Divoký nárůst ceny. Podchod na Žižkov za 1,5 miliardy správa železnic odmítla, tendr zruší

7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Chystané vylepšení hlavního nádraží v Praze se při hledání stavební firmy zadrhlo na ceně. Správě železniční dopravní cesty přišla v

Chystané vylepšení hlavního nádraží v Praze se při hledání stavební firmy zadrhlo na ceně. Správě železniční dopravní cesty přišla v soutěži jediná nabídka, která je oproti předpokladům vyšší o 74 procent.

To znamená, že prodloužení severního podchodu na Žižkov a modernizace posledních tří nástupišť by vyšly na zhruba 1,5 miliardy korun. Předpokládaná hodnota zakázky přitom byla 856 milionů.

Takové navýšení ceny u železničních staveb je dlouho nevídané, v jiných soutěžích se nabídky víceméně trefují do očekávání železničářů. SŽDC proto soutěž zruší. „Z hlediska dalšího postupu je nutné dokončit zákonem dané kroky a lhůty při zrušení této zakázky. Následně předpokládáme vypsání nového tendru s ohledem na snahu zprovoznění prodlouženého podchodu v příštím roce,“ uvedla mluvčí správy železnic Radka Pistoriusová.

Jediná nabídka k přestavbě hlavního nádraží přišla od sdružení firem Metrostav, Hochtief a AŽD Praha. Cenovou nabídku přitom nechtěly komentovat. „Vzhledem k tomu, že se jedná/jednalo o zakázku ve fázi soutěže, tak se k ní vzhledem ke kolegům konkurentům nemůžeme a nebudeme vyjadřovat,“ sdělil mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

SŽDC vypsala tendr začátkem června, uzavírka přihlášek byla 1. srpna. Stavba, která měla začít ještě před koncem roku, se tak nejméně o několik měsíců zpozdí. Plány přitom nabraly zpoždění už dříve. Na podzim roku 2017 SŽDC plánovala zahájení stavby letos v dubnu.

Podchody mají umožnit bezpečnou cestu mezi Žižkovem, hlavním nádražím a Vrchlického sady. Řada lidí si cestu zkracuje přes kolejiště. Prodloužení podchodu bude řešeno tak, aby bylo možné v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště.

Součástí zakázky je i generální oprava tří posledních nástupišť včetně nového zastřešení; jde ale až o další etapu. Na nástupištích by se mělo začít pracovat v roce 2024. Tento odklad by mohl být důvod nečekaného nárůstu ceny.

Zcela mimo vypsanou zakázku SŽDC plánuje ještě visutý chodník podél Legerovy ulice a nad portály Vinohradských tunelů na Vinohrady. Chodník nyní řeší s památkáři.

Tagy metrostav Praha hlavní nádraží SŽDC Top
67 komentářů