Další srážce ve Studénce dnes zabránilo ETCS, uvedla SŽ. Systém omezil rychlost blížícího se vlaku
Displej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.cz
K problému došlo dnes kolem 13:30 poté, co nákladní auto poškodilo při průjezdu závory.
Nesvadejte všechno na prejezd.Ten je OK. Problém je v těch idiotech, kteří na něj vjíždějí, když svítí červená světla!
Ano,… tam meli uz davno byt kamery a padat poradny flastry a odebirani ridicaku…
Kamery tam jsou od 2013 a modernizace kamer proběhla minulý rok
… a kolik bylo od té doby odebraných řidičáků?
Já bych si do této diskuze dovolil vstoupit. Je přece úplně jedno, jestli strojvedoucí stihl zareagovat sám. Důležité je, že dnes na tratích, kde je rychlost vyšší jak 120 km/h přejezd v takovémto případě (nedojití závory ve stanoveném čase do koncové polohy) spadne do poruchy a to znamená nejenom přepnutí návěstidla na Stůj, ale i odebrání MA pro vlak a to bez zásahu kohokoliv (výpravčího, strojvedoucího) a zahájení rychločinného brzdění. V tomto odkazu: https://youtu.be/yOQ2ClT15sE bylo taky nakonec mnoho štěstí, nic se nakonec nestalo. Ale kdyby tam strojvedoucí bleskurychle a správně nezareagoval, tak se stát mohlo… Na tom přejezdu jel ještě… Číst vice »
No co jsem kdy viděl tak jde světelná výstraha na přejezdu a závory jdou dolů až skoro před vlakem. Takže v určitých případech do toho stejně vlak může vjet.
A PZS i když se závory nesklápí, tak je to zpravidla pouze nouzový stav.
Ano, samozřejmě. V ČR se závory sklápí na poslední chvíli, ještě je ale šance následky nárazu alespoň zmírnit.
Dnes se opět ukázalo, že přejezd ve Studénce je v kombinaci s nezodpovědnými řidiči kamiónu velmi nebezpečný. V tomto konkrétním případě se stalo to, že kvůli zvednuté nebo poškozené závoře šel přejezd do poruchy. To vedlo ke shození vjezdového návěstidla, na což strojvedoucí vlaku perfektně zareagoval a okamžitě zahájil rychločinné brzdění. Stejně jako někteří fandové ETCS, ani já si nemyslím, že je potřeba jej tak přehnaně vychvalovat. Toto přehánění může být kontraproduktivní. Ano, PZZ poslalo informaci o poruchovém stavu přejezdu do RBC, která tuto informaci propsala do plánování vlaku, změnila návěstní znak a zkrátila MA k vjezdovému návěstidlu. Nicméně, k… Číst vice »
ETCS začne brzdit hned. U barvickovace si připočteme čas než si fira všimne že ma z ničeho nic červenou.
Taky třeba to, že se na barvičkovači sama od sebe červená objeví na několik i delších sekund (z volno) a násldně se zase přepne na volno bez jakýchkoliv problémů. Tohle dokáže vůči barvičkovači otupit solidně.
Zažito několikrát na vlastní kůži a ještě jsem byl popotahovanej, že brzdím, když jsem proti a mám předjet Os do další stanice abych ho nezpozdil.
Jak bych se tím moc nechlubil. Za 10 let SŽ a stát nebyly schopný udělat něco s přejezdem.
Už jsou plány. Bude mimoúrovňový
Nechci to nejak kritizovat, protoze to problemy resi a lze s tim souhlasit.
Ovsem vadi mi, ze o kus dal je mimourovnovy prejezd a resi se prijezdova komunikace do vyrobniho arealu a vetsina ridicu si zde spise zkracuje cestu.
On novy podjezd ma sva omezeni pri jeho stavbe ridici budou nuceni volit bezpecnejsi druhy nadjezd. Svym zpusoben je to pouze stavba pro pohodli ridicu, kteri usetri 5-10min.
To je pak těžký, když vjizdej na přejezd když už bliká červená
Jinak z vyjádření pana Říhy a jím použitých výrazů vyplývá, že vlastně vůbec neví co se tam stalo a jaká byl průběh děje. Tím spíš to smrdí tim, že si pohádkáři ze SŽ řekli, že to musí marketingově prodat. Jak může zodpovědný vedoucí zaměstnanec při líčení nehodového děje používat slova jako pravděpodobně, nebo že došlo k něčemu takovému? Přitom ze stažených dat jednotlivých zabezpečovacích zařízení půjde ten nehodový děj vyčíst v podstatě přesně. Jenže stažení dat a jejich analýza nějakou dobu trvá a troufám si tvrdit že to rozhodně není hotové. Fakt trapné.
Protože je to ajťák a ti na školeních dávají všem provozním zaměstnancům výrazně najevo, že pro ně vlak existuje především na netu a v aplikacích, fyzická existence vlaku je pro ně druhořadá. A tento náměstek je ukázkovým příkladem, ani se neobtěžuje si zjistit, co se v reálném světě stalo.
„Ajťáka“ zajímá vlak jenom v rovině v jaké to potřebuje ke splnění svého úkolu. Provozní zaměstnance zase nemusí zajímat, co ten rozsáhlý systém reálně dělá – zajímá je jenom to, co to pro ně znamená.
Vaše výčitka je, jako kdybych provoznímu zaměstnanci vyčítal, že pro něj je počítač jenom taková krabička.
Taky me to napadlo, ze si chteji investici obhajit,… ale na tom prejezdu se to deje skoro denne….
Strojvedoucí si všiml změny návěstního znaku a použil RB, až po projetil padáku ETCS vyhodnotilo nedovolené projetí.
Je to úplně jinak. Při poruše přejezdu dojde k propsání pomalé jízdy 10 km/h do plánovací oblasti s příslušnou brzdovou křivkou a textovým výpisem o poruše přejezdu, při změně návěstního znaku pak dojde k posunutí EOA k příslušnému návěstidlu, zkrácení MA a modelování brzdové křivky. Pak už jen záleží v jaké poloze vlak je a jak rychle jede. Pokud se vejde pod brzdovou křivku strojvedoucí zastaví naprosto běžným způsobem před koncem oprávnění k jízdě (EOA), případně zpomalí na požadovanou rychlost a jedná dle instrukce, pokud je rychlost vlaků nad brzdovou křivkou je systémem vyvoláno nouzové brzdění vlaku. Teprve když dojde… Číst vice »
Vlak projel vjezd celou délkou, strojvedoucí použil RB a následně po projetí oprávnění šlo ETCS do tripu.
Vlak tedy tripnul po projetí brzdné křivky po zkrácení oprávnění, nebo až po projetí návěstidla s padákem, jak píšete výše? Já vím, slovíčkaření… ale zajímalo by mě to
Ten vlak, ale nejel max traťovou rychlostí, ale zpomaloval do stanice kde zastavuje.
To víte na 100% nebo si to jen myslíte?
100%
Já bych udělal školení pro řidiče a zkusil bych jim říct, že když je zasekne závora, není třeba vystupovat, otáčet se, hledat pomoc.. ale prostě odjet a to prkno zlomit.
Ještě je pak možnost v případě červeně blikajících světel na přejezd nevjíždět.
Naštěstí tento přejezd již brzo zmizí.
Podobní řidiči bohužel ne.
Ještě je pak možnost v případě červeně blikajících světel na přejezd nevjíždět.
Ne, tenhle bod přeskočíme, to je nuda. Zvláště pro profesionální řidiče.
To mi pripomelo jeden vtipek, sedne frajer do auta s kamosi, frajer to rozhuli ve meste co to da, projede jeden semafor na cervenou, druhy na cervenou, na treetim padne zelena a on prudce zabrzdi pred semaforem,… kamosi se ho ptaj co blbne, kdyz ma zelenou? Frajer v klidu odpovi, ted jedou jini frajeri na cervenou,…
Na fb ČT je i video https://www.facebook.com/share/r/18gWoMjZQw/
Výsledek toho je, že závora nebyla zcela zničena, ale pouze částečně, kdy došlo k vyosení (patrné i na videu, kdy mají jít obě přímo proti sobě). Kamion vypadá celkem mimo hlavní koleje (možná kousek v 1., ale moc velké škody by to při strážce asi neudělalo) Celkově štěstí, že už alespoň ETCS pomáhá v tomto mírnit následky tohoto bezohledného jednání.
Uvažte, že ten kamion vyjel zřejmě z kovárny naložený těžkými vykovky takže i drobné drcnuti by mohlo mít těžké následky.
Strojevdoucí použil RB ještě před zaúčinkování ETCS.
Chtěl bych tomu věřit ..
Máte pravdu….nevěřte!
A proč tomu tedy nevěříte..?
Protože strojvedoucí byl rychlejší. Je to jen chlubení cizím peřím a byť by ETCS zasáhlo o sekundu později.
A kdyby si toho strojvedoucí nevšimnul a ETCS neměl tak jaký by vyl výsledek?
No, říkat že tomu zabránilo ETCS je poněkud zavádějící. Jelikož se přejezd nachází v obvodu stanice, tak to samozřejmě zrušilo postavenou vlakovou cestu a na to reagovalo ETCS vygenerovaním brzdné křivky. Ale ne k tomu přejezdu, nýbrž k dalšímu návěstidlu před jedoucím vlakem. To návěstidlo by se schodilo i bez ETCS, akorát by se nezačala modelovat brzdná křivka a pak by záleželo jak strojvedoucí bude reagovat. Ale říkat, že to bylo jen díky ETCS, je polopravda. Kdyby ten přejezd nebyl součástí obvodu stanice, ale byl v mezistaničním oddílu, který je ETCS vybaven, takto by se to nezachovalo. Leda, že by… Číst vice »
Vy jste fakt pohádkář…jen k tomu co píšete za polopravdy. V případě poruchy přejezdového zabezpečovacího zařízení traťová část AUTOMATICKY nařídí omezení rychlosti vlaku…samozřejmě, že, obsluhující zaměstnanec může zavést pomalou jízdu 10 km/h přes přejezd, ale to se netýká přejezdu v poruše, kdy je zavedena pomalá jízda automaticky…
Tak to se omlouvám. Žil sem v domnění, že tu pomalou a OP musí zavést dispečer, tzn. že přejezd s ETCS automaticky (online) propojen není.
Strojvedoucí než stačilo zasáhnout ETCS, si všimnul změny návěstního znaku a zahájil rychločinné brždění….
No, vzhledem k tomu, že už jsem stejnou situaci zažil, tak bych řekl, že spíš nemáte pravdu.
ETCS naštěstí počítá i s méně bystrými účastníky silničního provozu…
ETCS nepočítá s účastníky silničního provozu vůbec nijak. Naštěstí ten náklaďák poškodil závoru a tím vyvolal poruchový stav na přejezdu, kdyby se tak nestalo, ETCS by nepoznalo vůbec nic, stejně jako ostatní zabezpečovací zařízení a vlak by ne přejezd vjel nejvyšší dovolenou rychlostí. Tak sestupte ze svého růžového mráčku…
Ač patřím mezi velké příznivce ETCS, tak si nemyslím, že je potřeba lakovat zase tak usilovně na růžovo. Tohle přehánění začíná být kontraproduktivní. Samozřejmě, že PZZ poslalo informací o poruchovém stavu přejezdu do RBC a ta následně toto propsala do plánovací oblasti vlaku i se změnou návěstního znaku a zkrácením MA k vjezdovém návěstidlu, nicméně k přenosu kódu červeného světla na vlak by došlo i na liniovém zabezpečovači a vlak by zastavil taky a s největší pravděpodobností včas.
Neříkám že nemáte pravdu, ale v okamžiku, kdy by se to stalo metr za návěstidlem už by fungovalo pouze ETCS. V tom je jeho výhoda na rozdíl od pevných bodů. V tom konkrétníclm případě by samozřejmě fungovaly oba.
Kdyby se to stalo metr za návěstidlem tak už by ten vlak nezastavil, jen by došlo ke snížení nárazové rychlosti. Nehledě na to, že má taky strojvedoucí za povinnost sledovat trať, takže ani u tratě bez ETCS se nedá úplně předpokládat, že by vlak nebrzdil..
Od Jistebníku je návěstidlo v místě, kde není na přejezd vidět a ještě dalších 200 metrů přejezd neuvidíte skoro vůbec. Pokud by došlo k poruše metr za návěstidlem u ETCS brzdíte, ale u pozorování trati jedete ještě přibližně 200metrů bez vědomosti co se na přejezdu děje. Až přibližně 400 metrů před přejezdem by byl vidět kamion (vidět neznamená že přesně poznáte kde přesně stojí, protože jedete v oblouku, ~9s do nárazu). U Pendolina byl přesně tento pohled a strojvedoucí reagoval ~4s do nárazu (méně než 200 metrů) a stihl ze 160 to dát alespoň na 140. Předpokládám, že strojvedoucí bude… Číst vice »
Strojvedouci by porad dostal informaci o kódu z koleji, i když s kdovíjakou spolehlivosti, zejména u LS.
Kódu z koleji návěstidla za přejezdem tedy volno. Daný přejezd nikdy neovlivňuje návěstidlo a kód za přejezdem ve směru pryč.
Sorry jako ale Mirel by se hodil automaticky do manuálu a kódoval by stůj, fira by to musel zaregistrovat a reagovat (víme jak liniový zabezpečovač občas na pár vteřin nakóduje něco jiného).
Vlastní zkušenost.
ETCS nečeká až si toho někdo všimne ale jedná, sice tady jednalo asi o vteřinu později než fira ale kdyby ten nereagoval tak by ho to zastavilo. Liniový zabezpečovač nikoli.
On má ten automatický MAN nějaké podmínky, které musí být splněny, jste si jistý, že tomu tak bylo?
Sorry, ale prejez nebezpečný vůbec není, je lépe zabezpečený, než snad jakýkoliv jiný v zemi, má dokonce ještě dodatečná červená světla několik metrů od přejezdu! Problém není přejezd, problém jsou řidiči!
Ano, máte pravdu, tento přejezd je úplně normální jako většina přejezdů. Pouze díky poloze přes něj jezdí větší množství PL – prázdných lebek.
Byl to Makedonec.
Ovšem zabezpečený ≠ bezpečný. Zabezpečený je dostatečně, ale i přes to je nebezpečný.
Nebezpečným ho dělají neschopní řidiči…
Na 160 km/h koridoru nic jako bezpečný přejezd neexistuje. Světla můžou být klidně i kilometr před přejezdem, ale nikdy se nedá vyloučit zdravotní problém řidiče nebo poruchu vozidla. Ten přejezd tam prostě nemá co dělat.
Legislativně ne do 160km včetně lze používat přejezdy, nad 120 musí mít závory hlídání celistvosti.
To že u nás jezdí na červenou je věc policie, začíná to chodci pak cyklistické ty nedodržují nic a končí v autech.
A na jakou rychlost byste změnil ten současný legislativní limit 160 km/h? A proč zrovna na takovou hodnotu?
Někde ta hranice prostě musí být.
Teď už je nereálné to měnit. Vyvinul bych hlavně větší úsilí na nahrazování/rušení přejezdů. To tempo je zoufale pomalé. Co se povedlo loni v Olomouci, bych rád viděl mnohem častěji.
A soucasny Ministr Dopravy Kupka prosazuje vyjimky pro nostalgicke vlaky!!!! Jak by zastavil takovy vlak bez ETCS?
Normálně. Návěstidlem.
A jak se prenese informace o spatnem prejezdu na navestidlo? nejak…
Samozřejmě, že přenese. Poruchový stav na přejezdu se projeví okamžitým přestavením všech dotčených návěstidel na stůj i se změnou kódu…
Normálně jako všude je vazba přejezd návěstidlo a je to po drátech.
Tak tak.
Třeba tam kde přejezd zavírá signalista tlačítkem tak dokud není uzavřen nepostavite návěstidlo na volno.
To je co?
Už elektromechaniky z roku 1930 to uměli.
Ba i systém s klíči a ústředním zámkem to umí.
Co řešíš? Ty kdyby jsi 10x spadl do kupky sena tak se 10x napíchneš na jehlu…. 😁
Ten vlak by za prvé nejel 160 km/h a za druhé úplně stejně jako před jakýmkoliv z těch 99 % dalších přejezdů, které jsou na tratích bez ETCS. BTW jak by ten slavné ETCS ten vlak zastavil, kdyby zůstalo auto stát mezi šraňkama? Nijak, vůbec by o něm nevěděl.
Bohužel ano.
Chápete význam slova výjimka? Navíc takový vlak pojede jistě mimo špičku v sobotu či neděli.
Neměly původně páry takovou radlici pro tyhle případy?
Ti ridici NA snad nemaji pud sebezachovy. I kdyby me tam mely skripnout zavory tak prece slapnu na plyn a okamzite vyjedu, i kdyby tam byla zed. Jen blazen dobrovolne zastavi v kolejich, nota bene na koridoru!
Všichni dopravci by tohle měli mít povinně na školení svých řidičů, třeba by pak těch nehod ubylo.
Ale ono mají. Jenže když má někdo v hlavě vymezeno, tak se to nemá kde uchytit…
To říkáte v klidu a bezpečí doma u počítače. Člověk ale neumí v podobných situacích jednat racionálně, v takové situaci udělá co má nacvičené nebo jedná instinktivně. A nacvičená a většinou správná reakce je “Když máš před sebou překážku tak brzdi”.
Zároveň ale pud sebezáchovy mi říká „seš na přejezdu kam se blíží vlak, ZDRHEJ“.
Nemůže to dělat to barevné označení? Kdyby to třeba bylo šedé prkno (vnitřní strana), nebyl by takový blok to projet.
Dělá to hlavně ta fyzická zábrana. Ostatně proto se tam ty závory instalují. Tj. nejvíc by pomohlo, kdyby tam ta odjezdová závora vůbec nebyla, nebo by byla krátká, jen kvůli chodcům. Zejména na tomhle přejezdu, kde je často problém s kamiony.
Racionální je na přejezd ve výstraze nevjíždět…
A odpůrci páry na koridorech mají od dnešního dne slušně nabito.
Vozidla bez ETCS nemaji na koridoru co delat tecka.
Přesně, máme dost lokálek, kde je mizerný provoz. Tam patří historie. K historii!
1) Pára by nejela 160 km/h.
2) Co těch 99 % přejezdů mimo koridory?
3) Kdy naposledy se stal střet auta a páry?
4) Jak by ETCS pomohlo, když by to auto zůstalo stát mezi šraňkama, které by byly normálně uzavřené?
Klid dočkáte se i vy.
A jak by pomohl liniový „zabezpečovač“? Zeptal bych se kolegy od Dolní Lutyně ale bohužel mu nijak nepomohl.
3) Ani ne 1/2 roku nazpět loni v Německu, dokonce to bylo s kamionem https://zdopravy.cz/v-sasku-se-srazil-parni-vlak-s-kamionem-na-prejezdu-pet-zranenych-215657
„Svědek události ji pomohl nadzvednout. Nákladní vůz mohl odjet z kolejí,“
Takže zřejmě proto bylo možné obnovit provoz relativně brzy po události, k fyzickému poškození závor a ani ničeho jiného nedošlo.
Já bych byl radši, aby se lidi nezdržovali nadzvedáváním závor a rovnou ujeli pryč co nejdřív.
To samozřejmě, bylo by to v tu chvíli nejmenší riziko.
Když píšete komentář, který je v rozporu jak s konkrétními větami a informacemi z článku, tak s podstatou článku, je dobré uvést, z jakých informací vycházíte.
Samozřejmě to vyžaduje nejdřív si článek přečíst.
Z článku: Ve Studénce zřejmě došlo k poruchovému stavu přejezdu. Pravděpodobně k přeražení závory nebo něčemu podobnému.
Zavory byly zničeny, ale naštěstí tam byly hned vedle kluci zabezpečováci, kteří mají na skladě další a hbitě ji dali do provozu (po hodině) jezdit s omezením se začalo asi po půl hodině, protože ještě závora tam nebyla.
já hlavně nechápu, proč se k jednomu sebevrahovi přidávají hned další..nadzvedávat závoru v blízkosti kamionu na přejezdu, kde se jezdí 140/160 (teď přesně nevím) je šilenej hazard..protože tam se fakt nedá stihnout utíkat a ten kamion to dokáže ve vteřině odhodit dost daleko..
Alespoň vidíš jak se lidé reálně chovají.
Předpokládám, že pokud by tam stálo 10 lidí, pět z nich by si to natáčelo na mobil
…a pozůstalí autora nejlepšího záběru jej pak dobře prodají…
Podle výše linkovaného záběru tu závoru zvedal až ve chvíli, kdy už tam ten vlak stál. A do druhé koleje už ten návěs nezasahoval. Ale je otázka, zda to opravdu dotyčný vyhodnotil, že už bezprostřední nebezpečí nehrozí, nebo si nebezpečí nebyl vědom vůbec.