Infrastruktura Železnice

Další nové vlakové zastávky? Praha 8 je chce v Karlíně i Libni

Zastávka Praha - Hlubočepy na trati 173. Foto: Jan Sůra
Zastávka Praha - Hlubočepy na trati 173. Foto: Jan Sůra

Plány Prahy a městských částí na vybudování nových železničních zastávek se dál rozrůstají. Do hry se svými požadavky vstoupila nově i Praha 8, která sice má na svém území kilometry tratí, ale ani jednu železniční zastávku. Proto by chtěla vybudovat dvě v prostoru Balabenky a Karlína.

Městská část zatím zadala studii, která má ukázat, zda by bylo možné zastávky postavit. Autory jsou společnost Pro Cedop a Unit architekti. „Zadal jsem dopravním inženýrům a urbanistům zpracování studie, abychom zjistili, jestli jsou tyto zastávky technicky možné a jestli by byly užitečné,“ řekl místostarosta Prahy 8 Petr Vilgus.

Vedení radnice už se dvakrát setkalo s občany, aby jim prvotní plány představilo. V případě Libně jde o zastávku U Kříže nebo na Balabence. Zastávka v Karlíně by mohla být poblíž Žižkovského tunelu propojujícího Karlín a Libeň na trati z Libně na Masarykovo nádraží. Té nahrává rostoucí počet kancelářských komplexů v Karlíně.

Studie teď má ukázat, zda by měly takové zastávky přínos pro dopravu a zda by do vlaků přivedly nové cestující. Teprve pak by je zkoumal Ropid jako objednatel dopravy a později Správa železniční dorpavní cesty.

Podle Petra Šlegra ze společnosti Pro Cedop je v Praze 200 kilometrů železničních tratí, což je třikrát více než délka metra. „Vlak je nejrychlejším druhem veřejné dopravy, takže má šanci oslovit lidi, kteří dnes používají auto, především ze vzdálenějších částí Prahy a Středočeského kraje,“ řekl Šlegr. Podle něj by nové zastávky také urychlily pohyb místních obyvatel. Například z Libně do Hostivaře by se cestující dostal za 13 minut, do Krče za 17 minut. „Karlínu by se otevřelo přímé spojení směr Praha-východ, na nádraží Libeň by to byly pouhé tři minuty a do Horních Počernic deset minut,“ dodal.

Studie počítá s případným napojením městské hromadné dopravy na nové železniční zastávky, zejména tramvaj a metro, aby došlo k úbytku aut v centru metropole.

Studie má být hotová do konce prázdnin, pak ji začnou řešit úřady a SŽDC. Správa železnic dlouhodobě zvyšuje počet zastávek v Praze. Nové zastávky vzniknou na trase mezi Vršovicemi a Hostivaří díky modernizaci koridoru. Mluví se také například o nové zastávce na Rajské zahradě.

Doplňujeme dodatečné vyjádření SŽDC:

Praha-Karlín
V minulosti byl názor SŽDC k zastávce Praha-Karlín přinejmenším nedoporučující, protože by při vysokých investičních nákladech a limitované atraktivitě vedla ke snížení kapacity trati ve frekventovaném úseku Praha Masarykovo nádraží – Sluncová.

Libeň U Kříže
Žádost hlavního města Prahy o vybudování této zastávky obdržela SŽDC na podzim roku 2015, včetně odkazu na dopravně-urbanistickou studii této železniční zastávky z roku 2005, která byla zpracována architektonickým ateliérem ALEJ.
V návaznosti na zaslané podklady požádala SŽDC cestou generálního ředitele hlavní město Prahu o jejich doplnění, resp. o aktualizaci zmiňované dopravně-urbanistické studie z roku 2005 tak, aby v ní bylo zohledněno především zprovoznění Nového spojení v roce 2008 i všechny další změny v systému veřejné dopravy hlavního města Prahy a také koordinace s aktuálním návrhem vedení pražského Městského okruhu v dané lokalitě. S ohledem na navrhované umístění zastávky na náspu zdůraznila SŽDC také potřebu řešit v rámci aktualizace této dopravně-urbanistické studie i otázku hlukové zátěže, protože hluk vyvolaný rozjezdem a bržděním vlaků a šířený z prostoru nové zastávky situované na nástupu by mohl její vybudování výrazně zkomplikovat.
Současně se žádostí o doplnění výše uvedených podkladů nabídla SŽDC zástupcům hlavního města Prahy aktivní spolupráci při aktualizaci výše uvedené dopravně-urbanistické studie, kterou by SŽDC následně převzala jako výchozí podklad pro zahájení projektové přípravy.

42 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Žižkovský tunel nespojuje čtvrti Karlín a Libeň ale Karlín a Žižkov.

  • Jen takový malý špílec:
    ano, zastávky snižují průměrnou rychlost vlaku, snižují propustnost pokud máme na dané trati víc vrstev ale: každá z těchto zastávek má do cca 1 km víc bydlících/pracujících lidí, než kdejaké Městečko u Nádraží.

    • Jenže kilometr nikdo v Praze pěšky běžně chodit nebude a kdekoli v Karlíně rozumný přestup mezi MHD a vlaky zřídit nelze – možná jakž-takž jedině vazbu s autobusy MHD na Hrabovce, ale jinak by tam ta železniční zastávka byla spíše pro dolní Žižkov, protože od centra Karlína (a tím spíše od východního Karlína, kde právě vznikají novostavby) je to už příliš daleko.

      • V Karlíně je to od zastávky do City přesně 580 m. Přestup na MHD netřeba. Vše je v pěší dostupnosti.

        • Třeba oblast Invalidovny ovšem rozhodně od Hrabovky v normální pěší dostupnosti není …

            • No právě – a právě proto je situování zastávky na Hrabovce nesmyslné, protože tam nemůže smysluplně sloužit pro Karlín, ale maximálně pro (dolní) Žižkov: do Karlína to odtud bude všude daleko a MHD odtud do Karlína nejezdí: zastávka má smysl jen někde uprostřed Karlína, ne na jeho okraji.

      • No Karlin a Liben meli v minulosti docela dost zastavek a nadrazi, ale vsechny jsou zrusene nebo posunute,…
        Zastavka pro Liben je opravdu asi jedina mozna na prestupnim uzlu Bus-Tram U krize… Na balabence je zastavka zbytecna, z Libne – dolni casti je to zbytecne daleko, od metra i autobusu take a v te vysocanske casti tedy od Balabenky dal na vychod jsou dve nadrazi ve Vysocanech – Vysocanske a puvodni Libenske…
        Zastavka pro Karlin by urcite pomohla, ale mel by to byt prestupni uzel, v blizkosti tunelu pod Vitkovem, propojujici Karlin u metra B, Zizkov na Tachovskem namesti…

    • Mam takovy pocit, ze tangenta Sporilov-Slavia-Zelivskeho-Palmovka je celkem vytizena, urcite by si zaslouzila nejake lepsi reseni nez autobusy a tramvaje…
      V tomhle celkem koukam na zeleznicni trat, ktera je spise vychodneji, Sporilov/Slavia-Zahradni mesto-Malesice-nadr. Liben-Liben Ukrize/Karlin…

  • Zastávka „U kříže“ velice chybí už od doby dokončení výstavby „Holešovické přeložky“ – tak rychlému spojení Prahy 6 a Prahy 8 nemůže současná MHD (ani metro) vůbec konkurovat – jako pro jedinou z v textu zmíněných uvažovaných nových zastávek jsou tam pro její vybudování téměř ideální podmínky (je tam dostatek volného prostoru a dokonce i podchod pod tratí).
    Vybudování zastávky na Balabence v podobě přestupního uzlu a la „Berlin Ostkreuz“ se nabízelo jako součást „Nového spojení“, ale tehdejší SPŽUP to odmítla (stejně jako zřízení zastávky „Krejcárek“) a projekt nezahrnul ani vytvoření dobrých podmínek pro případnou budoucí výstavbu takového přestupního uzlu, takže i vybudování pouhých jakýchkoli jednoduchých zastávek v této oblasti bude nyní zbytečně komplikované a finančně náročné. Užitečná by tam byla zastávka především pro tratě do Vysočan a do Holešovic a rozhodně by se tam dobře „uživila“, ale nedovedu si představit, kam by se ji (je) tam podařilo „terénně vměstnat“.
    Zastávka v Karlíně (u Hrabovky za východním zhlavím „trianglu“ = spojky z Negrelliho viaduktu do Libně), jakkoli si ji tam Praha 8 možná přeje (a dokonce asi sama už zařídila její znázornění v podobě rovnaniny z palet s názvem „Praha-Karlín“ viditelné z vlaku vlevo ve směru jízdy z Prahy) nebude v této poloze k ničemu – smysl by možná měla někde v místě bývalé vlečky „Dukla“ (tedy skutečně až východně od tunelu pro pěší na Žižkov a poblíž bývalého hradla „Sluncová“), ale ani tam při výstavbě „Nového spojení“ rovněž nebyly pro zřízení zastávky vytvořeny potřebné podmínky.

  • Karlín ano, Balabenka ano.
    Z Masaryčky na budoucí zastávku Praha Karlín je to 1400 metrů, což už je dost aby to nebyla „tramvaj“. Kanceláře budou jen přibývat. Zcela nový komplex je ve výstavbě pár metrů od polohy nové zastávky.

    Balabenka – zastávka u tramvaje pro 231 trochu smysl dává. Zvlášť když by se měla výhledově zrušit stanice Praha Vysočany nahrazená Rajskou zahradou přímo na metru.

    • Já si jen nedovedu představit to schodiště, až by na Balabence měli jít cestující těch cca 20 výškových metrů nahoru na most. A všechno se asi odvozit výtahy nedá…

      • Byl jste někdy v Berlíně, Dráždňanech? S-Bahn je většinou nadzemka přesně v tomhle duchu.

        • V Berlíně (podobně jako třeba v Hamburku) mají S-Bahn, která je naprosto nezávislá na železnici, takže železniční dopravu neomezuje. V Drážďanech funkci S-Bahn (ta tam není) nahrazuje běžná železnice. To, že v centru mají zastávky každé 2 km (ne méně) je umožněno tím, že mezi Hauptbahnhof a Neustadt mají 4 koleje, takže zastávkové vlaky na letiště a pod. nebrzdí rychlíky do Berlína či na východ. Tady v Praze chtějí zastávky na běžnou železnici, a zastávkové vlaky by pak dopravu brzdily. Pokud by to bylo jen na trati na Masaryčku, tak to asi nevadí. Pokud by měla být zastávka i u tunelů směrem na hlavní nádraží, tak by to byl fakt nesmysl.

          • „Pokud by měla být zastávka i u tunelů směrem na hlavní nádraží, tak by to byl fakt nesmysl.“
            Proč myslíte? Tunely jsou dva (byť pro různé směry) a vlaků není zase až tolik, aby se zastavování (zatím cca 2 párů vlaků za hodinu pro každý tunel) do „kapacity dráhy“ nevešlo – jen by byla trochu menší rezerva na eliminaci dopadů mimořádností.
            Užitečnější než zastávka „Krejcárek“ by samozřejmě byl komplexní přestupní uzel „Balabenka“, ale protože stejně nikdo v historicky dohledné době (bohužel) nepostaví ani jedno, ani druhé, tak asi teď ani nemá valný smysl o tom vůbec debatovat – největší naději z pohledu relativně snadné realizovatelnosti mají jen zastávky „U kříže“ a (někde) v Karlíně, ale i o nich si myslím, že po volbách zase vše na nejméně 3 roky utichne …

          • Re. Daniel Mach
            Mezi Dresden Hbf a Dresden (Neustadt) jsou položeny 5 resp. 6 kolejí. Na úseku mezi hbf a Neustadt, dlouhém 2,84 km jsou další dvě zastávky příméstské železnice označované S.

      • Tomáš:
        Zkuste se někdy podívat do Vídně – třeba na zastávku „Simmering“ (kde do nedávna zastavovaly i „české“ EC vlaky) …

    • Nemyslím si, že by se Vysočany měly rušit, pouze by to chtělo změnit koncept. Třeba opravit výpravní budovu s historickým podchodem, ale dále jí nepoužívat a v rámci nedaleké modernizace postavit normální zastávku s lávkou přes tři hlavní koleje a zbylé dvě koleje na druhé straně (motoráky na Vršovice) by byly přístupné zabezpečeným přechodem. Tam by takový provoz nebyl a podchod by byl naprosto zbytečný.
      Vzhledem k horšímu komfortu přestupu na metro / tramvaj by se přepravní proud přesunul hlavně na budoucí Balabenku a Rajskou Zahradu.

      • Lávka přes elektrizovanou trať je hloupost nesmírná, protože oproti podchodu je nutno překonávat rozdíl nivelet o 2 metry větší – názorným příkladem její nesmyslnosti je zastávka Praha-Strašnice, kde nakonec všichni stejně chodí přes koleje, a z nové doby Strančice, byť tam přechod přes koleje asi (bohužel) lépe řešit nešel.

        • To ale vůbec nevadí vzhledem k tomu, že tam cestujících razantně ubude (Rajská Zahrada – minutový přestup na úrovňové metro). Výstavba lávky je ale mnohem rychlejší a levnější.

          Stejně tam bude podle PD nový podchod tak jako v Zelenči a nyní, Čelákovicích (tam to chápu).

          • Lávka je sice možná investičně levnější (i když ani to bych se neodvážil tvrdit s přílišnou jistotou), ale dražší a komplikovanější je pak rozhodně v provozu a údržbě. A hlavně je kvůli těm dvěma metrům rozdílu výšek výrazně nepohodlnější pro uživatele = cestující – až se Vám bude špatně chodit, tak to poznáte …

          • A byl jste se na té Rajské zahradě podívat? Tam to rozhodně nebude přestup na minutu.

    • Nádraží Praha-Vysočany se určitě rušit nebude. Ačkoliv výstavba zastávky na Rajské zahradě pro skvělý přestup na metro se skutečně plánuje.

      • Vysočany by potřebovali jednu věc: z perónu rovnou pod most na novou zastávku autobusů. Jako kdekoli v civilizaci. Rázem je 1 minuta přestup a skvělá dostupnost autobusy pro Prosek, Letňany, Ládví…
        Ten odporný barák samozřejmě zbourat.

        • A kde tam tu zastávku uděláte, aby po té komunikaci ještě vůbec něco projelo? A za jakých podmínek – výluka železniční i silniční dopravy na několik měsíců a náklady několik set milionů Kč …

        • Od autobusu z Proseka a Letnan je to necelych 400 metru, ale z kopce, ne uplne pohodlne… ale proc, kdyz je dulezitejsi az nadrazi liben na harfe?

          • V čem je Libeň (mimochodem ležící na katastru Vysočan) důležitější?
            Možná je díky silné rychlíkové dopravě a těsnější vazbě na MHD frekventovanější, ale pro celý silně obydlený „severovýchodní sektor“ je k ničemu.

            • Prave vubec nevim, v cem je dulezitejsi nadr. Vysocany? Jedine kvuli trutnovske trati, ale tam bude vazba na metro B, jinak je cely severovychod nyni zavisly na autobusech, a vetsina z nich je svedena na Vysocanskou a Nadr. Liben, tedy pokud bych mel dal vyuzit vlak misto metra, tak tu jednu stanici k nadr. Liben uz dojedu, ve smeru centrum jsou tam S1 (Masarykovo) a S7 (Wilsonovo, Smichov, Radotin, Beroun), S41 (Roztoky, Podbaba, Holesovice, … , Hostivar)…

    • Praha Vysocany se rusit snad nebude,… Odkud mate tuhle informaci?
      Rajska zahrada ma byt nova zastavka na Cernem Moste…

  • By mne zajímalo jestli je součastí studie i vybudování výhybny na takových zastávkách aby osobáky nebrzdily rychlíky..

    • Karlín je mimo rychlíkový koridor, na Balabence je otázka co jak myslí a vymyslí – to je už teď i bez toho uzel, který by si zasloužil extra studii za několik tisíc, co a jak s tím.

  • Kéž by vyřešili napojení trati 011 na metro B. Jakožto i dálkovou dopravu. Místo nádraží Libeň uprostřed ničeho

    • Nádraží Libeň = TRAM + velmi silné BUS tangenty se spojením od Jižního Města až po Bohnice.

    • Pro přestup na B je Masarykovo. Ono je navíc krásně vidět, jak pořád vnímáme vlak jako něco z čeho je třeba přestupovat na MHD. Vlak JE MHD. Pokud by vás vlak odvezl z Kolína až na Smíchov do office, nepotřebujete žádné B.
      V Libni, stejně jako ve Vysočanech je přestup především na autobusy a v obou případech by bylo dobré, aby zastávky byly přímo pod mostem, kam by vedly eskalátory přímo na perón.

      • „Ono je navíc krásně vidět, jak pořád vnímáme vlak jako něco z čeho je třeba přestupovat na MHD.“
        To je samozřejmě snadno pochopitelné: ani MHD (a tím méně vlak) nemůže v jakémkoli větším městě zajistit přímou jízdu bez přestupu pro většinu cestujících – tudíž co nejtěsnější (co do vzdálenosti) vazba vlaku a MHD je základním a nezbytným předpokladem pro to, aby vlak mohl fungovat jako regulérní součást MHD a být jako její regulérní součást vnímán: jak může dobře fungovat vlak jako skutečná součást MHD (byť je tak „oficiálně“ definován), když docházková vzdálenost mezi jím a ostatní MHD činí třeba 500 metrů či dokonce více a naprostá většina lidí bydlí či pracuje jinde než v bezprostřední blízkosti nádraží?

        „V Libni, stejně jako ve Vysočanech je přestup především na autobusy a v obou případech by bylo dobré, aby zastávky byly přímo pod mostem, kam by vedly eskalátory přímo na perón.“
        To je samozřejmě pravda, ale vybudovat takové řešení (a na Harfě v souvislosti s tím i mimoúrovňovou křižovatku kvůli větší plynulosti především MHD) by stálo tolik, že do toho teď už asi nikdo nepůjde. Navíc už vidím a slyším ten povyk od VRTů a jim podobných, že zastavovat v Libni rychlíky (neřku-li vlaky ještě vyšších kategorií) nepřípustně prodlužuje cestovní doby …

  • „Vlak je nejrychlejším druhem veřejné dopravy“
    To platí pouze do té doby, než z vlaku udělají druhou tramvaj a budou zastavovat na každém rohu.

  • Každá zastávka navíc znamená snížení cestovní rychlosti vlaku, takže by měly být v dopravně významných uzlech. Balabenka tedy určitě ano, ale o Karlíně lze velmi silně pochybovat. Každý chce zastávku, ale nikdo nechce všude zastavovat.

  • V minulosti prece zastavka v Karline byla… v provozu byla do roku 1957. Do dnes jsou po ni zachovany nektere pozustatky, staci jet od Libne vlakem smerem na Masarycku ve smeru jizdy na prave strane a koukat z ikna clovek znaly zeleznice si musi onech pozustatku vsimnout, ovsem vlak musi jet malou rychlosti 😁

Newsletter

Partneři