Další srážce ve Studénce dnes zabránilo ETCS, uvedla SŽ. Systém omezil rychlost blížícího se vlaku

Displej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.czDisplej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.cz

K problému došlo dnes kolem 13:30 poté, co nákladní auto poškodilo při průjezdu závory.

Odebírat
Upozornit na
guest
178 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Přejezdník přeci může být i bez ETCS. Dovedu si představit i přejezdník s barvičkovačem (kódovat červenou když je otevřeno).
Jo je dobře, že se přejezdníky používají a nečeká se, že první dva vlaky pojedou přes otevřený prejezd a další možná dostanou rozkaz.

Tomáš Záruba

Přejezdnik je strašlivá prasarna, jak přehodit odpovědnost za dohled mimo infra. Dokážu to snad pochopit někde na D3, kde chybí kabel TZZ, ale jinak je to absolutně nepřijatelná věc a doufám, že s ETCS to zmizí.

Leinad

A co je tento případ? Přejezd v poruše, vlaku se sebralo MA 😀
A psát do rozkazu „přejezd na kilometru xx“ ale na místě to nenavěstit, je vážně lepší?

Filip Jirsák

Pořád to ale neřeší případ, kdy je vlak v okamžiku vzniku závady mezi přejezdníkem a přejezdem. To je právě kouzlo ETCS, že informace vlaku můžete dávat kdykoli. Cokoli, co je založené na tom, že vedle trati musí být zapíchnutý nějaký klacek s informací, kterou si strojvedoucí přečte, když jede kolem, umí předávat informace jenom v několika bodech na trati, a mezi nimi jede vlak naslepo podle informace z posledního bodu.

Leinad

To by teoreticky uměl řešit barvičkovač. Strojvedoucí jede k návěsti xx, ale ta se mu na opakovači změní třeba i na horší.

Honza Vrba

Tak hlavně aby si teď hlavy pomazané neřekli „Máme ECTS, přejezdy na tratích s vyššími rychlostmi už nejsou problém.“

Nemel

Tak, kde máme kritiky ETCS nyní?

Děkuji SŽ za výrazný posun v implementaci a posunutí naší bezpečnosti o další level 🙏

Dotaz

Poruchový stav přejezdu vždy změní příslušné návěstidlo na „Stůj“. To je věc stará X let, kdy ještě o ETCS nikdo neznal.

Rony

Ano, tak by to mělo být, ale sám jsem zažil situaci, kdy tomu tak nebylo…bohužel..

Filip Jirsák

Klíčové je to „příslušné návěstidlo“. Pokud už vlak to „příslušné návěstidlo“ minul, je celkem jedno, co tam je.

Dan

Doteď jsem si myslel, že porucha zabezpečovacího zařízení skrz RIU+RBC (rádiový přenos) vyvolá okamžité snížení rychlosti či nouzové brzdění i v úseku, kde se porouchané zabezpečovací zařízení nachází, čili i za návěstidlem (a je jedno, že ho vlak už minul). Podle návěstidel se přeci jezdilo do ETCS, nyní přenos probíhá rádiově, takže návěstidla nehrají roli a budou se postupně rušit. Nebo se mýlím?

Martin H.

Nemýlite. Máte pravdu.

Filip Jirsák

Právě o té době „do ETCS“ se zde bavíme.

Martin H.

Tak to se ale hodně mýlíte. Protože pokud se na přejezdu vyskytne poruchový stav tak se do plánovací oblasti vlaku automaticky propíše i s textovým výpisem pomalou jízdou a brzdovou křivkou. A jestli je kolem nějaké návěstidlo je úplně fuk….

Filip Jirsák

Je dobré sledovat kontext diskuse. Tady se bavíme o situaci před ETCS.

Vašek H.

Počítač pořád dokáže reagovat výrazně rychleji než člověk, co je tohle za argument?

Luboš Beneš

Zajímal by mě počet kontrol policie v posledním roce a počet udělených pokut na tomto místě. Odpovím si sám-0.

Filip Jirsák

Mne by zajímal počet přestupků, o které by se to snížilo, kdyby na tomhle jednom přejezdu Policie dělala častější kontroly. Také si odpovím sám – také nula. Pokud tam ty přestupky páchají řidiči, kteří tudy jedou jednou za život, tak to, že některé z nich namátkově vyberete a dáte jim pokutu, na počtu přestupků nic nezmění. Počet přestupků na přejezdech se sníží, pokud bude 1. všeobecně známo že dopravní signalizace, dopravní značení a stav přejezdů je řešen tak, aby to řidičům pomohlo přejezdy projíždět bezpečně a ne alibisticky tak, aby se nehoda skoro vždy dala hodit na řidiče. No a… Číst vice »

Dan

Od rozblikání červených světel po spuštění závor bývá doba dostatečně dlouhá na to, aby i pomalý kamion opustil prostor kolejiště. Když ale někdo záměrně vjede na přejezd i v době blikání a cinkání, co k tomu říci… A když tento zůstane stát „pod závorou“ namísto aby jí přerazil průjezdem… Jak tomu chcete zabránit? Nechtělo by to spíše opačný přístup? Když víme, že se tak děje a nejde tomu zabránit (např. donutit kamiony jezdit objížďkou), nebylo by záhodno před těmito nejrizikovějšími přejezdy upravit traťovou rychlost? Možná by to pak SŽ donutilo stavět mimoúrovňová křížení rychleji…

Filip Jirsák

Stejně tak je strojvedoucí upozorněn na návěst Stůj tím, že je před ní výstraha. Přesto občas někdo stůj projede. Znamená to, že máme nadávat, jak jsou ti strojvedoucí hrozní, nebo je lepší zavést ETCS, které strojvedoucí pohlídá?

Jak tomu zabránit? Třeba tak, že přejezdy budou dávat z pohledu řidiče smysl, budou odpovídat poznatkům dopravní psychologie. No a ideální by samozřejmě bylo na koridorech žádné úrovňové přejezdy nemít.

Dan

Můj osobní pohled na tyhle přejezdové nehody je ten, že zahraniční řidiči „jsou pravděpodobně u nich zvyklí“ takto na přejezdy vjíždět. Možná je u nich jinak nastavené časování blikání (možná blikají podstatně déle, proto si řidiči myslí, že to před sklopením závor stihnou), možná je u nich za to nikdo nepokutuje, možná vůbec přejezdy na koridorech nemají (možná jen na lokálních tratích s pomalými vlaky), možná u nich jinak funguje sklápění závor (odjezdové jsou déle nahoře), nevím. Pokud je tomu opravdu tak, pak byť z pohledu našince budou přejezdy „dávat smysl“, zahraničního řidiče mohou i tak překvapit. Ale co především,… Číst vice »

Filip Jirsák

I když budou ze zahraničí zvyklí na něco jiného, mohou si nastudovat, jak to funguje v ČR. A je rozdíl, jestli si budou muset nastudovat „když svítí bílá, vlak nejede a můžeš jet, když svítí červená, jede vlak a stůj“. Nebo když si musí nastudovat: „Když u přejezdu nejsou světla, musíš se rozhlédnout, zda nejede vlak. Jak rychle může vlak jet nevíš, takže se prostě podívej, zda někde nevidíš vlak a pak se modli. Když tam jsou světla ale nemají bílé světlo, je to, jako kdyby tam světla nebyly. Když jsou tam závory, je životně důležité kašlat na závory a… Číst vice »

Jeňýk

opravdu si myslíte, že v tomhle případě se nejedná o chybu řidiče, ale o chybu dopravní signalizace, dopravního značení a stavu přejezdu?

Leinad

Zastřelit řidiče neovlivní statistiku, když zejtra jinej řidič udělá stejnou „chybu“.

Filip Jirsák

Jde o chybu systému českých železničních přejezdů, která způsobuje to, že řidiči chybují daleko častěji, než by museli.

Je to to samé, jako proč se zavádí ETCS. Taky můžeme pořád dokola opakovat, že strojvedoucí přece musí poznat červenou a nemá ji projíždět – a nebo připustíme, že každoroční statistiky projetých návěstidel ukazují, že schopnost strojvedoucích neprojet stůj není stoprocentní, a že místo neustálých výmluv „byla to chyba strojvedoucího“ je potřeba přijít s jiným řešením.

lvy

Podle mě ten přejezd nemá bezpečnostní problém, ale problém s demencí některých lidí sedících za volantem.

Jan Čech

Ale upravit přejezd je jednodušší než vyhnat dementy od volantu.

David Peca

Ano, celý svět se raději přizpůsobuje demenci, než aby řešil příčinu. Jednodušší….

Pavel Skládaný

Ano, jako bezpečnostní auditor potvrzuji, že technicky zabránit lidským blbostem je jednodušší, než předělávat člověka.

jva

Jenže ta ochrana blbců většinou omezí i ty „normální“. Pokud by na přejezdu stačila světla, pak je doba do příjezdu vlaku počítána na bezpečné vyklizení přejezdu. Teď je ta samá doba do počátku spouštění závor. Rovněž tak po příjezdu vlaku se závory začínají teprve zvedat v čase, kdy už by bez nich vypla signalizace. Takže čekají všichni. Tedy – ne ti, kvůli kterým se to primárně dělalo, ti jezdí vesele mezi šraňky dál (a tam pak zastaví…). Takže blbosti nelze zabránit bez ohledu na investice.

Dan

V této souvislosti nechápu smysl zvednutí závor, pokud zároveň nepřestanou blikat červená světla. Z psychologického hlediska bych způsob uvolnění přejezdu pro provoz motorových vozidel očekával obráceně – závory jsou „zeď“ a ta by měla jít nahoru jako poslední. Prý je současný stav zrychlením provozu – to těžko, těch pár sekund zvedání to nevyřeší, ale člověk tak nějak podvědomě považuje zvedání závor za uvolnění provozu. A podobně bychom se mohli bavit i o systému jejich spouštění s tím, že odjezdové by se asi měly spouštět později…

Filip Jirsák

Zrychlení provozu je to jen v případě, kdy by jako druhý v pořadí jel nějaký pomalý vlak.

Reálný důvod není zrychlení provozu, ale to, že je zapojení přejezdu používané v ČR o něco jednodušší a levnější.

Jinak takové chování přejezdů je samozřejmě špatně, jak píšete, odporuje to dopravní psychologii. A pak se všichni diví, proč v ČR řidiči zabezpečení přejezdů tak často ignorují – no bodejď by ne, když se z pohledu řidiče chovají přejezdy nesmyslně.

Dan

Proč tamtudy náklaďáky vlastně pořád ještě jezdí? Žádné továrny tam nejsou a při sjezdu z dálnice pojedete mimoúrovňově. Řidič byl cizinec, takže pravděpodobně šlo o nějakou dálkovou/mezistátní dopravu. Po přejezdu by měli jezdit jen zásobování a místní osobáky, ti situaci znají. Lze to ale vůbec nějak vynutit jinak než zrušením přejezdu?

Jirka

Nepomohlo by celému problému, kdyby se závora na odjezdové straně sklápěla třeba o 10 sekund později než na příjezdové? Policie by pak mohla toho idiota, který vjede na přejezd s červenými světly, v klidu dohledat a bezpečně ho za úsvitu popravit. Nebo teda ho podle § 272 obžalovat z trestného činu úmyslného obecného ohrožení (na blikající přejezd nikdo nevjede náhodou nebo omylem) se sazbou 3 až 8 let.

Martin H.

Ano, říká se tomu sekvenční sklápění a SŽ to konkrétně na tomto přejezdu slíbila už před pár lety. Ale skutek utek…

dolf

To by nesměl být „žabák“ na prameni z Olomouce, který rozšíření sekvenčního sklápění brání, v Rakousku je velice bežné. Myslím, že nemuselo dojít ani k jedné nehodě.
V Polsku jsou také jiné předpisy pro přejezd vícekolejných přejezdů, tam je údajně střeží navíc obsluhující zaměstnanec (prosím znalce o potvrzení nebovyvrácení této informace) a řidič čeká až mu závory zvedne, pokud je uvězněn.

Roman G.

V Polsku v případě vjetí auta na přejezd a případné uvěznění mezi závorami je plnohodnotná MU se vším všudy. Tzn. policie, vyšetřovací komise, zastavení provozu atd. Nenahlášení takového auta je normální zamlčení MU.

Smutný pohled

Někde to je a kolikrát se stalo, že tam někdo vjel protisměrem 🙂

Pavel Skládaný

Na přejezdech jsme strávili spoustu času a ničím takovým jsme se nesetkali, to je spíš televizní klišé.

Filip Jirsák

Je diametrální rozdíl vjet na přejezd v době, kdy je výstraha, ale závory ještě nejsou dole – a vjet na přejezd, kdy už jsou závory dole a řidič mezi nimi musí prokličkovat v protisměru.

Stráťa

Budeme fíry trestat stejně protože stůj na návěstidle taky nikdo neprojede náhodou nebo omylem?

Martin H.

Co je to za hloupost?

Stráťa

Zhruba stejná jako napsal Jirka ale když chce střílet řidiče tak by za stejné pochybení fíry měl následovat stejný trest.

Martin H.

Vyjádřil bych to asi tak. Zatímco projeté návěstidlo je vždy důsledkem neúmyslného jednání, které je VŽDY potrestáno, s tím, že to má pro viníka opravdu velmi nepříjemné důsledky, tak jízda kamionu na červenou (nejen) přes přejezd je zhusta úmyslným jednáním, kdy viník prostě spoléhá na to, že mu to projde. Stačí se podívat na to co se děje denně na silnicích v podání řidičů nejen kamionů. A proto lze konstatovat, že to co jste napsal je slušně řečeno naprostá hloupost…

Radim

Nesvadejte všechno na prejezd.Ten je OK. Problém je v těch idiotech, kteří na něj vjíždějí, když svítí červená světla!

Martin

Ano,… tam meli uz davno byt kamery a padat poradny flastry a odebirani ridicaku…

Kolejový doktor

Kamery tam jsou od 2013 a modernizace kamer proběhla minulý rok

náhodný kolemčtenář

… a kolik bylo od té doby odebraných řidičáků?

Kolejový doktor

Jsem doktor výhybek, žádná dopravní policie nebo úřad

Pavel Skládaný

Žádný, věc se řeší tzv. odpustkem přes provozovatele vozidla. Pachatele je téžké dohledat a i když ho známe, uplatní se zpravidla tzv. osoba blízká.

Václav Pašek

Pokud je řidič známý, tak ta vaše „tzv. osoba blízká“, ve skutečnosti právo nevypovídat podle článku 37 Listiny základních práv a svobod, přestane být relevantní obhajobou.

Pavel Skládaný

Máte pravdu, nepřesně jsem se vyjádřil. Platí to pro případ, že řidič je „zřejmý“, tj. máme fotografii, na ní je Franta Vomáčka, ale když Franta přijde podat vysvětlení a řekne, že vozidlo neřídil, tak věc zpravidla končí. Pokud se přizná, „jsem to já“, pak se stává osobou známou a je sankcionován.

A. O.

Tak si převezměte od správního orgánu tu agendu a až 100% průkazně identifikujete aspoň jednoho řidiče, přijďte se pochlubit,

A. O.

Vzhledem k tomu, že je to ex post a zpětně zjistit totožnost je nemožné, věc se řeší jako „objektivní odpovědnost provozovatele“, není možné odebrat řidičák, zakázat řízení ani připsat body do karty řidiče.

Pavel Skládaný

Kamery odesílající záznam na silniční správní úřad jsou tam od února 2024, to jste objevil Ameriku. Flastry také někdy padají.

Martin H.

Jako dobrý, je to pravda. Ale pak běžte za pozůstalými po obětech, nebo za strojvedoucím toho pendolina a řekněte jim, že přejezd je ok a prostě smůla, že se zrovna oni nebo jejich blízcí potkali v životě s debilním bezmozkem za volantem a že je to vlastně v pořádku…

Petr Šimral

Já bych si do této diskuze dovolil vstoupit. Je přece úplně jedno, jestli strojvedoucí stihl zareagovat sám. Důležité je, že dnes na tratích, kde je rychlost vyšší jak 120 km/h přejezd v takovémto případě (nedojití závory ve stanoveném čase do koncové polohy) spadne do poruchy a to znamená nejenom přepnutí návěstidla na Stůj, ale i odebrání MA pro vlak a to bez zásahu kohokoliv (výpravčího, strojvedoucího) a zahájení rychločinného brzdění. V tomto odkazu: https://youtu.be/yOQ2ClT15sE bylo taky nakonec mnoho štěstí, nic se nakonec nestalo. Ale kdyby tam strojvedoucí bleskurychle a správně nezareagoval, tak se stát mohlo… Na tom přejezdu jel ještě… Číst vice »

Neznamy Jarek

No co jsem kdy viděl tak jde světelná výstraha na přejezdu a závory jdou dolů až skoro před vlakem. Takže v určitých případech do toho stejně vlak může vjet.
A PZS i když se závory nesklápí, tak je to zpravidla pouze nouzový stav.

Petr Šimral

Ano, samozřejmě. V ČR se závory sklápí na poslední chvíli, ještě je ale šance následky nárazu alespoň zmírnit.

Harvánek

Mezi vyvoláním výstrahy na přejezdu a sklopením závor mzúsí uplynout určitá doba. Závisí na šířce přejezdu (z hlediska strojvedoucího), době,kterou potřebuje řidič nejpomalejšího silničního vozidla k opuštění přejezdu a rychlosti nerychlejšího vlaku. Takže tady je pro řidiče dostatek času, aby přejezd včas opustil ješztě před sklopením závor. Chyba ale bude také v nedostatečné pozornosti věnované adeptům na řidičský průkaz.

Martin H.

Troufám si odporovat. Zvednutí závory rukou, případně to nedoklopeni nevyvolá poruchový stav, nýbrž pouze nouzový a ten nemá na povolení jízdy přes přejezd žádný vliv. To co popisujete se zkoušelo v Podivíně po rekonstrukci 1. koridoru cca v roce 1999 a výsledek byl 3-10 padáků za den i přesto, že se jedná o velmi málo frekventovaný přejezd pouze pro pěší, proto se od toho rychle upustilo. K vyvolání poruchového stavu je nutno například porušit břevno, čímž dojde k vyvolání poruchového stavu.

JanJanJan

Fakt to tak funguje? To by muselo být krycí návěstidlo pro přejezd. Nouzový stav PZZ tohle nedělá.

Petr Šimral

Mě to bylo takto vysvětleno. Do rychlosti 120 km/h nouze, nad 120 km/h porucha.

Josef Pešek

Ano, buď ať se na koridoru zruší přejezdy nebo ať se jezdí 120 km/h.

Strojvedoucí

Dnes se opět ukázalo, že přejezd ve Studénce je v kombinaci s nezodpovědnými řidiči kamiónu velmi nebezpečný. V tomto konkrétním případě se stalo to, že kvůli zvednuté nebo poškozené závoře šel přejezd do poruchy. To vedlo ke shození vjezdového návěstidla, na což strojvedoucí vlaku perfektně zareagoval a okamžitě zahájil rychločinné brzdění. Stejně jako někteří fandové ETCS, ani já si nemyslím, že je potřeba jej tak přehnaně vychvalovat. Toto přehánění může být kontraproduktivní. Ano, PZZ poslalo informaci o poruchovém stavu přejezdu do RBC, která tuto informaci propsala do plánování vlaku, změnila návěstní znak a zkrátila MA k vjezdovému návěstidlu. Nicméně, k… Číst vice »

vladki

ETCS začne brzdit hned. U barvickovace si připočteme čas než si fira všimne že ma z ničeho nic červenou.

Hasler

Taky třeba to, že se na barvičkovači sama od sebe červená objeví na několik i delších sekund (z volno) a násldně se zase přepne na volno bez jakýchkoliv problémů. Tohle dokáže vůči barvičkovači otupit solidně.

Zažito několikrát na vlastní kůži a ještě jsem byl popotahovanej, že brzdím, když jsem proti a mám předjet Os do další stanice abych ho nezpozdil.

Lukáš Chytil

Tak to pěkně kecáte.
ETCS má ještě větší prodlevu než barvičkovač.
U barvičkovače vás na změnu upozorní okamžitá žádost o stlačení tlačítka bdělosti, pro laiky to začne řvát.
Pak už je to o tom, že u ETCS jde o okamžité omezení, kdežto u barvičkovače na to strojvedoucí musí reagovat sám.

Martin H.

Hm. Ona ta změna na návěstním opakovači potřebuje chvilku času než se odehraje, pak taky než to strojvedoucí vyhodnotí jako opravdu stůj, pokud nevidí na návěstidlo, protože je spousta míst, kde prostě dochází k problikávání kódu. Já bych byl s tímhle tvrzením dost opatrný. ETCS posílá telegramy na vozidlo v intervalu cca 7s, ale nejsem si úplně jistý jestli v těchto případech není aktualizace okamžitá. Samozřejmě, že může dojít a dochází ke krátkým výpadkům spojení, ale tvrdit, že je LVZ rychlejší bych si určitě netroufnul..

Ludo

Raz nám na školení ukazovali jednu nehodu, kde posun prešiel návesť zakazujúcu jazdu a vlak, ktorý už vchádzal do stanice to zastavilo behom asi 4. sekúnd. U farbičkovača, napr. Mirel len dve sekundy trvá zmena návestného znaku, následne mašinista zisťuje, že čo sa deje, do toho pomaly dostane infarkt a potom zaťahuje rýchlobrdzu. A toto určite rýchlejšie nebude. A čo v prípade, keď tam prenos nie je a je to v oblúku? No ak tam ETCS nie je, tak príde k zrážke.

Leinad

Co udělá AVV třeba v Elefantu, když se mu změní barvička?

muehehe

Nejsem z ETCS moc nadšený, ale v tomto případě bohužel nemáte pravdu. Než se strojvedoucí „rozkouká“ ETCS už vypouští vzduch z potrubí. Zažito osobně.

Dan

Osobně jakoukoliv automatizaci, která se týká bezpečnosti, coby cestující velmi vítám. Případné pětiminutovky, které sebou nese počáteční nespolehlivost, kdy jde vlak z různých příčin do nouzového brzdění, jsem ochotný v této souvislosti akceptovat a akceptují (zažívám je docela často). Vy to možná jako fíra vnímáte jinak, ale já nikdy nebyl nadšený, když dříve bezpečnost spočívala v převážné míře pouze a jen na pozornosti strojvůdce.

Brumla

Jak bych se tím moc nechlubil. Za 10 let SŽ a stát nebyly schopný udělat něco s přejezdem.

Jan

Už jsou plány. Bude mimoúrovňový

Martin

Nechci to nejak kritizovat, protoze to problemy resi a lze s tim souhlasit.
Ovsem vadi mi, ze o kus dal je mimourovnovy prejezd a resi se prijezdova komunikace do vyrobniho arealu a vetsina ridicu si zde spise zkracuje cestu.
On novy podjezd ma sva omezeni pri jeho stavbe ridici budou nuceni volit bezpecnejsi druhy nadjezd. Svym zpusoben je to pouze stavba pro pohodli ridicu, kteri usetri 5-10min.

Dornfelder

Jo plány. Tak to jooo…

Alibaba

A bylo jim dovoleno s ním něco dělat?

Prohlásil alespoň někdo tuto náhradu jako veřejně prospěšnou stavbu?

Petr

To je pak těžký, když vjizdej na přejezd když už bliká červená

Martin H.

Jinak z vyjádření pana Říhy a jím použitých výrazů vyplývá, že vlastně vůbec neví co se tam stalo a jaká byl průběh děje. Tím spíš to smrdí tim, že si pohádkáři ze SŽ řekli, že to musí marketingově prodat. Jak může zodpovědný vedoucí zaměstnanec při líčení nehodového děje používat slova jako pravděpodobně, nebo že došlo k něčemu takovému? Přitom ze stažených dat jednotlivých zabezpečovacích zařízení půjde ten nehodový děj vyčíst v podstatě přesně. Jenže stažení dat a jejich analýza nějakou dobu trvá a troufám si tvrdit že to rozhodně není hotové. Fakt trapné.

Lukáš

Protože je to ajťák a ti na školeních dávají všem provozním zaměstnancům výrazně najevo, že pro ně vlak existuje především na netu a v aplikacích, fyzická existence vlaku je pro ně druhořadá. A tento náměstek je ukázkovým příkladem, ani se neobtěžuje si zjistit, co se v reálném světě stalo.

A. O.

„Ajťáka“ zajímá vlak jenom v rovině v jaké to potřebuje ke splnění svého úkolu. Provozní zaměstnance zase nemusí zajímat, co ten rozsáhlý systém reálně dělá – zajímá je jenom to, co to pro ně znamená.
Vaše výčitka je, jako kdybych provoznímu zaměstnanci vyčítal, že pro něj je počítač jenom taková krabička.

Lukáš Chytil

Jenže na spoustě školení po vás právě chtějí, abyste věděl i to, co se v té krabičce děje a spoustu věcí, která ta krabička dělá špatně, tak to za ní opravoval, nebo máte po prémiích. Viz EDD nebo GTN.

A. O.

Pořád je to ale na úrovni toho, co „ajťák“ ví o fungování toho vlaku.

Y.K.

No tak to upřímně pochybuji. Možná někteří zaměstnanci mají pocit, že jim vysvětlují něco co je nezajímá a je mimo jejich zájmový okruh, ale kdyby na ně spustili (a vyžadovali znalost) jak to interně funguje, tak to by většina lidí opravdu nedala, protože to nejsou banální záležitetosti. Chápat to z uživatelského a funkčního hlediska jsou dvě úúúúúúplně odlišné věci. Uživatel by určitě měl vědět jak sposutu stavů vyřešit, ale nikdo po něm nechce aby řešil cokoliv rámci systému. Je to něco jako rozdíl mezi tím umět řídit auto, dolít olej, vyměnit gumy a proti tomu sestrojit a udržovat auto po… Číst vice »

A. O.

To si ale spousta lidí neuvědomuje. Spousta lidí nemá ani tušení, jak rozsáhlé ty systémy jsou, jaká k tomu musí existovat dokumentace atd. To, co vidí uživatel je jenom špička ledovce. Kdyby jim ukázali provozní dokumentaci a začali vysvětlovat milión a jeden provozní detail, zbláznili by se.

MichalS

Vy ho znáte?

Martin

Taky me to napadlo, ze si chteji investici obhajit,… ale na tom prejezdu se to deje skoro denne….

Lišák

Strojvedoucí si všiml změny návěstního znaku a použil RB, až po projetil padáku ETCS vyhodnotilo nedovolené projetí.

Martin H.

Je to úplně jinak. Při poruše přejezdu dojde k propsání pomalé jízdy 10 km/h do plánovací oblasti s příslušnou brzdovou křivkou a textovým výpisem o poruše přejezdu, při změně návěstního znaku pak dojde k posunutí EOA k příslušnému návěstidlu, zkrácení MA a modelování brzdové křivky. Pak už jen záleží v jaké poloze vlak je a jak rychle jede. Pokud se vejde pod brzdovou křivku strojvedoucí zastaví naprosto běžným způsobem před koncem oprávnění k jízdě (EOA), případně zpomalí na požadovanou rychlost a jedná dle instrukce, pokud je rychlost vlaků nad brzdovou křivkou je systémem vyvoláno nouzové brzdění vlaku. Teprve když dojde… Číst vice »

Lišák

Vlak projel vjezd celou délkou, strojvedoucí použil RB a následně po projetí oprávnění šlo ETCS do tripu.

markuc

Vlak tedy tripnul po projetí brzdné křivky po zkrácení oprávnění, nebo až po projetí návěstidla s padákem, jak píšete výše? Já vím, slovíčkaření… ale zajímalo by mě to

Kolejový doktor

Ten vlak, ale nejel max traťovou rychlostí, ale zpomaloval do stanice kde zastavuje.

Martin H.

To je možné, není to v rozporu s mechanismem, který jsem popsal…

Dan

Popsal jste to skvěle, ale můžete mi to prosím vysvětlit z hlediska přenosu dat? Chápu to správně, že pokud by do toho nezasáhl strojvůdce, tak v tomto konkrétním případě by ETCS poslalo do mašiny pomocí RIU (rádiový přenos) signál o změně stavu následujícího úseku (čím vlastně vlak začal automaticky brzdit, aby stihl u návěstidla zastavit), ale protože vlak nestihl zastavit před balízou, tak skrze přepínatelnou balízu by u vjezdového návěstidla došlo „k projetí návěstidla“ a vyvolání nouzového brždění?

Martin H.

Balízy v L2 jsou nepřepínatelné a slouží pouze k upřesnění polohy vozidla. Veškerá komunikace vozidla s RBC se odehrává přes GSM-R.

Dan

Dobře, ale i tak bych rád znal odpověď na svou otázku.

Lukáš Chytil

To je sice hezké, ale to zařízení nereaguje hned!! Je tam určitý časový skluz. Z mého osobního pozorování je to u Mirelu (barvičkovač) cca 3-5 sekund a ETCS 5-7 sekund (oboje lokomotiva 193 Vectron)

Takže strojvedoucí viděl změnu návěstního znaku, použil rychločinné brzdění a po nějaké době na změnu návěstního znaku reagovalo ETCS, které už nestačilo vytvořit brzdnou křivku a zřejmě reagovalo na projetí návěstidla v poloze stůj.

Jiří

To víte na 100% nebo si to jen myslíte?

Lišák

100%

Martin H.

Jako pan Říha? Protože si troufám tvrdit, že rozhodně ještě neproběhl rozbor stažených dat, takže to bude spíš dojmologie.

none

Já bych udělal školení pro řidiče a zkusil bych jim říct, že když je zasekne závora, není třeba vystupovat, otáčet se, hledat pomoc.. ale prostě odjet a to prkno zlomit.
Ještě je pak možnost v případě červeně blikajících světel na přejezd nevjíždět.
Naštěstí tento přejezd již brzo zmizí.
Podobní řidiči bohužel ne.

Michal M

Ještě je pak možnost v případě červeně blikajících světel na přejezd nevjíždět.

Ne, tenhle bod přeskočíme, to je nuda. Zvláště pro profesionální řidiče.

Martin

To mi pripomelo jeden vtipek, sedne frajer do auta s kamosi, frajer to rozhuli ve meste co to da, projede jeden semafor na cervenou, druhy na cervenou, na treetim padne zelena a on prudce zabrzdi pred semaforem,… kamosi se ho ptaj co blbne, kdyz ma zelenou? Frajer v klidu odpovi, ted jedou jini frajeri na cervenou,…

Igor

Na fb ČT je i video https://www.facebook.com/share/r/18gWoMjZQw/
Výsledek toho je, že závora nebyla zcela zničena, ale pouze částečně, kdy došlo k vyosení (patrné i na videu, kdy mají jít obě přímo proti sobě). Kamion vypadá celkem mimo hlavní koleje (možná kousek v 1., ale moc velké škody by to při strážce asi neudělalo) Celkově štěstí, že už alespoň ETCS pomáhá v tomto mírnit následky tohoto bezohledného jednání.

Radim

Uvažte, že ten kamion vyjel zřejmě z kovárny naložený těžkými vykovky takže i drobné drcnuti by mohlo mít těžké následky.

Lišák

Strojevdoucí použil RB ještě před zaúčinkování ETCS.

Pohádkár

Chtěl bych tomu věřit ..

Kolejový doktor

Máte pravdu….nevěřte!

mgr.pavel

A proč tomu tedy nevěříte..?

Kolejový doktor

Protože strojvedoucí byl rychlejší. Je to jen chlubení cizím peřím a byť by ETCS zasáhlo o sekundu později.

Péťa

A kdyby si toho strojvedoucí nevšimnul a ETCS neměl tak jaký by vyl výsledek?

Pohádkár

No, říkat že tomu zabránilo ETCS je poněkud zavádějící. Jelikož se přejezd nachází v obvodu stanice, tak to samozřejmě zrušilo postavenou vlakovou cestu a na to reagovalo ETCS vygenerovaním brzdné křivky. Ale ne k tomu přejezdu, nýbrž k dalšímu návěstidlu před jedoucím vlakem. To návěstidlo by se schodilo i bez ETCS, akorát by se nezačala modelovat brzdná křivka a pak by záleželo jak strojvedoucí bude reagovat. Ale říkat, že to bylo jen díky ETCS, je polopravda. Kdyby ten přejezd nebyl součástí obvodu stanice, ale byl v mezistaničním oddílu, který je ETCS vybaven, takto by se to nezachovalo. Leda, že by… Číst vice »

rony

Vy jste fakt pohádkář…jen k tomu co píšete za polopravdy. V případě poruchy přejezdového zabezpečovacího zařízení traťová část AUTOMATICKY nařídí omezení rychlosti vlaku…samozřejmě, že, obsluhující zaměstnanec může zavést pomalou jízdu 10 km/h přes přejezd, ale to se netýká přejezdu v poruše, kdy je zavedena pomalá jízda automaticky…

Pohádkár

Tak to se omlouvám. Žil sem v domnění, že tu pomalou a OP musí zavést dispečer, tzn. že přejezd s ETCS automaticky (online) propojen není.

Kolejový doktor

Strojvedoucí než stačilo zasáhnout ETCS, si všimnul změny návěstního znaku a zahájil rychločinné brždění….

Martin H.

No, vzhledem k tomu, že už jsem stejnou situaci zažil, tak bych řekl, že spíš nemáte pravdu.

Tomáš Záruba

Tam bude záležet, kdy zrovna byl odesílán paket.

Jan

ETCS naštěstí počítá i s méně bystrými účastníky silničního provozu…

Martin H.

ETCS nepočítá s účastníky silničního provozu vůbec nijak. Naštěstí ten náklaďák poškodil závoru a tím vyvolal poruchový stav na přejezdu, kdyby se tak nestalo, ETCS by nepoznalo vůbec nic, stejně jako ostatní zabezpečovací zařízení a vlak by ne přejezd vjel nejvyšší dovolenou rychlostí. Tak sestupte ze svého růžového mráčku…

Dan

Strojvůdci ale stále ještě vedou vlak (a mají v popisu práce reagovat na situaci), takže konkrétně zde mají rozhled asi 300m dopředu, možná ještě o 100m víc, jde o mírný oblouk na náspu bez okolní vegetace. Před tímto přejezdem je sice traťová 150, ale vlak ve stanici zastavoval, takže pravděpodobně už jel mnohem pomaleji, možná už dokonce po křivce brzdil, protože Leo zastaví z rychlosti 160 na 542 metrech (nouzovým bržděním snad ještě mnohem rychleji). Je tudíž možné, že by to stihl i bez ETCS. Což nic nemění na tom, že ETCS je potřebná technologie a že zůstat stát na… Číst vice »

Martin H.

Ač patřím mezi velké příznivce ETCS, tak si nemyslím, že je potřeba lakovat zase tak usilovně na růžovo. Tohle přehánění začíná být kontraproduktivní. Samozřejmě, že PZZ poslalo informací o poruchovém stavu přejezdu do RBC a ta následně toto propsala do plánovací oblasti vlaku i se změnou návěstního znaku a zkrácením MA k vjezdovém návěstidlu, nicméně k přenosu kódu červeného světla na vlak by došlo i na liniovém zabezpečovači a vlak by zastavil taky a s největší pravděpodobností včas.

Igor

Neříkám že nemáte pravdu, ale v okamžiku, kdy by se to stalo metr za návěstidlem už by fungovalo pouze ETCS. V tom je jeho výhoda na rozdíl od pevných bodů. V tom konkrétníclm případě by samozřejmě fungovaly oba.

Martin H.

Kdyby se to stalo metr za návěstidlem tak už by ten vlak nezastavil, jen by došlo ke snížení nárazové rychlosti. Nehledě na to, že má taky strojvedoucí za povinnost sledovat trať, takže ani u tratě bez ETCS se nedá úplně předpokládat, že by vlak nebrzdil..

Igor

Od Jistebníku je návěstidlo v místě, kde není na přejezd vidět a ještě dalších 200 metrů přejezd neuvidíte skoro vůbec. Pokud by došlo k poruše metr za návěstidlem u ETCS brzdíte, ale u pozorování trati jedete ještě přibližně 200metrů bez vědomosti co se na přejezdu děje. Až přibližně 400 metrů před přejezdem by byl vidět kamion (vidět neznamená že přesně poznáte kde přesně stojí, protože jedete v oblouku, ~9s do nárazu). U Pendolina byl přesně tento pohled a strojvedoucí reagoval ~4s do nárazu (méně než 200 metrů) a stihl ze 160 to dát alespoň na 140. Předpokládám, že strojvedoucí bude… Číst vice »

pony

Strojvedouci by porad dostal informaci o kódu z koleji, i když s kdovíjakou spolehlivosti, zejména u LS.

Igor

Kódu z koleji návěstidla za přejezdem tedy volno. Daný přejezd nikdy neovlivňuje návěstidlo a kód za přejezdem ve směru pryč.

Péťa

Sorry jako ale Mirel by se hodil automaticky do manuálu a kódoval by stůj, fira by to musel zaregistrovat a reagovat (víme jak liniový zabezpečovač občas na pár vteřin nakóduje něco jiného).
Vlastní zkušenost.

ETCS nečeká až si toho někdo všimne ale jedná, sice tady jednalo asi o vteřinu později než fira ale kdyby ten nereagoval tak by ho to zastavilo. Liniový zabezpečovač nikoli.

Martin H.

On má ten automatický MAN nějaké podmínky, které musí být splněny, jste si jistý, že tomu tak bylo?

Ludo

Nie, neprejde do manuálu. Začne generovať brzdnú krivku. Do manuálu prejde ak by prišlo k strate kódu na viac ako 5 sekúnd a potom by prišlo k prenosu návesti stoj.

JAJV

Sorry, ale prejez nebezpečný vůbec není, je lépe zabezpečený, než snad jakýkoliv jiný v zemi, má dokonce ještě dodatečná červená světla několik metrů od přejezdu! Problém není přejezd, problém jsou řidiči!

Milan

Ano, máte pravdu, tento přejezd je úplně normální jako většina přejezdů. Pouze díky poloze přes něj jezdí větší množství PL – prázdných lebek.

Viktor

Byl to Makedonec.

Tom

Ovšem zabezpečený ≠ bezpečný. Zabezpečený je dostatečně, ale i přes to je nebezpečný.

Premek

Nebezpečným ho dělají neschopní řidiči…

Pavel Skládaný

To se ti objevitelé Ameriky nějak namnožili…

Slosor

Na 160 km/h koridoru nic jako bezpečný přejezd neexistuje. Světla můžou být klidně i kilometr před přejezdem, ale nikdy se nedá vyloučit zdravotní problém řidiče nebo poruchu vozidla. Ten přejezd tam prostě nemá co dělat.

Ghv

Legislativně ne do 160km včetně lze používat přejezdy, nad 120 musí mít závory hlídání celistvosti.
To že u nás jezdí na červenou je věc policie, začíná to chodci pak cyklistické ty nedodržují nic a končí v autech.

FR 8519

A na jakou rychlost byste změnil ten současný legislativní limit 160 km/h? A proč zrovna na takovou hodnotu?

Někde ta hranice prostě musí být.

Slosor

Teď už je nereálné to měnit. Vyvinul bych hlavně větší úsilí na nahrazování/rušení přejezdů. To tempo je zoufale pomalé. Co se povedlo loni v Olomouci, bych rád viděl mnohem častěji.

Leinad

Rychlost maximálně takovou, na jakou je konstruováno čelo vlaku. (Pokud se nepletu, strojvedoucí má přežít náraz ve 110km/h).
Nebo raději, limit 160 zrušit, ale dát podmínku že se cesta pro vlak postaví až při uzavření přejezdu.

Pavel Skládaný

To báječná myšlenka, ale co navrhujete, aby k nehodám nedocházelo? Vůdce pěstoval dokonalého nadčlověka a neuspěl, komunisti nového ideálního socialistického člověka a dnes se všude sborem podivují, že lidi dělají chyby, ať už tzv. z nedbalosti či úmyslně. My jsme si přestali člověka idealizovat a raději navrhujeme pro prevenci chyb technická řešení. Nakonec platí to i na železnici, kdyby byl strojvedoucí nadčlověk, ušetřili bychom miliardy za zabezpečení. Leč nutno pracovat s reálnými lidmi v reálném světě a při konstrukci systémů počítat s bezpečnostními riziky.

Tonda

A soucasny Ministr Dopravy Kupka prosazuje vyjimky pro nostalgicke vlaky!!!! Jak by zastavil takovy vlak bez ETCS?

Martin H.

Normálně. Návěstidlem.

Tonda

A jak se prenese informace o spatnem prejezdu na navestidlo? nejak…

Martin H.

Samozřejmě, že přenese. Poruchový stav na přejezdu se projeví okamžitým přestavením všech dotčených návěstidel na stůj i se změnou kódu…

Ghv

Normálně jako všude je vazba přejezd návěstidlo a je to po drátech.
Tak tak.
Třeba tam kde přejezd zavírá signalista tlačítkem tak dokud není uzavřen nepostavite návěstidlo na volno.
To je co?
Už elektromechaniky z roku 1930 to uměli.
Ba i systém s klíči a ústředním zámkem to umí.

none

Co řešíš? Ty kdyby jsi 10x spadl do kupky sena tak se 10x napíchneš na jehlu…. 😁

Martin Kosek

Ten vlak by za prvé nejel 160 km/h a za druhé úplně stejně jako před jakýmkoliv z těch 99 % dalších přejezdů, které jsou na tratích bez ETCS. BTW jak by ten slavné ETCS ten vlak zastavil, kdyby zůstalo auto stát mezi šraňkama? Nijak, vůbec by o něm nevěděl.

Martin H.

Bohužel ano.

Ivan_pha

Chápete význam slova výjimka? Navíc takový vlak pojede jistě mimo špičku v sobotu či neděli.

Tahle země neni pro mladý

Neměly původně páry takovou radlici pro tyhle případy?

Jan T.

Ti ridici NA snad nemaji pud sebezachovy. I kdyby me tam mely skripnout zavory tak prece slapnu na plyn a okamzite vyjedu, i kdyby tam byla zed. Jen blazen dobrovolne zastavi v kolejich, nota bene na koridoru!

Jan Tichavský

Všichni dopravci by tohle měli mít povinně na školení svých řidičů, třeba by pak těch nehod ubylo.

Martin H.

Ale ono mají. Jenže když má někdo v hlavě vymezeno, tak se to nemá kde uchytit…

Stráťa

To říkáte v klidu a bezpečí doma u počítače. Člověk ale neumí v podobných situacích jednat racionálně, v takové situaci udělá co má nacvičené nebo jedná instinktivně. A nacvičená a většinou správná reakce je “Když máš před sebou překážku tak brzdi”.

mgr.pavel

Zároveň ale pud sebezáchovy mi říká „seš na přejezdu kam se blíží vlak, ZDRHEJ“.

none

Nemůže to dělat to barevné označení? Kdyby to třeba bylo šedé prkno (vnitřní strana), nebyl by takový blok to projet.

Filip Jirsák

Dělá to hlavně ta fyzická zábrana. Ostatně proto se tam ty závory instalují. Tj. nejvíc by pomohlo, kdyby tam ta odjezdová závora vůbec nebyla, nebo by byla krátká, jen kvůli chodcům. Zejména na tomhle přejezdu, kde je často problém s kamiony.

Premek

Racionální je na přejezd ve výstraze nevjíždět…

Martin

A odpůrci páry na koridorech mají od dnešního dne slušně nabito.

Tonda

Vozidla bez ETCS nemaji na koridoru co delat tecka.

Libor

Přesně, máme dost lokálek, kde je mizerný provoz. Tam patří historie. K historii!

Martin Kosek

1) Pára by nejela 160 km/h.
2) Co těch 99 % přejezdů mimo koridory?
3) Kdy naposledy se stal střet auta a páry?
4) Jak by ETCS pomohlo, když by to auto zůstalo stát mezi šraňkama, které by byly normálně uzavřené?

Motýl Emanuel

Klid dočkáte se i vy.

Péťa

A jak by pomohl liniový „zabezpečovač“? Zeptal bych se kolegy od Dolní Lutyně ale bohužel mu nijak nepomohl.

Karel IV.

3) Ani ne 1/2 roku nazpět loni v Německu, dokonce to bylo s kamionem https://zdopravy.cz/v-sasku-se-srazil-parni-vlak-s-kamionem-na-prejezdu-pet-zranenych-215657

El Barto

„Svědek události ji pomohl nadzvednout. Nákladní vůz mohl odjet z kolejí,“

Takže zřejmě proto bylo možné obnovit provoz relativně brzy po události, k fyzickému poškození závor a ani ničeho jiného nedošlo.

Jan Tichavský

Já bych byl radši, aby se lidi nezdržovali nadzvedáváním závor a rovnou ujeli pryč co nejdřív.

El Barto

To samozřejmě, bylo by to v tu chvíli nejmenší riziko.

Filip Jirsák

Když píšete komentář, který je v rozporu jak s konkrétními větami a informacemi z článku, tak s podstatou článku, je dobré uvést, z jakých informací vycházíte.

Samozřejmě to vyžaduje nejdřív si článek přečíst.

Igor

Z článku: Ve Studénce zřejmě došlo k poruchovému stavu přejezdu. Pravděpodobně k přeražení závory nebo něčemu podobnému.

Zavory byly zničeny, ale naštěstí tam byly hned vedle kluci zabezpečováci, kteří mají na skladě další a hbitě ji dali do provozu (po hodině) jezdit s omezením se začalo asi po půl hodině, protože ještě závora tam nebyla.

Jarda

já hlavně nechápu, proč se k jednomu sebevrahovi přidávají hned další..nadzvedávat závoru v blízkosti kamionu na přejezdu, kde se jezdí 140/160 (teď přesně nevím) je šilenej hazard..protože tam se fakt nedá stihnout utíkat a ten kamion to dokáže ve vteřině odhodit dost daleko..

none

Alespoň vidíš jak se lidé reálně chovají.
Předpokládám, že pokud by tam stálo 10 lidí, pět z nich by si to natáčelo na mobil

Tomáš

…a pozůstalí autora nejlepšího záběru jej pak dobře prodají…

Filip Jirsák

Podle výše linkovaného záběru tu závoru zvedal až ve chvíli, kdy už tam ten vlak stál. A do druhé koleje už ten návěs nezasahoval. Ale je otázka, zda to opravdu dotyčný vyhodnotil, že už bezprostřední nebezpečí nehrozí, nebo si nebezpečí nebyl vědom vůbec.

Dan

Takže byste tam jen tak přihlížel a vůbec se nijak nesnažil pomoci, protože byste se o svůj život bál? Ok, takový člověk bývá, chrání si především svůj vlastní život. Asi nic proti ničemu. Ale pak jsou lidé, kteří pro záchranu ostatních (a že by to byl masakr, kdyby hliníková souprava najela do náklaďáku, to už bohužel víme z minula) neváhají riskovat svůj vlastní život. Nadzvednout závoru je pak to nejpřímočařejší řešení, když se řidič nemá k odjezdu a přeražení! Takový člověk je u mě hrdinou, nikoliv abych ho odsuzoval.