Další pokus o pořízení ETCS do railjetů a pendolin. Dráhy spustily tržní konzultace
Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
České dráhy se po prvních neúspěšných tendrech znovu pokusí pořídit zabezpečovací systém ETCS do pendolin a railjetů. Nic jiného jim
Takže zase AŽD a Telematika. Jen teda slevičku dáme? 30%? Může být?
Ještě to umí vyrobit francouzský Thales. A než budete nadávat, že francouzi nic neumí, ta jim atomovka nevybouchla.
no vidite, zabozrouti, ani tu atomovku nedokazou radne buchnout!!! zlatej Cernobyl.
Francouzský?
ETCS vyrábí Thales Deutschland GmbH.
ETCS ještě vyrábí Mermec, Hitachi STS (ještě před rokem Ansaldo STS) a CAF.
Co se týče railjetů, překvapuje mně, že ŘV musí mít svojí vlastní mobilku a nejde využít ta na lokomotivě „dálkově“.
471 a 971 taky bude muset mít každý svoji?
Ano
Zajímavý dotaz. Už mě to taky napadlo, třeba dvojité lokomotivy, které mají jen jedno stanoviště na každé straně. Jaká část ETCS se váže ke stanovišti strojvedoucího, k čelnímu vozidlu a k celé soupravě? Dá se něco z toho sdílet? Ušetřila by se podobným sdílením významná částka?
Existují požadavky na kvalitu přenosu signálu mezi anténami, displayem a ústřednou. Při dnešním stavu techniky je hranice zhruba někde na 50 m délky. Tedy dvouvozové jednotky lze osadit jednou ústřednou, u třívozových je problém, že uprostřed vloženého vozu zpravidla na to není místo, ale teoreticky by se dala i třívozová jednotka osadit jednou ústřednou.
Hranice je cca. 100 m – Stadlery Leo Expresu s 5-vozy a délkou přes nárazníky 90,1 metrů mohou v pohodě fungovat s jednou mobilkou.
Displej ani ne, ten jde po „běžné“ komunikaci. Důležité je spojení BTM – anténa, které je dvěma koaxiálními kabely (uplink a downlink), z nich každý musí být dlouhý jako celočíselný násobek příslušné půlvlny, která je pro každý směr jiná. Mezivozové konektory by do signálu vnášely nežádoucí útlum.
Každá mobilní část ETCS má nakonfigurováno, jaká je vzdálenost mezi anténou a čelem, resp. čely vozidla. Kdysi to bylo max. tuším 29 metrů (z toho by vyplývala max. délka nerozpojitelné soupravy 58 m, kdyby anténa byla přesně uprostřed), ale asi se to změnilo – jak vyplývá z příspěvku Dušana.
Těch 100 metrů uděláte vložením aktivního síťového prvku (repeatru = opakovače) zhruba doprostřed soupravy. Vložit víc aktivních prvků kvůli zpoždění signálu v přenosu dneska dodavatelé mobilek neumí.
A to nejde nějak ty vyhodnocené signály ETCS poslat na stanoviště nějakou běžnou sběrnicí? To je jak u blbých..
Ale s posíláním na stanoviště žádný problém není. Bavíme se tu o BTM.
Jestli můžou být k 1 EVC připojené 2 BTM nevím
Ano, mohou.
Není to třeba tak, že ETCS musí být na začátku vlaku, protože k čemu je, když ETCS zastaví vlak, který by jinak projel stůj, ale ten už bude dvěma sty metry za „klackem“?
Ale tak na to by stačila vpředu akorát čtečka balíz, a strojvedoucím zadaná délka vlaku. Křemíkový mozek by ale stačil jeden.
Ano, ale spíš je otázka, co je dražší, jestli druhý „křemíkový mozek“, nebo naopak citlivá stíněná kabeláž natahaná po vlaku. Proto jsem se ptal: 1) jestli to lze a 2) jestli by se tím ušetřilo.
Ono to ETCS ale ví, že před anténou trčí ještě X metrů železa či hliníku…
Má to v konfiguračních parametrech. Oni ti hoši od ETCS zas nejsou až takoví pitomci, za jaké je tu občas považujete. 🙁
No… abych uvedl na pravou miru tak nase ceska VZka umi zastavit vlak, kdezto ETCS vyda pouze varovny signal strojvedoucimu, tim padem v bezpecnosti velky krok zpet..
To, co povídáte je naprostá pitomost. Součástí testu kompatibility je i zkoušení dálkového stopu. U ETCS funguje bez problémů, na rozdíl u VZ LS nebo MIRELu, kde to jsou dlouhé vteřiny, zda zafunguje či nikoliv…
Vy o tom ETCS asi moc nevíte, co? 🙁
Předražené to sice asi bylo, ale pokud doplnění klimatizace do tramvají 15T v Praze má stát průměrně 3 miliony Kč na každou soupravu, tak vybavení ETCS, což je systém asi o dost složitější a s nutně požadovanou mnohem větší spolehlivostí, než je nějaká klimatizace v tramvaji, bude logicky asi také o dost dražší. Takže mě ta vydřidušská cena v českých poměrech a v prostředí s malou konkurencí dodavatelů vlastně ani příliš nepřekvapuje – navíc záleží i na tom, co všechno je za ni požadováno (záruka, pojištění spolehlivosti zařízení a úhrady následků případných nehod vzniklých z viny zařízení, apod.).
To ETCS do railjetu se týká „řidičáku“ nebo taurusy nemají ETCS v základu vůbec?
Taurusy jsou majetkem OBB.
Ptal jsem s snad na to komu patří? Stačilo napsat ne bude se dělat jenom do ŘV.
Taurusy 1216 ETCS mají. Soupravy Railjet ÖBB ETCS mají. Soupravy Railjet ČD ETCS nemají. A je potřeba ETCS na řídící vůz instalovat. S ohledem na střídání lokomotiv v čele (v zádi) Railjetu musí být řídící vůz vybaven samostatnou instalací ETCS.
ÖBB jej měly od dodání? S ohledem na Westbahn bych očekával, že Ja…
ÖBB jej neměly od dodání, on je Taurus 1216 poměrně stará konstrukce. První z nich ještě smrdící čerstvou barvou jsem táhl z Německa na okruh někdy v roce 2004.
Myslel jsem railjety.
Zajímalo by mne, proč to budou dávat do railjetů, když to stejně tahají lokomotivy. Akorát, že je budou muset přepřahat.
Co to blábolíš?
Přijde mi levnější v cílové stanici přepřahat lokomotivu s ETCS, než ETCS pořizovat ještě do řídícího vozu netrakční jednotky. Mimo to lokomotivy, které táhnou či tlačí railjety jsou v majetku OBB.
Není to levnější, na přepřahy jsou potřeba koleje a výhybky navíc, o personálu nemluvě, a to všechno navíc stojí víc, než ta mobilka ETCS.
No vidíš. Mě zas přijde nejlepší „v cílové stanici“ ten vlak ukončit, a už nic nepřepřahat.
Jinak ten řídicí vůz se asi pořizoval za účelem, aby sloužil k řízení vlaku, a ne aby byl tahán jako mrtvý.
Trochu se obávám, aby se ten blábol nestal v lednu 2025 realitou. Pokud se nestihnou vybavit všechna vozidla, tak bych preferoval vybavení trakčních i za cenu dočasného objíždění souprav místo „pušpulky“ (než se stihne dovybavit zbytek).
Vy věříte že se to k tomu datu opravdu spustí, přidejte si deset let a možná to vyjde. V každém případě lepší, když to vůbec nebude…
„V každém případě lepší, když to vůbec nebude…“
No tak určitě.
Chcete další Ugovu šťávu nebo raději rozsypaný cement? A už zase dlouho nebylo žádné mediálně rozmáznuté projetí stůj, líbily se vám víc Poříčany nebo odb. Odra?