Další trať čeká přepínání trakční soustavy. Správa železnic hledá projektanty konverze II. koridoru
Proměna je naplánována postupně až do roku 2036.
Správa železnic začíná připravovat konverzi dalšího úseku na střídavou napájecí soustavu. Po úseku Nedakonice – Říkovice, kde má k definitivnímu konci stejnosměrného napájení dojít v příštích týdnech, přijde na řadu úsek Vsetín – slovenská hranice a Říkovice – Hranice na Moravě.
Správa železnic začala hledat firmu, která zpracuje záměr projektu pro úsek Říkovice – Hranice a dokumentaci pro územní rozhodnutí. Odhadovaná cena zakázky je 43 miliónů korun.
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda uvedl, že postup konverze je plánován ve směru od Přerova (2026) a od Jablunkova (2032) až po ostravský uzel (2036). V případě Čech má začít přepínání od Děčína (2026) a od Kadaně-Prunéřova (2028) až po Vraňany (2035). Na další oblasti (Olomoucko/Českotřebovsko a Nymbursko/Královéhradecko/Pardubicko) probíhá zpracování studie proveditelnosti, pro oblast Prahy a středních Čech se připravuje soutěž.
„Nad rámec oblastních přepínacích studií se paralelně řeší samostatné projekty vybraných úseků tratí,“ dodal Gavenda. Kromě pilotního úseku Nedakonice – Říkovice, která je v realizaci půjde o konverzi od státní hranice SR (Střelná) po Vsetín s předpokladem realizace 2025-2026.
Náklady 79 miliard korun
I když při přepínání nedochází ke změně trasy, Správa železnic chce dokumentaci pro územní rozhodnutí. „Některé stavební objekty musejí být umístěny a projednány z hlediska stavebního zákona,“ vysvětlil Gavenda.
Správa železnic již dříve rozhodla o postupném sjednocení trakčních napájecích soustav na střídavý proud. Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. Pro dopravce to znamená, že musí mít buď dražší vícesystémovou lokomotivu či jednotku, která umí jezdit na více typů trakcí, nebo pro každý z úseků jinou lokomotivu. Náklady na kompletní přechod jsou odhadovány na 79 miliard korun. Podle dříve schválené studie se provoz na střídavé trakci vyplatí, protože je efektivnější a snižuje ztráty energie.
V Česku jsou dosud dvě hlavní napájecí soustavy – stejnosměrná 3 000 V a střídavá 25 kV, 50 Hz. Na stejnosměrnou trakci se jezdí zjednodušeně řečeno v severní části země, na střídavou v jižní. Stejnosměrné napětí tvoří více než polovinu elektrifikovaných tratí, ale výkonově jde o důležitější tratě, například hlavní koridor z Prahy do Ostravy.