Další prostá elektrizace. Projekt na úpravu trati kolem Tiché Orlice připraví Sudop Brno
Stanice Králíky. Foto: Tomáš Kašpařík / mapy.cz
Úpravy umožní provoz elektrických vlaků až do Moravského Karlova.
Úpravy umožní provoz elektrických vlaků až do Moravského Karlova.
Jaroměř – Trutnov – Svoboda stále nic 😔
Však tam jezdí nafta.
Projekt elektrizace 1 km lokálky za 2 miliony ?
Opravdu slušná cena v době daleko potřebnějších investic.
Jaká cena by pro vás byla přijatelná?
P. S. Ty potřebnější investice už v posledních 16 letech nastaly – namísto logického elektrizování té tratě už v roce 2008, souběžně s tratí Letohrad – Lichkov. Tzn. už tehdy se ušetřené peníze „investovaly jinam“. 🙂
Kdyby raději Častolovice – Letohrad, trať víceméně po opravě, už téměř dálkově řízená s možností přímé nákladní vozby od Polska směr HK a dál. Jenže… hranice krajů… Budeme raději pálit naftu.
Tunel v Liticích tomu asi zrovna moc nepřeje.
Však tam kdysi MD rychlíky ve 2h taktu objednávalo – pak to ukončilo (čímž se mimochodem zhoršily denní proběhy trutnovských lok., které předtím měly jen 1h pauzu v HK, nyní mají 2h pauzu).
Mohlo by znovu „zvednout rukavici“ – nic mu v tom nebrání.
Brání mu v tom taková jedna plytká věc… peníze.
Jsou to ty samé peníze, které příslušné kraje na příslušné spoje vynakládají – jen tedy jde o Sp vlaky, které v HK končí/začínají jízdu.
Tzn. není důvod, aby MD takové peníze nemělo – zejména ve srovnání s tím, jak prý bude v době existence VRT dávat peníze na výrazně vyšší počet spojů než dosud – i když, pravda, ani v té cílové mapce https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 není, navzdory výraznému zrychlení relace Praha – HK, uvedena rychlíková relace z HK ani do Letohradu, ani do Rychnova nad Kněžnou.
Panebože kolik lidí tam jezdí? Proč raději neudělají HK Trutnov a HK-Náchod?
To je daleko. Tohle je pár kiláků.
HK – Jaroměř už dávno elektrizováno je.
A Jaroměř – Trutnov bylo už v roce 2015 zrychleno za účelem zavedení nového konceptu, který tam nikdy zaveden nebyl (X:30 h ve Starkoči namísto České Skalice, X:00 h v Trutnově-Poříčí namísto Malých Svatoňovic). 🙂
A Česká Skalice – Náchod potřebuje vše možné, jen ne prostou elektrizaci ve stávající trase se dvěma úvratěmi a jízdou „přes kopec“.
P. S. přinejmenším do Králíků jezdí lidí vcelku dost (byť to samo o sobě neznamená nutnost elektrizace).
Do Králíků ještě začátkem 90. let jezdil v neděli rychlík – pak tam zrušili místo posunovače a rychlík začínal až v Jablonném. 🙂
Teď je spojení docela luxusní a s Balic Expresem tuplem…
Mohli až do Štítů? Aspoň by se obnovila zdejší doprava.
To musí fungovat obráceně, nejdřív někdo musí chtít obnovit dopravu a až potom se to může zadrátovat. Jinak se ten drát neospravedlní.
Naopak nejdřív musí být infrastruktura pak tam bude něco jezdit, obráceně to nepůjde ikdyz určitá skupina tvrdí opak.
Kromě infrastruktury a vůle objednavatele je nezbytná i vůle cestujících. A ta chybí.
Že by jezdili do Šumperka vlakem naokolo 2x delší dobu, jen pro potěchu šotoušů?
A jak to víš, dělal někdo studii?
a) Kolik lidí tam jezdí autem nebo autobusem, jak by se změnilo rozhodování kdyby měli na výběr kvalitní vlak? b) jak jsou na tom ekonomické a další motivace – není v jednom cíli nezaměstnanost a v druhém přezaměstnanost, mlaďoši a školy? Kolik by stála taková infrastruktura, aby se ovlivnilo rozhodování?
Ty samé otázky pro osobku i nákladku.
Samozřejmě bez studie nejsem zastáncem budování trati, třeba tam skutečně není ani potenciální poptávka.
K čemu? Úsek Králíky – Štíty je k ničemu, trasování vůbec neodpovídá přepravním proudům. Tohle je úsek který by v rámci racionalizace sítě měl být opuštěn. Sorry jako.
Vždyť úsek Moravský Karlov – Štíty byl osobní dopravou opuštěn.
A vůči Králíkům je úsek po Moravský Karlov odpovídající přepravním proudům.
Já vím, že by to bylo možné leda někde ve Švýcarsku, ale podle mě by ta trať měla být elektrifikována kousek za Mlýnický dvůr a nová lanovka by od této nové stanice vozila lyžaře
“Kousek za Mlýnický dvůr” = Štíty? 😉
Ani v tom Švýcarsku to nejde vždy tak dobře. Dám za příklad 3 lokálky výchozí z Aigle, které má výbornou polohu na hlavní trati. V Champéry byla trať před lety prodloužena k lanovce na Croix du Cullet, přestupuje se hrana-hrana, lanovka je velmi důležitá – lyžařský areál Portes de Soleil se považuje za největší na světě, lanovka jezdí i v létě po půlhodině. V Les Diablerets se plánuje prodloužení o 800 m k lanovce Diablerets Express, předloni jsem četl že to loni bude, pokud vím nic se nestaví. A nakonec v Leysinu by se měla trať přeložit tunelem k lanovkám… Číst vice »
V Les Diablerets jsem byl v létě a nic se nestavělo 🙂
Aigle – Leysin aktuálně viz https://www.rts.ch/info/regions/vaud/2024/article/le-projet-de-prolongement-de-la-ligne-aigle-leysin-valide-par-la-confederation-28648432.html
Obecně: do Leysinu vede silnice dost oklikou, tzn. rušení železnice by (dle švýcarských měřítek) nebylo příliš vhodné.
A co si tak vybavuji z loňské návštěvy té obce, tak ani moc aut se tam po ulicích nepohybovalo.
Ještě postavit okolo Alpy, které znemožní přístup jinudy než ze severu a otočit vodu v Březné. Aby se prostě nedalo dostat do Zábřehu ani do Lanškrouna přímo.
Exactement monsieur
Ma to cenu opet vypisovat jak by bylo fajn upravit alepspon oblouky? Chapu, ze se jedn o objizdnou trat, ale s drobnymi upravami bychom meli fajn elektrickou lokalni trat a zaroven dustojnou objizdnou trasu. Takto se opet utrati miliardy a budeme se divit, ze i pres utracene penize nepribili novy zakaznici. Pritom ukazka co udela dustojna revitalizace lokalni trate lezi nedaleko a to na usemu Usti n. O. – Letohrad!
Hä, o objízdnou trať se určitě nejedná, kam byste to chtěl přes Moravský Karlov objíždět? Mimo to, že tady oblouky překládat je naprosto zbytečné, zastávky jsou tak blízko od sebe, že by se ten vlak ani nestihl rozjet a už by brzdil
Dlouhodobe se vi, ze kdyz usek Chocen – Olomouc bude neprujezdny, tak nema tato oblast alternativní moznost objizdne elekrifikovane trate, krome jednokolejky Brno – Prerov, ktera nyni nema kapacitu a pres Breclav se musi preprahat lokomotiva, takze obe varianty jsou sparne. Takze i jeden z duvodu proc se rovnala trat Olomouc – Unicov kde je maximalka 160kmh a nasledne se zlepsily oblouky do Sumperka stejne i elekrifikovali, tak proc se nepokracuje dale v obdobnych upravach i zde?!
Přes Králíky to objízdná trasa není. Ale jako jo, co všecko neudělat jen proto, aby ve Třebové mohly zůstat (padat) lanové převěsy.
V roce 1989 podepisovali domů podél trati tehdejšímu přednostovi stanice Dolní Lipka p. Šebestovi souhlas s elektrifikací trati v úseku Dolní Lipka – Štíty
„podepisovali souhlas s elektrifikací“ – to se řešilo stavební povolení, nebo nějaká petice, nebo jaký souhlas?
Zrovna tady by to chtělo komplexní modernizaci vč. DOZ a úpravy stanice Dolní Lipka, aby se jezdilo do Králík přímo. Prostá elektrizace trati řízené podle D3 s nízkými peróny je velmi neprozíravá.
Za chvíli tu bude petice proti – unikátní, ikonická, historická,…
Ty mechanický návěstidla jsou už pryč!
Je tam točna a šotomuseum.
Ano, Dolní Lipku předělat, vyrazit jednu kolej (3. od budovy), udělat poloostrovní nástupiště a k tomu upravit obě zhlaví aby se dalo jezdit odevšad všude.
Sama D3 je mnohde odstraňována (namátkou Humpolec, Lednice atd.).
Bylo by o to víc zvláštní, kdyby k tomu nemělo dojít v případě Králíků/Červené Vody.
Ukončení trakčního vedení na širé trati, navíc provozované podle D3… je na to předpis?
Předpis se udělá 😉 #noproblemo
A problém je v tom přesně jaký?
Proč né do Hanušovic? Odklony a alternativa pro lehčí a kratší náklady není in?
Do budoucna bych to nevylučoval, když se stejně mají tahat dráty do Jeseníku tak už v těch Hanušovicích stejně budou.
To je otázka, kolik takových vlaků (a za jak dlouho) by se tam potenciálně protlačilo přes navazující jednokolejné tratě.
Jednokolejnost neni zasadni technologicky problem pro kapacitu. Problem je rizeni provozu.
A nneí to ve finále to samé?
Zkusim to tedy vysvetlit trochu vic po lopate. Predstavte si Unicovku, ktera je take jednokolejna. Je na ni ale zabezpecovac etcs, pod kterym se da cely den jezdit pod dalkovym dohledem. Jsou zde moderne navrzene vyhybny a peclive vytvoreny takt. Provoz je pak krasne mozny několika vlaky za hodinu v obou smerech. No a pak tu mame nějakou jednokolejku rizenou vypravcimi ze stanic, kteri tam ale jsou jen jednou za uhersky rok, protoze osobni doprava byla z trati behem pracovniho tydne vykazana. Kdyz se pak objevi potreba zde jet napriklad kvuli odklonu, tak proste nelze. Protoze je ‚zavreno‘. Vyse zmineme… Číst vice »
A pak máme jednololejky řízené podle předpisu D3 z 19 století a to je to pravé co potrebujeme, max využita kapacita tratě a naprosto dokonale zabezpečení i bez etcs😀😀😀😀😀
V Dolní Lipce jsou výpravčí pořád. Obsazení Červeného Potoka by nepomohlo, jelikož už to není stanice (a tuším, že SZZ už bylo demontováno).
A Podlesí je sneseno úplně…
Takže obsadit 24/7 a než se to celé zadrátuje, tak bude Třebová po opravě.
Padá snad v Olomouci trakční vedení až 4x do roka přes celou stanici, aby se muselo jezdit přes Kostelec na Hané?
Zásadní technologický problém: Kdo může, ten raději uhne už v Kolíně/Přerově a objede to přes Brno. Dvousystémová mašina je dostupnější než dvouzdrojová.
No, leda pokud počítáte kapacitu jen jedním směrem 🤦
Odklony čeho, a kam?
Asi měl na mysli, odklony z koridoru t270, ale to už se řešilo tisíckrát , že je to nesmysl.
Je i není. S dnešním stavem okolní infrastruktury samozřejmě je, pokud by ale z obou stran bylo něco použitelného, už to takový nesmysl být nemusí.
Proto se divím, že ještě někdo tuhle myšlenku je schopný vytahovat.
Myslím že před 14 dny by tu možnost odklonu uvítali tisíce lidí.
Asi ne, pokud jsi viděl, jak to kolem Třebové vypadalo, tak to zpoždění kolem +- 4 hodiny by bylo tak jak tak, nic by to neřešilo! Maximálně, že by cestující zůstali ve vlaku, ale hooooodně dlouho!
Doporučuji rozlišovat pojmy elektrifikace a elektrizace, nejsou to synonyma:-) Že si dají některé firmy do názvu nesmysl, např. Elektrizace železnic, je zarážející – zřejmě nabíjí železnici elektrickým nábojem:-)
Tohle je takový šotoevergreen. Někdy před 100 lety pozdější profesor Jansa řekl, že elektrifikace železnice znamená, že do stanice je přivedena elektřina, zatímco elektrizace je využití elektřiny pro trakci a toto rozdělení se pořád drží.
Mě osobně se taky víc líbí elektrifikace (trakce) než elektrizace (fyzika), ale kdo jsem já a kdo Jansa 😉
Také si říkám jestli v době, kdy elektřinu v každé stanici máme dávno, a bavíme se o stavbě trolejí, není už čas tento historický výrok opustit. Pro mě jako laika znamenají oba pojmy totéž, ale tak nějak mi zní lépe „elektrifikovaná trať“ ovšem „elektrizace tratí“, takže to nějak směšuju (nebo se těm slovům vyhýbám). Jiné jazyky to neřeší a mají pouze jeden pojem „electrified“ apod.
Toto rozdělení samozřejmě dávno neplatí, protože ani nebylo většinově přijato.
Já mám dojem, že v železničářské obci to má dost tuhý kořínek.
Už veliký Lenin říkal: „elektrifikace + sověty = komunismus“…😁
…a pak umřel na syfilis.
S pojmen elektifikace by jste před 30 lety neprošel přes maturitu na železniční průmyslovce. Takže šetřete kategorickýma výrokama na smysl výrazu pro něco. 🙂 Elektrizace železnic existuje určitě déle než vy, tekže nejste to v, aby jste správnost výrazu posuzoval.
Opravdu?:-) Hlavně je to věc češtiny a pojmů fyziky. Používáte například slovo plynofikace? Asi ano, k němu podobné je bohužel pro Vás elektrifikace. Elektrizace je opravdu něco jiného.
Však právě plynofikace obcí je shodná s dávnou elektrifikací obcí (jednoho letního večera…). Ne s elektrizací tratí.
Nepoužívám slovo plynofikace, nejsem plynař. 🙂
P.S.: Mě je jedno, jestli někdo používá elektrifikace nebo elektrizace, rozumím mu a neopravuji ho. Ale takovéto gramarnazi mě vadí. A před cca 70 lety až do součesnosti byla elektrizace byla, kdy se nad kolejema stavělo trakční vedení.
Aby náhodou někdo nechtěl jezdit až do Štítů 🙃
No taky si říkám…
Nechtěl, protože tam je nádraží tak daleko od obce, že tam nikdo chodit nebude. Krom toho Štíty leží v Olomouckém kraji, takže smůla. Jistě, mohl by také někdo iniciovat dostavbu trati ze Štítů do Hoštejna, jen mám obavy, že to měl udělat už před sto dvaceti lety :-).
I kdyby do budoucna odpadl ten argument, že ty vlaky do Štítů Olomoucký kraj prostě neobjedná, tak pořád platí, že Štíty mají spádovitost úplně jinam, než směrem na Králíky a Lichkov. Takže i kdyby tam bylo nádraží v centru a moderní elektrizovaná trať s moderními vlaky, tak by to nejspíš kdovíjaký trhák nebyl.
Proto jsem psal o trati ze Štítů do Hoštejna, kterou samozřejmě nikdo už dnes stavět nebude :-).
Vzdálenost od nádraží je ten nejmenší problém. Jde primárně o to, že Štíty spádují úplně na opačnou stranu (Zábřeh/Šumperk/Lanškroun).
To by i trať Štíty – Hoštejn řešila dost bídně…
Jj lepší by byla trať Štíty- Bohutín.
To vychází asi na 2 km tunel 🙂
Ostatně i ten Hoštejn by byl stavebně dost vydatný. To, že tam přišla železnice právě od Králík, má celkem jednoduché opodstatnění 🙂
Tak to bych chtěl v tom terénu vidět nakreslené, čistě ze zvědavosti. 🙂
Ono by to až tak náročné nebylo:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9m5M4xX6dCi31iN8gm1gZfgs1gUS5p0gfthI1NhhC0F0hK0feOg9ff37guUfQo5a13WTgq1f-Kgq1f5hhLpf1ggfkfeUga1fX1gZ0fPfXvfTZWefPf&x=16.7989677&y=49.9728190&z=13
Sklon kolem 25 promile, 2 tunely –
Vzhledem k tomu, že se aktuálně hledá trasa přeložky I/11 od Chromče do Dolní Lipky, lze předpokládat, že z toho vyjde velmi podobná trasa.
Ještě bych vám teda rád připomněl, že Štíty, ač historicky město, jsou jinak poněkud díra.
Spolu s propojením Tovačov-Brodek u Přerova největší problémy v Olomouckém kraji.
To už zubačka na Červenohorské sedlo dává větší smysl.
První moravská zubačka?
Nějak by to řešila, ale ne příliš vhodně a hlavně za moc peněz oproti silniční dopravě. Asi sto dvacet let už nemá smysl se tratí Štíty – Hoštejn zabývat, což už jsem psal také.
No daleko, je to 10 minut na náměstí, to já v krajským městě nemám ani nejbližší MHD.
Ten kus kolejí k továrně na okraji zástavby by se dal po rovině v pohodě dotáhnout. A tam navázat autobusy přes město na druhou stranu. Akorát ta hranice kraje a zájmu, no…
Na náměstí je to spíš 15 minut a do velké části města 20-25. Za 10 minut to dáte leda svižnou chůzí 6 km/h a jen ke kostelu.
Ikdyby byly Štíty v Pardubickém kraji, tak je pro ně dostupnější Šumperk i Zábřeh. Neexistuje povinnost studovat a pracovat v rámci kraje.
Ono by to šlo a bylo by lepší do Zábřehu.
Nebo jen Mlynického Dvora. Tam přece jen zastavili dopravu až letos, a třeba příští vedení Ol. kraje by ji zas mohlo chtít. A podle mě by to i smysl dávalo. Je to jen 2,5 km, zastávka je v obci (autobus ne), je tam lanovka…
Mlýnický Dvůr je v Pardubickém kraji.
Jako kdo?
Hlavně v souvislosti s AC konverzí by Lichkov měl být připraven tak, aby zůstala jedna DC kolej pro panťáky z Wroclawi.
Dávám panťákům z Wroclawi do Lichkova rok, maximálně dva. 😉
Už teď je od nového gvd dost osekají 🙁
To je vzhledem k uspořádání stanice Lichkov prakticky na přestavbu celého zhlaví, to nikdo dělat opravdu nebude.
Já vím, že to není nejpalčivější otázka dneška, ale – nebylo by nejsnazší řešení udělat styk soustav na těch třech kolejích od Polska někde uprostřed stanice (á la Nedakonice) a s DC paňtákem zastavit tak, že by zůstal sběračem pod stejnosměrem?
Ne, nebylo. Protože ty stejnosměrné lokomotivy by bylo nutné přestavovat nějakou posunovací lokomotivou a stálo by to mraky peněz, úplně zbytečně.
Takže budeme-li mít po konverzi na české straně vícesystémové lokomotivy a bude-li stále existovat nějaká potřeba přepřehat, lze to krásně udělat v Miedzylesie.
Bylo to míněno pro polské čistě stejnosměrné panťáky, kterýma ta diskuze začala. Pokud se tam bude odehrávat nějaká nákladní doprava, tak MS lokomtoiva je jasná volba.
Přesně tak, nejlepší by bylo na přepřahy ponechat Mezilesí, stejně těch přepřahů už bude v době změny trakční soustavy mezi Ústím a Lichkovem už minimum.
Já bych si Lichkov představoval asi takto:
https://ibb.co/5THsHC1
– možnost zajíždění DC jednotek z Polska
– možnost průjezdu našich AC jednotek včetně křižování
– možnost přepřahů nákladních vlaků z/na polské DC lokomotivy
Silně pochybuji, že někdo povolí dělení trakčních soustav na kolejových spojkách bez neutrálního pole. Podle mne by musela vzniknout tato nová kolej: https://mapy.cz/s/nejahetace V Lichkově by byly celé pod AC systémem pouze dvě koleje a kolejové spojky mezi kolejemi AC a DC na kralickém zhlaví by byly bez trakčního vedení. Zbylé koleje by měly uprostřed stanice dělení mezi AC a DC pomocí neutrálního pole. Muselo by se zbourat skladiště a na jeho místě vybudovat nástupiště. Plus drobná úprava zabezpečovacího zařízení, neb se z té dopravní koleje u skladiště dá odjet jako vlak jen směr Králíky a ne směr Letohrad. Směr… Číst vice »
Petrzalka…?
Kdyby do Mezilesí přijela z české strany AC/DC mašina, tak … sedlákům zcepení koně a zřítí se kostelní věž?
Heleďse, ty jeden natvrdlej chytrolíne, psal jsem svůj příspěvek jako reakci na jednoho diskutujícího ve smyslu, jak by se to muselo v Lichkově udělat, aby to fungovalo. Nepsal jsem nikde, že by to se dělat mělo. Už jenom proto, že je to zbytečné, protože v době změny trakční soustavy na trati Ústí – Lichkov už budou vícesystémové stroje mít všichni a Poláci si pár dvousystémových jednotek pořídí, pokud budou chtít jezdit k nám. Spíš očekávám, že vzhledem k novým Ex vlakům Praha – Vratislav – Gdyně se ten problém vyřeší sám tak, že osobní vlaky od Kladska do Lichkova přestanou… Číst vice »
U skladiště je rampa a tím pádem je tam manipulační kolej. Není to jako v Čakovicích, kde je rampa u dopravní koleje.
Omyl, je to dopravní kolej, ale dá se z ní odjet jen směr Dolní Lipka a Mezilesí. Podívej se na to pořádně.
Dopravní kolej 7, která končí výkolejkou (Vk3) a napojení do 5. SK je manipulační.
P.S. Mám teda staré šotopomůcky, takže se mohlo něco i změnit? Aby to byla dopravní kolej v celém rozsahu, tak by tam mělo být nějaké návěstidlo asi L7 nebo Lc7.
Psal jsem, že z koleje č. 7 se dá odjet jako vlak směr Mezilesí a Králíky a že pro postavení vlakové cesty směr Letohrad by byla nutná úprava zabezpečovacího zařízení. Co je na tom tak nepochopitelného?!?
cituji: Směr Letohrad to dnes jde bůhvíproč jen jako posun.
Ono se na tu 7. kolej ani nedá oficiálně vjet (jenom odjezd). A je to kvůli rampě, že není plnohodnotná dopravní SK.
Chápeš, že nikomu se nechce a nechtělo dělat plnohodnotnou dopravní kolej u rampy?
Jak to že Poláci nebudou dělat konverzi taky?
Srov. s tvrzeními, jak je Polsko infrastrukturně napřed + jak má 3kV stejnosměr samé nevýhody.
Ukončení troleje na širé trati. To tu dlouho nebylo.
Kdesi u Křenovic, na dvojkolejce … z dob jednotných ČSD
To je vední ke spínací stanici mezi Holubicema a Křenovicema
Vím, ale kus cesty jsou tam výložníky a trolejový drát v plné parádě.
Nebo z Třebové do Svitav z dob před elektrizací tratě Česká Třebová – Brno
Tam to bylo pro postrk, který se nezavěšený vracel do Opatova.
A kde to bude?
??? Co je na tom tak špatného?!?
Uf, už jsem myslel, že se má elektrifikovat Týniště – Letohrad. Tak zase nic…
To je Divoká:)
No ona Orlice kolem Králík už je potůček bublavý….
A sakva, to se mi nestávalo. 🙂
Kdyžtak jen Častolovice-Letohrad, ale nějak vlastně nevím k čemu by to bylo, chcípl tam pes.
Zrušení dieselu HK – Castolovice. 🙂
Tak HK-TnO už drát je.
TnO-Častolovice „by mohla začít letos“: https://zdopravy.cz/pod-draty-do-automobilky-sprava-zeleznic-ma-povoleni-pro-dalsi-cast-elektrizace-trati-tyniste-solnice-202258/
No právě, a Letohrady to celé jedou v naftě. Dodělat drát až tam (s tím, že přínos bude na celém dlouhém rameni) mi tedy přijde zcela logické.