Letecké společnosti Letectví

Další problém Boeingu. 312 letadel 737 může mít problém s křídly

Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Více než tři sta letadel Boeing 737 různých verzí bude muset brzo na mimořádnou kontrolu. Boeing objevil možný problém s jedním z komponentů v křídlech, v kterém by mohly být praskliny.

Americký úřad civilního letectví FAA vydal krátce poté, co ho Boeing kontaktoval, upozornění pro všechny aerolinky, které může závada postihnout.

Boeing nás informoval, že některá letadla 737 MAX a 737 NG mohou mít díly, které nebyly vyrobeny zcela podle veškerých požadavků na pevnost a odolnost,“ uvedl FAA v prohlášení. Konkrétně jde o problém takzvaných slatů, tedy výsuvných částí na křídlech, které umožňují při startu let s větším úhlem náběhu nebo naopak při přistání snižují rychlost. V částech se mohou objevit praskliny.

Podle FAA se problém týká celkem 133 letadel 737 NG a 179 letadel typu MAX, které jsou aktuálně odstavené na zemi. Do deseti dnů chce FAA vydat takzvaný příkaz pro zachování letové způsobilosti – Airworthiness Directive – který přikáže dopravcům s těmito letadly tyto díly vyměnit. Zatím není jasné, kterých dopravců se bude výměna týkat.

V Česku může jít o Smartwings, které mají flotilu postavenou na letadlech Boeing 737 NG, MAXy stojí odstavené. Boeing upozornil, že nejde o závadu, která by měla mít vliv na bezpečnost letu, chyba by ale mohla poškodit samotné křídlo.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Je smutné, že 50 let po letu na měsíc tu máme výrobce letadel, jehož letadla zabíjejí stovky cestujících a on se chová jako by se nic nedělo. Jak si může od takového výrobce někdo koupit letadla, to mě hlava nebere.

Jen tak
Host
Jen tak

a me hlava nebere, jak muze nekdo vygenerovat takovou, s prominutim, blbost, jako vy.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Pro někoho je pravda blbost, pro jiného ne. Samozřejmě pro duševně nemocného, nebo komunistu je smrt stovek lidí jen taková blbost, ale normánímu člověku to jedno není.

Ondra
Host
Ondra

Vy ale nesmíte psát texty, které mohou způsobit negativní konotace vůči americkému spojenci!

Bob S.
Host
Bob S.

V USA sedí ve velení armády komunisté??

David
Host
David

Jak se chová, jako by se nic nedělo? Objevili problém, řeší ho a díly se musí vyměnit. Tohle ani tak není chyba Boeingu, jakožto subdodavatele zmíněných komponent. Zjistěte si, jak je těžké vyrobit a schválit něco, co se používá v letectví. A pak si zjistěte, kolik to všechno stojí peněz, protože o tom nemáte vůbec ponětí. Proč myslíte, že jsou pouze dva velcí výrobci, kteří si mohou dovolit vyvíjet nová letadla co 10 let?

Bob S.
Host
Bob S.

To je problém Boeningu jak důvěryhodného subdodavatele si vybere (no nejen této firmy) A bude hůř, vzhledem k současným soudružským vztahům USA s Čínou. Myslím že většina lidí ví kolik stojí výroba letadel. Šroub „ocelák“ stejného označení stojí několikrát násobně více jako náhradní díl pro éra, než to samé kvality i provedení do sekačky. A to bez nějakých dodatečných atestů. Totéž by se dalo napsat o náhradní ledce do flešky. To je prostě obchodní politika.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak můžete zkusit vyrobit letadlo vlastní, asi 15 let vývoje, stovky miliard, statisice součástek, stovky komplexních komponent od subdodavatelů, megabajty software a chci vás vidět jak na konci po pár letech řeknete tohle je dokonalá věc, žádné chyby, žádné problémy během desetiletí provozu, nikdy to nespadne. Fakt bych to chtěl vidět. Něco hodně složitého dělat znamená zatraceně vysokou možnost něco zkazit. Kdo nic nedělá, nic nezkazí.

Boeing to podělal, ale dost mě fascinuje snaha některých, kteří ani nezkusili pochopit jak to je nechutně složitý stroj, firmu ukřižovat.

Y.K.
Host
Y.K.

Anglické „slat“, to zařízení na náběžné hraně křídla je Česky „slot“. 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

No už se to koukám řešilo níže, ale pořád to vnímám, že se Česky říká odborně slot(y), někdy se používá původní slats, jako se v letectví používají jiné anglicismy.

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Když jste se tu tak pustili do toho jazykového koutku, tak u češtiny nějak není důvod psát jí s velkým Č, pokud to není na začátku věty…

Jirka
Host
Jirka

Nějak nerozumím této větě „Boeing upozornil, že nejde o závadu, která by měla mít vliv na bezpečnost letu, chyba by ale mohla poškodit samotné křídlo.“. Zdá se mi, že si protiřečí.

Michal
Host
Michal

česka je to „slot“ a ne slat.

Jiří
Host
Jiří

slat mi připomíná jedno anglické slovíčko – píše se to jinak, ale výslovnost je skoro správně 😀

Martin K.
Host
Martin K.

Mám rád Airbus, ale tyhle problémy mě netěší. Bez dobrého konkurenta nebude dobrý ani Airbus. Doufám, že se z toho Boeing brzo vyhrabe.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Chtělo by to třetího operátora na trh „Concorde“….

Y.K.
Host
Y.K.

Tohle je trochu jiný typ problému. Tyhle airworthnes direktivy jsou celkem často, když se v provozu najde podezřelý nebo předčasně stárnoucí díl. Poslední dobou tím trpí hlavně motory.

Jiří
Host
Jiří

Je vůbec něco s těmi letadly v pořádku? Blbě nadyzajnované, blbý software, blbé mechanické díly

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Boeing rozhodně může za to, že jeden z dodavatelů nedodal díl se 100% kvalitou, ale odchýlil se o 1 %, jistě. Blbý desYgn, blbý SW v tisícovkách již dodaných a mimořádně spolehlivých 737 NG, díly šunt.
Není pán z Novinek?

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

A nedá mi to, ještě dodatek na usmířenou a na férovou, i když Jiří teda moc rozumu nepobral. Samozřejmě je možné, že si takto díl sám navrhl Boeing a dodavatel pouze vyrobil dle zadání. Pokud se ale po X letech provozu 737 NG zjistilo, že u jedné součástky dochází z vyšší míře opotřebení=nižší životnosti vinou ne zcela perfektního designu, nevidím to jako problém. Takové věci se čas od času prostě objevit můžou (a někdy i objevují). A pokud zjištění nemá vliv na bezpečnost letu (tzn. komponenta neohrožuje let, pouze může nadměrně opotřebovávat jiné díly, popř. snižovat jejich funkčnost v povolené… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

nepletete se … je to presne tak . „svolavacek“ si media za normalnich okolnosti prakticky nevsimaj, nicmene … vzdy kdyz klidne vody rozjitří nějaká událost, tak jsou media poté náchylné vše zveličovat a informovat o každé ptákovině.

Stejné je to po nehodách … kdyžz spadne letadlo, tak dva tři týdny media informujíi prakkticky o kazdem bezpecnostnim pristani ..

pak je to prejde.

(a omlouvam se za „mínus“, uklikl jsem se)

Bob S.
Host
Bob S.

Ty zřejmě budeš podle té chytrosti „pražák“. Ono chodí víc bulletinů od výrobců nebo národních regulátorů co se poškozuje,co má kratší životnost než udal výrobce a pod. Nejen když došlo k incidentu. Není to jen problém Američanů. V případě MAXíků se zřejmě projevily závody s evropským výrobcem Airb…Nejen v otázce ekonomiky provozu.

Jen tak
Host
Jen tak

Jste si nejspise spletl prispevek, na ktery reagujete, ze? 🙂

Bob S.
Host
Bob S.

Hm., koukám že se to pražákům nějak nelíbí!

Jiří
Host
Jiří

Milý soudruhu Tomáši V. Typickým příznakem neznalého člověka s nízkým IQ je jeho ego v oblacích, neznalost věci, přístup „všechno znám a všude jsem byl“ a samozřejmě když se vyskytne někdo s odlišným názorem, tak hned „rozumu nepobral,“ jelikož názor Tomáše V. je jediný správný na světě a na žádný jiný názor tu není místo 🙂
Váš projev mluví za vše a zkrátím to tak, že jste úplně mimo mísu, nevíte co znamená hlídání kvality a „dyzajn“ je rozhodně lepší než „dizajn“ – víc nemá smysl psát, protože to stejně nepoberete 😉

Bob S.
Host
Bob S.

Woe pan neni z Novinek.Jeden z tech americkych srotu Smartu…. stoji stale v Egypte.Uz se na tech slotech vymenili serva a opravilo co se dalo, a stale se vysunuji jak se jim zachce. Vznika skoda za parkovani,proletane palivo pri sniz.hmotnosti na pristani,a vyrazenim z obchod.provozu.

Nstmbk
Host
Nstmbk

Které letadlo máte na mysli? Protože OK-TVW, které mělo údajně podobné problémy jsem viděl včera naživo v OSR. Spíš by mě zajímal osud airbusu YR-SEA,které má nějaké problémy a je zatím stále na Heraklionu.

Bob S.
Host
Bob S.

Evidentně to nebude tato imatrikulace. Problém B 737-800 SmartWings se vztlakovými klapkami byl při příletu na Marsa Alam byl 25.5.2019. Tak že nemohl již OK-TVM 26.5.2019 operovat Kiev.

Bob S.
Host
Bob S.

Sorry, spletl jsem imatrikulaci. OK-TVW, ten začal operovat cca po 5.dnech co byl na špalkách v Egyptě (25.5.- 30.5.2019). Závada na klapkách byla dokonce konzultována s výrobcem, neboť se jí nedařilo odstranit.

Bob S.
Host
Bob S.

Podle kámoše co rovněž létá na B…., tak by měl být rozebrán do lodního kontejneru (možná že již je). Pilotovala ho americká posádka, má neopravitelné poškození zadní části trupu.

Y.K.
Host
Y.K.

Mimochodem to co popisujete je typický příklad toho, kdy se nedaří opravujícímu najít příčinu a vyměňuje věci, které jsou v pořádku. Často to je nakonec nějaký nepřevádějící konektor. Airbus má také konektory a nedivil bych se, kdyby měl serva na výsuv slotů od stejného výrobce (to z hlavy nevím). Airbus si umí stavět hlavu úplně stejně, jsou to jen obrovsky komplexní stroje a stroje nejsou dokonalé.

Y.K.
Host
Y.K.

Ono je to věšinou prozajičtější. Třeba při obrábění je někde začištěný růžek malinko jinak než bylo v dokumentaci, nebo tam zůstane nepatrná stop po obrábění která tam být neměla, (ale tak, že si toho nikdo nevšimne), většinou jsou to neuvěřitelně nepatrné detaily, které mohou inciovat trhlinu a až té si někdo všimne a pátrá, kde se tam vzala. Takové věci jsou na letadlech pořád, protože jsou z neuvěřitelně slabého materiálu (typicky dural), kvůli hmotnosti dimenzované úplně přesně. Ještě častěji jsou na motorech, kde se nařizují mimořádné boroskopie lopatek atp. Je to jen stroj a prochází vysoce namáhavými cykly. Když výrobce… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Zařízení pro zvýšení vztlaku dodává firmě Bo…. subdodavatelská firma. Vzledem k nárůstu výroby B 737 NG a později MAXíků, byla výroba těchto dílu zadána ještě třetí společnosti, neboť původní smluvní firma nestíhala.

Y.K.
Host
Y.K.

Drtivá většina dílů a systémů na letadle jsou subdodávky. Na tom není nic zvláštního.

Bob S.
Host
Bob S.

Tak to netvrdím, ale ale je to až 3. firma (přepokládám že činská) která tyto díly vyrábí. Ostatně i my v Letňanech vyrábíme futra na dveře pro B….

Y.K.
Host
Y.K.

To nevím, odmítám spekulovat. 🙂

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll