Další pokus o dostavbu tramvajové trati v Porubě. DPO slibuje méně kácení a parkovací dům

Původní vizualizace zastávky Opavské na plánované trati v Porubě. Foto: Statutární město OstravaPůvodní vizualizace zastávky Opavské na plánované trati v Porubě. Foto: Statutární město Ostrava

Záměr nyní míří do zjišťovacího řízení. V něm Krajský úřad Moravskoslezského kraje rozhodne, zda záměr podléhá posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Projekt dostavby tramvajové trati pro 7. a 8. obvod v Ostravě-Porubě míří po několika letech opět do procesu EIA. Dopravní podnik Ostrava (DPO) dokončil příslušné analýzy a vypracoval potřebné podklady, které podal na Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Ten ve zjišťovacím řízení rozhodne, jaký vliv má záměr na životní prostředí.

O přípravě projektu nebylo delší dobu slyšet, a to až do loňského podzimu, kdy DPO vybral zpracovatele dokumentace. Ekonomicky nejvýhodnější nabídku tehdy předložila firma JP Eproj.

„Původní údaje nezbytné pro posouzení byly zastaralé, bylo tedy nutné je aktualizovat. Byl proveden nový biologický průzkum, aktualizovaly se dopravní modely a v neposlední řadě byly aktualizovány vstupní údaje jako je například kvalita ovzduší v Ostravě,“ vysvětlila deníku Zdopravy.cz mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

O podání dokumentace informoval DPO dnes formou tiskové zprávy. V registru oznámení EIA zatím není dokumentace přístupná. Z vyjádření Šnoblové, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, například vyplývá, že podle aktualizovaného záměru by u Opavské mohlo vzniknout vícepodlažní parkoviště. Jeho případná realizace by snížila potřebu kácení stávající zeleně v této lokalitě.

Další podněty pro úpravy projektové dokumentace ve prospěch obyvatel Poruby i životního prostředí pak mají vzejít z posouzení vlivu dostavby tramvajové tratě na životní prostředí.

Plánovaná trať má měřit zhruba tři kilometry, má mít šest zastávek a vést má od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Vybudování trati by podle dříve zveřejněných informací mělo stát téměř miliardu korun.

Trasa plánované tramvajové trati v Porubě.Zdroj: novatramvajporuba.cz

Trasa plánované tramvajové trati v Porubě.
Zdroj: novatramvajporuba.cz

Problémový vývoj

Trať má mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice. V roce 2021 dokonce došlo k odložení veřejného online projednání námitek proti projektu, neboť odpůrci stavby ze spolku Prosíme, přemýšlejme, odeslali Moravskoslezskému kraji i ministerstvu životního prostředí námitku podjatosti všech zaměstnanců krajského úřadu v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA).

K dokumentaci EIA se v roce 2019 vyjádřilo přes dva tisíce lidí, o rok později pak přes tři tisíce. Lidé poukazovali například na to, že by místo tramvajové trati měly být využity ekologické autobusy.

„Dostavba tramvajové tratě v Porubě je dluh z minulosti. Jeho napravením výrazně zvýšíme komfort cestování tramvají zejména všem Porubanům, kteří bydlí uvnitř VII. a VIII. obvodu. Ale nejen jim. S ohledem na běžné každodenní potřeby obyvatel Poruby i dalších částí Ostravy například usnadníme cestování do Fakultní nemocnice Ostrava nebo do nákupního centra Géčko a hypermarketu Globus,“ přiblížil generální ředitel DPO Daniel Morys.

Tagy dopravní podnik ostrava DPO ostrava Ostrava-Poruba Poruba Pustkovec rozšíření tramvajových tratí v Ostravě
68 komentářů