Další trať čeká přepínání trakční soustavy. Správa železnic hledá projektanty konverze II. koridoru
Obnova výhybky v Prosenicích. Pramen: Správa železnic
Proměna je naplánována postupně až do roku 2036.
Proměna je naplánována postupně až do roku 2036.
Mně se nelíbí, že nahrazujou stejnosměr střídavinou.. Vemte si, kolik HV z našich tratí vymizí. Já jsem proti nahrazování..
Ony zmizí i bez přepnutí.
Můžete uvést nějakou konkrétní stejnosměrnou řadu, která vymizí kvůli konverzi a která je přitom tak moderní, že to bude škoda? (teda kromě 440 🙂 )
Takže kolem ValMezu ostrovní stejnosměr, nebo žst. Hranice bude taky ještě SS (ne že by to provozně byl rozdíl)…?
Hranice v této stavbě nejsou, ty jsou ve stavbě VRT.
Ámen.
A sbohem 122,123,130 cdcargo jupiiiiii,uz se nemuzu dockat
122,123 zmizí s ETCS, 130 tu ještě nějaký ten rok budou.
A s 230 a 240 s ETCS na vêčné časy.
Dát sbohem všem 460 bylo včera pozdě. Kvílející šrot s neustále porouchanými dveřmi, nástupními schůdky pro horolezce, toaletami s výhledem na koleje a jinými fajnovostmi nechť si nostalgičtí zájemci chodí prohlížet do železničních muzeí, ale nenutí to normálním lidem ke každodennímu cestování v 21. století.
Jste si jistý? Jestli bude Vsetín->SK střídavý je jedno, protože 460 stejně jezdí jen na Vsetín a dál jezdí pod dráty nezávislá trakce (až na „Ex“2 a náklady). Takže ta 460 tam může jezdit furt dokud nepřepnou i Hranice->Vsetín. A i kdyby, beztak by tam i po konverzi nacpali 560, s odůvodněním, že „to stačí“. No, snad ne a budou tam posílat 640/650 (?)… doufám… 🙂
Pro Olomoucký kraj se vyrábí 27 jednotek 640 s plánovaným nasazením v letech 2023 až 2024, takže soupravy 163 + vozy Studénka a 460 + 063 se těchto akcí s nevyšší pravděpodobností vůbec nedožijí.
Ne, vůbec si nejsem jistý, jen mám radost z každé události, která urychlí odporoučení tornád z českých tratí. Poskytuji stejný „komfort“ cestování jako jejich vrstevnici na silnicích (Š105/120). 50leté vlaky v každodenním provozu nemůžeme akceptovat. Fakt si nevybavuji, že by třeba v 90. letech jezdily vlaky pamatující válku. Tu výsadu nám dráhy dopřávají až teď.
No tak 831 skončily tak před 10 lety…
A s odporovou regulací, která měla být ve vozidle jen dočasně, už při výrobě se plánovala náhrada tyristorovou.
Ano ale dlužno říci že nakonec se úplně neprokázalo že pro daný provoz by tehdejší tyristorová technologie znamenala znatelné úspory.
Dohady možná mohly být u rychlíků, ale zastávkový vlak, často se rozjíždějící, navíc s jednostupňovou (!!!) regulací je zcela jednoznačně výhodnější s tyristorovou regulací.
Další důkaz marnosti SŽ. Nemůžu si pomoci, ale Vsetín Hranice bude stejnosměrný, Hranice Přerov střídavý pak z Přerova do Nezamyslic stejnosměrný, nebo snad už nová trať?(moc tomu nevěřím) Z Přerova na Olomouc a dál
stejnosměrný. To je jako problém jít od státních hranic s Sk a setkat s v Hranicích (Přerově) a pak dál na západ?
A ještě jeden dotaz… z Polska se bude přepínat na státní hranici? Já jen aby tady zas nevznikl nějaký paskvil typu Vrbice a Petrovice stejnosměrné… u SŽ v kombinaci s Polákem by mě asi nic nepřekvapilo…
Já myslím že by bylo naopak vhodné ponechat kusé koleje v Bohumíně a jednu kolej v Lichkově stejnosměrné, aby tam i nadále mohly zajíždět DC jednotky z Polska.
Proč takto blbnout? Styk soustav na oderském mostê je ok. Stejnê jako nêkdo blbnul v Bratislavê na pravé stranê Dunaje s 15 kV. v devadesátkách versus jih Moravy k rakouskému kapitalistovi za ČSD v osmdesátkách.
Polud bude styk na hranici, tak v lepším případě bude přes hranici pendlovat 810, v horším případě nic. Polák nebude pořizovat dražší dvousystémovou jednotku kvůli poslednímu kilometru.
S Rakouskem to bylo jiné – cena soupravy na 15 kV a 15 + 25 kV se příliš neliší. Cena soupravy na 3 kV a 3 kV + 25 kV se lkší značně.
Styk na hranici je taková naše specialita, nejspíš protože je to levné, téměř všude jinde se to řeší ve stanici. U Petržalky nebylo co řešit, tehdy moc vozidel pro regio na 15+25 kV ani v Rakousku nebylo a netuším co by se získalo tím kdyby se ten kus na čáře udělal na 25.
Bohumín je akorát trochu komplikovaný tím že v Polsku bude ještě dlouho dost čistě 3 kV vozidel v osobní dopravě (která by logicky měla jezdit přes čáru) i nákladní dopravě (která bude potřeba někde přepřáhnout).
Přímo ve stanici je styk v Kutné Hoře. Funguje to tak, že jsou potřeba dvousystémové lokomotivy z obou stran nebo jedna posunovací navíc.
Já si taky myslím, že pokud by to bylo technicky proveditelné, tak by to nebylo na závadu. Jen u Lichkova si myslím, že by se to mělo dát přepínat.
Beru to jako logický požadavek poláků, aby nemuseli mít vícesystémové jednotky.
Napoprvé jsem to pochopil stejně, nicméně zmínka o Jablunkovu me trkla, že je potřeba rozlišovat hranice a Hranice. Pak už to dává smysl (vzhledem k tomu, že Slováci budou mít na své straně 25 kV dřív).
Vycházejme z předpokladu, že Slováci budou mít tou dobou jak Jablunkov tak Horní Lideč střídavě, začít přepínání od hranic ze Slovenskem i od Nezamyslic tedy má smysl (beztak tam nic jednosystémového neprojede). Vsetín – Hranice na Moravě zůstane ve stejnosměrném protože se ten celý úsek (Vsetín – Valašské Meziříčí) bude muset překopat a tak se konverze provede v rámci celkové rekonstrukce. Přepnout Přerov rovněž dává smysl vzhledem k tomu, že tou dobou už by se měl rekonstruovat úsek Přerov – Kojetín. Otázka pak je zda má smysl přepínat Přerov (mimo) – Hranice jako izolovaný úsek na prvním koridoru, proč je… Číst vice »
Konverze Přerov – Hranice na Moravě:
1) logické pokračování konverze Ferdinandky ve směru na Ostravu navázáním na přepnuté Říkovice. Vozidlům už to vadit nebude, bavíme se o roce 2025 a dále.
2) potřeba střídavé soustavy v místě napojení VRT v Prosenicích
Z Přerova do Říkovic je nyní stejnosměrný a tento projekt bude řešit jeho přepnutí na střídavý. Z Říkovic do Nezamyslic se už letos bude jezdit pod střídavým.
Tedy vaše původní tvrzení upravím
SK – Vsetín (střídavý), Vsetín – Hranice (stejnosměrný), Hranice – Nezamyslice (střídavý)
Nezamyslice a Nedakonice jsou kapku rozdíl…
Dovolim si položit dotaz , který přímo nesouvisí s článkem . V useku rozkopaneho 1. koridoru , kde se před 14 lety rekonstruovala trolej i měnírna Pečky se nyní rekonstruuje již s výhledem na změnu napěti , nebo se bude kopat za par let znovu? Trochu mi to připomíná přehlídku marnosti. Zánovní stavby se bouraji , stavi se nové , to nebyly plány před 15 lety jasné?
Některé měnírny mají být schopné přestěhování, ale zda se to týká Peček, nevím.
V Říkovicích se taky makalo na rekonstrukci měnírny nedávno (cca 5 let) a teď se tam přepíná. Předpokládám, že se ty peníze nevyhodí oknem…
Tak ještě zadat i projekty/studie na elektrifikaci tratí kde zatím troleje nejsou 😉
To je na konverzi dost závisle právě.
Tak to Leoš dojezdil.
Nejen Leoš :-/
Nejenom Leoš, Cargo s hrbatými, do kterých bude montovat ETCS, z toho taky asi nebude úplně nadšené.
Se prodají do Polska, které má v plánu si stejnosměr nechat.
A nebo pomažou do Ústí, kde mezitím zmizí 122/123. Mezi Ústím a Třebovou toho pak ještě můžou najezdit hromadu.
Pokud tedy projedou příměsto kolem Prahy, přes Lysou snad bude střídavina taky.
ČD Cargo přepínání už mnoho let podporuje.
Třeba půjde upgrade.
Určitě, nezapomenout ani na bateriový modul a bude to úplně dokonalé – dalších 50 let s řadou 130.
Ono v podstatě do roku 2040 skončí 3 kV stejnosměrného napětí. Ale 15 kV střídavého napětí u Znojma bude do doby elektrifikace Znojma 25 kV AC a 1,5 kV DC na Bechyňce je otázka, zda-li se někdy změní.
Bohužel změní, plánuje se tam přechod na 25 kV~. Opět s argumentem sjednocení, přestože se ví, že jednotná vozidla (regiopanteři) tam nebudou smět ani tak kvůli malému poloměru oblouku v Táboře.
Na Bechyňce se jedná o možnosti úsek přepínat, kvůli historickým jízdám Bobinkou a Elinkou …
Ten záměr projektu na konverzi je ale minimálně dočasně u ledu.
Tak to je dobře. Ale SŽ na své mapě pořád píše zahájení 2023.
Jestli to přepínání bude probíhat stejně, jako tomu je teď na trati 330, to znamená 24 dní v nezávislé trakci. Tak to se máme na co těšit, hlavně v okolí Děčína…
A jestli v souvislosti s konverzí a nezvládnutýma stahovačkama pokaždé někde vyhoří ZZ za desítky mega…
Pokud zopakují týtéž chyby, tak budou tytéž následky. Totiž ukolejnění vedené přes návěstidlo nebyl zrovna nejlepší nápad. A je úplně jedno, jestli to bylo kvůli přepínání nebo ne.
Škoda “ jen“ 250 milionů. Ten strojvedoucí bude muset rozprodat všechny orgány.
Důvod? Víte kolik může dostat k úhradě odborníku !!
2036 a není to brzo?
Taky si říkám 🙂 zas nežeňte tolik.
Ne, je to tak akorát. Nejde o žádnou přelomovou unifikaci, co by sjednotila všechna vozidla a údržbu, stejně dál na sever do Polska bude nadále jiné napětí, a na západ do Německa třetí.
Tak samozřejmě ten termín je nereálný.