Další stavba v uzlu Plzeň. Trať do Koterova projde rekonstrukcí za 1,3 miliardy, vznikne zastávka Slovany

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhyNový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Dojde ke zvýšení maximální rychlosti z dnešních 100 km/h na 120 km/h.

Správa železnic uzavřela další ze série velkých tendrů na modernizaci železničního uzlu Plzeň. Takzvaná 5. stavba zahrnuje čtyři kilometry tratě mezi lobezskou částí hlavního nádraží a stanicí v Koterově. Jde o trať směrem na České Budějovice. Stavba začne ještě letos, hotovo má být v lednu 2024. Má zhruba rok zpoždění.

Zakázku získalo sdružení firem Metrostav a Chládek & Tintěra z Litoměřic. Smluvní cena je 2,199 miliardy korun; Správa železnic při vypisování tendru stanovila maximální přípustnou hranici na 2,21 miliardy. Podrobnosti k tendru a jeho průběhu na profilu zadavatele dosud nejsou.

Samotná správa železnic z celkové částky investuje 1,28 miliardy korun, 870 milionů zaplatí Ředitelství silnic a dálnic. Součástí stavby je totiž i zárodek tunelu pro budoucí křížení trati a silnice I/20, aby se při další stavbě nemusel znovu omezovat provoz vlaků. Město pak zaplatí 50 milionů za novou lávku pro pěší v ose ulice K dráze.

Mimo jiné dojde ke zvýšení maximální rychlosti z dnešních 100 km/h na 120 km/h. Mezi Sušickou a Lobezskou ulicí vznikne nová zastávka Plzeň-Slovany, stanice Plzeň-Koterov přestane sloužit osobní dopravě a tamní tři nástupiště zmizí. Zastávka Slovany bude napojena na trolejbusové linky.

Současně dojde k přípravě dvojkolejného pokračování trati (191) směrem na Starý Plzenec. Tu v příštích letech čeká mezi Plzní a Horažďovicemi předměstím velká modernizace, především jde o zdvojkolejnění úseku Plzeň – Nepomuk. Stavba by měla začít v roce 2023; počítá se se zvýšením rychlosti až na 160 kilometrů v hodině.

Přestavba a modernizace uzlu Plzeň probíhá od roku 2011 a už spolkla přes sedm miliard korun. Celkový účet za modernizaci plzeňského uzlu přesáhne deset miliard korun. Letos skončila stavba přesmyku domažlické trati, na jaře by měla začít velká rekonstrukce výpravní budovy. Až na rok 2024 je naplánována poslední velká akce, seřaďovací nádraží Doubravka.

Tagy Správa železnic Top trať Lobzy - Koterov uzel Plzeň
56 komentářů