Další miliardy do hlavního nádraží. Hrozí i omezení magistrály kvůli stropům
Pražské hlavní nádraží čekají v příštích letech další velké investice do jeho rekonstrukce a modernizace. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)
Pražské hlavní nádraží čekají v příštích letech další velké investice do jeho rekonstrukce a modernizace. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje do oprav i dalšího rozšíření investovat v příštích letech přes tři miliardy korun. Opravy přitom mohou výrazně zkomplikovat i provoz na pražské magistrále. Plány s opravou představila SŽDC na prvním ročníku konference Nádraží 2019.
Už letos v květnu začala rekonstrukce historické Fantovy budovy, zatím v levém křídle. Práce se mají příští rok přesunout do pravého křídla, poté na prostřední část budovy. Součástí akce je i obnova stávajících soch na budově, výměna pálené střešní krytiny či ošetření krovů. Chodníky před budovou mají být upraveny pro bezbariérový přístup, budova bude v noci nasvícena. Oprava fasády má vyjít na 212 milionů korun, zakázku získala společnost Avers.
Podle Pavly Urbánkové ze Stavební správy Západ SŽDC by na akci měla navázat rekonstrukce interiéru budovy. Na ní je už zpracován záměr projektu a čeká na schválení centrální komisí ministerstva dopravy. Celkové náklady jsou zatím odhadovány na 779 milionů korun.
Budova sloužila k odbavení do roku 1977, od té doby interiér chátrá, velkoryse pojaté prostory jsou uzavřené veřejnosti a nevyužívají se. „Hlavním cílem stavby je oživení stávajících nevyužitých prostor,“ uvedla Urbánková.
Součástí projektu je i vertikální propojení schodišti a výtahy pro bezbariérový přístup do všech pater budovy, vytvoření nových propojení mezi parterem budovy a odbavovací halou a podchody. Reprezentativní prostor, takzvané kulturní sály, mají být zpřístupněny veřejnosti. SŽDC počítá, že by v budově mohla mít vlastní administrativně provozní zázemí.
Podstatně větší problém zřejmě čeká správce železnice v „nové“ odbavovací hale, která byla dokončena v roce 1979. Hala prošla sice opravou za doby pronájmu Grandi Stazioni, ale jen samotného interiéru. Jako velký problém se ukazuje především zastropení haly, kterým zatéká. I proto jsou často vidět přímo na nádraží kbelíky, do kterých kape voda. „Zadali jsme nyní statický posudek, který nám ukáže, zda jde už o havarijní stav. Stavebně-technické průzkumy bohužel naznačují, že stav je velmi špatný,“ uvedla Urbánková.
Nad střechou samotné haly je parkoviště, problém je ale i ve spojovacích chodbách. Nad nimi vede magistrála, což by znamenalo, že by se práce na opravě dotkly i provozu na ní. Plán počítá s komplexní rekonstrukcí železobetonové části stropu a rekonstrukce mostního svršku v celé ploše zastropení. Zatím se teprve zpracovává záměr projektu, odhadované náklady jsou 800 milionů korun.
SŽDC počítá i s velkou stavební investicí do prodloužení podchodů na Žižkov. SŽDC ale soutěž nedávno zrušila poté, co v ní vylétla cena o tři čtvrtiny na 1,5 miliardy. Součástí akce je i oprava tří nástupišť. Ondřej Kafka z projekční společnosti Sudop Praha představil současně i možnost vybudování osmého nástupiště, které by ale bylo kratší než ostatní: měřilo by 170 metrů. Mimo tento projekt má ještě vzniknout visutý chodník podél Legerovy ulice a nad portály Vinohradských tunelů na Vinohrady. Chodník nyní řeší s památkáři. Oprava má nastat i v kolejišti: s plánovanou opravou vinohradských tunelů má dojít i k modernizaci jižního zhlaví.