Kraj odložil projednání námitek proti sporné tramvajové trati v Ostravě na neurčito

Tramvaj Stadler Tango NF2. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraTramvaj Stadler Tango NF2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Podle spolku Prosíme, přemýšlejme jsou všichni zaměstnanci krajského úřadu v případu posuzování tramvajové trati podjatí.

Moravskoslezský kraj se rozhodl odložit veřejné on-line projednání námitek proti kontroverznímu projektu nové tramvajové trati v Ostravě, které bylo naplánováno na tento čtvrtek. Odpůrci stavby totiž odeslali kraji i ministerstvu životního prostředí námitku podjatosti všech zaměstnanců krajského úřadu v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Z tohoto důvodu se kraj veřejné projednání rozhodl odložit na neurčito.

Krajský úřad odkládá pokračování veřejného projednání na neurčito z důvodu podání námitky podjatosti dotčenou veřejností – spolkem Prosíme, přemýšlejme. Krajský úřad v rámci předmětného záměru svou podjatost nijak nespatřuje, nicméně otázku podjatosti musí dle právních předpisů nejdříve posoudit ministerstvo životního prostředí jako nadřízený správní orgán, a teprve následně může pokračovat posuzování vlivů záměru na životní prostředí,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.

Odpůrci stavby poukazovali nejen na podjatost zaměstnanců úřadu, ale nelíbila se jim ani on-line forma veřejného projednání. V kraji by šlo o první takto vedené projednání EIA. Markéta Vysloužilová za spolek Prosíme, přemýšlejme uvedla, že projednání námitek on-line formou by mnoha zainteresovaným znemožnilo se jej účastnit. Také z tohoto důvodu spolek požadoval zrušení veřejného projednávání.

Kraj ale tento způsob komunikace s veřejností hájí. Podle mluvčí při jeho plánování postupoval na základě metodického pokynu ministerstva životního prostředí z letošního února. „Veřejná projednání není možné konat prezenční formou, nicméně nelze zastavit posuzování záměrů v procesu EIA. Proto ministerstvo metodicky doporučuje konat veřejná projednání on-line formou,“ uvedla Birklenová. Kvůli námitce podjatosti, kterou je ale nutno dořešit, se kraj nakonec rozhodl čtvrteční projednání odložit.

Odpůrci chtějí místo tramvají ekologické autobusy

Veřejné projednání záměru stavby tramvajové tratě v ostravských městských obvodech Poruba a Pustkovec začalo loni v červnu a nyní mělo pokračovat. „Jednání o připomínkách, kterých se k dokumentaci ohledně posouzení vlivu projektu na životní prostředí sešlo rekordních více než 3000, začalo už loni, bylo ale přerušeno,“ uvedla Vysloužilová. Podle Birklenové byla většina témat, týkajících se dokumentace EIA, probrána už na loňském jednání. „Pokračování veřejného projednání má za cíl dát prostor neprobraným otázkám, směřujícím k dokumentaci EIA, pokud takové účastníci budou mít,“ vysvětlila mluvčí.

Na loňském veřejném projednání lidé poukazovali například na to, že by místo tramvajové trati měly být využity ekologické autobusy. Ostrava ale vybudování tramvajové trati považuje za strategický projekt. Plánovaná trať má měřit zhruba tři kilometry, má mít šest zastávek a vést má od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Má ale mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice. Vybudování trati by podle dříve zveřejněných informací mělo stát téměř miliardu korun.

Kompletní dokumentace k celému projektu je na stránkách EIA.

ČTK

Tagy dopravní podnik ostrava DPO ostrava Poruba Pustkovec rozšíření tramvajových tratí v Ostravě
41 komentářů