Letecké společnosti Letectví

Další rána pro A380. Qantas zrušil zbývající objednávky

Airbus A380 společnosti Qantas. Foto: Airbus
Airbus A380 společnosti Qantas. Foto: Airbus

Airbus může ze seznamu svých odběratelů největšího osobního dopravního letadla na světě vyškrtnout dalšího zákazníka. Zrušení objednávek na osm letadel A380 potvrdil definitivně australský národní dopravce Qantas. Nepříznivá zpráva pro Airbus přišla jen krátce poté, co evropský výrobce letadel přiznal jednání o budoucnosti objednávky Emirates na stejné stroje.

Zrušení objednávky, o kterém se mluví několik let, vyplynulo ze zprávy o stavu zakázek Airbusu, kterou výrobce zveřejňuje každý měsíc. Podle ní došlo k úbytku osmi letadel A380 na celkových 313 strojů. Zrušení objednávky osmi letadel oficiálně potvrdil i Qantas. K dodání zbývá oficiálně 79 letadel, 234 strojů A380 už Airbus zákazníkům dodal.

Nejde o překvapivý krok. Šéf Qantasu Alan Joyce dlouhodobě A380 kritizuje kvůli vysokým nákladům na palivo. Nechal se slyšet, že pro dopravce je levnější poslat dva dreamlinery na stejnou trasu namísto jednoho stroje A380.

Jde o objednávku, kterou Qantas uzavřel už v roce 2006. Qantas má dosud 12 letadel A380 v konfiguraci pro 484 cestujících. První letadla převzal v roce 2008, letos flotilu čeká první modernizace interiéru. Letadla nasazuje na lety ze Sydney do Londýna, Hongkongu, Singapuru, Los Angeles a Dallasu, z Melbourne do Dubaje, Los Angeles a Singapuru.

Oznámení o zrušení objednávky přišlo jen krátce poté, co pronikly na veřejnost informace o možné změně nákupu dalších A380 pro Emirates. Dopravce z Dubaje zvažuje, že místo A380 nakoupí u Airbusu letadla A350.

Do debat o budoucnosti A380 se tento týden zapojil i jeden z největších zákazníků Airbusu: Qatar Airways. Podle šéfa aerolinek Akbara Al Bakera je letadlo příliš těžké. „Je to letadlo, které je velmi vhodné pro vytížené linky. Úspěšně jsme ho nasadili na trasy, kde mám velké množství zákazníků a kapacita letišť je omezená,“ řekl serveru Airlineratings.com Al Baker. Podle něj ale letadlo přišlo na trh v nevhodnou dobu. I když je katarský dopravce s deseti letadly A380 spokojen, další nechce. „Pro mě je to příliš těžké letadlo s příliš velkou spotřebou,“ řekl Al Baker.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kulhán
Host
Kulhán

Jeden z hlavních problémů který není zmiňovaný je, že A380 pak prý nejde předělat na cargo.

DPDP
Host
DPDP

Tak ona i kdyby šla, tak má furt 4 motory a její nákladní konkurent B 777 má jen 2.
Tzn. zase jsme u nákladů 🙂

Kulhán
Host
Kulhán

Jumbo má taky 4 motory a je o ně zájem viz článek tady.
Náklady na palivo ač jsou velké neznamenají vše. Kor v zemích kde není drahé.

Jen tak
Host
Jen tak

Zase “ulhan”

Spousta letadel nejde – nebo se nepredelava – na cargo.

Problem a380 je uplne nekde jinde.

Kulhán
Host
Kulhán

Zase “Jen tak” který se tady ujal pozice Všeználka.

Y.K.
Host
Y.K.

Na cargo by předělat šla, proč by ne, ale nedává to moc smysl. Nejde přestavět na přední nakládání, což je velký benefit B747F, pro boční nakládání lze upravit jakékoliv dvoumotorové éro i „z výprodeje“, které bude vždy efektivnější.

Jen tak
Host
Jen tak

Bohuzel moc nesla . Resp technicky sla, ale ekonomicky A380 jako cargo je tezce mimo.

Neuveze tolik carga aby se oplatila.

Démon
Host
Démon

Myslím, že by měla zasáhnout EU a omezit spotřebu paliva letadel. Nejlépe nařídit plnou elektrizaci 🙂

Jen Tak
Host
Jen Tak

EU by zasáhnout měla, ale nezasáhne. Airbus je přece projektem EU a výkladní skříní spolupráce evropských zemí.

Jen tak
Host
Jen tak

Ha, tady nekdo vystupuje pod mym nickem

...
Host
...

Skvely napad. Vybavime letadla sberaci a nahore v deseti kilometrech nad zemi natahneme trolej.

mikiqex
Host
mikiqex

Sběrači ano, ale na blesky. Létat se tak bude smět jen za bouřky.

DPDP
Host
DPDP

je to jedině dobře, letadlo zanechává moc velkou uhlíkovou stopu , a let s A 350 nebo B 787 je o dost lepší i kvůli vetším oknům a dalším vymoženostem 😉

Pavel
Host
Pavel

A jsou ta větší okénka v B 787 nebo A 350 alespoň výklopná?

Y.K.
Host
Y.K.

Tvl, to je ironie, nebo to někdo myslí vážně? Uhlíková stopa Dreamlineru je malá?

DPDP
Host
DPDP

No tak chlape, když jeho motory mají min. o 30% menší spotřebu než ostatní éra a jsou jen 2, tak to je docela dost ne? 🙂
Prostě pokrok a vývoj poráží nostalgii, a to je dobře…
Taky nikdo nemá doma vytačený net a sviští rychlostí min. 50 MB 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

„Nemá moc velkou uhlíkovou stopu“ je sdělení o hodně jiného typu než „má menší uhlíkovou stopu než…“. Uhlíkovou stopu má stále dost velikou (desítky tun na let). Takové škádleníčko.

Já jinak vím, že spotřeba B787 či A350 jsou poměrně imozantně nižší na PAX než u čtyřmotoráků a jsem za to rád, to škádlení je právě za nejasnost. 🙂

DPDP
Host
DPDP

Jasně v poho. 🙂
Spíše je zajímavé kolik je tady fanoušků A380 i když není moc ekologická.
Je to vidět u těch palců dolů. 🙂
Já se vždy snažím letět A350 nebo B787.
I když by A380 byla třeba levnější tak myslím na naši „planetu“. 🙂

Richard P.
Host
Richard P.
tomáš
Host
tomáš

Ještě, že je tady Fischer, objedná jich 20 a Airbus bude zachráněn:-)

Vojta
Host
Vojta

na chartery do Bulharska, Řecka a Turecka v létě, jako dělaný..!
možná by mohl být první zákazník, který by si ho objednal v jednotřídové konfiguraci pro 853 cestujících..:)

mfr
Host
mfr

doporučuji někde pohledat a podívat se na dokument o výrobě a uvádění A380 do provozu, bylo to někdy v 12/2018 na ČT2, bohužel již to televize nemá v archivu… Z toho je zřejmé, že 20 letadel by A380-ku „nezachránilo“, podle mě je to konec této verze (a průser pro Airbus)

Y.K.
Host
Y.K.

Průser pro Airbus to vyloženě není, ale jasně to naznačuje, že výroba podle všeho předčasně skončí a nepodaří se ji udržet v běhu (na druhou stanu skončí i Boeing s B747-8, tahle kategorie čtyřmotoráků prostě vymizí).

Nekdo
Host
Nekdo

to je zcela logicke. dvoumotory dnes uz na jeden motor muzou nouzove doletet k nejblizsimu letisti temer uplne odkudkoliv na teto planete a ekonomika provozu je taky neuprosna. tri i ctyrmotorova letadla proste nejsou unosna. bohuzel se s tim musime smirit…

Ondra
Host
Ondra

Proč bohužel? Naopak, je to nehospodárné, tak klidně ať to zmizí ze světa.

mikiqex
Host
mikiqex

Protože jsou to nádherné (747) a úžasné (A380) stroje. Královna a král nebes.

Partneři