Železnice Železniční průmysl

Další spolková země nakupuje vlastní vlaky. Budou nejtišší v Německu, slibuje Dolní Sasko

Nové elektrické jednotky Alstom Coradia HC pro Dolní Sasko. Foto: LNVG
Nové elektrické jednotky Alstom Coradia HC pro Dolní Sasko. Foto: LNVG
Dolní Sasko chystá ještě soutěž na provozovatele vlaků. Nové jednotky vyjedou v roce 2024.

V německé regionální železniční dopravě pokračuje trend nákupu železničních vozidel přímo spolkovými zeměmi či jejich podřízenými organizacemi.

Dolním Saskem vlastněná společnost LNVG (Die Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen) oznámila nákup celkem 34 jednotek Alstom Coradia Stream HC. Součástí zakázky je i servis na třicet let.

Podle ministra dopravy Dolního Saska Bernda Althusmanna spolková země nikdy neobjednala tolik vlaků najednou. Kontrakt má hodnotu 760 milionů eur (19,8 miliardy korun) včetně údržby. „Je to jasný signál, že chceme dál posílit železniční dopravu. Zaměříme se na moderní, přístupnou dopravu, která povede k ochraně klimatu,“ dodal Althusmann.

Zakázka obsahuje celkem 68 dvoupodlažních řídících vozů a 86 jednopodlažních vložených vozů. Z nich budou sestaveno celkem 34 čtyřvozových a šestivozových souprav. LNVG počítá s tím, že později začne spojovat soupravy až do desetivozových jednotek s kapacitou až 1 050 cestujících. Nasadí je na linky RE1 Hannover – Brémy – Oldenburg – Norddeich Mole/Wilhelmshaven, RE8 Hannover – Brémy – Bremerhaven a RE9 Osnabrück – Brémy – Bremerhaven. Spolková země bude soutěžit ještě provozovatele těchto vlaků. Provoz nových souprav začne v roce 2024.

Trend soutěžit zvlášť dodavatele vlaků společně s údržbou a provozovatele je v Německu čím dál častější. Naposledy takto vybralo Šlesvicko-Holštýnsko nejprve jednotky od Stadleru, následně dopravce. „Výrobce zná vlaky nejlépe, proto se bude starat i o jejich údržbu. Dopravce se může zaměřit plně na cestující a své služby,“ řekla šéfka LNVG Carmen Schwabl.

Podle ní půjde o nejtišší vlaky v Německu. Hluk v interiéru má klesnou na 61–68 dB, spotřeba energie má být proti původním jednotkám zhruba poloviční: 9 kWH na kilometr.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mezera

Není výhoda v tom, že objednavatel ví přesně co dostane za kvalitu (vozidla)?
Není výhoda v tom, že dopravce nemůže vydírat objednatele tak jednoduše (že nevyjede)? Asi je rychlejší sehnat lidi (personál) či licencovaného dopravce, než je doba nutná pro získání „volných“ vozidel.

Vít Jůza

Chlubit se vnitřní hlučností 61–68 dB mi přijde divné, když mám zkušenosti i takové, že jsem ve vlaku za jízdy neslyšel nic …

Miroslav

Takže tam bylo 0 dB? To gratuluju. Toho se nedosáhne ani ve zvukové komoře

EM*

Z jakého důvodu jsou vložené vozy jednopodlažní?

Kubrt

Aby bylo kam dát výzbroj.

XXXD

Tipnul bych, že tam jsou na střeše trakční motory.

Plecháč

Trakční motory snad ne, to by museli mít hodně komplikovanou převodovku.

Apollo17

Tam je od motoru na střeše k dvojkolí řemen.

Pája

Hřídel vede dutým madlem. Tohle by šlo použít i u trolejbusů a autobusů – agregát na střeše a pohon hřídelí skrz madlo 🙂

Xaver

Mno, ten design je takový poněkud asijský.

TPal.

Asijský? Zkuste mi přirovnat asijský produkt, ke kterému se ten design podobná. 🙂

Xaver

Neříkám, že se musí něčemu podobat, ale že je takový kýčovitý 😉

Le TER

Welcome in France 🇫🇷🍷🥖

leviathan

Bienvenue en France! Muslim territoriar

MHD

Mě to připomíná jednotky Hyundai Rotem. Třeba ty co jezdí na Ukrajině. A některé jsou už 10 let staré.
Dnes je trend ostře řezaných hran.

Poudy

Také si myslím. TPal.ovi bych odpověděl tak, že Asie se vyznačuje připodobňováním neživotných věcí k živým tvorům, tudíž čelo tohoto vlaku asijsky opravdu vypadá. Nevím jestli je to dobrý trend, obecně ze strojů a především z těžkých nákladních aut a vlaků přestávají mít lidi respekt, doufám že jednou nebude každý vlak vypadat jako beruška. Mě osobně se více líbí styl polských výrobců.

MHD

Vidím to podobně. Design věcí by měl mít vlastní svébytnou estetiku, která má vycházet z funkce daného předmětu, ne z touhy se něčemu podobat. Ten styl kdy dům vypadá jako kniha, auto jako beruška také moc nemusím. V současnosti mi připadá nejprogresivnější polský design kolejových vozidel. ( Ale to je subjektivní).

TPal.

Velmi zajímavý pohled, děkuji za něj.

Vlastimil Kocurek

Tento vlak je zhnusený až po grafické úpravě kupující firmy. Ale je možné, že máte doma TV nebo notebook ve tvaru žáby.

leviathan

Barevné řešení.

Vlastimil Kocurek

Mně se ten design od výrobce libí, za kýčovitost může LNVG , která si to takhle kýčovitě dala přizdobit. Podíval jsem se na „výzdobu“ dalších jejich jednotek, a bylo mi to jasné. Je to podobné jako ČD a Slovenská spoločnosť. také upraví čelo jednotky tak, že se na to nedá koukat.

xyz

“ Nasadí je na linky RE1 Hannover – Brémy – Oldenburg – Norddeich Mole/Wilhelmshaven“
Tak snad už v té době bude hotova elektrizace (+ s ní spjaté plné zdvoukolejnění) tratě z Oldenburgu do Wilhelmshavenu.

Ta stavba se docela vleče už slušnou řádku let.

Vojtíšek

Nějak mi nesedí počty vozů a z nich vytvořených souprav.

R P

Z 68 řidičáků a 86 vložených vozů se poskládá 25 čtyřvozových a 9 šestivozových souprav, tedy 34 souprav celkem.

Vojtíšek

To budou řidičáky na obou koncích?

Kubrt

Jasně, hnací vozy jsou ty vnitřní. Pro nás neobvyklé, ale proč ne.

Pája

Už dávné TEE jezdily v podobném uspořádání, tedy pohon uprostřed soupravy a na obou koncích řídící vozy. V některých místech západní Evropy ještě stále jezdí dvě poschoďové jednotky s řídícími vozy na jednom konci a uprostřed mezi těmi dvěma soupravami je elektrická lokomotiva.

Pe.tr

Ne. Na jednom a zpět bude couvat

Jan Mahdal

Mě by naprosto seriózně a vážně zajímalo, co u podobného systému, kdy jednotky vlastní s udržuje kraj či jiný objednavatel soutěží dopravci.
Dodává v podstatě jen personál, takže rozdíl v nabídnuté ceně je pak co? To o kolik úředníků má méně nebo o kolik méně dokáže vydat na mzdách? Nebo o kolik OPP vydá těm zaměstnancům méně, či méně často uklízí?

Kubrt

Jasně, náklady na aparát, míra zisku. Mzdy zaměstnanců ani ne, ty musí „dopravce“ držet v závislosti na situaci na trhu práce. Kvalitu úklidu taky ne, tam musí splňovat požadavky objednavatele.

Jakub P

A maj tam brutto nebo netto smlouvy? Pokud jdou tržby objednateli, nezbývá toho na soutěžení pravda moc, pokud dopravci, je celkem co soutěži (může lákat lidi úrovní služeb).

gajda

Je to i o tom, že pokud patří tý vládě, tak ta se může dostat i na lepší cenu, a pak za totožnej vlak budou menší odpisy, což zase objednateli ušetří. Hlavní motivace je mít to co objednatel chce za co nejmíň.
Nebojím se že i u náš na jížní Moravě by nebyl zájem dělat jen dopravce.

Vladki

Soutěžit se to musí, protože je na to zákon. A ano je to víceméně jen o tom kdo má menší režii a marži.

mezera

Není výhoda v tom, že objednavatel ví přesně co dostane za kvalitu (vozidla)?
Není výhoda v tom, že dopravce nemůže vydírat objednatele tak jednoduše (že nevyjede)? Asi je rychlejší sehnat lidi (personál) či licencovaného dopravce, než je doba nutná pro získání „volných“ vozidel.

Jaaaa

Přesně tak, výsledkem je víceméně prekarizace zaměstnanců.

Lidí z východu s nižšími nároky na plat lze dovézt miliony.

Tomu se říká šetření za každou cenu.