Další nehoda Boeingu 737 MAX 8. Pád letadla Ethiopan Airlines nepřežilo 157 lidí

Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: BoeingBoeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: Boeing

Jen půl rok staré letadlo Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se dnes krátce po startu z Addis Abeby

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jack ketch

S Ethiopian Airlines jsem letěl mnohokrát a na africké poměry jsou naprosto luxusní společnost. Palubní servis mají lepší, než mnohé renomované západní společnosti.
Když jsem ale občas v Addis Abebě zahlédl, jak personál z vedlejšího letadla kope zavazadla z pětimetrové výšky na zem, nebo jak autobus s cestujícími celkem těsně kříží cestu rolujícímu letadlu, můj dobrý dojem se trochu vytratil a vždy jsem si znovu uvědomil, že jde stále o africkou společnost

Czechia

To je spíše vina handlingu v ADD pro ethiopian, společnosti jako takové.

Tom

Tento víkend je pro leteckou dopravu opravdu katastrofální. Dnes havaroval B737 MAX 8 Ethiopian Airlines s bilancí 157 mrtvých. Včera Douglas DC-3 v Kolumbii na letu Laser Aereo Colombia se 14 osobami na palubě. Nikdo nepřežil.
http://avherald.com/h?article=4c52f8b2&opt=0

Xxy

sa mi ráta ako používate na zoznam obetí tweet v ktorom su vynechaní asi len Slovaci a nikto iný tam nechýba

Pavel

Chybí i 2 Poláci.

Johnny998

Seznam zahynulých dle národnosti byl aktualizovaný, jsou mezi nimi i 4 Slováci. Viz https://twitter.com/LouiseDewast/status/1104724849279336448 a https://twitter.com/LouiseDewast/status/1104725381016444929

Jiří J.

„Podle zveřejněných údajů bylo nejvíce lidí na palubě etiopské a kanadské národnosti,“ …podle toho Twitteru spíše keňské a kanadské.

železničář v důchodu

Podrobnější přehled příslušností cestujících a další informace zveřejnil portál „Aktuálně.cz““
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/na-trase-mezi-etiopii-a-kenou-se-zritilo-letadlo-na-palube-b/r~9b21e5ec431011e98aa4ac1f6b220ee8

mfr

Plival jsem nedávno na OK-TSH, no teď bych než s Maxem letěl radši s ním…

tomáš

Snad tam ta souvislost s Lionem nebude…

Karel

Těžko říct, výškový profil na FR24 je nesmyslný, RWY je 7625ft AMSL, ne na 0, jak je na grafu FR24. Ve skutečnosti stroj do ztráty pokrytí nastoupal celkem jen několik set m, přičemž tam bylo i několik úseků s poklesy (vertikální rychlost podle dat údajně kolísala mezi -1900 a + 2800 ft/min). Zatím je předčasné mluvit o příčinách, některé podobnosti s Lionem tam ale jsou.

Karel

Ještě doplním, že za normálních okolností by 737 nastoupala za ony 3min 5-6000ft (oproti 1400ft u osudového letu)…

Martin V.

Výškový profil na FR24 není nesmyslný, jen je potřeba ho správně číst. Nulová výška z ADS-B znamená stlačené podvozkové nohy (= letadlo stojí či jede po zemi), nenulová výška znamená, že letí. Skok z nuly na 7600 ft tedy znamená „odlepení od dráhy“ v nadmořské výšce cca 2300 m n.m. Zvláštní je, že letadlo výrazně zrychlovalo, ale skoro nestoupalo. FR24 uvádí až 380 uzlů GS „ground speed“ (skutečnou rychlost vůči zemi), TAS a IAS nemám předplacenou. 🙂 Když to srovnáte s předchozími odlety téhož letadla do Johannesburgu, tak ty profily jsou naprosto jiné. Vyšetřování snad brzy odhalí, proč byly tak… Číst vice »

Karel

Jasně, to je přesně to, o čem píšu, oni tam místo pomyslného přeskoku na 7600 namalují jakousi šikmou rampu, která nemá s realitou nic společného. Chybí tam kvůli tomu některé ztráty výšky.
Ta vysoká GS je také podezřelá, podle METARU na zemi jen lehce foukalo. Vypadá to, že letadlo ztrácelo výšku a piloti to doháněli přípustěmi až na TOGA. Špatný AoA, problém s HS, problém s mechanizací křídla?

FlyingJ

Pro zajímavost – velmi podobná nehoda se stala Ethiopian letu 409 roce 2010. Také 737 a pád krátce po startu z 9000 stop, tehdy to byla chyba posádky.
Mimochodem, oproti nehodě Lion Air je zde mnoho rozdílů. Letadlu Lion Air dlouho oscilovala výška letu kolem 6000 stop a rychlost kolem 200kt a letová data byla dostupná až do pádu letadla. U tohoto letu se rychlost i výška letu vyvíjela klasicky a letová data zmizela najednou za letu…

Jen tak

Daty z flightradaru bych v tomto pripade neoperoval (a jsou zcela irelevantni).

Sam flightradar na svem twitteru upozornuje, ze v oblasti ma slabe pokryti, a data ktera ohledne letu zobrazuje, jsou …. nespilehliva

To zmizeni na konci tak muze byt proste zpusobeno pokrytim.

Jen tak

… a kdyz se podivate na jine lety v okoli ADD, tak misto, kde s nim ztratili kontakt odpovida ztrate kontaktu s jinymi lety, odletajicimi z ADD.

MadMajk

Není pravda. Sám FR24 napsal, že rychlost kolísala už od startu, což dokazuje i výpisem v postu u sebe na facebooku:
“The initial data from Flightradar24 ADS-B network indicate that vertical speed was unstable directly after take off.”

FlyingJ

To máte pravdu, jde ale o vertical speed, což je rychlost stoupání (ft/min). Já psal o airspeed, tedy o rychlosti letadla (kt).
Nějaké podobnosti tam jsou zřejmé ale byl bych opatrný s rychlým závěrem že se stalo to stejné jako v Indonésii.

Jen tak

Je to tak… odlisnosti je docela hodne. Jedna je i v tom, ze lion air vystoupal az do nejakych 5000-5500 feetu (agl) , tak ten ethiopian byl schopen vystoupat jen nejakych 1500 feetu.

Karel

Lion měl také během počátečního stoupání nestability, a stejně tak požádal o návrat na letiště. Jestli jsou drby v médiích pravda, vypadá to na to, že ETH dělal kolečko na přistání.

Jen tak

Jinak, fligjtradaru chybi cca 3-4 minuty letovych dat. Co se delo v nich, se dozvime az z letovych dat.

Jen tak

Mno…. tohle zavani pro Maxe takovym mensim pruserem.

DPDP

Bohužel zase MAX , zase nové letadlo.
Z 350 kusů co byli dodány jsou už 2 zničený.
Je na vině špatně školení pilotů při mim.události ?
Nebo selhala technika ?
Snad nám palubní zapisovače řeknou více …
Bohužel vzlet je nejnebezpecnejsi fází letu a tady se to zase potvrdilo, bohužel 🙁

Jen tak

Nejnebezpecnejsi fazi neni vzlet, ale pristani…

Martn

Rozhodne vzlet. DPDP ma pravdu. U vzletu mate max vykon na mororech a nizkou vysku a kridla plny paliva. Dolu muzete i doplachtit…

Jen tak

Nehadejte se. Nejnebezpecnejsi fazi letu je skutecne pristani, nikoli vzlet.

Najdete si o tom neco.

Jirka

Ach jo.:-( Letel jsem s Ethiopian uz 4krat a vzdy spokojenost, i to jidlo a letusky opravdu na urovni, ne nadarmo jsou povazovani za nejlepsi africkou aerolinku. A tesil jsem se, az s nimi poletim zase.
Uprimnou soustrast vsem pozustalym, tohle je smutna zprava, obzvlast kdyz s nimi clovek letel a na letisti v Addis Abebe byl uz taky nejednou… :-/

Jen tak

To je sice hezky, ze jidlo a letusky nanurivni, ale uroven udrzby a pilotu z toho nepoznate …

Yellowhammer

Podle kvality letušek by se dala předpokládat i kvalita pilotů. Pokud by šetřili na posádce, týkalo by se to asi i letušek.. A zanedbaná údržba by snad nemusela sundat půlroční letadlo, nevím no.

Daniel

Naprostá většina lidí z leteckého businessu Vám řekne, že Ethiopian mají velmi dobrou pověst a to ve všech relevantních oblastech.