egoe-plus
Doprava ve městě Tramvaje

Kraj odložil projednání námitek proti sporné tramvajové trati v Ostravě na neurčito

Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Podle spolku Prosíme, přemýšlejme jsou všichni zaměstnanci krajského úřadu v případu posuzování tramvajové trati podjatí.

Moravskoslezský kraj se rozhodl odložit veřejné on-line projednání námitek proti kontroverznímu projektu nové tramvajové trati v Ostravě, které bylo naplánováno na tento čtvrtek. Odpůrci stavby totiž odeslali kraji i ministerstvu životního prostředí námitku podjatosti všech zaměstnanců krajského úřadu v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Z tohoto důvodu se kraj veřejné projednání rozhodl odložit na neurčito.

Krajský úřad odkládá pokračování veřejného projednání na neurčito z důvodu podání námitky podjatosti dotčenou veřejností – spolkem Prosíme, přemýšlejme. Krajský úřad v rámci předmětného záměru svou podjatost nijak nespatřuje, nicméně otázku podjatosti musí dle právních předpisů nejdříve posoudit ministerstvo životního prostředí jako nadřízený správní orgán, a teprve následně může pokračovat posuzování vlivů záměru na životní prostředí,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.

Odpůrci stavby poukazovali nejen na podjatost zaměstnanců úřadu, ale nelíbila se jim ani on-line forma veřejného projednání. V kraji by šlo o první takto vedené projednání EIA. Markéta Vysloužilová za spolek Prosíme, přemýšlejme uvedla, že projednání námitek on-line formou by mnoha zainteresovaným znemožnilo se jej účastnit. Také z tohoto důvodu spolek požadoval zrušení veřejného projednávání.

Kraj ale tento způsob komunikace s veřejností hájí. Podle mluvčí při jeho plánování postupoval na základě metodického pokynu ministerstva životního prostředí z letošního února. „Veřejná projednání není možné konat prezenční formou, nicméně nelze zastavit posuzování záměrů v procesu EIA. Proto ministerstvo metodicky doporučuje konat veřejná projednání on-line formou,“ uvedla Birklenová. Kvůli námitce podjatosti, kterou je ale nutno dořešit, se kraj nakonec rozhodl čtvrteční projednání odložit.

Odpůrci chtějí místo tramvají ekologické autobusy

Veřejné projednání záměru stavby tramvajové tratě v ostravských městských obvodech Poruba a Pustkovec začalo loni v červnu a nyní mělo pokračovat. „Jednání o připomínkách, kterých se k dokumentaci ohledně posouzení vlivu projektu na životní prostředí sešlo rekordních více než 3000, začalo už loni, bylo ale přerušeno,“ uvedla Vysloužilová. Podle Birklenové byla většina témat, týkajících se dokumentace EIA, probrána už na loňském jednání. „Pokračování veřejného projednání má za cíl dát prostor neprobraným otázkám, směřujícím k dokumentaci EIA, pokud takové účastníci budou mít,“ vysvětlila mluvčí.

Na loňském veřejném projednání lidé poukazovali například na to, že by místo tramvajové trati měly být využity ekologické autobusy. Ostrava ale vybudování tramvajové trati považuje za strategický projekt. Plánovaná trať má měřit zhruba tři kilometry, má mít šest zastávek a vést má od restaurace Slovan okolo obchodního centra Duha až po hypermarket Globus. Má ale mnohé odpůrce a vznikla proti ní i petice. Vybudování trati by podle dříve zveřejněných informací mělo stát téměř miliardu korun.

Kompletní dokumentace k celému projektu je na stránkách EIA.

ČTK

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenek

Veškerá snaha je marná – budete asimilováni…. Tramvaj prostě bude, protože dotace. Tuhle si pamantuju, jak se dělala odbočka pro 15 nedaleko radnice jih – překážel tam rodinný dům, který majitelé nechtěli prodat a tím uvolnit stavbu. Táhlo se to několik let bez úspěchu a najednou ze dne na den někdo všechny obyvatele domu vyvraždil a do půl roku byla odbočka vystavěna pod záštitou ekologie, ikdyž ji nikdo nechtěl a dodnes způsobuje komplikace a zbytečné zdržování nejenom nově vzniklými přestupy. Samozřejmě souvislost čistě náhodná, ale od té doby se bojím o život, pokud bych měl co do činění se zdejším… Číst vice »

Marian Kechlibar

Já si tu výstavbu odbočky taky pamatuji a takové drama to nebylo. Starý majitel prostě umřel a odbočka se vystavěla. Žádný boj krvavých mafií.

Tramvaj 15 je docela používaná. Komplikace? Zbytečné zdržování? Kde proboha? Autobusy od Luny na Hrabůvku kostel pořád jezdí.

Jiri

Jasne, kdyz lidem vezmete autobusy, tak tu tramvaj pouzivat musi, aby se dostali kam potrebujou. Ne kazdy jezdi od luny do hrabuvky kostel. Proto asi vyuzivana bude, ikdyz o nejake casove a trasove optimalizaci tady nemuze byt vubec rec, duchodci pesky pres belak do vyskovic chodit nebudou a nemaji jinou volbu ne ze MUSI pouzit 15. Takhle se delaji dotace v ostrave. Mimochodem taky si pamatuju druhy den po udajnem „vystrileni celeho domu“ kdy byly vsude v okoli policejni auta a nahore na plzenske kvuli toho prujezdny jenom jeden pruh – sel jsem zrovna okolo a videl to. Desitky policejnich… Číst vice »

kom

nevím proč tyhle škodné spolky někdo bere vážně…

Chronosphere

Zákony této země, které nelze změnit.

medical_examiner

Ústavu je možné změnit v případě, že máte pod palcem nejméně 3/5 členů obou komor. Což není jednoduché.
Ale obyčejné zákony je možné změnit celkem snadno.

Martin

DPO si hraje na hogo fogo moderní eko, a přitom se jim začíná krásně sypat ten úžasný systém odbavení.

Pavel

Nějaké detaily?

Martin

Probíhá synchronizace.. Vyčkejte, prosím, děkujeme za pochopení …

Neprikladejte kartu, klidový režim…

DPO mnohokrát upozorněno, že se chybové hlášky vyskytují čím dál častěji. Náprava dosud nezjednana.

kom

oni se umí jen naparovat a skutek utek…

RARA

Je to škoda, protože si myslím, že tramvaj je ve městě ideální dopravní prostředek. Pominu-li metro, které v Ostravě asi těžko kdy bude. Je smutné, že kvůli pár křiklounům bude do budoucna spousta lidí trpět.

M H

Zajímalo by mě, jestli si opravdu někdo myslí, že ekologický autobus je efektivnější řešení, než tramvaj…spíš to na mě dělá dojem něčeho stylem: „Chceme ekologickou dopravu, ale rozhodně nestrpíme, abyste nám cokoliv stavěli pod okny“. Elektrobus: obrušování pneumatik (mikročástice gumy), víření prachu na silnici, drahé neekologgické baterie s omezenou životnstí, případný vyhrazený pruh musí být vyasfaltovaný, menší kapacita vozidla (nutnost více spojů) Tramvaj: může jet po zatravněném pásu, který v létě ochladí okolí (je-li na něj místo) Takže za mě jednoznačně vítězí páteřní tramvaj a k ní s rozmyslem přivedené autobusové přípoje (např. nějaké polookružní linky) tak, aby se zachovala… Číst vice »

Frantisek

Také mi přijde, že ta výzva v názvu je mířena právě dovnitř spolku, no už aby to bylo. Lze přidat i obecně vyšší jízdní odpor autobusu (při optimální jízdě tramvaje), takže pokud má jít o časté spojení pro větší množství lidí, způsobí jen větší spotřebu s dopady jinde. Jo, ono vlastně ty lidi nezajímá, jestli je to skutečně tak „eko“.

robert

Prosíme, přemýšlejme? Co zase pro krista pána co za sranda spolek? Banda mentálně zaostalých se nudí, nemá co na práci, tak prudí a blokuje veřejně prospěšnou stavbu. O smyslu tramvajové trati v této části Ostravy nemá smysl vůbec polemizovat. Tou částí jezdí tolik autobusů, že by se tam uživila tramvaj i trolejbus dohromady. Obecně – pokud mi někam jezdí více než 400 spojů za běžných okolností každý pracovní den, tedy linky mají souhrnný interval roven nebo menší než 5 minut, pak se zde vyplatí tramvaj. Náklady na výstavbu a provoz jsou využity smysluplně. Stačí se podívat na knihu Tomáše Hollarka… Číst vice »

Marian Kechlibar

Tak, málokdo má tu upřímnost, aby svůj spolek pojmenoval „Hoďme do toho vidle“.

medical_examiner

U nás je obdobný spolek známý jako „obecní zastupitelstvo“.
Ještě že budou příští rok volby…

Frantisek

Teror je trochu silné slovo. Možná by stačilo jasně vymezit relevanci argumentů k posouzení. Pokud lze některá tvrzení jednoduše vyvrátit, nemělo by k nim být nadále přihlíženo, a naopak by se projednání mělo soustředit na skutečně problematické body.

robert

Silné možná, ale určitě na místě, protože jak píše RARA, tak kvůli pár sobeckým křiklounům bude trpět doprava v celém městě. Celá Poruba je velké sídliště, které generuje mnoho potenciálních cestujících. Ale nepojedou tramvají, která tam není, ani autobusem, který uvízne ve stejné zácpě jako auta, ale pojedou autem. Budou zdržovat sebe i hromadnou dopravu.

Chronosphere

Je to typický NIMBY spolek. Problémem nejsou tramvaje,ale že v místě kde žijí nějakých padesát let,má dojít k nějaké změně. K tomu se přidají šílenci s hliníkovou čepičkou,ochránci ptactva a protestující z principu a je vymalováno. Kdyby se trať postavila v jakékoliv podobě v době výstavby sídliště,tak dnes vesele všichni těmi tramvajemi jezdí a ani nekviknou.

robert

Mám to vedení města, které tam vládlo v té době, za zlé, že se ta tramvaj nepostavila hned. Pak vznikají takové problémy a rodí se potížisté.

Chronosphere

To vedení města je už na Fučíku 5 nebo v pečovatelských domech. Šedesáté léta…

kom

slovo teror je naprosto na místě, v této zemi je problém postavit cokoli, vždycky se najde nějaký křikloun, který

kom

vše přinejlepším pouze zdrží a prodraží

všd

Ano, ti protitramvajoví magoři, kteří buď nemají děti a všude jezdí autem, nebo jsou helikoptérovými rodiči, jsou aktivní seč jim síly stačí. Kdo MHD používá, je odsouzen přestupovat na Svinovských mostech nebo chodit přes křižovatky na Porubě…

Martin OVA

Dvě sídliště v Ostravě, část Poruby (tam kde má někdy je tramvaj) a Dubina. Tato část Poruby je prošpikována autobusy tak, že není potřeba tramvaje. No a na Dubinu jezdí jen tramvaj a nikdo se neptá, že docházková vzdálenost na zastávku je více než 10 minut. Když se navyšovala kapacita linky 8+ pro Porubu, tak se škrtalo na Jihu (tam patří Dubina). Ostrava-Jih má více obyvatel, než všechny ostatní části Ostravy. Chtělo by to spočítat, kolik stojí dopravní obslužnost na 1 obyvatelé v Porubě a na Jihu. Tramvaj do Poruby pak dává smysl. A když si někdo koupí být v… Číst vice »

všd

Docházková vzdálenost na Dubině nad 10 minut není daná nechutí zavést tam autobusy, nýbrž tím, že by tam neprojely. Týká se to hlavně ulice Jana Maluchy. Teoreticky mají blíže na autobusy na Žižkovskou.

Jan

Prosím autory, aby v tomto a podobných článcích napsali hned na začátek, o jaký projekt se jedná (v tomto případě o jakou tramvajovou trasu, odkud a kam, nejlépe s plánkem). Tento článek je v tomto směru spíše vybočením, obvykle je to psané perfektně. Přeci jen ale chci vyjádřit, že je zvláštní číst celý text a na konci se teprve dočíst, o co šlo.

jan v

Připojuji se k této prosbě.

Kalanis

Dole tři písmena – ČTK. Přebrané.

pohledem realisty

Pak by ale stačil jen odkaz na ten zdroj – opisování zbytečností bez jejich uvedení na pravou míru a doplnění tím, co v originále chybí je pouhým zbytečným plýtváním energií.
Ale možná si tím „autor“ (= ve skutečnosti pouhý kopírovač) ukájí nějaké komplexy …

Ondřej

Já obecně tramvají fandím, ale tady si nejsem jistý, jestli to má smysl. Způsob, jakým to město tlačí je dost nešťastný a důvěru ve mě nevzbuzuje. Ale v lokalitě nebydlím, a bydlet nebudu, tak je mi to jedno.

PIDofil

Smysl to asi má, ale máte pravdu, že „způsob, jakým to město tlačí je dost nešťastný a důvěru ve mě nevzbuzuje“ – jako když vláda tlačí (v tomto případě ovšem často nesmyslná) teoretická protiepidemická opatření a nedovede lidem vysvětlit, k čemu mají vlastně opravdu sloužit.
Za sebe ještě dodám (i když to tam neznám a nikdy tam také bydlet nebudu), že bych dokonce považoval za dokonalejší, kdyby ta nová TT byla propojena ještě i na martinovskou trať (někam právě k dílnám DPO) – pak by to „tramvajové zasíťování“ mohlo být úplnější a místním by možná už ani tolik nevadilo..

robert

A existuje snad jiný způsob, jak tramvajovou trať protlačit? Jak se třeba protlačila tramvajová trať k ZČU v Plzni? Jak se protlačovala barrandovská trať? A jak se protlačovala návazná trať do Holyně?

Frantisek

Lepší by bylo, kdyby se vůbec nemusela „protlačit“, nýbrž byla brána jako něco téměř samozřejmého pro větší sídelní celky, po nichž se předpokládá určitá přepravní potřeba. A také něco, co bude vyřešeno ohleduplně a přitom efektivně.

robert

No jo, ale jak toho docílit a jak o tom přesvědčit i ty odpůrce, když rozumné argumenty odborníků nezabírají?

Ondřej

Ten spolek si stěžuje na to, že město nedodržuje zákony, že v dokumentaci nezohlednuje skutečný stav apod. Díky tomu nabrali docela dost podporovatelů. Samozřejmě hlavní argument je NIMBY. Je to podobný princip jako ŘSD, tak dlouho to tlačí silou, až se protistrana zabejčí. Ale jak říkám, ta tramvaj bude chybět hlavně místním, mě víc mrzí zrušení záboru pro trať přes dolní Vítkovice.

PIDofil

Myslím, že hlavním důvodem proti vybudování TT je nejspíše obava z návazné velké redukce autobusových linek (i když to třeba většina odpůrců nepřizná), protože ty místním obyvatelům zřejmě nabízejí větší variabilitu spojení. A dalším důvodem může být i obava z očekávatelné redukce počtu parkovacích míst v sídlišti. Jinak ale právě takovéto rozšíření tramvajové sítě do tak velké obytné oblasti rozhodně logiku nepostrádá, zejména když po této oblasti není vůbec zavedena síť trolejbusových tratí, takže i případný návrh na využívání parciálních trolejbusů by znamenal rozsáhlou investiční akci (byť jistě méně nákladnou než výstavba TT).

robert

Samozřejmě. Už jen pohledem na mapu může člověk říct, že je Ostrava zbytečně přelinkovaná. Je tam hromada linek s dlouhým intervalem, což systému vůbec nesvědčí. Síť je nepřehledná a o efektivitě oběhů vozidel a turnusů řidičů se taky nedá mluvit. Viděl jsem služební jízdní řády a je to katastrofa. Převlékání linek tady neexistuje a přitom by tahle optimalizace ušetřila spoustu peněz.

Pepe

A to jste viděl které služební jízdní řády?pokud vím,tak není ani jedna autobusová linka,která se „neprevleka“…

Jarmil

Roberte Hackenberku běž zpátky překopat optibus 🙂

robert

Nejsem Hackenberk. 😉 Existuje mnoho jiných nástrojů na optimalizaci oběhů a turnusů. Třeba BUSMAN nebo PTT software.