Další pokus o pořízení ETCS do railjetů a pendolin. Dráhy spustily tržní konzultace

Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy se po prvních neúspěšných tendrech znovu pokusí pořídit zabezpečovací systém ETCS do pendolin a railjetů. Nic jiného jim

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VRT

Takže zase AŽD a Telematika. Jen teda slevičku dáme? 30%? Může být?

Jiří Kocurek

Ještě to umí vyrobit francouzský Thales. A než budete nadávat, že francouzi nic neumí, ta jim atomovka nevybouchla.

dada

no vidite, zabozrouti, ani tu atomovku nedokazou radne buchnout!!! zlatej Cernobyl.

Vbb

Francouzský?
ETCS vyrábí Thales Deutschland GmbH.
ETCS ještě vyrábí Mermec, Hitachi STS (ještě před rokem Ansaldo STS) a CAF.

Kamui

Co se týče railjetů, překvapuje mně, že ŘV musí mít svojí vlastní mobilku a nejde využít ta na lokomotivě „dálkově“.

471 a 971 taky bude muset mít každý svoji?

Radek

Ano

Martin V.

Zajímavý dotaz. Už mě to taky napadlo, třeba dvojité lokomotivy, které mají jen jedno stanoviště na každé straně. Jaká část ETCS se váže ke stanovišti strojvedoucího, k čelnímu vozidlu a k celé soupravě? Dá se něco z toho sdílet? Ušetřila by se podobným sdílením významná částka?

Pavel P.

Existují požadavky na kvalitu přenosu signálu mezi anténami, displayem a ústřednou. Při dnešním stavu techniky je hranice zhruba někde na 50 m délky. Tedy dvouvozové jednotky lze osadit jednou ústřednou, u třívozových je problém, že uprostřed vloženého vozu zpravidla na to není místo, ale teoreticky by se dala i třívozová jednotka osadit jednou ústřednou.

Dušan

Hranice je cca. 100 m – Stadlery Leo Expresu s 5-vozy a délkou přes nárazníky 90,1 metrů mohou v pohodě fungovat s jednou mobilkou.

Vbb

Displej ani ne, ten jde po „běžné“ komunikaci. Důležité je spojení BTM – anténa, které je dvěma koaxiálními kabely (uplink a downlink), z nich každý musí být dlouhý jako celočíselný násobek příslušné půlvlny, která je pro každý směr jiná. Mezivozové konektory by do signálu vnášely nežádoucí útlum.
Každá mobilní část ETCS má nakonfigurováno, jaká je vzdálenost mezi anténou a čelem, resp. čely vozidla. Kdysi to bylo max. tuším 29 metrů (z toho by vyplývala max. délka nerozpojitelné soupravy 58 m, kdyby anténa byla přesně uprostřed), ale asi se to změnilo – jak vyplývá z příspěvku Dušana.

Dušan

Těch 100 metrů uděláte vložením aktivního síťového prvku (repeatru = opakovače) zhruba doprostřed soupravy. Vložit víc aktivních prvků kvůli zpoždění signálu v přenosu dneska dodavatelé mobilek neumí.

jan

A to nejde nějak ty vyhodnocené signály ETCS poslat na stanoviště nějakou běžnou sběrnicí? To je jak u blbých..

Vbb

Ale s posíláním na stanoviště žádný problém není. Bavíme se tu o BTM.
Jestli můžou být k 1 EVC připojené 2 BTM nevím

Dušan

Ano, mohou.

bkp

Není to třeba tak, že ETCS musí být na začátku vlaku, protože k čemu je, když ETCS zastaví vlak, který by jinak projel stůj, ale ten už bude dvěma sty metry za „klackem“?

Kamui

Ale tak na to by stačila vpředu akorát čtečka balíz, a strojvedoucím zadaná délka vlaku. Křemíkový mozek by ale stačil jeden.

Martin V.

Ano, ale spíš je otázka, co je dražší, jestli druhý „křemíkový mozek“, nebo naopak citlivá stíněná kabeláž natahaná po vlaku. Proto jsem se ptal: 1) jestli to lze a 2) jestli by se tím ušetřilo.

Vbb

Ono to ETCS ale ví, že před anténou trčí ještě X metrů železa či hliníku…
Má to v konfiguračních parametrech. Oni ti hoši od ETCS zas nejsou až takoví pitomci, za jaké je tu občas považujete. 🙁

Man_and_machine

No… abych uvedl na pravou miru tak nase ceska VZka umi zastavit vlak, kdezto ETCS vyda pouze varovny signal strojvedoucimu, tim padem v bezpecnosti velky krok zpet..

Petr Šimral

To, co povídáte je naprostá pitomost. Součástí testu kompatibility je i zkoušení dálkového stopu. U ETCS funguje bez problémů, na rozdíl u VZ LS nebo MIRELu, kde to jsou dlouhé vteřiny, zda zafunguje či nikoliv…

Vbb

Vy o tom ETCS asi moc nevíte, co? 🙁

dopravák

Předražené to sice asi bylo, ale pokud doplnění klimatizace do tramvají 15T v Praze má stát průměrně 3 miliony Kč na každou soupravu, tak vybavení ETCS, což je systém asi o dost složitější a s nutně požadovanou mnohem větší spolehlivostí, než je nějaká klimatizace v tramvaji, bude logicky asi také o dost dražší. Takže mě ta vydřidušská cena v českých poměrech a v prostředí s malou konkurencí dodavatelů vlastně ani příliš nepřekvapuje – navíc záleží i na tom, co všechno je za ni požadováno (záruka, pojištění spolehlivosti zařízení a úhrady následků případných nehod vzniklých z viny zařízení, apod.).

Péťa

To ETCS do railjetu se týká „řidičáku“ nebo taurusy nemají ETCS v základu vůbec?

D.S.

Taurusy jsou majetkem OBB.

Péťa

Ptal jsem s snad na to komu patří? Stačilo napsat ne bude se dělat jenom do ŘV.

Petr Šimral

Taurusy 1216 ETCS mají. Soupravy Railjet ÖBB ETCS mají. Soupravy Railjet ČD ETCS nemají. A je potřeba ETCS na řídící vůz instalovat. S ohledem na střídání lokomotiv v čele (v zádi) Railjetu musí být řídící vůz vybaven samostatnou instalací ETCS.

Haha

ÖBB jej měly od dodání? S ohledem na Westbahn bych očekával, že Ja…

Petr Šimral

ÖBB jej neměly od dodání, on je Taurus 1216 poměrně stará konstrukce. První z nich ještě smrdící čerstvou barvou jsem táhl z Německa na okruh někdy v roce 2004.

Haha

Myslel jsem railjety.

noerf

Zajímalo by mne, proč to budou dávat do railjetů, když to stejně tahají lokomotivy. Akorát, že je budou muset přepřahat.

Karel

Co to blábolíš?

noerf

Přijde mi levnější v cílové stanici přepřahat lokomotivu s ETCS, než ETCS pořizovat ještě do řídícího vozu netrakční jednotky. Mimo to lokomotivy, které táhnou či tlačí railjety jsou v majetku OBB.

bkp

Není to levnější, na přepřahy jsou potřeba koleje a výhybky navíc, o personálu nemluvě, a to všechno navíc stojí víc, než ta mobilka ETCS.

Vbb

No vidíš. Mě zas přijde nejlepší „v cílové stanici“ ten vlak ukončit, a už nic nepřepřahat.
Jinak ten řídicí vůz se asi pořizoval za účelem, aby sloužil k řízení vlaku, a ne aby byl tahán jako mrtvý.

Martin V.

Trochu se obávám, aby se ten blábol nestal v lednu 2025 realitou. Pokud se nestihnou vybavit všechna vozidla, tak bych preferoval vybavení trakčních i za cenu dočasného objíždění souprav místo „pušpulky“ (než se stihne dovybavit zbytek).

Pako

Vy věříte že se to k tomu datu opravdu spustí, přidejte si deset let a možná to vyjde. V každém případě lepší, když to vůbec nebude…

Vbb

„V každém případě lepší, když to vůbec nebude…“
No tak určitě.
Chcete další Ugovu šťávu nebo raději rozsypaný cement? A už zase dlouho nebylo žádné mediálně rozmáznuté projetí stůj, líbily se vám víc Poříčany nebo odb. Odra?