mladé Boleslavi..
1)Trať se má napojovat v Čachovicích.
2) trochu tam překáží letiště
250 km/h rovnou z Počernic až do Nymburka…tam zpomalení a zastávka…a pak do Hradce…
140 km/h není na takové trati fajn…
Právě, na to že to je v nížině a šlo to napřímit možná ještě o trochu více, tak tam mohlo být těch 160 km/h i pro klasické soupravy.
Šlo by celou trať přetrasovat mezi přestupními uzly (Čelákovice, Lysá, Nymburk, Chlumec), aby nejmenší poloměr oblouku byl 3125 m?
Vystřihněte si kolečko o svatém průměru 3125 m +- posun v přechodnici (ten nebude moc velký) v měřítku vaší mapy (musí být dostatečně podrobná, 1:25 000 je moc malé měřítko) a přikládejte ho k jednotlivým obloukům. Podívejte se, kudy by to vedlo, a uvidíte.
Nebo můžete totéž udělat v nějakém GISovém nástroji.
Ale k čemu to, když stejně nakonec budete muset zpomalit v Čelákovicích v oblouku u Jiřiny.
Ještě je tam oblouk u Technických služeb, tedy přímo ve stanici. Ale nevím na kolik.
500 m.
Při Ik=60 mm by V130 bylo asi 85 km/h, což opravdu není žádná sláva.
Pokud by bylo Ik=100 mm (což nevím jestli lze použít, nejsem projektant), pak pro V130 asi 95 km/h. Zase nic moc.
Překročením nějakých parametrů by se z toho asi dalo o špetku víc vymáčknout, ale furt to nebude ani 110.