Další obří projekční zakázka. Správa železnic hledá firmu na zrychlení trati z Hradce do Chlumce
Železniční stanice Káranice na trati z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové. Foto: Správa železnic
Jde o modernizaci další části trati, která může výrazně ulevit provozu na koridoru.
Pod Hradcem je potřeba tunel, aby nákladní vlaky nebyly omezovány osobní dopravou v uzlu Hradec Králové.
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&l=0&rm=9kIJlxYjyPAnMBf58LlfjnNRf34Nwfgs60e18QZew1RefOXQzfQ1OMfLNMafa1Jzff1JQfXNFKfVn2Ye7GffjfLQAXfaQD-f-g0-f1GfjRfi8f59fm1fijD1fkO0NfbuBgf1hfkxf6OfV8eTrFgfgz4g0pE8fhXDNffiCGf5VA8fiaAGfmBA8Awfl80yfin0-feNflQfjNAafj10Qfm00hf-0fW1fj0fe201fjQfdnfWiTgYwgNngUGgRggZugT0g-8gRDgTwgPGg6XgO8ZIgVgg6fg8gZUgZNgQVg6D-KWNX0X0-jZGgRXWDgPPT9g6BUxgSzQn-G8GgSyg3xhg0g68gl9Y1g10gNGgYGVngOcgN9gRXgR0gROgangQZg11-CgZ1XhgnnYnhLng80g3nWBgc1UFgU1Qhg-gPKgnGN0gjnJzgn84UhA14Vg.gLMgggNqgX166gT9Nqge0MigUnMCgWNKng-1J0g1n4uge0IC&x=15.8533491&y=50.2074668&z=14
Je docela zajímavé, že tady je to zrychlení takto obrovské (prakticky na 2/3 času – téměř lineárně s nárůstem rychlosti), a přitom jindy u podobných stavebních úprav je ta uvažované úspora času vůči zvýšení rychlosti mnohem menší …
Zrychlení ze 100 na 160 po kratší trase při 50 km je prostě znát, to nejsou rychlostní cimbuří typu, zvýšit ze 160 na 200 na 11km..
A z jineho soudku: SZ sice tiskove deklaruje, ze vytvari sekundarni nahradu 1. koridoru, ale zaroven tomuto „objezdu“ chybi odstraneni propadu rychlosti na propojce z Opatovic nad Labem – Pohrebacky do Praskacky… To to neumi delat oboji najednou v jednom projektu? Proste delaji neuplnou praci.
Bude pro nákladní vlaky taky propad?
Protože ta náhrada má vést přes Hradec, Týniště až do Chocně.
Alibaba: Muze nebo take nemusi, zalezi, ktery usek nebo ktere useky budete v danem scenari nutnosti objezdu nahrazovat (Praha – Pardubice x Praha – Chocen). Jak jsou formalne zpracovany scenare objezdu trati pri uzavreni jednotliveho úseku nebo jednotlivych úseků trati?
Bez ohledu na nějaké scénáře trať VOsek – HK – Týniště – Choceň má sloužit jako odklonová, pro případné problémy na koridoru, jezdit se bude podle potřeby (dle místa, které se bude objíždět).
Rychlost na spojce Plačice – Opatovice je z tohoto hlediska podružná (opravit se klidně může). Rychlost na této spojce taky ne nějakou závratnou rychlost bez změny trasy nezvednete a nikdo asi nebude chtít dávat na obou koncích nějaké extra štíhlé rychlé výhybky.
Az se bude takovym zpusobem masivne projektovat na 160 km/h trat ze Zastavky u Brna do Jihlavy, bude to supeeeer (jezdi tam mj. rychliky Brno – CB – Plzen). Prosim mistni, aby mi vysvetlili, kolik na trati z HK do Chlumce nad Cidlinou jezdi rychliku? Nejsem mistni, nevim.
Za den jede z Jihlavy 8 většinou čtyř vozových rychlíků do Brna. Z Hradce Králové 16 rychlíků většinou o 8 vozech, to je tedy 4x více nabízené kapacity, po modernizaci přijdou ještě další vlaky a bude tam spíš tak 5-6x tolik nabízených míst za den s vyšší obsazeností, než hlavně Třebíč-Jihlava, to spolu se složitým terénem tak nevěřím, že tady někdy kdo neprojektuje vlaky na 160 km/h. Budeme rádi když se tady vyskytnou dráty a lokální přeložky na 100 km/h, po té ale dnes už z polky trati Třebíč-Zastávka domrvené revitalizaci..
Podívejte se na trasování a terén. Tady není problém tou rychlostí 160 km/h jezdit ve stávající stopě, na rozdíl od trati 240. Dneska se jezdí 100 km/h proto, že tam není přenos návěsti na vozidlo a neprošlo to „koridorizací“ (přeci jen některé výhybky by na vyšší rychlost chtěli vyměnit).
Doufám, že nástupiště v Praskačce se přesunou do nějaké přívětivější polohy (cca o 150m) a vznikne tam podchod přístupný.z obou stran. A taky doufám, že se zruší co nejvíce přejezdů, to že to zákon nevyžaduje do 160km/h neznamená že bychom se o to neměli snažit. Minimálně bych nahradil ten na silnici II/323 a také všechny u měst / vesnic, kde hlasitá přejezdová zařízení ruší místní snad víc než projíždějící vlaky. Jsou pak přejezdy, které by měly být nahrazeny max průchodnými / cykloprůjezdnými propustky, např. P3995, P3992, P3989, P3987, P3985 či P3982.
Tady není horší problém s přejezdy, než na trati z Berouna, Kolína, Benešova a Nymburka, přeci jenom je to jen mnohem méně zalidněná oblast.
Už jsem se lekl, že na SŽ pracují i v neděli. Ale naštěstí pohled do E-ZAKu řekl, že ono dnes nastalo už v úterý.
„tratě se ale sejdou v jednom z nejužších míst české železnice: úseku z Chocně do Ústí nad Orlicí“
Jak už poukázal jeden z předřečníků, zmíněné úzké hrdlo nekončí v Ústí, ale až v Třebové.
Vochoč!
Nevochočím!
Když už jsme u této trati… Netušíte někdo, jestli je reálné zahájení rekonstrukce žst. Hradec Králové příští rok (stavba H-17) tak, je je uvedeno v mapě staveb ŠŽ? Díky.
Není.přednost dostala česká trebová
A až se to postaví, tak se zas budeme ptát proč se vlastně nepostavila rovnou nová trať podel D11 a následně podél D35 přes Svitavy do Mohelnice. Sudovo se vysoutezilo 20 km za 4 mld. Kč a jak to tam pěkně sviští mimourovňově a všichni jsou spokojení 🙂 Kdyby nová trať byla na 230 jako Westbahn v Rakousku, nebo na víc tak tam se převede celá vrstva dálkových vlaků na Moravu i do Brna, na Východ bude pak 5 kolejí a to kapacitně velmi pomůže i nákladní dopravě a osobka extrémně zrychlý. Není mi jasné co se plánuje dělat se… Číst vice »
SuVo se soutěžilo někdy v roce 2016 (dnes tak za desítku, možná včetně ETCS) a je to novostavba řídce osídlenou zemědělskou krajinou, prochází jedinou obcí.
Protáhnout 200 km/h tady je o dost složitější a asi by se přišlo o nádraží v obcích umožňující lepší obsluhu území. Každopádně tahle trať je pro regionální dopravu a náklady, držme se zadání.
Ale původní trať by se nerušila, zůstala by zachována, podél D11 na 200 a více trať vést můžete, když to jde Vrt Poodří na Moravě podél D1, cenu za 10 mld beru, tak by to bylo 40 mld, chápu že je nějaké zadání, ale postrádám celkovou koncepci. Nedostal jsem odpověď co bude v Chocni např. Kdyby to už 20 let stálo, tak super. Ale takto, když se přímo nabízí vést novostavbu v souběhu s D11, mi to přijde škoda ze stávající trati na sílu dvojkolejku na až 160 km/h.
Tunel do Ústí je zbytečná investice, pokud by peníze do něj měli chybět na nějaký úsek VRT nebo jiného nedostavěného/rozpadajícího se koridoru. Současná trať dalších 25-40 let vydrží, do té doby možná už budou vlaky do Brna jezdit stejně nebo rychleji přes HalvBrod.
Plány velké, ale stále jsou dodělávky Praha Vysočany – Lysá nad Labem a budeme rádi když se začne stavět dál na Nymburk případně Mladou Boleslav…. Tohle je hodně za reálnými termíny…..
Ta trať je z velké části rovná jako přímka, je ostuda, že se tam dosud jezdí tak pomalu. A bylo by škoda ji přestavovat jen na 160 km/h, tam by se dalo jezdit podstatně rychleji. Pokud by v budoucnu měla být problém silná nákladní doprava, mělo by smysl ji postavit čtyřkolejnou, buď přímo, nebo s případným rozšířením do budoucna při té rekonstrukci alespoň počítat. V případě této trati tam místo na to je téměř po celé délce. Dávalo by to smysl i v případě stavby VRT. Větev na Hradec Králové a Pardubice by se mohla dělit právě někde poblíž Chlumce,… Číst vice »
Pro rychlost vyšší než 160 km/h by bylo nutné nahradit všechny přejezdy mimoúrovňovým křížením, což by stavbu podstatně prodražilo.
A zo má být důvod? Zrušení všech přejezdů ajejich náhrada mimoúrovňovým křížením by u takto významné trati mělo být při takové rekonstrukci automatické.
A dostane na tuto investici SŽ taky peníze automaticky nebo je musí ekonomicky zdůvodnit?
Já s tím sice souhlasím, že by se měly přejezdy nahrazovat (já bych to bral od rychlosti vyšší 100 km/h), ale jaksi k tomu není vytvořen (automatický) mechanismus (norma a přidělování peněz).
Takže z jednokolejky uděláme dvojkolejku, rychlost zvýšíme téměř na dvojnásobek, předpokládaná intenzita provozu vzroste několikanásobně, ale přejezdy není možné zrušit, protože to jsou peníze navíc a na to už je mít nebudeme? Dá se ještě pochopit, že zrušení přejezdů může být někde obtížné, není na to místo, ale pokud ta možnost tam je, je chyba, že to není při takové stavbě povinnost.
Jsou to peníze navíc. Dostane je SŽ automaticky?
Zákonodárci tuto povinnost zatím nestanovily (na rozdíl od třeba Slovenska, kde je povinnost nahrazovat přejezdy na koridoru legislativně daná), protože by na to musely přidělovat v rozpočtu peníze, což není tak populární jako stavba nových silnic.
„jaksi k tomu není vytvořen (automatický) mechanismus (norma a přidělování peněz).“
No, a kdyby SŽ nefungovala stylem „mynic“ a měla proaktivní přístup k modernizaci české železniční sítě, dávno by takový mechanismus, aspoň v nějakém omezeném rozsahu (10 přejezdů ročně?), prosadila.
A kde by to měla prosadit? Zákonodárci na to koule nemají? A sami od sebe to ekonomicky nevychází, aneb jaký je ekonomický užitek náhrady za přejezd? Hodně často je záporný, protože se prodlouží cestovní doby těm co používali přejezd. Nevím, jestli se dá použít na užitek nějaká statistika nižší pravděpodobnosti nehod?
Ekonomický užitek? Méně smrťáků, zranění, poškozených vlaků, sanitek a nemocniční kapacity.
Ekonomický užitek bude právě pozitivní, menší spotřeba a rychlejší pohyb těch, co hnijí na přejezdech, když je nahradí nadjezd.
Když by SŽ byla co k čemu, dokázala by to spojovat s náklady ŘS a krajů, obcí, které by na to přispívali taky. Zrovna u Hradce si myslím to nemá takovou cenu, je to tam méně zalidněné, to je mnohem větší problém přejezdy kolem Prahy, Brna, Ostravy, kde jsou závory dole podobnou dobu jako nahoře a jsou schopny i kilometrových zácp v obcích.
A jak ten „Ekonomický užitek“ (Méně smrťáků, zranění, poškozených vlaků, sanitek a nemocniční kapacity) vyčíslíte?
Kolik se ušetří zrušením jednoho přejezdu?
ŘS(D?) a krajů, obcí na to ale přispívat nemusí, je to akce železnice…
Jak bych ho kurva vyčíslil? Někým kdo má přístup k datům, kam smrtelník ne, sečte kolik stojí výjezdy sanitek, zdravotní péče, kapacita jen pro tento typ nehod držených, náklady spojené s kriply a taky s tím, když by ti lidé mohli dělat něco jiného. Čas na přejezdech? Neargumentuje se tu u modernizací tratí právě tím, jak to šetří čas a má pozitivní vliv na ekonomiku? Když by člověk sečetl ty minuty desítek nebo stovek lidí, co na přejezdou hnijou, případně za život, tak to nebude malý čas a ten vždycky něco stojí. Přejezdy se nachází v krajích, v katastru obcí,… Číst vice »
Jenže to sečtete (náklady na odstranění) nehody za všechny přejezdy. Jak to vyčíslíte pro konkrétní přejezd?
Ale když už píšete o ŘSD, tak tahle organizace by to mohla dělat v rámci zvyšování bezpečnosti silniční dopravy.
Máte přejezdy více rizikové než jiné, nebo ty na kterých už se několik nehod stalo.
Tak ono to i tak nějak funguje, viz přejezd ve Studénce.
Ale asi se shodneme, že by to mohlo být systematické.
Trochu si protiřečíte. 4 koleje dobré, ale 2 + 2 špatné.
Zapojení VRT do tohodle úseku je až za Chlumcem, pak by možná od tohoto mista chtělo nějakou kolej navíc. 4 koleje do Hrance z tohoto směru bez problémů nepřivedete.
Už jsem myslel, že vybírají firmu pro samotnou stavbu a ona zatím jen projekce. Tahle ne soudruzi na SŽ, tahle to ŘSD v rychlosti přípravy staveb netrumfnete. Naštěstí oproti D35 už bude úsek plně elektrifikován.
zatím jenom projekt, takhle ne
A jak teda? Začít bez projektu shánět realizační firmu? Hodně štěstí, tohle není zahradní jezírko.
Nekritizoval jste posledně u stavby Holubice-Vyškov, že se teprve projektuje, když už se dávno měla dokončovat stavba? Zdá se mi, že to taky střídáte jak se to zrovna hodí.
Tož přeji, by to bylo hotové, než začnou kopat Choceň-Kolín, i když tady by zrovna asi i bylo nejlepší, aby přecházely od Hradce rovnou k Chocni a odtud dál na Pardubice.
Choceň-Ustí nad Orlicí má snad kvůli své nízké rychlosti vysokou propustnost.
Neeee, to se bude dělat zároveň. Test souběhem výluk Velim – Poříčany a Praha – Lysá už proběhl.
A já bych si myslel že je to už 50let vyprojektované. No jsem bláhový…
A napadlo vás, že 50 let starý projekt je dneska nepoužitelný?
To máte jako s díly na motor veterána: Ano, výkresy jsou, ale ty díly už nikdo sériově nevyrábí.
A za 50 let se bude dělat jistě další….
I toto malé zkrácení jízdní doby bude zajímavé.
Aktuálně na cestu z HK do Prahy si člověk může vybrat buď přímý vlak nebo s přestupem v Pardubicích. Oboje vyjde časově velice podobně.
Po zkrácení doby začne přímý vlak vycházet o trochu lépe.
Spíše o dost lépe, já hlavně doufám že začnou taky jezdit přímé vlaky z Hradce na Moravu. Ten přestup dost snižuje pocty cestujících.
Zrovna v době přestavby Kolín-Choceň a nutnosti zavést více vlaků by tudy dávaly smysl Svitavské rychlíky do Brna. Rychlíkovou vrstvu na východ poberou ty Žilinské vymetáky, případně ty Svitavy rozdělit na dvě části, jedna přes Hradec, druhá Pardubice, jízdní doba bude hádám podobná, když to přes Hradec bude taky všude na 160.
Jasně, půlka vlaků přes HK a pak jste probudil s rukou v nočníku.
Na nočník už pár dekád nechodím, vy imbecile. Jestli budou vyloučené dlouhé úseky na tak velmi zatíženém úseku jako je Choceň-Pardubice-Kolín, kdy vždycky vyloučí jednu kolej mezi těmito dvěma městy, tak jim nic jiného být nemusí, ještě tak spojování vlaků, co se bude dít teď u rekonstrukce u Hranic.
Bude to vycházet výrazně lépe vzhledem k tomu že díky dvoukolejce bude možné zavést expresní vrstvu.
No je otázka co je myšlené expresní vrstvou.
Jelikož aktuálně všechny osobní vlaky dávají přednost vlakům Praha – HK.
Vždy se v stanici stojí a čeká až rychlík přejede a to i když má rychlík zpoždění.
Takže zdvojkolejnění spíše bude mít větší efekt na osobní vlaky, které již nebudou muset ve stanici čekat na projetí vlaku z opačného směru 🙂
Pouze na 160 km/h? Když už to dělají, mohli by to udělat zrovna na 200 km/h.
Mohly, ale tím, že je to hlavně zkapacitnění pro nákladní dopravu tak se to asi nevyplatí. Navíc by bylo potřeba nahradit všechny přejezdy.
Doufám ale, že se někdo zamyslí nad připojením VRT Východní Čechy a od tohoto místa tu rychlost 200 do Hradce prosadí.
Tak doufejme, že tady se nad tím někdo opravdu zamyslí, protože tento úsek nebude jen nákladním koridorem, ale i hlavní tratí Praha – HK a možná i budoucím zakončením VRT od Prahy.
Tento úsek BUDE nákladním koridorem – pochopte to.
Na HK ere pes.
konzultovalo se to s nákladními a osobními dopravci. Pro osobní dopravce je to zajímavá alternativa k I. koridoru pokud to bude právě na 160. Tak se v jednom článku vyjádřili. Na vyšší rychlost je zde připravována VRT na Polsko, i když k té jsem oproti VRT Podřipsko, Pilabí a Mor. brána více skeptický.
Tak ten kousek 17km Klánovice-Poříčany tady z VRT bude určitě, pak hádám expresní vrstva do Hradce přes modernizovanou Sadskou.
Většinu lidí tu odvozí osobáky a rychlíky a většinu vlaků tu udělají náklady, proto.
Nové Město nebude zastávkou.
Fascinuje mě ta cena 295 mega , to se sudopu žije
Za kolik byste to vyprojektoval vy, kdyby s proti vám všichni nespikli?
Za jednání s jistými lidmi na správách a úřadech by měl být rizikový příplatek. Protože co tam občas sedí a dokáže vymyslet, to se prostě nedá.
Nad schody přece stačí díra šedesát krát šedesát, ne?
Tato stavba měla být už dávno realizována…
Takových je co už měly stát… tahle mezi nimi není nijak extra vysoko.
Tahle právě vysoko je, hodila by se už teď kvůli nižší kapacitě kvůli přestavbě Pardubic a Choceň-Ustí, za chvíli už i Choceň-Kolín, největší špunt České železnice pro náklady.
Ano měla, ale to by musela být priorita pro železniční stavby asi 30 let zpět. I dnes je pro odpůrce, či politiky problém, když se objeví plány na zprovoznění některé koridorové či mezinárodní tratě.
2027??? Do té doby mě x-leté denní dojíždění do Prahy a zpět zničí. Nešlo by aspoň napřímit část z Chlumce (Žehuňský rybník) do Nymburka? Jako prostý cestující si myslím, že by to napřímení přineslo mnohem větší úsporu než 6 minut. Ptž 6 minut nás denní cestující moc nespasi👎 bylo by super se dostat na časy k 1h, tak jako to mají Pernici 😉 ptž člověk v součtu s časem co stravim v Metru a příjezdem na nádraží v HK jsem již několik let na 2h10min ráno a odpolko to samé. Celkem 4h20min na cestě z a do práce, když se… Číst vice »
Samotné zkrácení (pokud vůbec bude kratší) okolo Žehuňského rybníka vám přinese tak maximálně minutu. Ten úsek není dlouhý a nezkrátíte ho na půlku, ale o jednotky procent… To že se postaví nový (dvoukolejka, na vyšší rychlost) to už pomůže víc, ale pořád to bude plusmínus stejná úspora jako tady. Takže proč nezačít s úsekem kde je „všechno jasné“ neřeší se výběr trasy, pozemky atd.??
Výrazné zkrácení přinese až VRT Východní Čechy. Tahle stavba má primárně zvýšit kapacitu této tratě.
No, modernizace od Prahy po Hradec s IC nebo novými vozidly dohromady taky přinesou zajímavou úsporu.
12 minut za den, jedna hodina za týden, to už není zase tak málo pro člověk co nemá vůbec čas.
12 minut to je jen v úseku Chlumec- hradec. Z Hradce do Prahy to bude kolem 40 minut.
Takže už skoro celý den v práci ušetřen.
Supr a kdy tomu tak bude 🙂
Konec 20. začátek 30.let.