Další úsek D35 má stavební povolení, ministr po rozkladu zpřísnil podmínky pro stavbu

Vizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSDVizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSD

Jde o úsek, který se má stavět formou PPP.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Orrrrr

To je krásná práce 1km za miliardu. To se vyplatí

Cestovatel

Pokud se začne razit tunel až v roce 2025, tak nevěřím, že bude komplexně zprovozněn v roce 2029, spíš to vidím na 2031. Technologie ražby je daná a rychleji to nepůjde. (Rakouská nová tunelovací metoda)

Gejza

V kontextu stávajících poměrů na trhu, kdy u silničních staveb dosahují vysoutěžené ceny kolem 70% odhadovaných, bych si na místě ŘSD zkusil nejprve „střelit“ klasické VŘ, než bych házel flintu do žita s PPP.

mirek

A budou tam jezdit elektroauta. Ehm, vlastně nebudou, protože je téměř nikdo nechce – jsou drahá, není je kde nabíjet, nikam nedojedou. No tak je těm lidem vnutíme. Sakra oni si je nekoupili. Tak zdražíme benzín na stovku a pak už si je musí koupit. Aha nekoupili, lidi nejezdí do práce, kamiony nevozí zboží. Co teď? Nebo jak to vlastně bude v roce 2035? Ano tohle je tak trochu provokace a nebo není?

Marcel

Ne, ne. Každý bude mít svou vzducholoď, nebojte se.

David

Až si půjdete třeba pro nový Superb či Kodiaq, tak pak přijďte říct, o kolik je levnější třeba Tesla 3 či U …

Hybridní Corolla či C-HV už taky stojí jako Kona EV

FrenkyUL

Každej to ale nekupuje.

Vít

Já elektro auto chci. Pouze čekám na lepší ceny, které už pomalu ale jistě jdou dolů.

Yetty

Vysazené prášky?

Jiří Kocurek

A nakonec to dopadne jak Belgie s vypnutím JE po vzoru Die Grüne v Německu.

V roce 2022 odložili o 10 let plán na uzavření JE o 10 let, přičemž nejnovější rekatory zůstanou v provozu až do roku 2035 – nemají náhradu.

https://world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-a-f/belgium.aspx

Honza84

S koupi auta je to jako u voleb. Lidi se rozhodujou podle penezenky. Pokud bude srovnatelny elektromobil levnejsi nez octavia, nevidim duvod ji kupovat.

Zbyněk19

a zrovna tady pěkný článek, nějak vám ty věštby nevychází…. :). Jen Tesla prodává cca 1,3mil aut/rok, TMY pravděpodobně bude nejprodávanějším autem r. 2023 atd – samozřejmě, protože to nikdo nechce… 🙂

https://zdopravy.cz/prodeje-elektromobilu-rostou-sestkrat-rychleji-nez-cely-trh-tesla-vyrazne-prekonala-skodu-186686/

kodl

Skvela zprava! Diky za ni! Bohuzel neverim, ze rok 2029, nebo i 2023 jsou realne z pohledu dokonceni a otevreni teto stavby.

Michal M

Mno tak to je blbý. Ministerstvu se nepovedlo vybrat poradce pro PPP tendr a připravená stavba bude čekat na výběr poradce a následně na velký tendr.
Kdyby mohli do té doby udělat aspoň archeology a nějaké předstihové objekty…

Konečně

Tak ono by stačilo vypsat normální VŘ na zhotovitele, vyhodnotit a v létě se může stavět, ale erár nemá love, protože už všechno nasypal do důchodců a sociálních dávek pro netáhla.

Andrej

Přitom PPP je stejně defacto půjčka z pohledu státu, stejně jako třeba vydání dluhopisu. Akorát vydání dluhopisu je obvykle níž úročeno. PPP tudíž nemá mnoho výhod, jedinou je, že ten dluh není tak přímo viditelný

Karel_D

Opomněl jste takovou maličkost, není podle čeho soutěžit. Projektování skončilo v DSP a teď vám to nikdo za měsíc nenakreslí.

Gejza

No otázkou je, zdali by případné úspory na důchodech a sociálních dávkách měly být použity zrovna na stavbu dálnic. Já bych je raději použil na snížení schodků státního rozpočtu. Resort má hladně hledat vnitřní úspory (= nestavět méně prioritní dálnice / úseky na úkor těch prioritních; zredukovat rozsah železniční sítě o tratě s nejnižší přepravní poptávkou apod.) a vnitřní zdroje (= vyšší spotřební daň na PHM, zavedení celoplošného mýta apod.). PPP je v tomto případě jen vytloukání klínu klínem.

Jiří Kocurek

Ano, archeology a přeložky inž. sítí, ať je nachystáno.

JiriP

Takhle nějak bych si představoval, že bude fungovat státní správa. Pokud tímto způsobem bude fungovat proces i na železnici, třeba se brzy dočkáme i zahájení úseků VRT.

mlokXCM

Co konkrétně se stalo, že by „takhle“ měla fungovat?

Radim

Spíš ne, i kdyby se nakrásně SŽ polepšila, dostane příští rok ze SFDI méně a nejspíš dostane zase o něco méně i v roce 2025…

vojta.tydli

Výborně.
Trochu k debatě je ten PPP projekt – kdyby se stavělo rovnou, tak se může začít dřív a stát by ušetřil. Může si půjčit peníze výhodněji, než soukromník. Například od EIB, tak aby se to neprojevilo ve schodku, který vidíme v novinách. Samozřejmě, ten dluh tam bude, ale pořád je výhodnější ho splácet, než platit koncesionáři. To by ale pan ministr Stanjura nesměl být tvrdohlavý.

Otakar

Přesně, PPP měli nechat na nějakou jinou, méně důležitější, dálnici. D35 měla být hotová dávno, tam je každý odklad velkým problémem.

kevin

Bez tohoto useku se da prezit, stavajici silnice sice rozhodne nema parametry dalnice, ale nevede pres vesnice a mesta. Sice tam nekdy jsou nehody, ale neni to spunt na ceste jako ted Vysoke Myto nebo Litomysl. Jakmile se bude jezdit mimo tyto mesta a obce kolem, tak uz to bude relativni pohoda. Samozreme, s timto usekem to bude lepsi.

JiriP

Přes ty kruháče u Svitav a v Moravské Třebové chtít jezdit fakt nebudete, až bude zbytek hotový. Snad se nebude čekat na poslední úseky moc dlouho.

Jiří Kocurek

To sice ne, ale lepší kruháč u Svitav, než červená vlna přes město.

Otto

souhlas – D4 / D6 / případně D35 HK – Jičín by byly/jsou pro PPP ideální, ale ne jedna z nejzásadnějších dopravních staveb v republice. I když na druhou stranu když člověk vidí, jak sdružení ViaSalis na D4 jede, tak to zas není úplně nápad mimo.

Gejza

Na druhou stranu je otázka, jestli se PPP nehodí na klíčové úseky právě kvůli očekávaným vysokým intenzitám a tedy potenciálnímu zdroji dodatečných příjmů z mýta, pokud by začala dluhová služba SFDI přerůstat přes hlavu.