Další miliardy do hlavního nádraží. Hrozí i omezení magistrály kvůli stropům
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Pražské hlavní nádraží čekají v příštích letech další velké investice do jeho rekonstrukce a modernizace. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)
Jedna věc by šla udělat neinvestičně a ihned: nechat nádraží otevřené v noci, jako je to běžné ve všech ostatních žel. uzlech v ČR. Když se zpozdí vlaky do Prahy, by pak šel člověk šlapat po Praze 4 hodiny v mrazu. Je to nechutné a PRIMITIVNÍ.
I před řešením prostoru před nádražím, ab tam nemusel být takový bordel, je to jako když člověk přijede do nějaké rozvojové země.
Prostě HLAVÁČ – HNUS.
Ostatníí připomínky vynechám, bylo by toho skutečně hodně.
Které nádraží v ČR je otevřené po celou noc já takové neznám i když samozřejmě jsem nebyl všude.
V Brně je alespoň noční pokladna a čekárna. Podchody jsou pak z podstaty otevřeny stále.
V Brně je pravděpodobně rekonstrukce, proto je tam zřejmě omezení
Ostrava Svinov, Ostrava Hl., Břeclav,
Ostrava – Svinov jsem právě ověřil na jejich stránkách, v Břeclavi jsem byl v noci několikrát, ovšem ohlasy na způsob rekonstrukce od cestujících jsou zcela záporné.
S tím hnusem jsem to hodně přehnal, za to se omlouvám, před pár dny jsem tam znovu byl, a říkal jsem si, že Vídeň udělala dobře, že se vyhla rekonstrukci a udělala moderní nádraží.
Po architektonické stránce je hl. nádraží spojením velmi zastaralého historismu Fanty (tedy viděno v době vzniku) s brutalistickou architekturou nové budovy. Prostě celé mi to nějak nesedí. Nesedí mi ani fronty na jízdenky.
„Mimo tento projekt má ještě vzniknout visutý chodník podél Legerovy ulice a nad portály Vinohradských tunelů na Vinohrady.“
To jako fakt, nad těmi portály tunelů? A proč by tam měl být visutý chodník, když nad portály už je docela dlouho normální chodník a ten je široký až až… To jedině že by z toho visutého chodníku udělali nějakou lávku třeba na úrovni ulic Mánesova či Na Smetance. To by byla bezva zkratka, to jako ne že ne, ale už by to nebylo nad těmi portály, ale spíš nad kolejištěm… Ale nad samotnými portály mi to přijde trochu zbytečné…
Podle mě je to nešťastně formulované. Já to chápu tak, že bude visutý chodník podél Legerovy ulice nad portály Vinohradských tunelů a odtud na Vinohrady.
A neměl náhodou zkušený projektant Metroprojekt, který pro Grandi Stazioni reko interiéru připravoval, zjistit stav stavebně-technický stropů?
A vítězem soutěže SŽDC na další reko hlaváku je…… Metroprojekt!!!!
A Grande stazioni to po nich chtělo a metroprojekt to neudělal.
klasika…
Proc to za kratke spravcovani SZDC vypada v hale ne jako v modernim nakupnim centru, ale jako na blesim trhu ve Vysocanech? Proc se vubec do pruchozich mist davaji stanky? Na Masarycce jsou sice stanky „inteligentnejsi“, ale stejne degraduji prostor z velkoryse haly na misto, kde je potreba prodat parky nebo dzus. Nevite nekdo, kdo je za ten najem stanku zodpovedny? Protoze pokud pouzijeme zakladni poucku “ v ci prospech?“, tak z tech stanku musi mit ten clovek nejaky podil. Normalni clovek, ktery chce funkcni, reprezentativni a pruchozi nadrazi by to nikdy nepovolil.
Chodím tam skoro každý den a ničeho jsem si nevšiml.
To začalo už za GS.
Naopak. U klavíru poslední cca rok a půl konečně není prodejce kalendářů.
Přiznávám že o stavebním řízení vím kulové, ale co prosím pěkně je potřeba řešit s památkáři na rozšíření chodníku (kde jde o život) podél magistrály ze 70. let?
apropo ? kdo tam potrebuje chodit? Vzdyt jsou vsude podchody?
Kde přesně je schovaný ten podchod od Muzea k nádraží? (Nebo mám jít tunelem metra? 🙂
Nééééé, proboha ….. :):)
Tak nás z Vinohrad to třeba při cestě na Hlavák moc nebaví obcházet to přes Václavák nebo Bulhara… Ale jestli to na na místě neznáte, tak se k tomu raději nevyjadřujte.
Jenže nikdy se to tak nedělalo a v Hulíně to postavili přes mrtvoly nebohých osožáků. O to jde. Nyní budou bojovat bok po boku s památkáři, přecijen Hulín a Praha?
No já jsem nikdy nechápal, proč se podchody pod nádražím z jedné strany tratě na druhou prokopaly až v devadesátých letech s výstavbou koridorů (tedy mnohde po 150 letech trvání urbanistické bariéry), ale železničář v důchodu to tu vysvětloval tím, že dráhy nechtěly mít ve svých objektech „necestující“ kvůli tomu, že by se jim tam nedej bože mohlo něco přihodit a kdo by za to odpovídal? Zní to divně, ale asi to tak nějak bylo. Já ještě pamatuju vstupenky na nástupiště, i když neznám nikoho vyjma sběratelů kartónových jízdenek, kdo by si je kupoval. 🙂
Podchod k nastupistim s výstupy na obě strany kilejiste je uz od 60. let take v Lipové u Chebu. Zajímavé je, že druhá strana vede do lesa a nejbližší vesnice je vzdálená přes kilometr.
Většinou za kolejemi byly pole, nebo fabriky, které to tak moc nepotřebovaly.
No třeba v Brně na hlavním vždycky byl jak příjezdový, tak odjezdový podchod v podstatě skrz, ale byl zaslepený (nevím jak teď). Lidi se proto mačkali v „myší díře“ a později se vybudoval nový široký tranzitní podchod pod nádražím. Ale ta snaha udržet cestující Č(S)D separované od obyvatel města tam byla zjevná. A na druhé straně přeci není pole, ale je tam „nové jižní centrum“. 🙂
Třeba tam IPR chce zkoumat zda rozšíření chodníku nezvýší vizuální smog, to je teď trendy mantra
Nebylo by nejlepší tu novou halu i s tou magistrálou prostě zrušit, a začít opět používat starou halu (a tramvaj přímo před ní)?
A co rovnou zpatky na stromy? takovou silnici jako je magistrala ma kazde velkomesto.. NEvim kde se vzala hysterie s tou magistralou?
No to nemá. Na Západě totiž dříve než my přišli na to, že lepší je budovat okruh okolo centra, než průtah centrem.
Naší magistrálou, která vede kolem centra, stále jezdí většina aut, která tam nemají co dělat (protože do centra nemíří).
Napr A13 /A100/A110 Berlin. Takze pres mesto vede nekolik pravych dalnic. A magistrala neni dalnice. JE to neco jako Gürtel ve Vidni. Jen mne prekvapuje, ze cim hloupejsi a naivnejsi predstavy o svegte napises, tak dostenas vic bodu. To je asi mentalita ne? 18 nebo 19.stoleti?
Míří do širšího centra. 75%. U Muzea/hlaváku není tranzit.
Nicméně zrušení magistrály je politicky neprůchodné. Pokud by neměli Zelení řekněme 60 %, tak je to nereálné. Spíš to půjde cestou pozvolného útlumu a přebudování na městský bulvár, kde budou chodníky, cyklopruh a tramvaj.
a uprostřed 3 pruhy pro elektrokoloběžky….
Bulvár by asi nevadil, (Nebyl tam vlastně původně?), ale dálnice opravdu není ono.
Magistrála nevede centrem, ale místy, kde do roku 1922 byla hranice města.
Neráčil jste si všimnout, že nová hala vznikla právě v době, kdy dominantní obsluhu nádraží pomocí MHD převzalo od tramvají metro C? Samozřejmě bude dobře, když před nádraží dotáhnou i tramvaje, ale metro to rozhodně nenahradí, jen doplní.
Nebylo.
To by pak mohlo taky někoho napadnout zrušit i železnici a obnovit městské hradby a za nimi vinohrady.
Nejlépe by udělali, kdyby udělali něco s tím prostorem před nádražím. Nevím však, zda to je věcí SŽDC nebo magistrátu. Něco tak hnusného jako je tento prostor v Praze už snad není jak už se píše níže, začínají bezdomovci opět pronikat i do odbavovací haly. Řešením je podle mě to tam celé zrekonstruovat, protože bezdomovci, feťáci atd. nové a udržované prostory nemají rádi.
Nejlepším řešením by bylo protnout park tramvajovou tratí a zřídit zastávku tramvaje přímo před vchodem do budovy.
Není nic hnusnějšího? 🙂 No, mě napadá jen v Praze spousta míst… Autobusové nádraží Černý Most. Holešovické nádraží. Smíchovské nádraží…
Černý Most je nepředstavitelný hnus, to je skutečně peklo, primitivismus, špína, …. HNUS.
A nestačilo by to celý zbořit a postavit tam betonovej antivandal, jako se to dělá běžně jinde?
souhlas. a jeste pridat modre zabradli. a nosice kufru jako na Veleslavine.
Hledal mě někdo?
Je vás pořád málo!
Chtělo by to hnutí modrých zábradlí
A budete inkluzivní a přijmete i zelená, černá a červená?
Dnes jsou v módě antracitově černá.
Moc jsi nám chybělo 🙁
Podchod na Žižkov, chodník na Vinohradskou, oprava zatékajícího stropu. Eh… skvělé, že o tom uvažují. Asi už 30 let. Za 8 let mám jít do důchodu a nemyslím, že by se to uvažování za tu dobu proměnilo ve skutek 🙂
🙂 jo cesi.. ja miluju tuhle -30let Rusko-mentalitu. Pred 30 lety chodily Rusky nevkusne wobleceny a cesky se jim smaly.. Dnes chodi cesky jak rusky pred 30 lety. a Rusky se jim smeji..
Jo jde to tu zkopce. a nikdo to nechce videt.
Nejhorsi ze ani po kajove funusu se nic nezmeni
Takhle mluví lidi co nevytáhnou nos do světa.
proc myslis? vetsina cesek u nas v büru jsou bud obezni baby nebo vyhubly kozy na highheels jen vypadaj levnej
Zato vy určitě vypadáte jako DiCaprio nebo Brad Pitt, chodíte v obleku, břicho ven neleze, vždy oholen… 🙂
To se to kritizuje.
pán bude asi z vidlákova 🙂
jinej kraj jineh vkus…s těma highelsama.. mňo ani česky neumí… tak si pomáhá anglikanismy. Přemejšlím, jak podpatky a m´da v Ruskusouvisí s nádražím…
Jedna věc je stavba, druhá její využití, zvláště když jde o historickou stavbu. Ohledně stropů „nové“ stavby je nabíledni, že se bude muset uzavřít parkoviště, protože izolační práce proti zatékání vyžadují u této dispozice plošné, nikoli bodové zásahy.
a ze ty rakusaci umeli stavet co? Kdyby to videl Franz Josef, ze stara hala prezila 100 let nicnedelani cechu
Ha rakušáci, přitom je to ryze česká stavba. Autor Josef Fanta, pražské firmy to stavěly.
no Fanta je cesky jmeno jako blbec… ty Vase narodni mindraky se mi libi
ohoho… začínám se bavit
a stavely Prazske firmy. Do roku 1900 byla Praha z 90% nemecky mesto
Jen málo měst v ČR v pohraničí mělo přes 10 % německé národnosti. Praha měla nějak kolem 7 % vy kecko.
Něco si o tom přečtěte. V meziválečném Československu žilo víc Němců než třeba Slováků. Třeba v Liberci bylo německé národnosti 80 % obyvatel.
To je pravda v tom pohraničí jsem to nějak popletl, nicméně v Praze to tak vysoké číslo nikdy nebylo. Někde jsem viděl čísla právě kolem 7 %. Německé národnosti v celé ČR byla zhruba třetina, pokud vím.
Brno a Jihlava taky nejsou zrovna pohraničí. 🙂 Na druhou stranu Náchod zcela na hranicích byl český. Místy to prostě bylo promíchané, viz https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sudetendeutsche.png
K přelomu 19. a 20. století se uvádí v Praze více než třetina německy hovořících. Po vzniku Československa to spadlo na 7 procent. Lze předpokládat, že vzdělanější vrstvy byly převážně bilingvní a nižší vrstvy mluvily česky.
http://www.historickygis.cz/sites/default/files/pridalova_ourednicekpromena_narodnostni_struktury_prahy_mezi_lety_1921_a_2011.pdf
Kecy. V Liberci bylo >80% obyvatel německé národnosti.
Německé obyvatelstvo Prahy v letech 1880–1921:
1880 – 15,74 %
1890 – 10,85 %
1900 – 6,71 %
1910 – 6,12 %
1921 – 4,59 %
Záleží, co ta čísla znamenají. Spousta lidí německé národnosti uvádělo obcovací řeč českou, spousta lidí hlásících se k české národnosti se běžně dorozumívalo německy…
Opravdu máte strach o využití budovy v samém centru hlavního města?
PraHa Hlavni Nadrazi po odchodu Italu je to opet spina, chaos neporadek a prodej podradneho zbozi…
Co udělali Italové tak podstatného, aby to nebyl chaos? Zboží až na výjimky pořád stejné. Nepořádek a špína stále MNOHEM menší, než před rekonstrukcí haly… Vy jste z té italské firmy? 🙂
Ne jen si pamatuju velice dobre jak hezka byla halla po te co to italove opravili. Pak je cesi vyhnali, ze to budou delat lip. A co udelali cesi za poslednich 4 roky? Postavili tam stanky s 20 let starejma cd… A ta spina…
Jirko váš komplex a mluvení o češích jako o nich (asi si myslíte, že jste lepší) je fakt v tomto vlákně zábavný.
Mimochodem si to pamatujete špatně…
jak mluvim o cesich? co za komplex?
Jak? Ve třetí osobě – Oni. – 3 osoba. Z toho lze vyvodit, že nejste čech. Já bych volil My, tj množné číslo, osoba první.
Hmm asi nějaký nadčech… Oni, vy… že by se nám tady formovala nějaká nadrasa, která udělá pořádek? Tomuto jevu se říká politický systém. Co jste udělal pro změnu tohoto systému? Venkoncem si nejsem jist, ale myslím si, že vás nikdo nenutí zde zůstávat – máme vcelku funkční svobodu pohybu… I do toho Ruska lze relativně snadno legálně vycestovat trvale.
Italy nikdo nevyhnal… Prostě jen neplnili podmínky smlouvy tak byla ukončena…
Smlouva byla ukončena, ale nikdo je nevyhnal? Takže teď to tam celé provozují jen tak bez smlouvy?
V hale a vůbec na celém nádraží nejsou žádné stánky, chodím tamtudy téměř každý den a to už bych na ně nadával, kdyby tam byly. Jediné stánky jsou ty s občerstvením venku před halou a ty jsou tam jen občas (byť smysl toho jejich neustálého bourání a stavění nechápu).
ono to vypadalo „za italů“ líp? že jsem si nevšiml….
no přes Pražský Hlavák jezdím pravidelně a zatím žádné „superzměny“ za posledních jsem si opravdu za posledních 7 let nevšiml. Mám z něj velmi „konstantní“ pocit. stajný záchody, občas se mění akorát nějaký ten prodejce v nějakým „kiosku“ Stejně málo laviček, stejně málo odpoďáků, stejný panely s informacemi, stajný KFCečko…
Souhlas. To zhoršení (špína, smrad a zpět bezdomovci) je po převzetí do rukou SŽDC zřetelné i pro mně..
a je bomba jak zaslepeni cesi a je jich dost nechteji videt tu spinu na Hlavaku. A davaji za kriticke mysleni MINUS. proste cesi.. Je fakt, ze dle dostupnych informaci 60% cechu bylo v roce 1945 analfabeti
kromě krátkého úseku po rekonstrukci interiéru je úrověň ± stejná. Stejně málo míst k sezení, stejně málo odpodkáčů, stejněj „šmejd“ v „obchodech“ stejný kuře v KFCečku…Nějakou rapidní degresivní křivku „špinavosti“ nějak nevnímám.
no ty mluvis primitivne, ani jeden nazev firmy nenapises spravne. Ja tam tedy nechodim..ale za italu to byl luxus. ted je to czecho. No proste vice cesky
strávím tam (vyjma zpožděných valků) – pokud je vlak hodně zpožděnej tak se snažím si někam sednout a „přečkat“ tuto radostnou prodlevu – přibližně 10 minut před odjezdem vlaku, po příjezdu pouze procházím. Nestuduji každej koutek a skulinu. Vypadá to pořád stejně, funguje to pořád stejně. 6e by tam byly houfy bezďáků jsem si opravdu nevšiml. Pokladny na stejným místě… Co se „podivnejch“ existencí týče, je jich v to „háječku“ před nádražím – Vrchlického sady, jestli se nepletu. Pokud už musím na nádru jest, pak jdu do KFC, z těch „fástfůdů“ mi to přijde tak nejlíp konzumovatelný. Když je času… Číst vice »
Hele, jako národností se cítíte být? By mě to docela zajímalo z psychologického hlediska.
Národnost se určuje u lidí.
U dobytka nikoliv, neb až na výjímky není podstatná.
Důležitějším faktorem je historie rodiny. Jaká byla matka kráva a jakej byl otec vůl. Poté můžete posoudit jaký potenciál to tele má.
Ale vůl otec být nemůže. :-)))
Stane-li se volem po zplození potomka…
Ví se, zda dobytek trpí nenávistí k vlastnímu/cizímu plemeni? Jestli tím dobytek netrpí, tak ho to vylučuje z okruhu domestikovaných přežvýkavců.
Špína, chaos a nepořádek je spíš to, co předvádí jiná dceřiná firma Italských státních drah na západních expresech