Další pokuta 100 000 v hotovosti. Řidič kamionu odmítl vážení, peníze měl připravené v batohu
Úhrada takové částky na místě hotově je ojedinělá. Hlídky s sebou terminál většinou vozí.
Policisté z Olomouckého kraje informovali o dalším případu, kdy řidič kamionu odmítl kontrolní zvážení vozidla a raději na místě zaplatil pokutu 100 000 korun.
Hlídka zastavila nákladní vůz převážející kulatinu v Širokém Brodě na Jesenicku. Podle policejního mluvčího Libora Hejtmana měla s sebou novou přenosnou váhu a u kamionu bylo podezření, že je přetížený.
Kontrolní vážení však třiatřicetiletý řidič odmítl s tím, že raději zaplatí pokutu. Ta je od roku 2022 stanovena v případě odmítnutí kontroly na 100 000 korun. „Cizinec souhlasil, sáhl pro batoh, ze kterého vytáhl peněženku a v hotovosti celou částku uhradil,“ uvedl Hejtman.
Obdobný případ řešili policisté i letos v březnu na Vysočině. Tehdy stotisícovou hotovost přivezl řidiči na místo kontroly majitel přepravní firmy.
Sto tisíc v hotovosti a na místě. Řidič odmítl kontrolní vážení, raději policii zaplatil obří pokutu
Udělování takto vysoké pokuty za odmítnutí kontrolního vážení na místě umožňuje novelizace zákona o pozemních komunikacích z ledna 2022. Do té doby byla maximální výše 30 000 korun a například v roce 2021 ji policisté udělili 112 řidičům.
Podle dosavadních zkušeností řidiči takto vysoké pokuty platí většinou platební kartou, úhrada na místě hotově je ojedinělá. Hlídky s sebou platební terminál většinou vozí.
Zákon o pozemních komunikacích sankcionuje přetížené kamiony pokutou 9 000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Není-li nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy překročena o více než 500 kilo, činí výměra pokuty 5 000 korun.
Poškozování vozovky přetíženými kamiony je v Česku velký problém. Loni se o něm zmínil i Nejvyšší kontrolní úřad při kontrole opravy dálnice D1.
Zatímco u nízkorychlostního vážení na místě je udělení pokuty snadné, u vysokorychlostního, kdy vážení probíhá automaticky za jízdy, se úřady potýkají s problémy s identifikací řidičů a dokazováním. Podle únorové novely zákona by však už pokuty za vysokorychlostní vážení neměli nově platit řidiči kamionů, ale provozovatelé vozidla.