Další účet za 200 km/h. Změna plánů zdražila i instalaci ETCS

Cena stoupla během šesti dodatků o více než 7 %.
O celkem 153 milionů korun stoupl konečný účet za instalaci ETCS a dálkového ovládání stanic na 4. koridoru mezi Voticemi a Českými Budějovicemi. Zakázku získalo v roce 2021 sdružení firem AŽD Praha a Sudop Praha, nikdo jiný se nepřihlásil.
Prodražení zakázky, u které bylo sdružení zodpovědné i za vyprojektování, vyplývá z dodatků v registru smluv. Poslední Správa železnic zveřejnila minulý týden. Z původní vysoutěžené ceny 1,986 miliardy korun stoupla konečná cena na 2,139 miliardy korun. Došlo tak ke zvýšení ceny oproti původní smlouvě o 7,7 %.
„Předmětem dodatku jsou dodatečné požadavky objednatele, které se týkají změny obsluhy ovládacího pracoviště v Českých Budějovicích a také nezbytné úpravy hardwaru a softwaru. Ty souvisejí se zvýšením rychlosti nad 160 km/h na jižním koridoru,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Úsek je jediným na české železnici, kde od letošního září jezdí některé vlaky rychlostí 200 km/h.
Za zvýšením je podle mluvčí také rozšíření původního rozsahu díla „na základě aktuálních technických a provozních potřeb železnice.“
Žádná změna: Instalaci ETCS na 4. koridoru zajistí za dvě miliardy AŽD Praha
Projekt instalace ETCS mezi Voticemi a Českými Budějovicemi zahrnoval nejen instalaci samotného jednotného evropského zabezpečovače, ale také výstavbu dálkového ovládání stanic, traťových úseků a přejezdů v celém bezmála stokilometrovém úseku mezi Voticemi a Českými Budějovicemi.
„Systém ETCS jsme na jižním koridoru spouštěli postupně. Díky tomu jsme mohli už na konci letošních prázdnin zavést poprvé na české železnici jízdu rychlostí 200 km/h. Úplně hotovo máme ale až nyní, kdy jsme dokončili instalaci zabezpečovače v celém uzlu České Budějovice,“ řekl Mojmír Nejezchleb, který je nyní pověřen řízením Správy železnic.
Provoz na trati je řízen z centrálního dispečerského pracoviště na Balabence. Od konce příštího roku navíc začnou jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi pod dohledem zabezpečovače všechny vlaky. Dojde k zavedení výhradního provozu ETCS. Většinu nákladů na tento projekt zaplatila Evropská unie z Fondu soudržnosti.