umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví Letiště

Další problém aerolinek s epidemií koronaviru. Rušením letů mohou přijít o místo na vytížených letištích

Letiště Heathrow, Terminál 5. Foto: Heathrow Airport
Letiště Heathrow, Terminál 5. Foto: Heathrow Airport

Letecké společnosti vyzvaly největší světová letiště a příslušné úřady, aby během krize způsobené epidemií koronaviru zmírnily svá pravidla pro využívání takzvaných slotů, tedy práv na přistávání a vzlety.

Řada letišť podmiňuje udržení slotů tím, že za určité období musí aerolinky uskutečnit nejméně 80 % plánovaných letů. Prudký propad poptávky způsobený epidemií koronaviru však dopravce nutí rušit část letů. Německá Lufthansa například oznámila zrušení až poloviny letů. Dopravci tak řeší dilema: letět poloprázdní, nebo let zcela zrušit a riskovat tím, že přijdou o sloty.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA ve své zprávě vyzvalo, aby se stávající pravidla okamžitě zrušila. Nejde o malé peníze: za jeden slot po Air New Zealand na londýnském letišti Heathrow zaplatil podle časopisu Forbes neznámý kupec 27 milionů dolarů.

Podle IATA odlétá z 200 letišť s takzvanou slotovou koordinací (zjednodušeně řečeno taková letiště, kde je celkově nebo v určitých časech převis poptávky po letech nad kapacitou) 43 % všech cestujících na světě. „Až polovina cestujících s platnými letenkami se v těchto dnech ani nedostaví k odletu,“ uvedla IATA, podle které je stávající opatření nevhodné a musí být zrušeno. Určité úlevy už nastaly u asijských letišť, IATA je chce ale i celosvětově. „Úprava pravidel umožní aerolinkám vhodně reagovat na stávající situaci redukcí kapacity,“ vysvětluje IATA, proč chce pravidla zrušit. K podobné situaci došlo už po 11. září 2001 a při nástupu světové finanční krize.

Do požadavku na uvolnění pravidel se zapojil i britský ministr dopravy Grant Shapps. Právě londýnské Heathrow patří dlouhodobě k letištím, kde je největší převis poptávky po kapacitě a dopravci platí za práva používat letiště desítky milionů dolarů.

IATA v týdnu uvedla, že aerolinky by kvůli epidemii koronaviru mohly přijít o 63 až 113 miliard dolarů (1,4 bilionu až 2,6 bilionu Kč).

 

 

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

Uff, jeste ze na Viklej Hejvl Internesnl se to nemuze stat… To jsou Vik, Simane a jejich rizkolet v klidu…

Bob

Dá se někde najít seznam takových letišť v Evropě?

Jen tak

v podstste vsechna vetsi letiste.

Bob

Já teda koukám, že podle toho seznam níže tam je i mnoho menších regionálních letišť, naopak některá středně velká tam nevidím.

Apex

To je v pořádku, pokud infrastruktura letiště (nejen VPD, stojánky, ale i terminál) umožňuje uspokojit požadovanou poptávku, tak není třeba, aby bylo letiště slotově koordinované. Jen pro doplnění, kromě Level 3, což je plně koordinované letiště, kde musejí dopravci dodržovat stanovená pravidla, existuje i nižší úroveň, Level 2, která se používá tam, kde hrozí dosažení kapacity letiště a je nutná spolupráce letiště a dopravce, aby se zabránilo možnosti vzniku provozních problémů či překročení kapacity letiště.

Martin V.

Tady máte kompletní seznam koordinovaných letišť ve světě: https://en.wikipedia.org/wiki/Landing_slot
V Evropě má svůj web EUACA (European Airport Coordinators Association).

mgr.pavel

Nějaký tiskařská šotek ukousnul konec druhého odstavce 🙁

MiChviPRD

Jelikož „převis poptávky po letech nad kapacitou“ v následujících měsících na letištích zřejmě nebude, není třeba mít obavu, že bude dopravce odmítnut. Právě naopak, sama letiště budou dopravce slevami lákat k využití volné kapacity.

mgr.pavel

Asi jste nepochopil o co jde:

– letiště dlouhodobě měla převis poptávky po slotech nad svou kapacitou
– letiště garantovala (za těžké peníze) sloty pro smluvní aerolinky, JEN pokud ty zamluvené sloty budou využívat aspoň z 80% (protože nevyužité sloty = méně pasažérů na letišti = míň peněz z nich pro letiště)
– tato pravidla platí i nyní, kdy aerolinky nemají tolik pasažérů

Aerolinky tedy stojí před dilematem: buď kapacitu nenaplní a přijdou o pracně získané sloty. Anebo budou létat s prázdnými letadly (drahé, neekologické,..).

Cílem tedy je pro pár týdnů či měsíců změnit tato pravidla.

MiChviPRD

O sloty nepřijdou, protože nebude kdo by je využil. Zapoměňte co bylo dosud, situace se zcela změní a volné kapacity letišť bude v následujících měsících nadbytek.

Jen tak

pomud by nedoslo k uprave pravidel, tak o ne mohou prijit.

a kdyz na ne nebude zajemce hned, bude pozdeji. fronta zajemcu je (na vyznamnejsich letistich) delsi, nez tyden pred vyplatou.

MildaIV

Na těchto letištích není neobvyklé prázdná letadla vidět. Pokud například aerolinka koupí sloty, ale zdrží se povolení. Teď by jich ale bylo opravdu moc a všechny aerolinky budou mít velké finanční ztráty.

Martin V.

Ano, tohle se pravidelně probírá při každé větší krizi. Já si ale kladu otázku, jestli mají tradiční aerolinky „sedět na slotech“ jako žába na prameni, i když je zrovna nepotřebují nebo jestli by se ty sloty měly uvolnit potenciální konkurenci, která možná může nabídnout nová spojení. Pokud to správně chápu, tak ty sloty se nekupují na nějakém transparentním trhu, ale jsou to hlavně historicky daná práva přistávání a jen malá část se jich objeví na sekundárním trhu (při krachu či minimálně finančních potížích nějakých aerolinií nebo z donucení při fúzi dominantních aerolinek).

Partneři


Czechtoll

pst
podcast