Další nehoda Boeingu 737 MAX 8. Pád letadla Ethiopan Airlines nepřežilo 157 lidí
Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: Boeing
Jen půl rok staré letadlo Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se dnes krátce po startu z Addis Abeby
S Ethiopian Airlines jsem letěl mnohokrát a na africké poměry jsou naprosto luxusní společnost. Palubní servis mají lepší, než mnohé renomované západní společnosti.
Když jsem ale občas v Addis Abebě zahlédl, jak personál z vedlejšího letadla kope zavazadla z pětimetrové výšky na zem, nebo jak autobus s cestujícími celkem těsně kříží cestu rolujícímu letadlu, můj dobrý dojem se trochu vytratil a vždy jsem si znovu uvědomil, že jde stále o africkou společnost
To je spíše vina handlingu v ADD pro ethiopian, společnosti jako takové.
Tento víkend je pro leteckou dopravu opravdu katastrofální. Dnes havaroval B737 MAX 8 Ethiopian Airlines s bilancí 157 mrtvých. Včera Douglas DC-3 v Kolumbii na letu Laser Aereo Colombia se 14 osobami na palubě. Nikdo nepřežil.
http://avherald.com/h?article=4c52f8b2&opt=0
Tady by ten seznam měl být komplet
https://www.airlive.net/breaking-ethiopian-airlines-et302-from-addis-ababa-to-nairobi-involved-in-fatal-accident/
sa mi ráta ako používate na zoznam obetí tweet v ktorom su vynechaní asi len Slovaci a nikto iný tam nechýba
Chybí i 2 Poláci.
To víte, zlí Čehúni
Seznam zahynulých dle národnosti byl aktualizovaný, jsou mezi nimi i 4 Slováci. Viz https://twitter.com/LouiseDewast/status/1104724849279336448 a https://twitter.com/LouiseDewast/status/1104725381016444929
„Podle zveřejněných údajů bylo nejvíce lidí na palubě etiopské a kanadské národnosti,“ …podle toho Twitteru spíše keňské a kanadské.
Podrobnější přehled příslušností cestujících a další informace zveřejnil portál „Aktuálně.cz““
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/na-trase-mezi-etiopii-a-kenou-se-zritilo-letadlo-na-palube-b/r~9b21e5ec431011e98aa4ac1f6b220ee8 …
Plival jsem nedávno na OK-TSH, no teď bych než s Maxem letěl radši s ním…
Snad tam ta souvislost s Lionem nebude…
Těžko říct, výškový profil na FR24 je nesmyslný, RWY je 7625ft AMSL, ne na 0, jak je na grafu FR24. Ve skutečnosti stroj do ztráty pokrytí nastoupal celkem jen několik set m, přičemž tam bylo i několik úseků s poklesy (vertikální rychlost podle dat údajně kolísala mezi -1900 a + 2800 ft/min). Zatím je předčasné mluvit o příčinách, některé podobnosti s Lionem tam ale jsou.
Ještě doplním, že za normálních okolností by 737 nastoupala za ony 3min 5-6000ft (oproti 1400ft u osudového letu)…
Výškový profil na FR24 není nesmyslný, jen je potřeba ho správně číst. Nulová výška z ADS-B znamená stlačené podvozkové nohy (= letadlo stojí či jede po zemi), nenulová výška znamená, že letí. Skok z nuly na 7600 ft tedy znamená „odlepení od dráhy“ v nadmořské výšce cca 2300 m n.m. Zvláštní je, že letadlo výrazně zrychlovalo, ale skoro nestoupalo. FR24 uvádí až 380 uzlů GS „ground speed“ (skutečnou rychlost vůči zemi), TAS a IAS nemám předplacenou. 🙂 Když to srovnáte s předchozími odlety téhož letadla do Johannesburgu, tak ty profily jsou naprosto jiné. Vyšetřování snad brzy odhalí, proč byly tak… Číst vice »
Jasně, to je přesně to, o čem píšu, oni tam místo pomyslného přeskoku na 7600 namalují jakousi šikmou rampu, která nemá s realitou nic společného. Chybí tam kvůli tomu některé ztráty výšky.
Ta vysoká GS je také podezřelá, podle METARU na zemi jen lehce foukalo. Vypadá to, že letadlo ztrácelo výšku a piloti to doháněli přípustěmi až na TOGA. Špatný AoA, problém s HS, problém s mechanizací křídla?
Pro zajímavost – velmi podobná nehoda se stala Ethiopian letu 409 roce 2010. Také 737 a pád krátce po startu z 9000 stop, tehdy to byla chyba posádky.
Mimochodem, oproti nehodě Lion Air je zde mnoho rozdílů. Letadlu Lion Air dlouho oscilovala výška letu kolem 6000 stop a rychlost kolem 200kt a letová data byla dostupná až do pádu letadla. U tohoto letu se rychlost i výška letu vyvíjela klasicky a letová data zmizela najednou za letu…
Daty z flightradaru bych v tomto pripade neoperoval (a jsou zcela irelevantni).
Sam flightradar na svem twitteru upozornuje, ze v oblasti ma slabe pokryti, a data ktera ohledne letu zobrazuje, jsou …. nespilehliva
To zmizeni na konci tak muze byt proste zpusobeno pokrytim.
… a kdyz se podivate na jine lety v okoli ADD, tak misto, kde s nim ztratili kontakt odpovida ztrate kontaktu s jinymi lety, odletajicimi z ADD.
Není pravda. Sám FR24 napsal, že rychlost kolísala už od startu, což dokazuje i výpisem v postu u sebe na facebooku:
“The initial data from Flightradar24 ADS-B network indicate that vertical speed was unstable directly after take off.”
To máte pravdu, jde ale o vertical speed, což je rychlost stoupání (ft/min). Já psal o airspeed, tedy o rychlosti letadla (kt).
Nějaké podobnosti tam jsou zřejmé ale byl bych opatrný s rychlým závěrem že se stalo to stejné jako v Indonésii.
Je to tak… odlisnosti je docela hodne. Jedna je i v tom, ze lion air vystoupal az do nejakych 5000-5500 feetu (agl) , tak ten ethiopian byl schopen vystoupat jen nejakych 1500 feetu.
Lion měl také během počátečního stoupání nestability, a stejně tak požádal o návrat na letiště. Jestli jsou drby v médiích pravda, vypadá to na to, že ETH dělal kolečko na přistání.
Jinak, fligjtradaru chybi cca 3-4 minuty letovych dat. Co se delo v nich, se dozvime az z letovych dat.
Mno…. tohle zavani pro Maxe takovym mensim pruserem.
Bohužel zase MAX , zase nové letadlo.
Z 350 kusů co byli dodány jsou už 2 zničený.
Je na vině špatně školení pilotů při mim.události ?
Nebo selhala technika ?
Snad nám palubní zapisovače řeknou více …
Bohužel vzlet je nejnebezpecnejsi fází letu a tady se to zase potvrdilo, bohužel 🙁
Nejnebezpecnejsi fazi neni vzlet, ale pristani…
Rozhodne vzlet. DPDP ma pravdu. U vzletu mate max vykon na mororech a nizkou vysku a kridla plny paliva. Dolu muzete i doplachtit…
Nehadejte se. Nejnebezpecnejsi fazi letu je skutecne pristani, nikoli vzlet.
Najdete si o tom neco.
Ach jo.:-( Letel jsem s Ethiopian uz 4krat a vzdy spokojenost, i to jidlo a letusky opravdu na urovni, ne nadarmo jsou povazovani za nejlepsi africkou aerolinku. A tesil jsem se, az s nimi poletim zase.
Uprimnou soustrast vsem pozustalym, tohle je smutna zprava, obzvlast kdyz s nimi clovek letel a na letisti v Addis Abebe byl uz taky nejednou… :-/
To je sice hezky, ze jidlo a letusky nanurivni, ale uroven udrzby a pilotu z toho nepoznate …
Podle kvality letušek by se dala předpokládat i kvalita pilotů. Pokud by šetřili na posádce, týkalo by se to asi i letušek.. A zanedbaná údržba by snad nemusela sundat půlroční letadlo, nevím no.
Naprostá většina lidí z leteckého businessu Vám řekne, že Ethiopian mají velmi dobrou pověst a to ve všech relevantních oblastech.