Další megatrolejbus je v Praze. Zkušební provoz pokračuje, start linky na letiště se blíží
Další trolejbus Škoda Solaris 24m dorazil do Prahy. Foto: DPP
Během následujícího týdne dorazí také třetí tříčlánkový trolejbus z Plzně.
A trolejbusy čísel 402,404 jsou kde?
Ty už by měly být přivezeny rovnou na garáž v Řepích.
Nevíte někdo, jak je to u trolejbusů s mazáním troleji? Vím, že po Praze jezdí mazací tramvaj. Je i nějaký mazač pro trolejbusový troleje? Díky.
Mazací tramvaj nemaže trolej, ale boky hlav kolejnic.
Trolej se mazat nemusí, nicméně tramvaje mají uhlíkové sběrače což snižuje tření. U trolejbusů nevím, ale čekal bych uhlíkovou botku.
Ale trolej se mazat musí. Maže se nemrznoucí směsí. V Praze je druhý mazací sběrač vzadu na T3M sněžných pluzích.
A mazací trolejbusy se najdou ve značné části provozů. Ale poznat moc nejdou, jen hadičky po sběračích a specielní botky.
Ne nemaže se.
Ta věc je proti námraze, to se dělá JEN za situací, kdy hrozí, že by trolej začala namrzat. Je to párkrát do roka.
U trolejbusů fakt nevím, ale mazat trolej, když stačí uhlík mi přijde dost divné a jen zhoršující kontakt.
Tedy ono tady možná dochází k nějakému šumu, protože mazání za účelem modifikace tření není potřeba.
Nicméně glycerin je olej, tak tomu mnozí říkají namazat trolej, ale s mazáním (snižovaním tření) to nemá nic společného. S námrazou ano.
Mohl by mě někdo, místo mínusování, vysvětlit myšlenkové pochody? Dík
Tramvaj s glycerynem nejezdí po Praze skoro nikdy, opravdu musí být vyjímečné námrazové podmínky (stane se tak jednou do roka).
Kdo maže trolej v létě na jaře a na podzim a proč by to dělal, když maže uhlík sběračů?
O no taky se tomu neříká mazač, ale slintač. Jezdí se slintat trolej 🙂 a je to jen kvůli námraze. Jsou provozy, kde se jezdí výrazně častěji.
Nemaže. Ale v některých městech mají trolejbus ledoborec, který má v botkách vložené tvrdší „uhlíky“ a pošle se před ostatními vozy, aby trolej oškrábal.
Což je dnes stejně k ničemu, protože ti správní ledoborci již stojí v muzeu. Dnešní vozy to nedají a protahování se dělo všude i bez nutnosti tvrdších uhliků. Celkově se tvrdší používají v zimě a na všechny vozy. Pouze se jeden čas, možná doteď, používaly i uhlíky s drážkami. Ne, fakt to nezabírá. Vlastní pokusy se vším možným. Pouze ne železné, ty zkurví trolej.
340 kilometrů denně je z říše snů. Tento rok je spíš zázrak když se na pár hodin na lince objeví. https://www.dpp.cz/omezeni-a-mimoradne-udalosti/detail/21011
A jak to bude, když parciální trolejbus způsobí při jízdě na baterky (mimo trolej) nehodu? Bude to také šetřit Drážní inspekce? Jaký je rozdíl mezi trolejbusem jedoucím na baterie a třeba elektrobusem, který se ve Svinově pod mosty nabije a jede v podstatě stejným způsobem?
Nehoda drážního vozidla se hlásí Drážní inspekci.
Po technické stránce rozdíl moc není, po legislativní je zcela zásadní.
Vyšší výdrž. E-bus se Vám musí na místě nabít a pak vše odjet. Trolejbus má na delší části trasy trolej, z které se může nabíjet, respektive získávat energii.
I do trolejbusu můžete osadit velké baterie. Není problém vyrobit elektrobus s trolejbusovými sběrači a podporou dobíjení za jízdy.
Myslíte parciální trolejbus o kterém je článek?
Žádný. Je jedno, kde to jede. Pořád to je trolejbus a silnice po které jede se úředně prohlásí za dráhu. Ikdyby to mělo jen pantograf, jakmile vozidlo dokáže vyvíjet trakční sílu při jízdě na troleji, je to okamžitě trolejbus.
Předpokládám že to vozí na podvalníku proto, že by to na jedno nabití po vlastní ose do Prahy nedojelo…
Kdyz si koupite nove auto, taky vam ho z fabriky priveze nejakej strejda po vlastni ose, nebo ho privezou na kamionu?
Dnes už ho může doručit ten strejda přímo na místo, když si nevyzvednete od dýlera s velkým parkovištěm https://www.tesla.com/support/taking-delivery#tesla-direct Já mám za to, že výhoda doručení na kamionu je ta, že se dá naložit několik aut najednou a je potřeba jen jeden řidič. Pokud se veze jen jedno auto, tak je zas dražší kvůli němu objednávat tahač. Tady s tím trolejbusem by si klidně zákazník mohl převzít vůz ve výrobním (resp. oživovacím) závodě a odtamtud si ho dovézt domů sám. Akorát bude problém asi v legislativě, protože to drážní vozidlo není způsobilé k provozu po dálnici. Ale třeba by šlo… Číst vice »
Teslu vám do ČR z výroby po vlastní ose nepřivezou, v cestě je Atlantik, takže ji povezou RoRo lodí.
Legálně to nemá jak dojet. Je to trolejbus, ten může jezdit jen po trolejbusové dráze. Museli by ve všech obcích po cestě zřídit Drážní správní úřady a vyhlásit tam trolejbusovou dráhu.
Jo a nesmělo by to jet po dálnici a po velké části silnic I třídy, protože to nemá jak platit mýto. Nemá to RZ, tudíž není s čím spárovat mýtnou krabičku.
Leda to postavit na rakouské nebo německé RZ…
To všechno jsou formality spojené s tím, že trolejbus je drážní vozidlo. Ale na to podstatné jste zapomněl: nevydržela by mu baterka.
Je to trolejbus…
Právě, takže jak by k nim dojel sám?
Me by zajimalo, proc vyrobci aut se spalovacimi motory vozi auta vlakem, a do autosalonu ho privezou nakladakem nebo na valniku… to je takovy problem aby je natankovali a dovezli po vlastni ose?
Mzda jednoho řidiče+ cca 25l na 100km +Mýto,je podstatně efektivnější než 10x mzda řidiče+ palivo +ostatní. Nemluvě o riziku poškození při převozu. A toho ušetřeného papíru za převozní značky.
myslím, že to byla ironie
Na podvalu jezdily i hybridní trolejbusy s dieselelektrickým agregátem, který na jedno natankování dokáže ujet mnohem dál a tankovat lze na každé čerpačce. Takže dojezdem to opravdu není…
To je nouzový pojezd. Ne aby se s ním jezdily stovky km na jeden zátah.
Zrovna Praha pokud vím požadovala schopnost nabíjení z běžné zásuvky 3x400V, takže míst pro nabíjení je cestou dostatek.
jasně, on ten dojezd na baterie totiž bude dramaticky velký, někde jsem četl, že 12 km
Nemá to 3x400V AC, jenom DC dobíjení. Ale to by šlo vyřešit bedýnkou s diodami 🙂
Formality. Tak zabít nesmíte taky jen formálně že.
Ty formality ale musí někdo vyřídit a zadarmo to dělat nebude. Nedrozměnrná přeprava by to byla i po vlastní ose.
Na mýto jsem ani nepomyslel, ale těch obcí na D5 zase tolik není…
Drážní vozidlo mýto neplatí 😎
Také se málokdy vyskytne na dálnici.
Mýto není jen na dálnici, sice málokdy, ale i tam se už vyskytl.
Diky informacim odsud jsem se s tim uz u nas na Severu svezl a je to zajimavej zazitek, zejmena na kruhacich.
Vozu 401 se zatím moc nedaří, skoro denně jsou výpadky, např. i teď:-)
Ano, už několik dní nejezdí bez udání důvodu. Nevím , proč ty mínusy, protože máte pravdu.
Na první pohled jsem myslel, že foto je už z kovošrotu.
Na to vaše myšlení, bych úplně jako nesázel.
Tak se podívejte, perspektiva, jako když je kastle zkřížená, boční sklo u řidiče jako popraskané, směrovka vepředu zamlžená, celý bus jakoby zlomený,.. .
Zlomený je z toho důvodu, že sjíždí z návěsu. A to okno opravdu vypadá jako popraskané.
Psal jsem o prvním dojmu.
Nemel jste ho sam, ta fotka je dost nepovedena, infodisplay vypada jako zamlzeny nebo rozpraskany, kola a cerna barva vypadaji jakoby jezdil nekde po poli, a ne jako novy, totez barvy takove zasle…
Ale je to diky spatne pozici fotografa a slunecni svit,…
Troufam si rict, ze slo rozhodne udelat lepsi fotku…
Martine, to je překvápko, že předměty venku v minus deseti namrzají.
A tady to máš ve větším rozlišení: https://twitter.com/DPPOficialni/status/1745470164466847796 , třeba tam jako porotce Czech Press Photo něco zajímavého ještě objevíš.
Jj, je pekne zmrzlej… 😀
Já tu nechci šokovat až příliš, ale on bude po složení nejenom zmrzlej, ale taky pěkně špinavej.
Ono to totiž není totéž, jako když si jdete převzít auto do autosalónu. Ten vůz takto přijede a zaveze se do garáží DP, kde se jednak umyje, jednak se na něj dají ještě dodatečné polepy, reklamní rámečky atd., prostě to, co už si DP obstarává sám. A teprve pak se dělá nějaká paráda.
Tak nedávejte prvnímu dojmu absolutní váhu. On by se z toho návěsu jinak nedostal.
Noční teploty okolo -10, na vozidle je námraza. Je to dokumentační fotografie z vykládky, ne fotka do katalogu.
Nějaké to okno výjimečně během přepravy dojít k úhoně samozřejmě může. Ale pro výrobce je takový problém poměrně snadno řešitelný.
Proti rozhrkaným autobusům, i těm z Airport Expresu, to bude nepochybně pokrok. Ale jakákoli kolejová doprava je mnohem vyšší level.
Představte si, že v Paříži jezdí metro na pneumatikách. Tím byste také opovrhl?
Budete zklamaný. I to je kolejová doprava.
A co plochoDRÁŽNÍ motocykl? 😀
Ty pneumatiky jsou jen pohon. Rozhodně na nich pařížské metro nejezdí.
Kdyby po těch pneumatikách pařížské metro „rozhodně nejezdilo“, tak by nejezdilo vůbec. Musí na nich být část váhy, jinak by to nejelo.
V tom případě lidé jezdí na lodním šroubu. 😁 to je sranda tady. 😁 jak málo pneumatik stačí, aby uneslo mnohatunove metro. Koleje se standardním rozměrem 1435mm jsou tam jen aby ukazovaly kam jet. 😁 já se bavím. A pecka je ta třetí kolej uprostřed sice je tam kvůli elektrice ale buďme v klidu. Guma pneumatik je vynikajici izolant. 🤣
Lidé=lodě 🙂
No je na nich cela vaha, treti kolejnice ev. dve jine jsou jen jako vodici a napajeci, zde treba foto:
https://previews.agefotostock.com/previewimage/medibigoff/2c4f604b214f181225337dd13930557a/vig-1747611.jpg
Tohle ovšem není pařížské metro, které má všechny trasy na pneumatikách sjízdné i pro kolejová vozidla.
to je fotka z trati na Orly…
Jeďte se podívat. Můžete zkusit i jiná města ve Francii, Švýcarsku, Itálii nebo i mimo Evropu. Na pneu jezdí.
Třeba VAL systémy jezdí po pneumatikách sto procenty své hmotnosti. Nicméně konkrétně ty pařížské linky (a jistě to tak bude i někde jinde – napadá mě Montreal) mají i ocelová kola z důvodu elektrického napájení (jeden pól je v napájecí kolejnici, druhý v „klasických“ kolejnicích pojižděných ocelovými koly na nápravě). Hmotnost vozu je pak rozložena mezi gumová a ocelová kola, aby obě měla přítlak.
Ten poměr by mě zajímal taky. Ale říct, že metro v Paříži jezdí na pneumatikách je hloupost. Jejich adheze může být s pár procenty váhy metra významně vyšší, než plná váha ocele na ocel. Navíc těch pneumatik je málo. Myslím že 4 na vuz. Stejný způsob je i v Marseille.
podvozek metra v Parizi ma 2 napravy na vuz pak 2x, tedy 4 napravy 8 pneu, k tomu jeste horizontalni vodici pneu 8x celkem tedy co vuz to 16 pneu..
https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2015/02/paris_metro_train/15259289-1-eng-GB/Paris_Metro_train_pillars.jpg
Ale jsou i varianty kde je pocet jinak i napajeni… konkretne v Parizi je i klasicke metro na kolejich…
Já tam byl. A už jen z fyzikálních možnosti nemůžou ty 4 pnestiky ty vozy metra unest. Jsou pro metro pouze hnací. Ne nosné.
Částečně nosné byt musí, jinak by nemohly být ani hnací. Neměly ba adhezi.
Ale mohly. Třebas VAl 206 má naloženej 32 tun . A nejsou to klasický silniční pneumatiky.
Pneumatiky pohonem opravdu nejsou.