Další problém aerolinek s epidemií koronaviru. Rušením letů mohou přijít o místo na vytížených letištích
Letiště Heathrow, Terminál 5. Foto: Heathrow Airport
Letecké společnosti vyzvaly největší světová letiště a příslušné úřady, aby během krize způsobené epidemií koronaviru zmírnily svá pravidla pro využívání
Uff, jeste ze na Viklej Hejvl Internesnl se to nemuze stat… To jsou Vik, Simane a jejich rizkolet v klidu…
Dá se někde najít seznam takových letišť v Evropě?
v podstste vsechna vetsi letiste.
Já teda koukám, že podle toho seznam níže tam je i mnoho menších regionálních letišť, naopak některá středně velká tam nevidím.
To je v pořádku, pokud infrastruktura letiště (nejen VPD, stojánky, ale i terminál) umožňuje uspokojit požadovanou poptávku, tak není třeba, aby bylo letiště slotově koordinované. Jen pro doplnění, kromě Level 3, což je plně koordinované letiště, kde musejí dopravci dodržovat stanovená pravidla, existuje i nižší úroveň, Level 2, která se používá tam, kde hrozí dosažení kapacity letiště a je nutná spolupráce letiště a dopravce, aby se zabránilo možnosti vzniku provozních problémů či překročení kapacity letiště.
Tady máte kompletní seznam koordinovaných letišť ve světě: https://en.wikipedia.org/wiki/Landing_slot
V Evropě má svůj web EUACA (European Airport Coordinators Association).
Nějaký tiskařská šotek ukousnul konec druhého odstavce 🙁
Jelikož „převis poptávky po letech nad kapacitou“ v následujících měsících na letištích zřejmě nebude, není třeba mít obavu, že bude dopravce odmítnut. Právě naopak, sama letiště budou dopravce slevami lákat k využití volné kapacity.
Asi jste nepochopil o co jde:
– letiště dlouhodobě měla převis poptávky po slotech nad svou kapacitou
– letiště garantovala (za těžké peníze) sloty pro smluvní aerolinky, JEN pokud ty zamluvené sloty budou využívat aspoň z 80% (protože nevyužité sloty = méně pasažérů na letišti = míň peněz z nich pro letiště)
– tato pravidla platí i nyní, kdy aerolinky nemají tolik pasažérů
Aerolinky tedy stojí před dilematem: buď kapacitu nenaplní a přijdou o pracně získané sloty. Anebo budou létat s prázdnými letadly (drahé, neekologické,..).
Cílem tedy je pro pár týdnů či měsíců změnit tato pravidla.
O sloty nepřijdou, protože nebude kdo by je využil. Zapoměňte co bylo dosud, situace se zcela změní a volné kapacity letišť bude v následujících měsících nadbytek.
pomud by nedoslo k uprave pravidel, tak o ne mohou prijit.
a kdyz na ne nebude zajemce hned, bude pozdeji. fronta zajemcu je (na vyznamnejsich letistich) delsi, nez tyden pred vyplatou.
Na těchto letištích není neobvyklé prázdná letadla vidět. Pokud například aerolinka koupí sloty, ale zdrží se povolení. Teď by jich ale bylo opravdu moc a všechny aerolinky budou mít velké finanční ztráty.
Ano, tohle se pravidelně probírá při každé větší krizi. Já si ale kladu otázku, jestli mají tradiční aerolinky „sedět na slotech“ jako žába na prameni, i když je zrovna nepotřebují nebo jestli by se ty sloty měly uvolnit potenciální konkurenci, která možná může nabídnout nová spojení. Pokud to správně chápu, tak ty sloty se nekupují na nějakém transparentním trhu, ale jsou to hlavně historicky daná práva přistávání a jen malá část se jich objeví na sekundárním trhu (při krachu či minimálně finančních potížích nějakých aerolinií nebo z donucení při fúzi dominantních aerolinek).