Dopravci Informační technologie Železnice

Další pokus o pořízení ETCS do railjetů a pendolin. Dráhy spustily tržní konzultace

Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy se po prvních neúspěšných tendrech znovu pokusí pořídit zabezpečovací systém ETCS do pendolin a railjetů. Nic jiného jim ani nezbývá, pokud chtějí tyto stroje vysílat na české koleje i po roce 2024. Od roku následujícího bude ETCS na koridorech povinné.

České dráhy se chtějí vyhnout blamáži z prvních tendrů, kdy nabídky jediného zájemce (AŽD Praha, nebo ČD-Telematika) o desítky procent překročily odhady. Před samotným vypsáním nových tendrů spustily proto tržní konzultace, během kterých chtějí zjistit představy možných dodavatelů. V Evropě mezi ně patří Alstom, Siemens a Bombardier.

Předmětem veřejných zakázek bude vybavení vozidel řad 380 (Emil Zátopek), 680 (pendolino), railjet, 471 (CityElefant), 440 (RegioPanter), 640 a 650 (RegioPanter) nebo 660 a 661 (InterPanter). Celkem má jít zhruba o 300 vozidel.

„Termín a rozsah tendrů bude vycházet mimo jiné ze skutečností, které získáme v rámci tržních konzultací, proto je v současné chvíli předčasné hovořit o konkrétních termínech, rozsahu, respektive rozdělení vozidel do jednotlivých nových tendrů,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Dráhy sérii tendrů na dodávku mobilní části ETCS pro svá vozidla vypsaly už loni, letos na jaře je ale kvůli vysoké ceně a neúspěchu následného vyjednávaní zrušily. Učinily jedinou (a svou první) objednávku ETCS. Za 1,4 miliardy korun vybaví tímto systémem 102 lokomotiv řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB. Zakázku získalo sdružení ČD-Telematika a AŽD Praha. To vychází téměř na 14 milionů na jeden stroj.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VRT
Host
VRT

Takže zase AŽD a Telematika. Jen teda slevičku dáme? 30%? Může být?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ještě to umí vyrobit francouzský Thales. A než budete nadávat, že francouzi nic neumí, ta jim atomovka nevybouchla.

dada
Host
dada

no vidite, zabozrouti, ani tu atomovku nedokazou radne buchnout!!! zlatej Cernobyl.

Vbb
Host
Vbb

Francouzský?
ETCS vyrábí Thales Deutschland GmbH.
ETCS ještě vyrábí Mermec, Hitachi STS (ještě před rokem Ansaldo STS) a CAF.

Kamui
Host
Kamui

Co se týče railjetů, překvapuje mně, že ŘV musí mít svojí vlastní mobilku a nejde využít ta na lokomotivě „dálkově“.

471 a 971 taky bude muset mít každý svoji?

Radek
Host
Radek

Ano

Martin V.
Host
Martin V.

Zajímavý dotaz. Už mě to taky napadlo, třeba dvojité lokomotivy, které mají jen jedno stanoviště na každé straně. Jaká část ETCS se váže ke stanovišti strojvedoucího, k čelnímu vozidlu a k celé soupravě? Dá se něco z toho sdílet? Ušetřila by se podobným sdílením významná částka?

Pavel P.
Host
Pavel P.

Existují požadavky na kvalitu přenosu signálu mezi anténami, displayem a ústřednou. Při dnešním stavu techniky je hranice zhruba někde na 50 m délky. Tedy dvouvozové jednotky lze osadit jednou ústřednou, u třívozových je problém, že uprostřed vloženého vozu zpravidla na to není místo, ale teoreticky by se dala i třívozová jednotka osadit jednou ústřednou.

Dušan
Host
Dušan

Hranice je cca. 100 m – Stadlery Leo Expresu s 5-vozy a délkou přes nárazníky 90,1 metrů mohou v pohodě fungovat s jednou mobilkou.

Vbb
Host
Vbb

Displej ani ne, ten jde po „běžné“ komunikaci. Důležité je spojení BTM – anténa, které je dvěma koaxiálními kabely (uplink a downlink), z nich každý musí být dlouhý jako celočíselný násobek příslušné půlvlny, která je pro každý směr jiná. Mezivozové konektory by do signálu vnášely nežádoucí útlum.
Každá mobilní část ETCS má nakonfigurováno, jaká je vzdálenost mezi anténou a čelem, resp. čely vozidla. Kdysi to bylo max. tuším 29 metrů (z toho by vyplývala max. délka nerozpojitelné soupravy 58 m, kdyby anténa byla přesně uprostřed), ale asi se to změnilo – jak vyplývá z příspěvku Dušana.

Dušan
Host
Dušan

Těch 100 metrů uděláte vložením aktivního síťového prvku (repeatru = opakovače) zhruba doprostřed soupravy. Vložit víc aktivních prvků kvůli zpoždění signálu v přenosu dneska dodavatelé mobilek neumí.

jan
Host
jan

A to nejde nějak ty vyhodnocené signály ETCS poslat na stanoviště nějakou běžnou sběrnicí? To je jak u blbých..

Vbb
Host
Vbb

Ale s posíláním na stanoviště žádný problém není. Bavíme se tu o BTM.
Jestli můžou být k 1 EVC připojené 2 BTM nevím

Dušan
Host
Dušan

Ano, mohou.

bkp
Host
bkp

Není to třeba tak, že ETCS musí být na začátku vlaku, protože k čemu je, když ETCS zastaví vlak, který by jinak projel stůj, ale ten už bude dvěma sty metry za „klackem“?

Kamui
Host
Kamui

Ale tak na to by stačila vpředu akorát čtečka balíz, a strojvedoucím zadaná délka vlaku. Křemíkový mozek by ale stačil jeden.

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, ale spíš je otázka, co je dražší, jestli druhý „křemíkový mozek“, nebo naopak citlivá stíněná kabeláž natahaná po vlaku. Proto jsem se ptal: 1) jestli to lze a 2) jestli by se tím ušetřilo.

Vbb
Host
Vbb

Ono to ETCS ale ví, že před anténou trčí ještě X metrů železa či hliníku…
Má to v konfiguračních parametrech. Oni ti hoši od ETCS zas nejsou až takoví pitomci, za jaké je tu občas považujete. 🙁

Man_and_machine
Host
Man_and_machine

No… abych uvedl na pravou miru tak nase ceska VZka umi zastavit vlak, kdezto ETCS vyda pouze varovny signal strojvedoucimu, tim padem v bezpecnosti velky krok zpet..

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

To, co povídáte je naprostá pitomost. Součástí testu kompatibility je i zkoušení dálkového stopu. U ETCS funguje bez problémů, na rozdíl u VZ LS nebo MIRELu, kde to jsou dlouhé vteřiny, zda zafunguje či nikoliv…

Vbb
Host
Vbb

Vy o tom ETCS asi moc nevíte, co? 🙁

dopravák
Host
dopravák

Předražené to sice asi bylo, ale pokud doplnění klimatizace do tramvají 15T v Praze má stát průměrně 3 miliony Kč na každou soupravu, tak vybavení ETCS, což je systém asi o dost složitější a s nutně požadovanou mnohem větší spolehlivostí, než je nějaká klimatizace v tramvaji, bude logicky asi také o dost dražší. Takže mě ta vydřidušská cena v českých poměrech a v prostředí s malou konkurencí dodavatelů vlastně ani příliš nepřekvapuje – navíc záleží i na tom, co všechno je za ni požadováno (záruka, pojištění spolehlivosti zařízení a úhrady následků případných nehod vzniklých z viny zařízení, apod.).

Péťa
Host
Péťa

To ETCS do railjetu se týká „řidičáku“ nebo taurusy nemají ETCS v základu vůbec?

D.S.
Host
D.S.

Taurusy jsou majetkem OBB.

Péťa
Host
Péťa

Ptal jsem s snad na to komu patří? Stačilo napsat ne bude se dělat jenom do ŘV.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Taurusy 1216 ETCS mají. Soupravy Railjet ÖBB ETCS mají. Soupravy Railjet ČD ETCS nemají. A je potřeba ETCS na řídící vůz instalovat. S ohledem na střídání lokomotiv v čele (v zádi) Railjetu musí být řídící vůz vybaven samostatnou instalací ETCS.

Haha
Host
Haha

ÖBB jej měly od dodání? S ohledem na Westbahn bych očekával, že Ja…

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

ÖBB jej neměly od dodání, on je Taurus 1216 poměrně stará konstrukce. První z nich ještě smrdící čerstvou barvou jsem táhl z Německa na okruh někdy v roce 2004.

Haha
Host
Haha

Myslel jsem railjety.

noerf
Host
noerf

Zajímalo by mne, proč to budou dávat do railjetů, když to stejně tahají lokomotivy. Akorát, že je budou muset přepřahat.

Karel
Host
Karel

Co to blábolíš?

noerf
Host
noerf

Přijde mi levnější v cílové stanici přepřahat lokomotivu s ETCS, než ETCS pořizovat ještě do řídícího vozu netrakční jednotky. Mimo to lokomotivy, které táhnou či tlačí railjety jsou v majetku OBB.

bkp
Host
bkp

Není to levnější, na přepřahy jsou potřeba koleje a výhybky navíc, o personálu nemluvě, a to všechno navíc stojí víc, než ta mobilka ETCS.

Vbb
Host
Vbb

No vidíš. Mě zas přijde nejlepší „v cílové stanici“ ten vlak ukončit, a už nic nepřepřahat.
Jinak ten řídicí vůz se asi pořizoval za účelem, aby sloužil k řízení vlaku, a ne aby byl tahán jako mrtvý.

Martin V.
Host
Martin V.

Trochu se obávám, aby se ten blábol nestal v lednu 2025 realitou. Pokud se nestihnou vybavit všechna vozidla, tak bych preferoval vybavení trakčních i za cenu dočasného objíždění souprav místo „pušpulky“ (než se stihne dovybavit zbytek).

Pako
Host
Pako

Vy věříte že se to k tomu datu opravdu spustí, přidejte si deset let a možná to vyjde. V každém případě lepší, když to vůbec nebude…

Vbb
Host
Vbb

„V každém případě lepší, když to vůbec nebude…“
No tak určitě.
Chcete další Ugovu šťávu nebo raději rozsypaný cement? A už zase dlouho nebylo žádné mediálně rozmáznuté projetí stůj, líbily se vám víc Poříčany nebo odb. Odra?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince