Další stavba v uzlu Plzeň. Trať do Koterova projde rekonstrukcí za 1,3 miliardy, vznikne zastávka Slovany
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Dojde ke zvýšení maximální rychlosti z dnešních 100 km/h na 120 km/h.
Dojde ke zvýšení maximální rychlosti z dnešních 100 km/h na 120 km/h.
Rýchlosť 120km/h asi len teoretická do doby sprevádzkovania ETCS? Vvčlánku chýba zmienka o TZZ.
Říkávali jsme tomu zastávka Zlaté písky. To jen pro pamětníky.
Zrušení zastávky Koterov je nejspíš v pořádku, jelikož není navázána na žádnou veřejnou dopravu ani zásadní bytovou zástavbu. Zastávka Slovany super. Jen bych přemýšlel, zda by nebylo chytré udělat ještě jednu zastávku na úrovni Bručné. V oblasti Černic, Čechurova a Bručné je rozsáhlá stávající zástavba a výstavba (byty, průmysl) respektive plochy určené pro výstavbu. Navíc je trať hned u silnice s MHD zastávkou a je výborně dostupná, mimo jiné i z čtvrti Koterov.
Přesně tak, už dávno se snažím tento návrh sdílet. Bydlím nedaleko a pokud by zde zastávka vznikla, asi bych pak jezdil už jen vlakem. A nejsem jen nějaký bláznivý fanoušek vlaků (možná jen v případě, když teď občas jezdím na kole do současného Koterova, což už je trochu daleko – ale chci tím dokázat, že i tato stanice má význam a pokud se zruší, je potřeba zřídit náhradu), ale jeden z mnoha místních obyvatel, pro které by to bylo velkým přínosem. (viz můj komentář níže) Slovany 2 minuty, hlavní nádraží 8, Jižní předměstí 10, Skvrňany 13 (a to jsou jen… Číst vice »
Tak hlavně současné nádraží Koterov bude překážet silničnímu obchvatu Plzně, takže i z tohoto se nedivím že se zruší… doufám že tato rekonstrukce trati už je toho součástí,aby po dokončení nebyl problém tam udělat silnici. Jinak Slovany nádraží je super!
A co si takhle přečíst ty písmenka v článku?
otázkou, zda ŘSD má všechny pozemky okolo nějak pořešený. jenom přeci není to pole, ale město. Ale budeme věřit, že jo… skoro si říkám, škoda, že to nevyšlo nějak současně, mohlo se to jet trochu souběžně při jednom „bordelu“.
Ta nová zastávka ve Slovanech není špatný nápad. Nejdříve jsem si říkal, že by bylo vhodné koterovské nádraží pro cestující zachovat s tím, že se tam prostě natáhne nějaká linka MHD, ale asi to není žádoucí. Zajímalo by mě, co je v tom průmyslovém areálu naproti tomu nádraží a podél Libušínské. Fungují tam nějaké firmy? Neplánuje tam někdo postavit byty nebo tak něco?
Autoservis, stavební firmy, velkoobchod nápoje, vývařovna, elektrousek…
Dobře, díky. 🙂
Sice mi osobně ta zastávka už k ničemu není, ale vzbudila ve mě 50 let staré vzpomínky na to, jak vlak vždycky před mostem u Částkovky zastavil na červenou a spousta lidí ze Slovan už na to čekala a vyskakovala z vlaku😀 Dneska mě mrazí, ale jako pro dítě to tenkrát bylo obrovské dobrodružství!
Takže hurá, ať žije nová zastávka!
Na některých místech jsou železniční zastávky prostě nepřístupné, takže jsem rád za každou zastávku v zástavbě, která bude užitečná, ať už mi osobně k něčemu je nebo není. Už tehdy, tedy před 50 lety, jak píšeš, měla ta zastávka smysl. A nemusí se tam stavět pořád, může být na znamení, jako je to tomu na některých zastávkách obvyklé.
Je docela smutné, že kvůli nezájmu jihočeska nebude žádná nová dvojkolejka za Horažďovicemi. Ideální by bylo dozdvojkolejnit to celé v úseku ČB – Ražice, v Ražicích dodělat triangl pro jízdu směr Písek, a trať Protivín – Putim potom zrušit. Jednokolejka Ražice – Horažďovice by nejspíš stačila.
Není to spíš o (ne)zájmu SŽDC?
Proč byste rušil Protivín – Putim? Dvojkolejla ČB- Putim by asi smysl měla, mezi Putimí a Nepomukem dle mého jedna kolej bude stačit i do budoucna.
Proč rušit Protivín – Putim? Třeba proto, že by ten úsek byl po zdvojkolejnění úseku Protivín – Ražice a dostavbě trianglu v Ražicích zbytečnej a pomalejší?
Dvojkolejka je v úseku Zliv – Číčenice a Horažďovice, předměstí – Nepomuk. Pozemky pro druhou kolej z Číčenic do Ražic SŽ má a dokonce se v územních plánech obcí s tím i počítá. Otázka je, zda-li by to dopravci (osobní a nákladní využili) z hlediska kapacity, protože tam jezdí v osobní dopravě maximálně tri vlaky v jednom směru R ČB – Plzeň/R ČB – Praha, Os ČB – Strakonice a Sp ČB – Písek. Nákladní doprava poměrně málo.
No u Budějovic vám ta NAD i v budoucím stavu zabije osobku, když občas pojedete do Zlivi 7-10 minut vlakem a občas 30+ minut NAD…
Problém je, že při zdvojkolejení úseku Nemanice – Zliv by vznikl problém v úseku Nemanice – České Budějovice nádraží, kde jsou dvě koridorové koleje tratě České Budějovice – Tábor – Praha. Třetí kolej je jen kousek na výjezdu z nádraží a navíc na této kolejí je několik přejezdů.
A ty dvě koleje mezi ČB a Nemanicemi se používají teď směrově, nebo traťově (v minulosti se používaly traťově)? Tak by pak v Nemanicích bylo prostě rozdělení jedné dvojkolejky na dvě. Když to jde i v takové České Třebové, co by to nešlo tady.
Stejně se tento problém bude muset řešit, až se udělají tunely NemaŠe – to tam povede dvojkolejka minimálně od 220. No, jsem pak na tu kapacitu celkem zvědavý 🙂
Vyžilo by se to 100%. Jak by se hodilo, kdyby šlo křizovat mezi Protivínem a Číčenicema…
Přesně. Akorát ještě tedy by mohla být fajn dvoukolejka od toho trianglu u Ražic do Písku.
Zeptej se pánů na kraji, proč to nechtěli! Autobusy měly přednost.
Kde je na tom úseku dneska 100km/h?
taky mi to napadlo. I pri zpozdeni tam osobak jede okolo 40 km/h
Není to nějaké to trvalé omezení rychlosti? S oddůvodněním: Proč to teďka opravovat…
Podle mě ta závratná rychlost bude souviset s původním zabzař, kde v Plzni na budějovickou stranu vládl těžký klíčový průmysl a původně tam byl i oblouk o malém poloměru. Samotný Koterov už je téměř v rovině. Takže spíš opravdu relikt.
Proč se zastávka Koterov nepřesune někam do těchto míst? https://mapy.cz/s/javanamatu
Tam by vzhledem k blízkosti zástavby určitě potenciál měla, na rozdíl od současného umístění. Bylo pak dobře obslouženo jak východní předměstí, tak části jižně od něj.
Teoreticky ano, na druhou stranu návaznost na MHD by v tom případě byla prakticky nulová, protože v okolí jezdí jen autobusy do Koterova, případně Plzence, který má svou ŽST.
V plánovaném umístění zastávky je v bezprostřední blízkosti křížení linek MHD 12 a 30. Těmi lze pokračovat libovolným směrem.
Není problém mít zastávky obě a tu druhou blíž Koterovu dobudovat později.
Asi to bude soucasti avizovane stavby Plzen-Nepomuk
Je to jednoduché, pupíci ze Správy železnic musí nějak využít režijky od ČD, proto si celkem nenápadně postaví pro sebe novou zastávku Slovany a úplnou náhodou těsně vedle sídla SŽ v Sušické ulici. To jsem jediný, který si toho všimnul? Že jim nejde o lidi, ale o sebe? Pro lidi z východního předměstí to nic neřeší, stejně všichni přestupují na hlavním nádraží, které už je jen kousek a jsou tam pohodlné přestupy na MHD. To že zruší Koterov na úkor své zastávky se mi vůbec nelíbí, měli by vybudovat tedy alespoň staronovou zastávku blíže Koterovu, která zde kdysi bývala. V… Číst vice »
Nesouhlasim, zastavka Slovany mela byt davno. Koterov je naprosto mimo civilizaci a daaaleko od MHD
A Slovany podporuje i město. Mluví se o ní už 15 let.
Tome, hned přes řeku je sídliště Lobzy, 11.000 obyvatel. A na opačkou stranu ne zrovna malá střední škola. Vem si mapu!
Trochu problém je, že tam není přestup na žádnou významnější MHD (22 a 51 nestojí moc za řeč), takže by to sloužilo víceméně jen místním. A navíc by to asi využili jen pro vlaky na rameni z města ven, protože do centra mají spojení dobré (třeba na hlavák 13+1 za 15min s o dost lepším intervalem než vlaky). Neříkám, že by taková zastávka neměla využití, otázka je, jestli dostatečné…
Tam je docela mrtvo. Pár rodinných domků, průmyslové areály (stavebniny…). Lidí si spíš dojdou na třináctku, co jim jezdí každou chvíli po Nepomucké. Autobusy to po Koterovské v pohodě zvládají a pobírají.
Proč by měla zastávka mít návaznost na významné páteřní linky MHD? Od toho je Hlavní nádraží a významnější zastávky, jako Slovany nebo Jižní předměstí (u těch stačí, aby byla na každé trati jedna – ideálně i se zastavováním rychlíků). A tou významnou linkou MHD je právě ten vlak (osa Slovany – Koterov – Plzenec je zde jeden z nejvýznamnějších směrů), na který můžou navazovat místní linky. Zastávka Koterov by sloužila pro místní obsluhu a té linka 22+51 plně dostačuje – pokud by autobusy navazovaly na vlaky, bylo by možné se z centra do Koterova dostat za nějakých 10 minut (pro… Číst vice »
Vůbec mezi Plzní a Budějakami by se dala trať udělat alespoň na 140 a zdvojkolejnit.
Pak by se mohli udělat i přímé rychlíky třeba Praha – Č.B. – Protivín – Strakonice a taky i přes Plzeň. Smaozřejmě až by se dostavěl 4. Koridor
Do Protivína jezdí přímé vlaky z Prahy přes Písek (nyní dopravce Arriva). Strakonice s jedním přestupem v Plzni lze stihnout za dvě a půl hodiny. Mimochodem přímé autobusy jedou z Prahy do Strakonic hodinu a půl. A zase tolik lidí nejezdí, aby vznikli tyto neefektivní nesmysly.
Jo, rovnou by to mohlo jezdit do kruhu. A po spojkách, aby se to dalo dobře fotit a ve Strakonicích to bylo ještě rychleji – v Budějovicích mimo hlavní, v Plzni taky, v Praze taky…. 🙂
Trať 190/191 bude mít Vmax 160 až v roce 2027 podle plánů SŽ
Na Strakonice z Prahy jedině přes Příbram a Písek, vše ostatní je zdlouhavé. Jenže to by se muselo hrábnout trochu i do tamní tratě, pokud možno dřív, než tam povede dálnice…
No vidíte. Z Brna do Olomouce vede pomalá jednokolejka a přesto tam jezdí vlaky plné, v sezoně narvané.
Historicky trat CB-Plzen patrila do spojeni Viden-Lazensky trojuhelnik pres pres Ceske Velenice 😉 tam vidim potencial osobni a i nakladni doprave
Primy rychlik je nesmysl.
Cesta Praha-CB bude trvat 1,75h za par mesicu po 4koridoru.
A treba nekdy cca 70min….pokud postavi do Benesova novou trat 200km/h (bezi studie nahrady VRT pres Benesov)
Presmyk trati v Plzni je nove prestaven a preferuje krizeni smeru Praha-Domazlice a CB-Cheb
Tvl, takže od Novýho roku do nedohledna pro změnu nedojedeme vlakem nebo včas do Nepomuku! To nemohla být stavba Koterov a stavba Plz-Nepomuk ve stejným čase, když už? Jedna začne teď a skončí v lednu 24, druhá začne v roce 23. Ach jo!
Tak teda doufám (patrně marně) že ministerstvo výhledově upraví grafikon na Klatovy, aby aspoň tam vlaky začaly jezdit normálně a ne jako noty na buben. Žel bohu, to se ani po roce nestalo.
Že ty sis myslel, že ministerstvo sbírá data od Správy železnic, od dopravců a dalších subjektů, aby mohlo s nadhledem a konkrétními informacemi vytvářet kvalitní jízdní řád…?
No kraj by to rozhodně dělat neměl. A jestli dělá, tak zatrhnout. Správně to umí dělat jedině Nábřeží.
SŽ má nějaký plán na „revitalizaci“ tratě do Klatov, která má zajistit změnu dopravního konceptu tak, aby v případě, že zrovna nejede přímý vlak R16, aby se v Plzni dalo nějak normálně přestoupit na jiný vlak směr Klatovy.
No do že by to na Klatovy jezdilo jako noty na buben bych neřek. Každou hodinu rychlík nestačí? A do toho sem tam Sp a Os? Spíš by ten grafikon měli překopat kvůli totální přetíženosti v ranních a dopoledních hodinách. Nedá se to vyjezdit. Zpoždění se přenáší sem tam.
Ono by se to vyjezdilo v klidu, nemít tam SŽ PJ, o kterých se tváří, že nejsou a nemít vylhaný GVD na 171…
Plus obnovit Lužany, možná i z Dehtína udělat výhybnu..
V Dehtíně výhybnu? Byl jste se tam někdy podívat?
Jasně, moje blbost, spletl jsem si Žebrák a Točník… To už jsou projevy senility… Takže druhý pokus, Točník výhybna.