Další problém Boeingu. 312 letadel 737 může mít problém s křídly

Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest AirlinesBoeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Více než tři sta letadel Boeing 737 různých verzí bude muset brzo na mimořádnou kontrolu. Boeing objevil možný problém s

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Je smutné, že 50 let po letu na měsíc tu máme výrobce letadel, jehož letadla zabíjejí stovky cestujících a on se chová jako by se nic nedělo. Jak si může od takového výrobce někdo koupit letadla, to mě hlava nebere.

Jen tak

a me hlava nebere, jak muze nekdo vygenerovat takovou, s prominutim, blbost, jako vy.

DRABADURA

Pro někoho je pravda blbost, pro jiného ne. Samozřejmě pro duševně nemocného, nebo komunistu je smrt stovek lidí jen taková blbost, ale normánímu člověku to jedno není.

Ondra

Vy ale nesmíte psát texty, které mohou způsobit negativní konotace vůči americkému spojenci!

Bob S.

V USA sedí ve velení armády komunisté??

David

Jak se chová, jako by se nic nedělo? Objevili problém, řeší ho a díly se musí vyměnit. Tohle ani tak není chyba Boeingu, jakožto subdodavatele zmíněných komponent. Zjistěte si, jak je těžké vyrobit a schválit něco, co se používá v letectví. A pak si zjistěte, kolik to všechno stojí peněz, protože o tom nemáte vůbec ponětí. Proč myslíte, že jsou pouze dva velcí výrobci, kteří si mohou dovolit vyvíjet nová letadla co 10 let?

Bob S.

To je problém Boeningu jak důvěryhodného subdodavatele si vybere (no nejen této firmy) A bude hůř, vzhledem k současným soudružským vztahům USA s Čínou. Myslím že většina lidí ví kolik stojí výroba letadel. Šroub „ocelák“ stejného označení stojí několikrát násobně více jako náhradní díl pro éra, než to samé kvality i provedení do sekačky. A to bez nějakých dodatečných atestů. Totéž by se dalo napsat o náhradní ledce do flešky. To je prostě obchodní politika.

Y.K.

Tak můžete zkusit vyrobit letadlo vlastní, asi 15 let vývoje, stovky miliard, statisice součástek, stovky komplexních komponent od subdodavatelů, megabajty software a chci vás vidět jak na konci po pár letech řeknete tohle je dokonalá věc, žádné chyby, žádné problémy během desetiletí provozu, nikdy to nespadne. Fakt bych to chtěl vidět. Něco hodně složitého dělat znamená zatraceně vysokou možnost něco zkazit. Kdo nic nedělá, nic nezkazí.

Boeing to podělal, ale dost mě fascinuje snaha některých, kteří ani nezkusili pochopit jak to je nechutně složitý stroj, firmu ukřižovat.

Y.K.

Anglické „slat“, to zařízení na náběžné hraně křídla je Česky „slot“. 🙂

Y.K.

No už se to koukám řešilo níže, ale pořád to vnímám, že se Česky říká odborně slot(y), někdy se používá původní slats, jako se v letectví používají jiné anglicismy.

Marek Turnovec

Když jste se tu tak pustili do toho jazykového koutku, tak u češtiny nějak není důvod psát jí s velkým Č, pokud to není na začátku věty…

Jirka

Nějak nerozumím této větě „Boeing upozornil, že nejde o závadu, která by měla mít vliv na bezpečnost letu, chyba by ale mohla poškodit samotné křídlo.“. Zdá se mi, že si protiřečí.

Raddie

Ale když se poškodí křídlo, tak přece letadlo může spadnout, ne? 🙂

Y.K.

Křídlo se poškodí i když do něj narazí pták. Potenciální strukturální poškození by bylo něco jiného.

Technciky jde o to, jestli může dojít ke ztrále kontroly nebo narušení nosné konstrukce křídla nebo ne a v tomto případě ne (dle originálního textu).

„Prasklý díl“ slotu se může ohnout, do něčeho prásknout či deformovat své uložení a to je poškození křídla, ale kvli tomu letadlo nespadne.

Bob S.

No obecně, když se poškodí vodící lišty slotů např. na jedné straně křídla, a slot se zablokuje nebo odrthne, tak dojde k asimetrickému obtékání křídel ( tam kde jsou normálně vysunuty je větší vztlak),tak má éro snahu udělat výkrut nebo spadnout do vývrtky. Už se to jednou stalo u dopraváku, kdy pilot vysunul sloty za velké rychlosti a jeden se utrhl. Naštěsí měli dost výšky a pilot výkrut vybral. Každý takové štestí nemá. U některých turistických letadel se sloty dochází k automatickému vysunutí při poklesu min. rychlosti. Celkem jednoduše, s pomocí gumy nebo pružiny.

Michal

česka je to „slot“ a ne slat.

Bob S.

Jj. název „slot“ se rovněž používá v letectví jako časový údaj který letadlu přiděluje ŘLP. Zaručuje mu „místo“ ve vzdušném prostoru k letu do cílové destinace. Jeho nedodržení má za následek že letalo nemůže odstartovat, a musí si podat žádost o nové přidělení slotu.

Martin V.

Pánové, a neznamená každé trochu něco jiného? Aspoň v anglické verzi jsem si dosud myslel, že „slot“ je pevné zařízení na náběžné hraně křídla používané letadly kategorie STOL (například Storch), kdežto „slat“ je pohyblivá část křídla, která při vzletu a přistání vypadá stejně, ale při vyšší rychlosti se těsně přimkne ke křídlu a zmenší tím jeho obtékaný povrch. Viz https://en.wikipedia.org/wiki/Leading-edge_slat popis u předposledního obrázku: „The Fieseler Fi 156 Storch had permanently extended slots on its leading edges (fixed slats).“

Jak je to česky správně, to fakt netuším, česká Wiki to popisuje trochu neurčitě.

Y.K.

Jsou to sloty oboje. U hodně pomalých letadel je zbytečně složité je dělat výsuvné (v ČR je třeba hodně známý Z37 Čmelák) a tak jsou pevně instalované, což omezuje maximální rychlost, u některých sportovních letadel jsou automaticky výsuvné nějakým primitivním mechanismem při poklesu rychlsti, u dopravního letadle je vyloženě nutné aby byly výsuvné. Sloty (slats) aktivují tak, že se náběžná hrana posune dopředu. Na náběžné hraně ještě můžou být třeba i Krügerovy klapky, ty se také vysouvají a mají podobní aerodynamický efekt jako sloty, ale poněkud jinak (odklápí se ze spodní strany křídla). To má tuším jen B747?

Y.K.

Podobný efekt…, kurňa tam mám zase překlepů, jak jsem to sepsal v rychlosti. Sorry.

Tango Sierra

Tušíš špatně, krugery ma i 737..

Michal

bohuzel jene, spravne je jenom slot. Sveho casu na to dokonce existovala CSN norma, ktera upravovala nazvoslovi.

Jiří

slat mi připomíná jedno anglické slovíčko – píše se to jinak, ale výslovnost je skoro správně 😀

Martin K.

Mám rád Airbus, ale tyhle problémy mě netěší. Bez dobrého konkurenta nebude dobrý ani Airbus. Doufám, že se z toho Boeing brzo vyhrabe.

Jan Sova

Chtělo by to třetího operátora na trh „Concorde“….

Y.K.

Tohle je trochu jiný typ problému. Tyhle airworthnes direktivy jsou celkem často, když se v provozu najde podezřelý nebo předčasně stárnoucí díl. Poslední dobou tím trpí hlavně motory.

Jiří

Je vůbec něco s těmi letadly v pořádku? Blbě nadyzajnované, blbý software, blbé mechanické díly

Tomáš V.

Boeing rozhodně může za to, že jeden z dodavatelů nedodal díl se 100% kvalitou, ale odchýlil se o 1 %, jistě. Blbý desYgn, blbý SW v tisícovkách již dodaných a mimořádně spolehlivých 737 NG, díly šunt.
Není pán z Novinek?

Tomáš V.

A nedá mi to, ještě dodatek na usmířenou a na férovou, i když Jiří teda moc rozumu nepobral. Samozřejmě je možné, že si takto díl sám navrhl Boeing a dodavatel pouze vyrobil dle zadání. Pokud se ale po X letech provozu 737 NG zjistilo, že u jedné součástky dochází z vyšší míře opotřebení=nižší životnosti vinou ne zcela perfektního designu, nevidím to jako problém. Takové věci se čas od času prostě objevit můžou (a někdy i objevují). A pokud zjištění nemá vliv na bezpečnost letu (tzn. komponenta neohrožuje let, pouze může nadměrně opotřebovávat jiné díly, popř. snižovat jejich funkčnost v povolené… Číst vice »

Jen tak

nepletete se … je to presne tak . „svolavacek“ si media za normalnich okolnosti prakticky nevsimaj, nicmene … vzdy kdyz klidne vody rozjitří nějaká událost, tak jsou media poté náchylné vše zveličovat a informovat o každé ptákovině.

Stejné je to po nehodách … kdyžz spadne letadlo, tak dva tři týdny media informujíi prakkticky o kazdem bezpecnostnim pristani ..

pak je to prejde.

(a omlouvam se za „mínus“, uklikl jsem se)

Bob S.

Ty zřejmě budeš podle té chytrosti „pražák“. Ono chodí víc bulletinů od výrobců nebo národních regulátorů co se poškozuje,co má kratší životnost než udal výrobce a pod. Nejen když došlo k incidentu. Není to jen problém Američanů. V případě MAXíků se zřejmě projevily závody s evropským výrobcem Airb…Nejen v otázce ekonomiky provozu.

Jen tak

Jste si nejspise spletl prispevek, na ktery reagujete, ze? 🙂

Bob S.

Hm., koukám že se to pražákům nějak nelíbí!

Jiří

Milý soudruhu Tomáši V. Typickým příznakem neznalého člověka s nízkým IQ je jeho ego v oblacích, neznalost věci, přístup „všechno znám a všude jsem byl“ a samozřejmě když se vyskytne někdo s odlišným názorem, tak hned „rozumu nepobral,“ jelikož názor Tomáše V. je jediný správný na světě a na žádný jiný názor tu není místo 🙂
Váš projev mluví za vše a zkrátím to tak, že jste úplně mimo mísu, nevíte co znamená hlídání kvality a „dyzajn“ je rozhodně lepší než „dizajn“ – víc nemá smysl psát, protože to stejně nepoberete 😉

Bob S.

Woe pan neni z Novinek.Jeden z tech americkych srotu Smartu…. stoji stale v Egypte.Uz se na tech slotech vymenili serva a opravilo co se dalo, a stale se vysunuji jak se jim zachce. Vznika skoda za parkovani,proletane palivo pri sniz.hmotnosti na pristani,a vyrazenim z obchod.provozu.

Nstmbk

Které letadlo máte na mysli? Protože OK-TVW, které mělo údajně podobné problémy jsem viděl včera naživo v OSR. Spíš by mě zajímal osud airbusu YR-SEA,které má nějaké problémy a je zatím stále na Heraklionu.

Bob S.

Evidentně to nebude tato imatrikulace. Problém B 737-800 SmartWings se vztlakovými klapkami byl při příletu na Marsa Alam byl 25.5.2019. Tak že nemohl již OK-TVM 26.5.2019 operovat Kiev.

Bob S.

Sorry, spletl jsem imatrikulaci. OK-TVW, ten začal operovat cca po 5.dnech co byl na špalkách v Egyptě (25.5.- 30.5.2019). Závada na klapkách byla dokonce konzultována s výrobcem, neboť se jí nedařilo odstranit.

Bob S.

Podle kámoše co rovněž létá na B…., tak by měl být rozebrán do lodního kontejneru (možná že již je). Pilotovala ho americká posádka, má neopravitelné poškození zadní části trupu.

Y.K.

Mimochodem to co popisujete je typický příklad toho, kdy se nedaří opravujícímu najít příčinu a vyměňuje věci, které jsou v pořádku. Často to je nakonec nějaký nepřevádějící konektor. Airbus má také konektory a nedivil bych se, kdyby měl serva na výsuv slotů od stejného výrobce (to z hlavy nevím). Airbus si umí stavět hlavu úplně stejně, jsou to jen obrovsky komplexní stroje a stroje nejsou dokonalé.

Y.K.

Ono je to věšinou prozajičtější. Třeba při obrábění je někde začištěný růžek malinko jinak než bylo v dokumentaci, nebo tam zůstane nepatrná stop po obrábění která tam být neměla, (ale tak, že si toho nikdo nevšimne), většinou jsou to neuvěřitelně nepatrné detaily, které mohou inciovat trhlinu a až té si někdo všimne a pátrá, kde se tam vzala. Takové věci jsou na letadlech pořád, protože jsou z neuvěřitelně slabého materiálu (typicky dural), kvůli hmotnosti dimenzované úplně přesně. Ještě častěji jsou na motorech, kde se nařizují mimořádné boroskopie lopatek atp. Je to jen stroj a prochází vysoce namáhavými cykly. Když výrobce… Číst vice »

Bob S.

Zařízení pro zvýšení vztlaku dodává firmě Bo…. subdodavatelská firma. Vzledem k nárůstu výroby B 737 NG a později MAXíků, byla výroba těchto dílu zadána ještě třetí společnosti, neboť původní smluvní firma nestíhala.

Y.K.

Drtivá většina dílů a systémů na letadle jsou subdodávky. Na tom není nic zvláštního.

Bob S.

Tak to netvrdím, ale ale je to až 3. firma (přepokládám že činská) která tyto díly vyrábí. Ostatně i my v Letňanech vyrábíme futra na dveře pro B….

Y.K.

To nevím, odmítám spekulovat. 🙂