lot
Dopravci Železnice

Stát bude další rychlíky vybírat na poslední chvíli, favoritem jsou České dráhy

Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Za necelý rok vyprší smlouva s Českými drahami na provoz rychlíků linky R14 mezi Pardubicemi a Libercem a z Liberce do Ústí nad Labem. Ministerstvo dopravy může smlouvu s dopravcem uzavřít až v polovině srpna, protože dlouho otálelo s oznámení v evropském věstníku zakázek. Cestující tak zřejmě nečeká velká změna v kvalitě cestování.

Ministerstvo plán na sedmiletou smlouvu uzavřenou takzvaným přímým zadáním oznámilo v evropském věstníku v polovině srpna loňského roku, od té doby běží roční lhůta. Dříve smlouvu podepsat nelze.

Na rozdíl od minulosti nechystá ministerstvo dopravy oslovení více dopravců. „U linky R14 je předpokládáno přímé zadání. Budeme tedy jednat se stávajícím dopravcem,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Obě rychlíková ramena zajišťují České dráhy motorovými vozy 843 a přípojnými vozy Btn. Jiní dopravci mohou podat nabídku, ale ministerstvo k ní nemusí přihlédnout.

Mezi Libercem a Pardubicemi jezdí České dráhy s rychlíky za 127 korun za kilometr, z Liberce do Ústí nad Labem za 95,57 Kč za kilometr.

Už loni zájem o tyto trasy projevila Arriva, které by provozní soubor zapadl k linkám pro Liberecký kraj. Ten by ostatně i rád jednal s ministerstvem dopravy o spolupráci při objednávce dálkových vlaků linky R14.

Arriva je vzhledem k současné situaci u nových linek, kde start nezvládla k plné spokojenosti objednatelů, k plánům na vstup na další linky zdrženlivá. „V tuto chvíli se plně soustředíme na nové linky, které jsme začali zajišťovat,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Vzhledem k velmi krátkému času na získání jednotek pro tyto rychlíky nelze ani příliš očekávat, že nabídku podá jiný dopravce.

V případě vítězství Českých drah nečeká cestujícící žádná zásadní změna v parametrech nasazovaných souprav. V motorových vozech 843 nejsou dosud například ani elektrické zásuvky či klimatizace. České dráhy aktuálně modernější vozy k dispozici pro nasazení od příštího prosince nemají: nízkopodlažní Regiosharky jsou už smluvně přidělené na jiné výkony, rámcová smlouva na nákup nových motorových jednotek dosud není uzavřená. Ministerstvo dopravy plánovalo podat oznámení úředního věstníku dříve, materiál ale zadrhl při schvalovacím kolečku u vedení ministerstva. V Bavorsku je běžné, že se výkony soutěží s tříletým předstihem, aby dopravce měl čas na přípravu a pořízení vozidel.

Podle Jemelky začnou o provozu jednat dříve než před uplynutím roční lhůty notifikace. „I s ohledem na žádosti o kapacitu dráhy jednání musí začít dříve, než uplyne jednoletá lhůta notifikace. Ta pouze určuje termín, od kdy může být sjednána smlouva o veřejných službách,“ dodal Jemelka.

Ministerstvo chystá přímé zadání na přechodnou dobu i na rychlíkovou linku R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Nová smlouva začne platit od prosince 2021. Ještě letos musí vyřešit také co s linkou R27 Ostrava – Krnov – Olomouc, kde smlouva platí do konce letošního roku.

227 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Já bych na trati Praha Brno přes Havlíčkův Brod zrušil smlouvu českým drahám kuli tomu že zde pořat slibuji nové vozy, stevardi prodávají jídlo kdy se jim hodí, v létě je tam strašný vedro a WiFi byla tam ale u tam není je to čim dál ti horší, na dnešní poměry je to strašný

Krušnohorec

Klidně soutěžit, v Německu je vyřazených kolejových vozidel stále dost.

HonzaEM

Tak aspoň něco, doufejme, zůstane normální.

Zdeněk

Na této trase jsem se službami ČD plně spokojen, tudíž nevidím důvod pustit sem soukromníky.

Panda

Nedostačující trakce v kopcích? Horší poměr cena/výkon oproti řádnému VŘ (3 roky předem)? Na LBC-Pardubice, kde lidé jezdí i hodně dlouhé relace, chybějící klima, wi-fi či automaty na občerstvení?

Jan pesina

Taky jezdí to přesně topí,záchod funguje okna stáhneš cisto,stolek,koš,roleta,nějaký desiro v tomhle pokulhava

Jožin

Jan pesina, ano přesně tak… Klimatizace tam je pokud čtěte a mám pocit že i v Btn něco fouká z podstolku, Wi-Fi na co, když každý vyleze z vlaku a hned zapíná data a automat na občerstvení je celkem zbytečné, raději po konci cesty v Liberci zajdu do nějakého obchodu kde to mám X krát levnější.

Jan pesina

Jezdím tuto celou relaci Liberec pardubice a zpět jednou nebo dvakrát měsíčně jsem spokojen i die landerban má věčně nefunkční hajzly klimosku a WiFi taky každou chvíli nejde takže ženy desiro a Stadler byli naky zázračný stroje se říct nedá akorát jsou rychlejší jinak nic moc a WiFi v horách problém se signálem je od Liberce až po Jaroměř tak asi hlavňe že se dostanu do cíle včas😄

mgr.pavel

Nekecáme, makáme. Vaše ANO řídící MD.

Ještě že aspoň tady to skoro nevadí, než aby to získala Arriva a zmatkovala jako doposud..

Jindřich

Přestaňte experimentovat a nechejte jezdit původního Národního dopravce. Soukromníci jasně dokázali, že to nedokážou, možná tak jen na hubě. Nemají ani techniku, ani vyškolené lidi.

Panda

Ony jsou totiž jen 2 varianty – nechat ČD nebo vypsat VŘ nesmyslně pozdě, že? Co takhle ho vypsat 3-4 roky předem jako se to dělá ve vyspělejších zemích, aby se dopravci (vč. ČD) mohli řádně připravit (vč. například nákupu/reko vozidel) a hlavně mohli přijít do ČR schopnější a zodpovědnější konkurenti alá Veolia či Go Ahead, kteří do takového risku (pár měsíců na přípravu) nepůjdou a ani nedrží bokem nějaké starší kousky, které mohou ihned použít (alá Arriva či ČD).

Dalibor

Soukromníci? Paušalizování je opravdu vždy velmi objektivní… jestli se nepletu, tak větší problémy byly na některých tratích s Arrivou, jinde zmatk ybyly marginální, případně dost rychle dosaženo „normálního“ provozu. Těch soukromníků tu máme povícero.

Alexandr Mikulka

Zavři tlamu, Berousku vožralé!

asdfg

Vlk se nažere a koza zůstane celá. Budeme tu mít „soutěže“ a „konkurenční prostředí“ a z Bruselu nebudou zatím otravovat.

Rossec

Pokud je ta „poslední chvíle“ ochrana před Arivou, tak jedině dobře.

Drtikol

ČD na věčné časy a nikdy jinak. Není nad to, když máte ve vlaku 30 let po revoluci na koši nápis ČSD.

Destičkové vázání

To musí být strašný zážitek…

MRC

To je fakt, ale originál ČSD však vytáhl v dopravě v závazku někdo jiný nežli ČD..

Rossec

To mě nechává klidným. Nad to však je, že 30 let po revoluci máme premiéra bývalého estébáka, který se k tomu i veřejně přiznal.

Pepa z depa

A já myslel, že narážíte na retro rychlík od Arivy, ale jo už je polepšila a už ji ty motoráky jezdí, teda pokud nejsou moc plný a nejedou do velkýho kopce.

HonzaEM

To asi nepřežiju, že je na koši ve vlaku napsáno ČSD xD

Panda

Naopak – Arriva je jeden z mála dopravců, který do VŘ na poslední chvíli chodí… Zodpovědnější dopravci alá Veolia či Go Ahead, kteří budou potřebovat sehnat nová vozidla či koupit/ zrekonstruovat starší, do toho risku nepůjdou – raději si zasoutěží v Německu, kde se zpravidla vypisují VŘ s řádným předstihem.

Alexandr Mikulka

Arriva je bývalá Veolia, ty pucštoku.

Lovosičan

OT: Dnes jsem absolvoval menší test společnosti Ferrovie dello Stato, LN-M – Hřivice a zpět. Výhrad téměř není. Vlaky jely načas, personál volně snesitelný…možná mohla jednotka ve směru do Rakovníka nepatrně přitopit, ale jsa spíše otužilec, o nic hrozného nešlo. V tričku jsem zůstal, ostatní si zkrátka ponechali bundy. Hlášení ve voze působilo dojmem výstupu některé starší verze Google translatoru, hlavně upozornění na tlačítko k zastavení před zastávkami „x“. Průvodčí ze zpáteční cesty znám od pohledu, samozřejmě „vyklouzka“ od ČD. Lapidární shrnutí: Ale jo.

erik

Lovosičan: Máš u mně jedničku s hvězdičkou.

HonzaEM

Hlášení ala Marion z Chalupářů, že?

J.K.

To je prostě taková časoprostorová zvláštnost, že všechny smlouvy s ČD končí nečekaně.:-)

Pavel

Ale hlavně už teď víme, že nečekaně vyhrály ČD a to je teprve bomba.

ngthrn

Rozumné řešení je samozřejmě přímé zadání na ~ 3 roky a *hned* začít připravovat soutěž.

HonzaEM

Nejlepší by bylo přímé zadání natrvalo.

Dušan

Hlavně linka R9 by měla mít trošku modernější vozový park a výkonnější hnací vozidlo vzhledem k tomu, že trať prochází postupnou modernizací, která by měla být ukončena do roku 2030 – vozidla by minimálně měla umožňovat jízdu na horní rychlostníky, netvrdím, že musí být nutně nová a stávající řada 362 s P = 3000 kW již nemá pro V = 130 nebo 140 km/h optimální výkon, ideální by bylo nějaké vozidlo s V = 6000 kW, samozřejmě rychlost do V = 160 km/h by na této trati stačila – není potřeba nakupovat sem hned Vectrona s V = 200 km/h.

Dáda

Nejen výkon ale tu by se mítsy hodila i klopidla. Je to tam místy samej oblouk…

Radek

Ono by to chtělo částečně upravit i JŘ, hlavně na části Havl. Brod – Brno, kde jsou rychlíky mnohdy na každé zastávce o 1-2 minuty dříve. V součtu už by to nebylo zanedbatelné. A co se týče vozů? V letošním GVD byly Bbdgmee nahrazeny Bds a Bee272 byly nahrazeny B249 a B273. A to je dle mého neskutečný skok dolů.

Elb

To není jen tak, projet mezi taktovými osobáky ve velké intenzitě.

Anonym03

S V = 6000 kW… Vy jste hodně vtipný, když tento výkon má jen pár expresů… Žijeme snad v Rakousku?

Dušan

Vycházím právě z toho, že se chystá jejich nákup – viz níže
https://zdopravy.cz/drahy-shani-az-65-novych-lokomotiv-budou-garantovat-odber-zacaly-trzni-konzultace-27539/
a pokud na R9 je základní takt 120 minut a jen ráno a odpoledne je tam proklad jedním párem rychlíků, aby se 3x jelo po hodině nebo tak něco, tak na to těch lokomotiv nepotřebujete žádná kvanta….

Petr Nick

I když na 030 nemáme ( a asi nebudeme mít ) nad kolejema dráty, důstojný rychlík – loko + komfortní vagóny, vč vagonu první třídy, bychom si zasloužili.. Tvz „rakve“ a „řidičáky“ by mohly zůstat na osobních vlacích , kdy uplatní svůj rychlejší rozjezd .. jen názor – subjektivní, jak jinak

Dáda

Problém vidím v tom, že opět bude mezi provozem a soutěží málo času. Soutěž má být MINIMÁLNĚ 2 roky dopředu, aby mohl výherce se na provoz připravit. Pak by v podmínkách soutěže by mohlo být i lépe a konkrétně definovaný požadavek na „modernost“ vozů. Pokud se budou soutěže bastlit takhle na poslední chvíli, velký progres k moderním vozům neočekávám.

Jiří

To je smozřejmě pravda. Ale i takhle by snad šlo definovat, jak budou modernizovat v průběhu trvání smlouvy.

Pečlivý pozorovatel

Ono u nás asi k nějakému velikému skoku kupředu dojít nemůže. Jak ostatně ukázal vstup soukromníků od poloviny prosince. Lépe řečeno ono by k němu dojít mohlo to by nebyl problém ale to by musel být někdo ochotný to zaplatit a to není. Za současné ceny tu nic jiného než ty staré soupravy ať již ČD nebo dovezené z Německa jezdit nemůže. Porovnejte si cenu za použití vlakové cesty a cenu za ujetý kilometr u nás a třeba v Rakousku nebo Německu a to elektřina nafta i vozidla u nás i tam stojí přibližně stejně. U většiny zboží včetně potravin… Číst vice »

Jiří Voseček

Kdyby na Pardubice – Liberec začala jezdit 1. třída, třeba ABfbrdtn, nebylo by to od věci. Ale to je jen takový povzdech cestujícího.

Jiří Šrámek

To dřív pokvetou hrábě, než nám sem na sever pojede slušný vlak.

Hen ten oný

Nejprve nutno položit koleje z Milovic směr Všejany. Nejsem si při tom jistý, zda tomu nebudou bránit divocí koně, zubři a pratuři. A kdoví jestli se tomu nepostaví na odpor i nějací indiáni. 😃

Martin

A k tomu zrychlit Všejany – MB, v nedávné době proběhla „rekonstrukce“ tratě, ve stanicích 100 km/h a na širé trati 80 km/h, to mě hlava nebere …

Daniel Mach

Je to o trati Pardubice – Liberec, nikoli o trati Praha – Turnov. Ovšem na trati Pardubice – Liberec je už minimálně úsek Pardubice – Jaroměř předělaný na stav, kde by mohli jezdit i rychlejší motorové vozy než čtvrtstoletí staré 842 s max. rychlostí 110 km/h. Je to sice jen cca 40 km ze 160 km, ale stejně. Bohužel o zadávacím řízení na provoz této trati se mluví už pět let, a zadává se to napřímo zase na poslední chvíli.

Martin

Já vím, ale vlakové spojení z Pha do Lbc také není hodno 21 století, 30 let po sametu – snad děti dětí mých dětí se dočkají důstojného vlaku a hlavně tratě do Liberce …. ale co já si stěžuji, máme přece :dálnici: kterou na jaře rozkopou na 2,5 roku tak to asi už úplně budeme odříznuti …

Dispečer

Těch vzdychajících je nás povícero … je to rychlík, spojuje tři krajská města ,tak by tam 1.třída byt mohla … bohužel při současném systému zadávání samozřejmě žádný dopravce nebude dopředu kupovat nová vozidla …

Novák

Ano ,1.třída, by tomto rameni být měla. Bohužel by to v současnosti znamenalo pouhou výměnu 843 + 2 x 043 za 854 + 054 + 954. Problém je, že motorové jednotky pro rychlíkovou vozbu zkrátka nejsou v celé Evropě. Při honbě za cenou vlkm, nemůže souprava motorovému vozu s přípojnými konkurovat. To by se musel stát „plácnout přes kapsu“ a vypsat podmínky pro soupravu. Pokud by R14 obsluhovalo něco jako na „Krakonoších“ v úseku HK – Trutnov, bylo by to výrazné zlepšení a věřím i více cestujících, kteří dnes jedou někdy busem někdy vlakem. Pokud však pohled MD zůstane stejný,… Číst vice »

Dominik

Neříkám, že konstantně, ale ve špičce je slušně zaplněna i souprava ve složení 843 + 2x 043, však v pátky a neděle bývá posílená o jednu 843 s 043.

Karlos S.

Tohle je další špatná zpráva pro cestující. Oslovit ČD znamená zafixovat tu stav na další léta a zapomenout na lepší a modernější vlaky. A soukromníci by měli zase tak málo času, že by nabídli nejspíš opět ojetiny doplněné o wi-fi a zásuvky, takže posun minimální. Ach jo, státe, proč nechceš, aby se v česku cestovalo líp v roce 2020? 🙁

Haha

Neznamená. Viz Plzeň.

Jan

Šlo by tu myšlenku nějak rozvést…?

kakov

co se stalo v plzni? doufám, že nenarážíte na GWTR?

a8n

Z textu je zřejmé, že o modernější soupravy není na MD zájem, ať už by se to vypsalo kdykoliv.

HonzaEM

Ještě že tak. Pohodlné a kvalitní vlaky a „zadarmo“.

Jiří Šrámek

Nejsem odborník, ale na rychlících z Liberce do Pardubic nejezdí 843 + Bdtn (nebo jak se to správně jmenuje), ale 843 + 043 + 943. Ve špičkách jezdí pětivozová souprava. A v kopcích je fakt znát chybějící výkon.

Džamel

943 jsou v LBC dvě a turnus mají na Os na Lípu… zde se jezdí s vleky…

Jiří Šrámek

Aha. Za chybu se omlouvám a děkuji za doplnění informací.

Ivan

A 043 je podle vás co? Btn.
Příště si prosím přečtěte něco o označování vozů.

Přemek

Víte, co je TCO? Ne, tak v klidu k těm, co jsou možná experty někde jinde.

Ivan

Ale ano, vím, železnice mne neživí…
Ale to už je offtopic, stejně jako váš příspěvek.

Jiří Šrámek

Osobně proti motorákům 843 nic nemám, ale na tyto tratě by to fakt chtělo něco výkonnějšího. V kopcích (Jeřmanice nebo Borovnice) ty soupravy stěží vyfuní nahoru.

asdfg

Stěží funí plnou traťovou, to je dobrej vtip. Aspoň nemelte bludy. 😉 Stačí se jen podívat co se pokrátí při zpoždění z Jaroměře na Horka (nepočítám pobyt ve Dvoře).

Tronda

To je pravda, 843 jsou tak spolehlivá, že je pro závady ohrožující bezpečnost provozu nechal DÚ svého času všechny odstavit z provozu. Nebo teď už děláme, že jsme na zapomněli?

Jerry

Byly odstavený kvůli vydrolovani jízdních ploch což se vyřešilo.843 ky náhodou považuji za velice pohodlné..

HonzaEM

Jsou to asi nejlepší motoráky, co v současnosti máme (spolu s 842).

X 1

Bohužel.

Přemek

A znáte důvod odstavení a způsob vyřešení problému? Ne? Ta prosím o šetření se sarkasmem na jiné případy. Děkuji.

Jiří Šrámek

Jak dlouho trvá, než dosáhne té plné traťové rychlosti? Jestli nevidíte potřebu vyššího výkonu, jste slepý.
A rychlost jízdy ze Steré Paky na Horka? Plná traťová? Možná tak nahoře na kopci a po deseti minutách „rozjezdu“. To zrychlování je prostě fenomenální. A při výjezdu z Rychnova na Liberec je to totéž.
Jasně, máme být rádi, že nám tady aspoň něco jezdí a toužení po lepším si máme strčit tam, kam chodí jen lékař, popřípadě celníci.

Přemek

Můžete, pane experte, uvést, v čem JŠ uvádí bludy? Děkuji.

Dushan

Pokud by zakázku získala Arriva, nejspíš by nasadila známé problémové jednotky řady 845, rovněž bez klimatizace, navíc s horší dynamikou nežli dosavadní jednotky ČD řady 843. Pro cestujícíí tedy pozitivní zpráva, že tuto trasu soukromník zřejmě nepřevezme.

Kubrt

Především je to negativní zpráva – MD nehodlá vypisovat opravdové soutěže a nehodlá utrácet za moderní vlaky.

Dushan

Ne, Ministerstvo nechce, aby se další cestující stali obětmi diletantů, kteří v soutěži naslibují hory doly, ale v praxi způsobí cestujícím jen zmatek, ohrožují jejich bezpečnost a způsobují všeobecnou nedůvěru k železnici.

Samo

Tak nech si uplatnuje sankcie za nedodrzanie standardov.

Ale napr. na takej R8 isla kvalita oproti CD vyrazne hore a verim ze to pritiahne do vlakov novych cestujucich.

Dáda

R8 požívám pravidelně a mohu zatím jen pochválit. Jestli to vydrží tak je to opravdu posun k lepšímu.

Jerry

R8 dvakrát vyzkoušeno a už nikdy více tak zpraseny vagón sem neviděl a druhý zase netopil..no malý Davídek malém zmrznul.

X 1

Před měsícem jsem mrznul z Brna do Olomouce. Před dvěma měsíci zase z Prahy do Děčína. No a co. Bóže. Jednou to byl studenější celej vlak. Podruhé jsem si přesednul do jiného vagónu. Prostě, stane se.

Na VŠECH dopravcích najdeš chyby.
Ale zkus raději, v zájmu objektivity napsat, co je na VŠECH dopravcích v ČR pozitivního.
PS: Jednotnej Onén Ticket , tam nepočítej. To zprasili na ministerstvu.

David

Malý Davídek je to co máte ve slipech?

Jerry

Ne

Dáda

Asi jsem měl štěstí dycky na správný vůz. U mne 100% spokojenost.

Dushan

A jak by sankce měly pomoct cestujícím?! Ti očekávají především spolehlivost, wifi, zásuvky apod. jsou proti tomu marginality, pokud nedojde k základnímu plnění.
p.s. článek se netýká linky R8.

Kubrt

Sankce nutí provozovatele, aby jezdil korektně.

X 1

Sankce jsou zde proto, aby dodavatel (dopravce) plnil to, co si objednavatel (kraj, stát) objednal.

kakov

sankce vyrobí nová vozidla, opravý ta stará, seženou strojvůdce….atd.?

Hynek

Kvalita nahoru určitě nešla. WiFi narozdíl od ČD (pravda byla jen v jednom voze) věčně nefunkční, sedačky v oddílových vozech jako v Béčku, jen tvrdší (ty s vyměněnými sedačkami taky nic moc a je jich nedostatek), ve velkoprostorech také tvrdší a užší, dražší minimálně část občerstvení, nepříjemný a nevyškolený personál (pokud přišel z mých 7 jízd, tak vždy nepříjemný a jednou se hádal s malým klukem, že nemá žádný průkaz na slevu (ve 12 asi mít občanku nebude a brněnská šalinkarta stewardovi nestačila a nebránila, aby po klukovi přede všemi řval), mně tvrdil, že jde o povinně místenkový vlak). Za… Číst vice »

Dalibor

No pravdou je že R8 jezdím tak 3x do měsíce zpravidla 1. třidou často i s maldým. Tam se hádky o průkazy nevedly cena je 152Kč, slevy se nevedou, občerstvení donesený do kupé, stevardka ochotná, sezení pohodlný cena příznivá a nikdy jsem tenvůz nezažil narvanej. Čaj teplej + juice + voda v ceně, jablečná buchta k tomu za 10Kč, to docela ujde. Teplo, uklizeno, jen na záchodě teda nějak moc netopí. Což se dá vydržet. Rozdíl mezi cenou 1. a 2. třídy nejsou ani 2 točený piva, tak proč jet 2. třídou?

Tronda

MD evidentně nehodlá dělat nic, takže budou dál jezdit šroty a pro cestujícího je v zásadě jedno pod hlavičkou jakého dopravce. Na druhou stranu konkurence ČD (kterákoliv) aspoň nemá předražené jízdné za to pojízdné vrakoviště, které momentálně na R do Liberce z obou směrů jezdí.

Jerry

Trondo až to vyhraje Arriva tak tam nasadí 750 + dva vozy z muzea

Tronda

Jerry furt lepší, než 714+dva vozy ze šrotu, které nám na rychlících předváděly v prosinci ČD, předtím než to převzala Arriva, ta za tu jízdenku aspoň nechce takové nehorázné prachy vzhledem k úrovni cestování.

asdfg

Ale to co tam mělo být, tj. 854+054 to tam vlastně bylo, resp. 2×054 a pro zákazníky se kvalita nezměnila, to že to táhla 714, to moc cestujícího nezajímá.

Tronda

Tak hlavně bych řekl, že plesnivá koženková béčka, která celý pátek brázdila na Ex Praha – Púchov a zpět už zákazniky zajímají a dávat něco takového na mezinárodní expres je mnohem horší než na provinční rychlík a to nemluvím o faktu, že to tam dal ten léty prověřený dopravce od kterého bychom něco takového vůbec nečekali.
To nic nemění na faktu, že Bnp z přelomu 60/70 let je šrot, který měl být modernizován jedině v kovošrotu, stejně jako cestující nezajímá jestli tam je 750, které proti nepovedenému lenochodu z terminálního stádia ČKD 714 aspoň jede.

HonzaEM

Rozhodně 100x lepší koženka, než prošoupaný, špinavý, propocený hadr, který odradí sednout si už od pohledu.

HonzaEM

No, vždyť jsou to jedny z nejlepších vozů.

Jerry

A co jako že to táhla 714ka ..vozy 054 jsou pohodlné.

Macek

714 jela jedinkrát a ještě téměř na čas v celé trase, ale ČD hejtr Tronda z toho bude mít vánoce ještě dva roky…

Karel

Tebe je tady škoda,měl by jsi dēlat ministra pro dopravu.

X 1

To nepůjde. Zítra ho totiž ministr jmenuje do Představenstva ČD. 😉

Karel

TrondoTy jsi správcem vrakoviště?

Macek

Jaké šroty? 843+043 jsou z roku 1996 (o 7 let mladší než 845) a v pohodlí předčí kde co.

Vena

Tak treba zrovna v pohodli 843 ty 845 rozhodne nepredci… 845 jsou o level vejs.

Jerry

Veno: 843 je motorový vůz a 845 je motorová jednotka to za prvé.a za druhé 843 nemá větší nastupni dveře záchod i pro imobilní cestující ,oddělené prostory takže tam neprodukuje jak v té úžasné 845ce.845 já nema ani stolečky pod okny uspořádání ala letadlo ..na draka produkuje tam jak ve větrné Lhotě.arriva těmito stroji sklamani ,jediné co to zachraňuje jsou linty od Leoše,ty se mne líbily.

Vena

Jo, 845 sice nema pudistolky pod okny – ma velke drevene stoly v pripade ctyrek a male sklopne stolky u dvojek. Takze ve finale ma mnohem vic sedadel stolek.

Ano, 845 je jednotka, ale tim lepe, ne?

Jel jsem 845 xkrat a nikdy tam pruvan nebyl. Ani cestujici nevypadaj pohorseni… tedy ti nezaujati… To zato ten kraval od motoru v 843 si musi uzivat snad jen sotous nebo cestujici s rezijkou.

Alexandr Mikulka

Na čem produkuješ?

Elb

O level vejš jako nevětratelný, neklimatizovaný skleník Bdmtee.

HonzaEM

Konkurence ČD (jakákoliv) nemá IN karty, takže pro mě nepoužitelná. A kvalita vozů taky nic moc.

Přemek

Vy jste členem managementu ČD, že vynášíte soudy, jež vynášíte? O tom, co ČD hodlá či nehodlá, víte starou belu. V tom totiž tápe i vedení. Kultura cestování mimochodem závisí na kultivovanosti cestujících. Zdaleka ne všichni tací jsou…

HonzaEM

Ještě že tak.

Cestující LBC MHD

„V případě vítězství Českých drah nečeká cestující žádná zásadní změna v parametrech nasazovaných souprav.“ No to snad NE! To nemůže ministerstvo stanovit podmínky odpovídající 21. století? Babiš blouznil v národním investičním plánu, což je jenom wet dream, ale nasadit modernější vlaky snad nemůže být nereálné. To snad i Arriva šrot má modernější vozy než to, co tam nasazuje teď Národní tragédie.

-TR-

Arrivu už nikdy více! To, co předvedli, je snad dostatečným varováním.

Podotýkám, že režijku nemám. Pokud chci jmenovat solidní soukromé dopravce, co taky jezdí pro MD, tak to jsou RegioJet a GWTR. Arriva jím ale rozhodně není.

Dáda

no ono napsat do výběrka s vyjímkou pro Arrivu asi tak jednoduchý nebude.

David

„Arrivu už nikdy více! To, co předvedli, je snad dostatečným varováním.“

Řekl bych, že je to dostatečným varováním především pro Arrivu samu a že to není stav, který bude trvat věčně.

HonzaEM

Podmínky 21. století, takže nepohodlné vlaky s pevnými okny a s hadrovejma potahama. Na štěstí zatím ne.

Vít Jůza

Na rychlíky z Pardubic do Liberce to chce něco živějšího, aby to stíhalo ne za 3 hodiny, ale do dvou, a vzhledem ke 1/4 trasy nejlépe i s pantografem. O trochu živější soupravy jsou asi třeba i z Liberce na Děčín, kde to z Liberce do České Lípy pořád je nešikovně přes hodinu, a v případě jízdy až do Ústí to platí i o pantografu obdobně.

Jožin

Mýlím, že přepřah v Jaroměři zabere nějaký čas, takže se nic nestáhne

Džamel

U vozů s el přenosem by snad nemusel být problém mít dva moduly. Stadler by nejspíše uměl udělat jednu vloženou bednu s elektrikou na dvounápravovém podvozku…

Kubrt

A pak by ten diesel vláčel do kopců ještě víc mrtvé váhy. Zajímal by mě seriozní odhad, kolik by na této trase, se stávajícími traťovými rychlostmi a při stávajícím počtu zastávek, nějaký svižnější motorák stáhnul na celkové době cesty Pc-Lbc.

Džamel

By tu bylo ještě jednodušší řešení…. Kříž je ve Dvoře tudíž na úsek Jar – Pce mít EMU a do Jar přijíždět na obsazenou a obráceně jí tam nechat. Vždyť to je nejvytíženější úsek a vymyslet DMU , která bude umět trakční napájení ze sousední nebude problém…

Kubrt

Teoreticky to zní použitelně, ale realizovatelnost stojí a padá se stabilitou grafikonu. Funguje takovéto řešení někde ve světě?

Přemek

Svět nebývá tak adaptabilní jako našinec. Džamelův nápad stojí minimálně za modelové vyzkoušení.

Alibaba

Ve francii chvíli takto fungovalo TGV viz první fotka.
http://www.trainweb.org/tgvpages/images/atlantique/index.html

Vít Jůza

Nemyslel jsem na přepřah, ale kombinaci v rámci jedné soupravy diesel-elektro/pantografo-elektro.

X 1

Alstom Coradia Polyvalent (Bi-modální jednotka pro osobní a rychlíkovou dopravu). Jezdí už několik roků ve Francii a zajíždí z Alsaska do Německa.
Stadler Wink. (Novější verze Stadler Gtw. Prozatím nejezdí. Objednáno má Arriva Netherland).

Přemek

Ceny? Urční a omezení? Pokud si projdete vše včetně otázky servisního zázemí a celkové koncepční spolehlivosti, zjistíte, že to není dobré řešení.

X 1

Ceny odpovídají evropským výrobkům. Docela určitě je však nižší než 1x ELok + 1x DLok + 2-3 vagóny. Ekonomika tedy vychází příznivější jak při koupi nového, tak zejména provozně. Pokud je někdo normální hospodář, tak si povětšinou objedná i údržbu a servis. Tudíž ho servisní zázemí příliš zajímat nemusí. I státní podniky (DB, SNCF, SBB, ÖBB apod) nemají neomezené kapacit a když pořizují nové stroje, tak povětšinou se servisem. Jezdil jsem s tímto vlakem 2x denně 2 měsíce. Na lince se točily, dle čísel, dvě soupravy. Ani jednou nevynechala. Hluk v interiéru při dieselovém pohonu, je srovnatelný s interiérem současného… Číst vice »

Anonymni Petr

Už jsem několikrát viděl posílený rychlík v úseku Pardubice – Jaroměr o 163+Bdmtee tam i zpět. Přepřah se nekoná.

55p

V pátek a v neděli nejspíš u vybraných pravidelně.

Jan pesina

Kdysi dávno tam preprahali a stali jsme tam 20 min de Liberce přes 3hodiny

Vlakvedoucí

Problém není v soupravách, ale v grafikonu. I stávající soupravy by cestu zvládly minimálně o 30 minut rychleji.

Jan pesina

Kdyby vlak jel bez křižování tak by 30min stahnul

Daniel Mach

Křižuje se rychlík s rychlíkem. Když se zrychlí oběma směry, tak by to jít mohlo i s křižováním. Se stávající soupravou ale úsek Stará Paka – Dvůr Králové n.L. nezrychlíte.

Alibaba

Jenže při zrychlení pak se musí překopat celý grafikon v HK kraji, což znamená, že rychlejší vozidla se musí pořídit i na ostatní tratě. A taky přijdete o rezervy v grafikonu.

Hen ten oný

Však vlaky pro Bavorsko ze Škodovky jsou dokončeny a připraveny k předání zákazníkovi. Třeba sem Bavoráci po tom přihrajou nějakou tu vyřazenou soupravičku /v sexi tričku). 😃

Filemon44

Především musí být ochota investovat do nových vozidel.Jinak to budou i nadále vozidla ČD z minulého století nebo dovezené partiové zboží.Každý soudný člověk sice uzná,že dovezené starší jednotky jsou zpravidla komfortnější než stávající nabídka ČD,to ano,ale není to podle mě cesta kterou bychom se měli vydávat.Nejde mi to,že ta vozidla jsou „stará“.Je to velmi relativní,protože na rychlíkových linkách,které převzala Arriva došlo i přes stáří vozového parku k jeho omlazení.Ale jde mi o to,že pokud chceme mít konkurenceschopnou železniční dopravu a nalákat do ní pasažéry ze silnic,musíme nabídnou něco skutečně komfortního a ne jen to,co už jinde nechtějí.

Miloš

A čím byste na místě ČD nahradil 843 ?

Kubrt

Pointa Filemonova příspěvku je v tom, že pokud chceme optavdu zvýšit kvalitu vozidel, musí MD vypisovat soutěže s požadavkem na nová vozidla a tím pádem delším časem na přípravu před vyjetím (zajištění financování, výroba, schválení…). Bylo by celkem jedno, zda vítězem budou ČD nebo kdykoliv jiný, ale tento vítěz by musel zajititi soudobá vozidla. Co je dnes na trhu? Alstom Lint, CAF by něco na bázi Civity dokázal, Pesa, Stadler Wink, Vrútky 🙂

Přemek

Domnívám se, že vzhledem k současnému finančnímu vývoji ve světě je poněkud diletantské koukat po výrobcích firem, které za dva roky nemusí existovat. Pokud bude ŠT a další pracovat především s tuzemskými subdodávkami, je značná šance, že se stane opět hlavním dodavatelem, a to i v motorové trakci. Raketově rostoucí zadluženost na Západě velí nejvyšší strategické obezřetnosti…

Kubrt

Až bude škodovka něco o čem se bavíme nabízet, tak po tom budu koukat. Zatím nezbývá nic jiného, než koukat po výrobcích firem z toho upadajícího dekadentního fujfuj západu.

Alexandr Mikulka

Přemek Zbytek?

Jerry

Je vypsané vyberko na nové motoraky

X 1

Ano, to je. Příští rok to už bude celá dekáda.

HonzaEM

Vždyť 843 jsou relativně nové, proč nahrazovat?

Jan pesina

810 ať je prdel 😄

Miloš

No takvoý RegioMouse na nějaké okrajové spoje asi taky nevadí

David

Problémem je, že my nechceme nalákat do vlaků pasažéry ze silnic. Pokud bychom chtěli, vypadaly by požadavky státu, zastupované MDČR, zcela jinak. Nelžeme si do kapsy: nechceme to. Politické deklarace nestačí.

Přemek

Ty soukromé deklarace také ne. Jedni za osmnáct, druzí za bez dvou za dvacet. Nejprve je třeba zkultivovat národ a teprve následně mu nabídnout kultivované veřejné dopravní prostředky Ve vlaku mi stačí rozumně udržované mikroklima, sedačky, z nichž nebolí záda, solidní odhlučnění a odpružení vozů a základní informace. Ostatní je zbytné a mnohdy neefektivní.

HonzaEM

No, to je strašný, že jsou z minulého století a dokonce tisíciletí. Takže radši vozidla hnusná a nepohodlná, ale nová….

Radka

Na jednu stranu je dobře, že tu nevznikne lokální monopol Arrivy, na druhou stranu ty 843 jsou už pěkně ojeté rachotiny (a nějaká modernizace nehrozí, když k tomu ČD nikdo nenutí)… vždyť v roce 2027 jim bude třicet let.

Hen ten oný

Na druhou stranu Bundes dráhy potřebují vydělávat. A kde k tomu najdou lepší příležitost než u nás?

Přemek

Stačí tu příležitost trochu zkomplikovat. Třeba neschopným vedením české Arrivy, díky níž důvěra v alternativce ČD nevzrostla, spíše v konkrétních případech silně poklesla. A nyní se musí pochlapit ČD, Nebeský nenebeský.

Chytrý za 2

Jak to české?

Dáda

No tak Arriva má k monopolu dost daleko… Nehledě k tomu, že s nynějším objemem provozu má starostí nad hlavu tak myslím, že se nepohrnou do nový sooutěže.

Jerry

843 půjdou na modernizaci protože za ně zatím není náhrada.

Tronda

Náhrad na trhu je docela dost. Jinak modernizovat šrot, který byl zastaralý už ve chvíli, kdy sjel z výrobní linky je vyhazování peněz z okna, což byla koneckonců už jejich výroba, protože jejich vrstevníky je něco úplně jiného.

Vena

Tak tak. Řada 843 je diky svemu stisnenemu a velmi hlucnemu interieru vhodna tak na kratke cestovani na osobnich vlacich. V dálkové dopravě nemaj tyhle motoraky co delat.

Přemek

Šrotem chápu něco, co je v tak mizerném technickém stavu, že to nesplňuje základní podmínky provozu. Máte jiné pojetí totoho slova?

HonzaEM

Čili relativně nové vozy.

Martin K.

Tyhle jednotky mám osobně rád. Jinak ono si někdo představoval že alternativní dopravci k ČD budou o něco dalšího letos usilovat? Nebudou, mají dost práce s rozjetím linek a nemají vozidla. Jediný kdo má snad provozuschopná a volná vozidla zároveň je KDS.

BoH

To ale není problém MD, aby něco takového hodnotilo. Když by se nikdo jiný než ČD o linku nehlásili, tak OK, ať ji dostanou. Není ale důvod tu soutěž alespoň nevypsat.

Vít Jůza

KDS už dávno zanikla sloučením s ODS.

Kubrt

Taky si na KDS vždy vzpomenu při zmínkce o KDS. Je zajímavé, jak dlouho po smrti se tahle strana drží v povědomí, přičemž nikdy nebyla nějak silná a s ODS začala splývat poměrně brzy po svém vzniku. Asi to je duch Marka Bendy, který tu značku stále drží 🙂

Hen ten oný

Pozor, neplést s KDS Sedlčany – nože, nůžky, kuchyňské nože. 🛴

David

Hen ten oný: I koloběžky???

Hen ten oný

To sice ne, ale plísńák jim taky sebrali. A jakej byl? Koloběžky (a kočárky) se vyráběly Mělníce, než to tam poslali do kopru pan Svoboda a paní Snopková, čeští Bonnie a Clyde.

Jerry

To neni ODS ale odos

Chytrý za 2

Býr odosem, přejmenoval bych se. Už kvůli Bendovi.

Robert

Axelovi už praská cévka😁

LWQ

„Arriva je vzhledem k současné situaci u nových linek, kde start nezvládla k plné spokojenosti objednatelů“ – jojo je dulezite do Arrivy strilet kde to jen jde. Ja s ni denne uz noveho roku jezdim na lince mezi Masaryckou a Vsetaty – bez sebemensiho problemu, naopak oproti CD je to tak o 20 let jinde, az je to smutne, jak je to typicke. Ale kdo chce kam…

Vladimír D.

Pendrek. Arriva má problémy i na severu Anglie, ministr dopravy ji hrozí i odebráním koncese

LWQ

To je rozhodne velmi relevantni, argumentovat Arrivou severu Anglie vs. Cesko. Ale jak myslite.

Přemek

Posuzujete relevanci podle ideje nezávislost dcer na matce, která je vrcholem nerálnosti? Úkol z DB zní – s minimálními vašimi náklady maximální flastry našich děr v rozpočtu. Takový přístup vede ke kolapsu.

Erik

Prosim, jakze jezdite mezi Masaryckou a Vsetaty? Najdete me jediny spoj Arrivy 🤣🤣🤣Taky se rad svezu..

LWQ

Pardon, pardon 🙂 to je tak, kdyz jste zvykly ze se jezdi z Masarycky, protoze se prestavuji Vrsovice + cilovou stanici nepotrebujete presne sdelovat. Mel sem tedy napsat Hlavak az Boleslav treba, pravda.

-TR-

Troll detected!

Jak už jiní podotkli, rychlíky do Všetat jezdí z hlavního nádraží. Nelze vám tedy věřit!

LWQ

Ne nemam, jak sem uvedl vyse – kapku sem se upsal. Ale je to fuk, stejne na Arrivu mate spadeno, at se snazi jakkoliv. Rekl bych, ze bulvarnim zpusobem, ale radeji ne – na Twitteru jste me uz kvuli tomu zablokoval. 😀

Přemek

Milý LWQ, kromě laxního přístupu k české gramatice shledávám u vašich příspěvků totální neznalost techniky i ekonomiky, o financích nemluvě. Za koho a čím vlastně kopete?

Jiří

A jak to vypadá s linkou R27? Tam současná smlouva letos končí.

Přemek

Díky 🙂

noerf

Pokud by linku R9 poptali nyní a uzavřeli smlouvu v létě, tak by se dopravci našli a měli by rok a půl na sehnání techniky, tzn. že minimálně systém na jako na R8 je možný.
Na nové jednotky by bylo třeba více času a i delší smlouva.

Dominik

Dobře tak, 843 s Btn jsou docela pohodlné pro cestování, v zimě dobře topící. V absencei WiFi, zásuvek či klimatizace bych zas tak závažný problém neviděl.

Petr

Jsou to slupky , uřvané a mlatici vhodné k cestování v minulém století. Záchranky už taky nejsou dvanacettrojky.

Dominik

Mlátící, to bude asi taky záležet na stavu infrastruktury, nemyslíte? Holt, když trať bude hůře podbitá, atd…, tak to bude házet více.
Uřvané, no uznávám, že ve velkém prostoru 843 je trošku větší hluk, ale to je jeden oddíl.
A co byste si místo toho představoval 2 vozová Desira

Lektor

Trať je skoro celá nově zrekonstruovaná.

Dominik

Pravda, dlouho jsem nejel dál, jak za Jaroměř, v tom případě děkuji za informace. Tak pak ta 843 už tolik mlátit nemůže, jelikož ani před rekonstrukcí to nebylo nikterak strašné.

Lektor

Ty jo takových nesouhlasu, a přitom je to pravda…

Alf

Ten alternativní dopravce by taky s ničím novějším nepřišel. To by muselo být stáří vozidel podmínkou zadání a tím pádem cena trochu jinde. Jsou to prostě výkony určené pro slupky.

Hen ten oný

Teď jste to rozkryl. Ty slupky, to je nějaký terminus technicus, nebo kam na to chodíte?

X 1

843 s Btn je děs a hrůza minulého století, konstrukčně spadající maximálně do let 1975 – 1985.

BoH

No já bych viděl hlavně problém v tom, že proč se snažit najít něco lepšího, když přeci to stávající musí lidem stačit tak jako 810 alespoň na 100 let. Neříkám, že by se něco lepšího našlo, ale říkám „proč to nezkusit?“.

Filip

Pamatuj na pravidlo – vždycky se to tak dělalo

BoH

Mimochodem… Absence wi-fi – no budiž, je to stále řekněme prémiová služba (ale časem by to rozhodně měl být standard). Absence zásuvek ale již problém je, protože zásuvka ve vlaku je v dnešní době standard (respektive by měla být), především u dálkových vlaků. Ale absence klimatizace je průšvih, protože i DPMB ve svých městských linkách pochopil, že klimatizace smysl má. A u rychlíkových vlaků by to měl být standard už před 20 lety.

Robert

K čemu Wi-Fi? Dnes už má každý normální člověk svá mobilní data😁

BoH

Raději bez komentáře :/

Supidio

Robert :To je argument jak od Kellnera nebo ministryně Novákové 🙂 Já třeba data nemám, protože nehodlám podporovat zlodějský kartel…A wifi ve veřejné dopravě by měla být standard…

David

A proč? Jenom protože to chcete?

BoH

No tak třeba proto, že to dělají ostatní a lidí na to slyší. Ne každý má potřebu honit si triko, jaký je frajer, že má tarif za 1500 Kč 🙂

David

Ale chápejte, režista si pro stokorunu nechá vrtat koleno, wifi je zásadní věc.

BoH

Pokud rád splachujete peníze do záchodu, nebude mi vadit, když mi budete dávat Vaše přebytky. Když jste tak neskutečně moudrý, tak to bude zlatý důl 🙂

maggie

Klimatizace je moc pěkná moderní věc. Ale nemožnost otevřít okno, až se něco pokazí? My vesničané raději okna. Stolečky, koše, opěradla, místo na nohy a tak. A hlavní tratě musí dostat ten nejspolehlivější. Wifi řeším u tel. operátora, vlak mě má především pohodlně a s rozumným zpožděním dopravit z A do B.

BoH

Nikde nepíšu, že by okno nemělo být otevírací (ale někdo by těm vesničanům měl vysvětlit, proč se nemá otevírat, když funguje klimatizace). „Stolečky, koše, opěradla, místo na nohy a tak.“ // to se s klimatizací nevylučuje. Wifi opět raději ponechám bez komentáře.

Dominik

Raději otevřené okno, než nezdravě puštěnou klimatizaci.

BoH

Raději fungující a správně nastavenou klimatizaci (to není zase tak velký problém), než nezdravý průvan se spoustou alergenů při otevřeném oknu.

maggie

Samozřejmě 🙂 Čistý filtr. Jinak je to jeden z nejlepších zdrojů alergenů.

BoH

Jistě, stačí se o filtr starat. Nicméně pokud otevřete okno, tak to máte jako tutovku 🙂

maggie

A jel jste vůbec někdy vlakem, co jezdí Liberec – Lomnice? To se právě s klimatizací vylučuje (nesmyslný argument, ne z mé hlavy). A teď by dostali i rychlíky? Jen to ne. Nelíbí se mi to „nemám na výběr“. Ať ta klíma hlavně funguje, s těmi prosklenými vagonky by opak byl neštěstím. Určitě to bude v pořádku, nejsou to staré vláčky. Ještě budu pátrat po roletách, zatím neobjeveny. (Nevylučuji, že za to může můj venkovský původ.)

BoH

O čem to sakra mluvíte?

maggie

Z pěti cest šla wifi jednou, o čem to tedy mluvíte Vy?

BoH

Mimochodem… Absence wi-fi – no budiž, je to stále řekněme prémiová služba (ale časem by to rozhodně měl být standard). Absence zásuvek ale již problém je, protože zásuvka ve vlaku je v dnešní době standard (respektive by měla být), především u dálkových vlaků. Ale absence klimatizace je průšvih, protože i DPMB ve svých městských linkách pochopil, že klimatizace smysl má. A u rychlíkových vlaků by to měl být standard už před 20 lety. /// O tom. Pokud napíšu, že „bylo by fajn, aby vozy byly vybaveny wi-fi“, tak tím myslím funkční wi-fi. Takže prvním předpokladem je, že budu řvát, že… Číst vice »

Hen ten oný

Však nemusíte ve vlaku pořád jen šoupat. A dejte si ☕, moc vám to blafe. 😃

maggie

Dyť si to kafe nemám kam položit 🙂

Vít Jůza

I když klasické boje o otevřená/zavřená okna mají také něco do sebe …

BoH

Jo no, jak v reálu, tak ale i na místní fóru, kdy u některých jedinců přemýšlím, jestli včera nevylezli z jeskyně 🙂

maggie

Tak rolety nejsou. To u nás v jeskyni máme, a tak můžeme koukat do displejů pohodlně opřeni o sedadla. Ať si tu jezdí kdokoli, jen ať je spolehlivý a má běžné prostorné vlaky. Nic víc my vesničané nepotřebujeme. Složité, že 🙂

BoH

??? Vy jste z tatarstánu? Nebo o čem se to sakra zase bavíte? Co sem strkáte rolety? Já se tady bavím o klimatizaci, jestli jste si toho tedy náhodou ještě nevšiml 🙂

maggie

O tom, že Arriva má vlaky vybavené úplně divně vzhledem k tomu, kde je provozuje. Klimatizace super, zbytek nanic. A tady chceme hlavně ten zbytek. Mají problém téměř se vším a ještě by dostali rychlíky? Tak hlavně že klimatizace. Ještě že dostali rozum a nehrnou se do toho, snad jim ta pokora vydrží.

BoH

A proč se bavíte o nějaké Arrivě? Toto nemá s Arrivou nic společného. Tento článek je o tom, že ČD dostanou bez jakékoliv soutěže nějakou linku, čímž prohrál kraj a cestující. ČD díky tomu nemusí nabídnou ani lepší podmínky, ani lepší vozidla, prostě nic. A to je primární věc, kterou kritizuji. Já neříkám, kdo tam má jezdit. Já nejsem ten, co hází hnojem na ČD za každou blbost. Ale jsem ten, kdo říká, že to ČD mají obhájit v soutěži a ne že jim to kamarádi budou házet. A druhá věc je, že nesouhlasím s tím, že „nám to tak… Číst vice »

Hen ten oný

Ovšem mnozí další jsou sofistikovaní. ✨

Jerry

Souhlas klima není zdravá je to prokázáno.radsi otevírací okna.

Ušatá

WI-FI je ale také z hlediska zdraví problematická. je n se do toho nechce šťourat. Takže raději bez bí.

Jan pesina

Zlatý okna zažil jsem porouchanou Klímu nic moc že Žiliny, okna v843v létě na trase Liberec pardubice paráda není takový vedro

Honza D.

S modrou armádou na věčné časy a nikdy jinak… ☹️

Hen ten oný

Jendo, Jendo nechej toho, mám České dráhy rád. ❤️

Filemon44

Honzo,ono to na věčné časy určitě nebude,ale sám jste viděl,že nástup konkurence musel být Českým drahám z velké části k smíchu…..kdyby to nebylo pro postižené pasažéry k pláči.Takže pokud o někom víte,budou vám lidé z tratí Pardubice-Liberec-Ústí vděčni.

Tronda

To se ČD smáli těm lidem z vlastních odřeklých Sp Praha – Kladno, nebo R Veselí – České Budějovice? Nebo plesnivých koženkových (zdůrazňuji koženkových) béček na Ex Praha – Púchov a zpět tento pátek? Nebo jim snad bylo k smíchu jak to do sebe málem napasovali v Hořovicích?
Ono když se někdo směje, tak by si měl napřed zamést před vlastním prahem…

Jerry

Několikrát sem teď jel valašským expresem a po kožence ani vidu ani slechu ..v souprave byl jeden vůz b 249 preplysovane sedačky a celkem i čistý.takze nešířte bludy trondo

Honza D.

Když chtějí podepisovat smlouvu pár měsíců před začátkem provozu, tak kdo na to bude mít techniku? Někde snad stojí nepotřebné motoráky připravené během pár měsíců vyjet? Na rozjezd nové linky včetně sehnání vozidel je to strašně krátký čas a může to splnit jen ten, kdo tam teď jezdí. Proč se MD nestaralo o dva či tři roky dřív, aby dalo šanci i jiným? Jestli chcete argumentovat současnými problémy Arrivy, tak se koukněte kdy byly podepsány smlouvy. Zároveň je ale pravda, že některé věci mohli ošetřit líp, třeba popky.